Annons

Får fel färger i lightroom efter att ha installerat 64-bit version

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
HEJ!

Igår installerade jag win 7 64-bit och lightroom 3,2 i 64 bit. när jag importerat bilderna från mitt RAW-bibliotek på datorn så har alla bilder helt uppskruvat röd saturation/ton. alla bilder är omanipulerade och är i raw-format. När jag importerar nya bilder från minneskort så ser bilden ut som på min LCD-skärm på kameran, men sen när jag klickar på bilden så laddar den inställningar och sen blir bilden röd o ful.

vad är det för fel? försökt o leta efter färginställningar eller liknande, men lyckas inte hitta...

hjälp!

/joel
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
HEJ!

Igår installerade jag win 7 64-bit och lightroom 3,2 i 64 bit. när jag importerat bilderna från mitt RAW-bibliotek på datorn så har alla bilder helt uppskruvat röd saturation/ton. alla bilder är omanipulerade och är i raw-format. När jag importerar nya bilder från minneskort så ser bilden ut som på min LCD-skärm på kameran, men sen när jag klickar på bilden så laddar den inställningar och sen blir bilden röd o ful.

vad är det för fel? försökt o leta efter färginställningar eller liknande, men lyckas inte hitta...

hjälp!

/joel
Har du testat olika kameraprofiler i Develop module? Det du råkar ut för är något vi alla råkat ut för någon gång, nämligen att man tycker att bilden först ser så bra ut (Lightroom visar den inbäddade JPG-förhandsvisningen som finns i RAW-filen) och sedan blir den "ful".

Det du måste göra är att hitta de inställningar som stämmer med det du ser i kameran. Börja med kameraprofilerna.
 

pixeljolle

Aktiv medlem
TACK!

när du sa "inbäddad jpg-fil" så minns jag att jag såg nåt i lightroom..

under inställningar/filhantering finns en liten "box" man kan kryssa i för alternativet "inbäddad ursprunglig RAW-fil". jag kryssade för den och vips så blev alla mina bilder som vanligt igen!

nu e jag glad igen!
/joel
 

j2^

Aktiv medlem
under inställningar/filhantering finns en liten "box" man kan kryssa i för alternativet "inbäddad ursprunglig RAW-fil". jag kryssade för den och vips så blev alla mina bilder som vanligt igen!
...förutom att den inställningen inte har ett smack med saken att göra.

Vad du gör med den är att du när du konverterar till DNG lägger med en kopia av den urspringliga råfilen. Inget annat. Dina filer blir "dubbelt så stora", men du kan senare få tillbaka den orörda råfilen om du skulle behöva det i framtiden.
 

Billingen

Aktiv medlem
Sitter med min bärbara nu och har inte tillgång till LR så rätta mig om jag har fel, men är inte den förinställda arbetsfärgrymden i LR ProPhotoRGB? Den brukar kunna ge precis de effekter du beskriver, alltså överdrivna och skruvade röda toner. Du kan ju i så fall prova att ändra till annan arbetsfärgrymd, och se om problemet löser sig.
 

alfin

Aktiv medlem
Sitter med min bärbara nu och har inte tillgång till LR så rätta mig om jag har fel, men är inte den förinställda arbetsfärgrymden i LR ProPhotoRGB? Den brukar kunna ge precis de effekter du beskriver, alltså överdrivna och skruvade röda toner. Du kan ju i så fall prova att ändra till annan arbetsfärgrymd, och se om problemet löser sig.
Beskriv i vilka situationer du råkat ut för dessa "överdrivna och skruvade röda toner" som ett resultat av ProPhoto RGB i Lightroom?
 

alfin

Aktiv medlem
Det du råkar ut för är något vi alla råkat ut för någon gång, nämligen att man tycker att bilden först ser så bra ut (Lightroom visar den inbäddade JPG-förhandsvisningen som finns i RAW-filen) och sedan blir den "ful"
Har alla råkat ut för detta? På vilket sätt menar du att den inbäddade jpg-filen skulle vara bättre?
 

alfin

Aktiv medlem
När jag har konverterat arbetsrymden för en fil till ProPhotoRGB (i PS visserligen), vad annars?
Du konverterar arbetsfärgrymden i Photoshop från (vad?) till Prophoto RGB och då ser du dessa "överdrivna och skruvade röda toner" i Prophoto RGB på din bildskärm? Vad är det för bildskärm du använder?
 

Billingen

Aktiv medlem
Du konverterar arbetsfärgrymden i Photoshop från (vad?) till Prophoto RGB och då ser du dessa "överdrivna och skruvade röda toner" i Prophoto RGB på din bildskärm? Vad är det för bildskärm du använder?
Vad har detta för betydelse för trådskaparens problem? Jag gav honom ett förslag som han kan testa om han vill, det tar honom några sekunder. Jag har inget problem.
 

alfin

Aktiv medlem
Vad har detta för betydelse för trådskaparens problem? Jag gav honom ett förslag som han kan testa om han vill, det tar honom några sekunder. Jag har inget problem.
Du beskrev ju för trådskaparen hur Prophoto RGB i Lightroom kan generera problem som "överdrivna och skruvade röda toner" och föreslog hur han kunde lösa detta genom att byta till en annan färgrymd. Korrekt? Jag försöker bara förstå hur problemet ska lösas. Det vore väl rimligt att du beskriver fullt ut vad du menar?
 
ANNONS