Annons

MiniTT1-Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lille-bror

Aktiv medlem
Jag styr alla mina blixtar med elins skyport
fungerar kanon bra även mina tt blixtar

med delar från från kjell & co som jag lödde i hop med

Mattz
 

kpt

Aktiv medlem
Hej!
Har någon av er lekt med PW-s "nya" radiosändare för trådlös E-TTLII överföring till blixt? Nyfiken på att höra om erfarenheter.
http://www.pocketwizard.com/products/transmitter_receiver/36/TT1-C/
Ja, jag skaffade en TT1 och två TT5:eek:r från Damien Lovegrove i England i höstas. Den blixt som funkar bäst är väl 430 EX II som i och med näst senaste firmware-uppgraderingen nu tillåter en att justera FEC från kamerahuset. 580 EX II genererar en del radiobrus så PocketWizard har tagit fram en skärm för att reducera störningarna.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Intresant, hade ingen aning om att det faktiskt är problem med störningar. Där ser man. Jag tänkte just använda en 580 EXII.
De borde bjuda på skärmen :)
Ja, jag skaffade en TT1 och två TT5:eek:r från Damien Lovegrove i England i höstas. Den blixt som funkar bäst är väl 430 EX II som i och med näst senaste firmware-uppgraderingen nu tillåter en att justera FEC från kamerahuset. 580 EX II genererar en del radiobrus så PocketWizard har tagit fram en skärm för att reducera störningarna.
 

kpt

Aktiv medlem
Intresant, hade ingen aning om att det faktiskt är problem med störningar. Där ser man. Jag tänkte just använda en 580 EXII.
De borde bjuda på skärmen :)
http://www.pocketwizard.com/news_events/news/ac5_promotion/

Det står att användare i andra länder (utanför USA) inte har samma problem med störningar eftersom TT1/TT5 använder andra frekvenser i t ex EU. Jag har dock testat ett par gånger med 580 EX II och inte varit lika nöjd som med 430 EX II.
 

tober

Aktiv medlem
Ni som äger eller har testat dessa hur är det med avståndet? Hur långt funkar dom bra och pålitligt? Avstånd på specifikationer brukar ju tyvärr sällan stämma.
 

kpt

Aktiv medlem
Jag har inte gjort några tortyrtest men runt hörn eller < 100 m är inget problem med 430 EX II. Det är den Canon-blixt som verkar passa bäst med TT1/TT5.
 

tober

Aktiv medlem
Vad får du för problem ihop med 580 ex II som du då inte får med 430?

Har själv 580 och det jag tänkt använda den ihop med.
 

kpt

Aktiv medlem
580:an verkar ge mer störningar och i USA verkar mark II-modellen ge mest radiostörningar men som jag förstått det kan man inte överföra resultaten på EU-modellerna eftersom PocketWizard-enheterna kör med andra frekvenser i EC-modellen. Jag vet bara att jag själv samt andra fotografer märkt att 430 EX II ger längre räckvidd än 580 EX II. Skölden kommer förhoppningsvis att lösa problemet. En fördel med 580-blixtarna är ju att man kan hänga på en extern batteripack som snabbar upp återladdningen vilket annars kan vara ett problem. Själv skaffade jag två st 430 EX II och matar dom med eneloop-batterier och tycker det funkar fint.
 

Poker

Aktiv medlem
Ingen mer som har erfarenheter av dess och gärna ihop med 580 ex II?

Jag har en Canon Speedlite 580EXII och ett set med MiniTT1 och FlexTT5 och kan inte säga att jag upplever problem som skribenterna skriver om.

Jag skall köpa fler FlexTT5 och ett par till 580EXII att koppla ihop.
Så jag kommer att ha 1 st MiniTT1 och 3 st FlexTT5 och 3 st 580EXII

Räckvidden?

Minst 100 meter räcker för mig och enligt uppgift skall den klara längre!

Men allt beror på yttre faktorer.
 

tober

Aktiv medlem
Jag har en Canon Speedlite 580EXII och ett set med MiniTT1 och FlexTT5 och kan inte säga att jag upplever problem som skribenterna skriver om.

Jag skall köpa fler FlexTT5 och ett par till 580EXII att koppla ihop.
Så jag kommer att ha 1 st MiniTT1 och 3 st FlexTT5 och 3 st 580EXII

Räckvidden?

Minst 100 meter räcker för mig och enligt uppgift skall den klara längre!

Men allt beror på yttre faktorer.

Har du testat 100 meter eller går efter tillverkarens uppgifter? Litar sällan på tillverkaren själv utan skulle vilja veta om nån testa avstånd och helst då med 580.
 

Poker

Aktiv medlem
Har du testat 100 meter eller går efter tillverkarens uppgifter? Litar sällan på tillverkaren själv utan skulle vilja veta om nån testa avstånd och helst då med 580.
Nja visst jag kan köra ett test men nu är det så kallt och det påverkar räckvidden.

Kallas yttre faktorer.

Återkommer med det testet.

Finns en länk med detta för bästa optimering av "range"
http://www.pocketwizard.com/inspirations/technology/range/

så, 10-365 meter?

Det borde tillgodose de flesta.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jo visst, men det finns andra som hävdar en räckvidd på 10 meter och att det sedan blir opålitligt. Jag hoppas och tror att det är i undantagsfall och med ett olyckligt ex av 580 med extremt mycket EMI-strålning.
 

tober

Aktiv medlem
Var mest intresserad om du hade testat 100 meter eller bara läst det som en uppskattning.

Att kopplat på extra armar och kablage för att öka räckvidden är inte intressant då man tappar det smidiga med denna lösning.

Att det göra skillnad när det är olika väder förstår jag men har tänkt att använda den utomhus även vintertid.
 

photographer

Aktiv medlem
Känns lite konstigt att ta fram en produkt som denna som inte fungerar som den skall med dom blixtar som finns på marknaden idag och då framförallt dom i pro segmentet där till och med dom flesta spekulanterna finns , hmmm ?

PS: kanske man kan köpa en 350m sladdvinda som extra tillbehör ;-)

//Photographer
 

tober

Aktiv medlem
Peter, kan bara hålla med dig. Att det kommer ut kåpor som ska skärma blixten mm är ju bara beviset på dålig produkt.

Jag vill mer vara säker på att det är okej kompromisser man köper.
 
ANNONS