Annons

MiniTT1-Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Peter, kan bara hålla med dig. Att det kommer ut kåpor som ska skärma blixten mm är ju bara beviset på dålig produkt.
Öhh?
kåpor? var då?

Jag behöver INGA kåpor för att ta bilder med min pocketwizard.


Om räckvidd: Mitt batteri CR2450 tog slut men skall köpa nya och testa räckvidden i en realistisk miljö ute
 

Razer Bazer

Aktiv medlem
det var vist Canon ST-E2 Speedlite-sändare men fungerar på samma sät
Om jag inte minns fel så använder ST-E2 ir (infrarött ljus) istället för radiovågor vilket är två olika tekniker. IR (motsvarande fjärrkontrollen till TV:n hemma) har kortare räckvidd samt är känslig för omgivande ljus.

Om man läser recensioner uppstår ofta problem då man använder ST-E2 utomhus.

Själv använder jag Elinchrome och saknar TTL-styrningen som både ST-E2 och MiniTT1 ger : (
 

Lille-bror

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel så använder ST-E2 ir (infrarött ljus) istället för radiovågor vilket är två olika tekniker. IR (motsvarande fjärrkontrollen till TV:n hemma) har kortare räckvidd samt är känslig för omgivande ljus.

Om man läser recensioner uppstår ofta problem då man använder ST-E2 utomhus.

Själv använder jag Elinchrome och saknar TTL-styrningen som både ST-E2 och MiniTT1 ger : (
det står utomhus 10m och inomhus 15m man måste ju prova annas byta tillbacka eller sälja dom vidare och fotograferar ganska nära motivet så dum duger nog till det jag gör
 

Göran R

Aktiv medlem
Dom störningsproblem som det har skrivits om angående FlexTT5 skall huvudsakligen påverka den model som säljs i USA. I Europa med flera marknader så använder man 433Mhz bandet som inte ska vara lika känsligt.

Jag har inte testat räckvidden på mina men har aldrig upplevt några problem. Räckvidden är i allafall betydlig längre än med IR-teknologi. IR fungerar även dåligt utomhus i dagsljus.
Har inte hunnit testa så mycket med den nya 5.00 FW men den verkar lovande med Autosensing av kameratyp mm.

MiniTT1 funkar även bra att synka med äldre ProCompacter med inbygg mottagare. Kameran blir smidigare med en TT1 jämfört med PW Plus II.
 

Razer Bazer

Aktiv medlem
Hur fungerar MiniTT1 till Elinchrom

Hej igen,

jag använder idag Elinchroms radio tillsammans med mina två Canon EX580 vilket innebär att jag saknar TTL styrning. Nu skall jag införskaffa studioblixtar från Elinchrom och såg då fördelaren att köpa någon av de blixtar med inbyggd radiomottagare. Jag kan på så sätt styra dessa blixtar med kameran medan EX580 blixtarna fortfarande måste ställas in manuellt.

Min fråga är om man istället byter från Elinchroms radio till MiniTT1 kan man då styra både blixtar från Canon och Elinchrom?

Kanske för bra för att vara sant?

// Larsa
 

ingemarh

Aktiv medlem
TTL för 550 ex

Känner någon till om jag kan styra min äldre 550EX
med samma TTL som 580EX II och 430EX II ?
Och kanske till och med 430 EZ ?

Hoppas på kommentar från orakel eller någon som provat ?!

Förhoppningsfull // Ingemar H
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Peter, kan bara hålla med dig. Att det kommer ut kåpor som ska skärma blixten mm är ju bara beviset på dålig produkt.

Jag vill mer vara säker på att det är okej kompromisser man köper.
Problemet ligger hos 580EX II som generar radiostörningar, och som ligger i samma frekvensområde som de PW:s som säljs i USA (olika lagar för i EU vs USA om vilka frekvenser som får användas för sånt här).
 

h.pettson

Aktiv medlem
Hittade följanden notis på B&H photo;

While the FlexTT5 works ideally upon many older Canon flashes, the 580EX, 580EX II, and 430EX emit strong RF noise across the PocketWizard's frequency range, and this significantly reduces out-of-box range performance of the FlexTT5 Transceiver. In PocketWizard's research, the interference from the flash varies wildly from sample to sample. They can only guarantee that the flash will work to ~30' (~10m) in all conditions.

Någon som vet hur man kan kontrollera/mäta upp sina blixtars ev. störningar?

//Håkan
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hittade följanden notis på B&H photo;

Någon som vet hur man kan kontrollera/mäta upp sina blixtars ev. störningar?
Skulle du få problem är det nog vettigare att köpa aliminumfolie och vira runt blixten.
Ett mycket effektivt sätt att avstöra blixten.

Har ingen länk, men vet att jag såg någon i ett annat forum som hade gjort så med bra resultat.
 

danielll

Aktiv medlem
Hej!
Har någon av er lekt med PW-s "nya" radiosändare för trådlös E-TTLII överföring till blixt? Nyfiken på att höra om erfarenheter.
http://www.pocketwizard.com/products/transmitter_receiver/36/TT1-C/
Jag köpte från B&H i USA för ett tag sedan.

Och jag upplever att de inte är helt hundra alltid.
Kan ha att göra med att jag använder 580 EX II, vilket tydligen ska vara något tjall med ihop med dessa nya PW:s.
Strumpan som tydligen finns att införskaffa har jag inte köpt.
Angående strumpan så känns det inte som ett hållbart sätt att komma undan problemet.
Det är nästan så man skrattar åt det egentligen.

Men vem som äger problemet har jag ingen aning om.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag köpte från B&H i USA för ett tag sedan.
Inte för att jag bryr mig personligen.
Men det är inte tillåtet att använda dem i Sverige om det inte är den modellen som är avsedd för försäljning i EU.

Men vad som kanske är en viktigare anledning att inte köpa just detta från USA är att risken för problem är något mindre om du köper de som är lagliga i Sverige pga att de arbetar inom ett annat frekvensområde.


Angående strumpan så känns det inte som ett hållbart sätt att komma undan problemet.
Det är nästan så man skrattar åt det egentligen.

Men vem som äger problemet har jag ingen aning om.
Problemet kommer helt klart ifrån att Canons blixtar ger ifrån sig RF-störningar.
Hade blixtarna varit ordentligt avstörda så hade problemet aldrig uppstått.
Sedan kan man naturligtvis fråga sig varför inte tillverkarna av PW:s upptäckte problemet under utvecklings/test-fasen.

Samtidigt kan man inte gärna begära att mottagaren ska vara okänslig för störningarna, eftersom de då inte skulle kunna kommunicera med sändaren, och därmed inte fungera.
 
ANNONS