Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Betänker man att t.ex. en APS-C sensor har en 30% större diagonal och därmed drygt 60% större sensorarea, så skiljer det därför ca 2/3 EV bländarsteg teoretiskt till APS-C fördel m.a.p. ljusinsläpp gentemot en Micro Four Thirds sensor.

Ibland kan skillnader i objektivprestanda vara större än ett bländarsteg i sensorprestanda, om man tar hänsyn till bildstabilisering eller krav på kantskärpa.

Imaging-Resource har kikat och jämfört nya Panasonic G3 mot företagets tidigare modeller, samt även ställt nykomlingen mot andra konkurrerande fabrikat. Deras analys upprepas mer än en gång.


The Panasonic G3 does incredibly well, raising the bar for Micro Four Thirds cameras, and overcoming the limitations of the smaller sensor size. This is exactly what we've been hoping for generation after generation from Panasonic's Lumix G-series, and they've finally done it. Print Quality results below tell the rest of the story.
...
And while shoehorning the excellent EVF and the articulating display into such a small body was a notable engineering achievement, it's the Panasonic G3's dramatic improvement in image quality that truly impresses us. Micro Four Thirds sensors have long been discounted because of their smaller overall sensor area when compared to APS-C cameras, but the quality we see in the Panasonic G3 turns that criticism on its head.
.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Ny lågbrusig sensor

.
Läste på ephotozine.com följande:

"One of the key features is a completely new 16.3 megapixel Live MOS sensor, with 16.0 megapixels effective, the sensor promises lower noise than any preceding Panasonic Lumix camera. The sensor gives lower noise thanks to a "low noise pixel signal readout circuit" and a new "low noise signal amplifier circuit / noise elimination circuit" - as shown on the presentation slide below:

... Bild på den nya förbättrade sensorarkitekturen

The new sensor promises to deliver a Signal to Noise (S/N) improvement of 6 dB at ISO3200, and an improvement of 9 dB at ISO6400. What this means in laymen terms is that you should be able to get much smoother images with lower noise, increasing overall image quality."

"An improved focusing system promises the world's fastest auto focus, with 0.1 second AF, thanks to the camera increasing the sensor drive to 120fps, compared to 60fps, during AF. This gives the camera the same ultra fast focusing speed as the Panasonic Lumix GH2."


Det är ju en radikal förbättring i brusprestanda jämfört med tidigare modeller i G-serien:
■ Förbättring med 6 dB vid ISO3200 av signalbrusförhållandet motsvarar två bländarsteg
■ Förbättring med 9 dB vid ISO6400 av signalbrusförhållandet motsvarar tre bländarsteg

At kameran dessutom fått samma snabba autofokus-system som Panasonics mest avancerade modell är ju även det ett stort plus.

Ref:
 

Bengf

Aktiv medlem
.
Läste på ephotozine.com följande:

"One of the key features is a completely new 16.3 megapixel Live MOS sensor, with 16.0 megapixels effective, the sensor promises lower noise than any preceding Panasonic Lumix camera. The sensor gives lower noise thanks to a "low noise pixel signal readout circuit" and a new "low noise signal amplifier circuit / noise elimination circuit" - as shown on the presentation slide below:

... Bild på den nya förbättrade sensorarkitekturen

The new sensor promises to deliver a Signal to Noise (S/N) improvement of 6 dB at ISO3200, and an improvement of 9 dB at ISO6400. What this means in laymen terms is that you should be able to get much smoother images with lower noise, increasing overall image quality."

"An improved focusing system promises the world's fastest auto focus, with 0.1 second AF, thanks to the camera increasing the sensor drive to 120fps, compared to 60fps, during AF. This gives the camera the same ultra fast focusing speed as the Panasonic Lumix GH2."


Det är ju en radikal förbättring i brusprestanda jämfört med tidigare modeller i G-serien:
■ Förbättring med 6 dB vid ISO3200 av signalbrusförhållandet motsvarar två bländarsteg
■ Förbättring med 9 dB vid ISO6400 av signalbrusförhållandet motsvarar tre bländarsteg

At kameran dessutom fått samma snabba autofokus-system som Panasonics mest avancerade modell är ju även det ett stort plus.

Ref:
Ja C/N får nog vara riktigt glada att inte Panasonic släpper en FF-modell, när man ser vad dom kan göra med en 17x13mm sensor. Bara att gratulera Panasonics duktiga tekniker.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jo, jag funderar starkt på att sälja min tunga Nikon-utrustning köpa G3 i stället. Håll utkik på annonsmarknaden!
 

wirja

Aktiv medlem
Jo, jag funderar starkt på att sälja min tunga Nikon-utrustning köpa G3 i stället. Håll utkik på annonsmarknaden!
Det gjorde jag (D700 + tunga objektiv) och är mycket nöjd och lättad. Min G1 är en fröjd att använda och att bära. Jag väntar med spänning på att ev uppdatera till G3.
 

