Annons

Stativ!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niz

Medlem
Har ni något förslag vad man ska köpa för ett stativ?
Maxkostnad 2000 kronor eller där omkring.
Är det billigare så gör ju inte det något heller ;)
 

namon

Aktiv medlem
För ett stabilt och tungt stativ är mitt förslag Manfrotto 055 XPRO B. Är nöjd med mitt för de pengarna.

Vill du ha ett lättare stativ som inte är riktigt lika högt så är Manfrotto 190 XPRO B ett bra alternativ.

Båda alternativen hamnar runt 2.500-2.800kr med kulled. Billigare stativ än så har jag tyvärr ingen koll på.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Vilken kameravikt?

Skall det klara 1, 2, 3 eller 8 kg?? Rätt svårt att tipsa om man inte vet till vad det skall användas!
Grundtipset är att inte köpa för billigt = rangligt = dyrt i längden eftersom det kommer att ersättas med ett "riktigt" stativ efter ett tag.
 

namon

Aktiv medlem
Ett annat tips är att inte köpa ett för tungt stativ, då det är hänt att du lämnar det hemma istället för att ta med det ut när du ska fotografera.

Det finns såklart alltid två sidor av detta. Jag själv valde tungt och stabilt (055 XPRO B) och är nöjd med det, men visst har jag skippat det några gånger p g a vikten. Allra helst hade jag velat ha ett lätt OCH stabilt stativ, t ex i kolfiber, men då pratar vi rejält högre priser generellt verkar de oftast inte "räcka hela vägen upp" för oss som är över 190 långa. ;)
 

Niz

Medlem
Jag är ganska lång. 188cm.
Jag har planerat att köpa en Canon EOS 50D i veckan.
Sedan kommer jag antagligen att köpa mig en okej telezoom om någon månad.
Så stativet ska kunna klara av den utrustningens vikt. :)
 

namon

Aktiv medlem
Förutsatt att det inte är något riktigt monster-tele i sportfotograf-klassen så skulle jag rekommendera 055 XPRO B för dig med en lagom kulled.

Lycka till!
 

Jonvision

Medlem
Jag håller precis på och kollar efter stativ och har svårt att bestämma mig.

Manfrotto 055 XPRO B CYBERPHOTO Edition, Specialpaket med kulled 498RC2, finns på cyberphoto för 2500-lappen inkl. väska. Det står deras namn på ett ben men det går ju alltid att sätta lite isoleringstejp eller något annat om det stör.

Vet inte om det är billigt i sammanhanget, men kan vara värt att kolla på.

Länkar inte då de kör frames på sin sida, det är aldrig bra med frames just av denna anledning att det är meckigt att länka.

/jon
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Varför inte ett satsa på ett kvalitetstativ direkt?

http://www.blocket.se/stockholm/Linhof_Stativ_25904698.htm?ca=11&w=1&last=1

Annonsen är inte men men jag har ett exakt lika dant själv och är mycket nöjd!
Farsan har haft sitt (likadana) i drygt 30 år nu tror jag och merparten av den tiden har det fått tjänstgöra som yrkes-stativ och det fungerar fortfarande utan anmärkning.

När det kommer till stativ lönar det sig att köpa dyrt direkt då det annars tenderar att kosta i mer i längden, för att inte nämna de dyrköpta erfarenheterna man har att dra av dåliga eller halvtaskiga stativ.

Stativet ovan kostar idag 4000kr nytt och då är det utan huvud...
 

namon

Aktiv medlem
Jag håller precis på och kollar efter stativ och har svårt att bestämma mig.

Manfrotto 055 XPRO B CYBERPHOTO Edition, Specialpaket med kulled 498RC2, finns på cyberphoto för 2500-lappen inkl. väska. Det står deras namn på ett ben men det går ju alltid att sätta lite isoleringstejp eller något annat om det stör.

Vet inte om det är billigt i sammanhanget, men kan vara värt att kolla på.

Länkar inte då de kör frames på sin sida, det är aldrig bra med frames just av denna anledning att det är meckigt att länka.

