Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lurad via paypal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goran.P

Aktiv medlem
Och ingen utomlands tjänar väl på att köpa elektronik mm från Sverige?Inte det billigaste landet i världen precis
 

Rosino

Aktiv medlem
All konversation som sker via "riktiga" paypal kommer dessutom upp när man loggar in på hemsidan men sitt lösenord. Där finns uppgifter om alla betalningar, och vad som har hänt.

Via den sidan sköts ju också betalningarna, eller också ska man t.ex klicka på en paypal logo för att betala och sedan bekräfta betalningen med sitt användarnamn och lösenord.
 

Karwanbaker

Avslutat medlemskap
Tack för svaret Michael Ahlen, har lärt mig en läxa nu, men jag är verkligen besviken över detta men nu är det redan försent att ångra.
Hur kan du allt detta ? har det hänt något liknande med dig? för det du skrev har hänt mig.
Är det ens lönt att göra en polisanmälan på detta ?
Det är ju bedrägeri men känns som att de inte händer någonting, jag har ju lite information men de hjälper väl inte någonting ?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Är det ens lönt att göra en polisanmälan på detta ?
Tyvärr är det troligen inte värt besväret att anmäla till polisen: skurkarna lär inte finnas i Sverige, och då kan den svenska polisen inte göra mycket åt saken. Du skulle kunna försöka anmäla saken till polisen i Nigeria, men som jag ser på saken lär de inte bry sig: att lura utlänningar på pengar är tydligen en stor "industri" i Nigeria, så myndigheterna vill inte avbryta inflödet av pengar allt för mycket/länge.
 

danbjö

Aktiv medlem
De har du nog rätt i , men vafan såna människor ska inte behöva komma undan så lätt......
Exakt så anmäl i alla fall. Låt det inte bara bero och rinna ut i sanden. Även en myndighet i Nigera måste reagera om det kommer massvis med anmälningar mot en enskild person (adress). Om inte annat är det bra för statestiken att det "bokförs" så Leif G W, kan läxa upp folk med sin statestik.
 

aolsson

Aktiv medlem
Western Union som används av alla bedragare då det är omöjligt att spåra vem som tagit emot pengarna, dessutom till NIGERIA!!
En sak att veta är att med WU kan pengarna tas ut i vilket land som helst! Du kan t.ex. skicka och ange en adress i Canada och personen tar ut pengarna i Nigeria. Allt som behövs är koden för överföringen.

Vem vet? Pengarna kanske hamnade i Vitryssland, Drammen eller Skövde? Who knows...
 

Kvitung

Aktiv medlem
Jag är så arg och besviken över detta. Man blir riktigt arg på sånt.
Jag ska skriva och detaljera allt jag kan.
Vill verkligen tacka för tiden och hjälpen Du/Ni gav mig.
Tack
// Mvh Karwan Baker
Jag måste ge dig en eloge, jag tycker du varit modig att våga berätta hur du blivit lurad. Det finns nog en och annan här som hellre biter av sig tungan än att berätta.

Trist att du gått på en blåsning,

men bra att du berättat hur det gått till...

mvh Kristian
 

pixeljolle

Aktiv medlem
tjena!

jag var nästan på väg att gå på paypal-bluffen!

en engelsk talande man kallar sig Baron Grenville erbjuder sig betala genom paypal på min upplagda annons på blocket:

- Först skickar han ett mail till dig med en dum fråga så att han får tag i din e-post adress.
- Han vill att du skapar ett konto på paypal så han kan skicka din mail som SER UT som att komma från paypal! allt ser jävligt snyggt ut med bilder och ikoner från paypals hemsida. men mailet kommer inte från"@paypal.com". i mailet står det att för att transaktionen ska ske så måste man skicka iväg varan och maila kolli-numret till en annan mailadress (så han kan spåra det).
- Han vill att du skickar det till någon i nigera (precis som en annan skrev här). I detta fall kallade han det sin son.

Han verkar rätt korkad som använder samma namn som han använde tidigare för att lura folk på blocket. men det är jävligt lätt att gå på om man inte är kritisk och skeptiskt till det hela. Hela sättet och hur allt ska ske så jävla snabbt och att det är på engelska ger ett intryck att att det ska vara seriöst.

sen tyckte jag att det var lite konstigt att hans "son" ha de sånt afrikanskt namn.. hahahha kan ju hända.. men vad är oddsen?!?

hoppas ingen av er gick på den här bluffaren! fifan i alla såna!

/joel
 

Warbird

Aktiv medlem
Fick nyss det här brevet:

"Hello,

Thanks for the mail,I want you to know that i need this item as a surprise and as a xmas gift for my lover that just went for a conference abroad in West Africa.So i am ready to offer you the sum of 2,500 sek for the phone including the shipping cost via posten.So kindly send me your PayPal Email Address or your bank details for the payment to be made.

Await your response soonest.
Terry."


Han(?) kan inte förstå att jag inte vill skicka paketet till Afrika.
nåja...

EDIT: Hehe, jag ser nu att han(?) skiver "phone" när jag säljer en kamera. :)
 
ANNONS