Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

går ej ändra/bort mappar/filer via LR3

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
LR 3,2 i win 7 64 bit

- efter att ha importerat bilder i mappar namngivet med datum per standard kan jag inte i efterhand ändra namn på mapparna. varför?

- jag kan heller inte ta bort filer från mappen i vissa fall, vad beror det på?

tacksam för hjälp.
joel
 

erro.se

Aktiv medlem
Låter märkligt, det borde fungera.

Hur gör du när du vill byta namn eller ta bort?

Får du någon sorts felmeddelande?
 

pixeljolle

Aktiv medlem
i antingen "bibliotek" eller "framkalla" markerar jag filen och trycker "delete".. får samma meddelande:

filen med namnet "XXX" kan inte flyttas till papperskorgen.

men i andra mappar så går det bra o ta bort filerna som vanligt.. testade o gå via utforskaren och ta bort bilden från mappen och det gick bra...

men tror jag listat ut problemet. verkar som att filer från ett visst datum inte går att ta bort i LR. dvs det datum innan jag uppgraderade till win 7. de filerna måste jag tydligen ha tillstånd "av mig själv" för att ta bort.. fan va jag hatar windows. vet du om det går att göra nån sån säkerhets inställning i windows så att den inte frågar mig hela tiden om tillstånd att ta bort eller ändra saker?

/joel
 
ANNONS