/jon
Antar att det är detta paket för 2.590kr inkl väska du menar http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xprobcyber (Cyberphoto skriver ut en exakt adress till varje sida för att man enkelt ska kunna länka till specifika varor). Jag tycker det låter som ett schysst paket, mycket likt mitt som jag köpte av Cyberphoto en gång i tiden. Väskan är faktiskt rätt användbar trots allt. :)
 

Jonvision

Medlem

Schulz

Aktiv medlem
Ska kika närmare på det, verkar ligga i bra prisläge som insteg. Ska snart till norrlandet och tänkte försöka fota lite vatten och natur. Behöver då ett stativ för att jiddra med slutartidsexperiment.

tack för tips
/jon
då kan detta vara något helt klart för gummi fötterna kan man skruva på och då kommer det fram "is dubbar" för bättre fästa på is å så.

/seb
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
För lätt skulle jag säga. Satsa på nått i 3-4kg klassen som första stativ ok kompletera senare med ett lättare om du känner att det kan vara värt.
 

AndyK

Aktiv medlem
Någon som vet hur Dörr A4 + HB-36 står sig i förhållande till Manfrotto 055 XPRO B + 498RC2? Det skiljer dock 1300:-
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera detta.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9571400

det ända som är lite synd är att huvudet e lite klent enligt mig,
men annars riktigt bra, kolfiber så det e riktigt lätt!

Jag undrar hur paketet ovan (DigiPod C2530 + BH-52 kulled) kan kosta 995 kr när samma stativ utan kulled (eller rem) kostar 2 395 kr?! länk Scandinavian Photo

Och hur står det sig mot DigiPod A2841P - länk Cyberphoto - som jag läst en hel del gott om (för sin prisklass), men även läst omdömen på fotosidan som går ut på hållbarheten inte är den bästa.

En annan konkurrent i den prisklassen, och kanske det stativ jag är mest intressserad av, är Dörr A3 + HB-36 (alternativ är det lättare A2 och det tyngre A4), länk Cyberphoto

Med andra ord, vilket är det bästa stativet för en dryg tusenlapp? Och kom nu inte dragandes med Manfrotto 055 XPRO B m.fl. för det dubbla priset. Jag vet att man får vad man betalar för, men jag kan i dagsläget inte tänka mig att betala mycket mer än 1 000 kr för ett stativ.
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Precis de tre stativen står jag och väljer mellan. Inte för att jag är lång men C2530 är bara 146 cm. högt som max. Lite kort kanske? Kan inte se hur högt det är utan att mittpelaren är uppe på max.

Dörr A3 är högre men samtidigt tyngre (kring 2 kg.)

Hoppas på lite hjälp i stativdjungeln jag med.
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Om du har svårt att satsa på ett bra stativ just nu, skaffa en sandsäck och häng på stativet, du får väldigt mer stadga, och tänk på att inte hissas upp mittpelaren (om det finns en sådan)

/Stefan-H
 

Schulz

Aktiv medlem
jag köpte C2530 + BH-52 kulle och betalade 1600:- för det och är väldigt nöjd.
Stativet är väldigt lätt och för min del gör det ju att man tar det med sig när man skall ut.
Det som jag skulle ge paketet minus för är att kulleden är sådär. Har jag mitt 70-200/4 och stativfäste så är det okey men med mitt 24-70/2,8 så pallar huvudet inte riktigt utan tiltar ner lite.

Jag skulle säga att det är ett riktigt bra stativ och för 995:- slå till direkt! och på sikt kan man ju köpa ett bättre huvud som pallar mer.

Det stativet även har är dubbar som man kan skruva fram på fötterna så det blir stabilare om man har det på is.

Drar man upp mitten pelaren så är stativet ca 180cm och jag är 180cm lång så för mig räcker det gott och väl.

/sebbe
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Låter toppen. Då är det ju högre än vad det står i annonsen. Jag har just nu ett Hama star 61 och allt är säkert bättre än det. Huvudet tiltar med en lätt telezoom men funkar än så länge om bara 50/1.8 objektivet sitter på. Till kompaktkameror passar det nog bäst. Vill ju inte förlora utrustningen p.g.a. att den faller i backen :-(.

Hoppas priset stämmer nu bara. 995: låter billigt.
 
ANNONS