Makten

Aktiv medlem
Är det någon som vet om kameran kommer säljas med 20/1,7 eller 14/2,5? Det vore nämligen en god anledning att välja den över GF2, eftersom en vettig sökare står högst upp på min önskelista. Men några plastiga superzoomar vill jag då rakt inte ha:-(
 

ErlandH

Aktiv medlem
.Det är ju en radikal förbättring i brusprestanda jämfört med tidigare modeller i G-serien:
■ Förbättring med 6 dB vid ISO3200 av signalbrusförhållandet motsvarar två bländarsteg
■ Förbättring med 9 dB vid ISO6400 av signalbrusförhållandet motsvarar tre bländarsteg
Om det vore sant skulle det väl innebära att man får samma S/N vid 6400 som vid 3200. Vilket verkligen skulle vara sensationellt.
 

Makten

Aktiv medlem
Det verkar som om den bara kommer finnas med (eller utan) en normalzoom. Historiskt sett har har pannkakorna bara sålts som kitobjektiv till GF-serien, såvitt jag vet.
Synd, då förlorade de just en potentiell kund. Jag skulle hemkst gärna ha en lagom liten kamera med sökare som ser genom objektivet och sidförhållandet 4:3.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Samma här. Visst går det att köpa hus och vidvinkel separat men det blir rejält dyrt. Lite för mycket pengar anser jag.
 

BjornSv

Medlem
Ja, jag har faktiskt också tänkt i de banorna. Inte en kit-zoom till tack! Iofs så går det ju att köpa bara huset, men en kombi med exempelvis 14/2.5 och lite paketrabatt hade inte varit fel.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Om det vore sant skulle det väl innebära att man får samma S/N vid 6400 som vid 3200. Vilket verkligen skulle vara sensationellt.
Kolla t.ex. på kurvorna för G1 & G3. Knappast ett linjärt samband mellan de olika generationerna av kameror, samt hur bestämmer man korrelationen för DR eller SNR mellan de bådas sensorer? Ser inget sensationellt beträffande kurvornas mätetal.

Däremot sensationellt kanske att Panasonic möjliggjort så drastiska förbättringar med den nya sensorn, fast ISO3200 och ISO6400 har inte tidigare varit särskilt bra förstås.
 

chickenphone

Aktiv medlem
Hej. Jag funderar ev på en GH2 eller G3, samt någon av pannkakorna, vad jag förstår så är det samma sensor och AF modul i dessa. Största skälet till att jag vill skaffa en m4/3 kamera är så klart smidigheten, samt bra AF i filmläget. Men jag vill helst ha bättre brusprestanda än vad jag har idag, (pentax K20), och jämför man kamerorna på DXomark så får K20 och GH2 nästan samma sensorpoäng, dvs inte så stor skillnad, skulle jag välja en K5 så är det nästan dubbelt upp på sensor score.
Kollar man bildexempel på dpreview så verkar det inte vara ganska stor skillnad trots allt, jag jämför då K7 som har samma sensor mot GH2, däremot så tycker jag att K5:an är betydligt bättre.
Jag vill ha bra isoprestanda i en liten förpackning, ett riktigt ilandsbroblem.
Sen har jag en till fundering, hur bra fungerar AF och den elektroniska sökaren i sämre ljus? Någon som har erfarenhet ?
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Det gjorde jag (D700 + tunga objektiv) och är mycket nöjd och lättad. Min G1 är en fröjd att använda och att bära. Jag väntar med spänning på att ev uppdatera till G3.
Jag har min D7000 + 3 objektiv (har 5 st totalt ) till salu på Tradera just nu. Jag orkar inte längre släpa på en tung kamerautrustning. Jag är på G att köpa en G3, men nu när jag läst på om G3 så har jag ju även läst på om GH2 och behöver litet hjälp med att förstå skillnaden mellan dessa. Har läst och läst på alla möjliga sidor, men förstår ändå inte riktigt vad det är för skillnad.

Någon som i enkla (!) termer kan förklara detta för mig?

Cyberfoto har ett G3 kit till salu-(dock är ej leveransdatum för försäljning ännu bestämd) där ingår två objektiv. Vilken av dessa 2 modeller är bäst att satsa på? Vill ha en värdig ersättare till min Nikon D7000 + mina objektiv. Förutom de jag har till salu på Tradera har jag även ett Tamron SP90 + ett super underbart Sigma 10-20 som just nu är inne på justering hos Tura
för att den ska fixa liveview i D7000. Objektivet behöver tydligen en uppdatering.

Ursäkta om inlägget ligger i fel forum, men det handlar ju om Lumix G3/GH2 så jag tyckte nog detta forum var mest lämpad för min fråga.

mvh

/chris
 

JOLidman

Aktiv medlem
Skillnad på GH2 och G3?

"Jag är på G att köpa en G3, men nu när jag läst på om G3 så har jag ju även läst på om GH2 och behöver litet hjälp med att förstå skillnaden mellan dessa. Har läst och läst på alla möjliga sidor, men förstår ändå inte riktigt vad det är för skillnad"
Hej, och skönt att jag inte är ensam om att inte helt förstå skillnaden mellan G3 och GH2. Har nämligen också 10 kg Nikon som jag inte alltid har lust att släpa på, däremot gärna ett Panasonic 14-140/4-5.6 med lämpligt kamerahus.

Men som sagt, vad är det för skillnad på GH2 och G3?
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
....Joodå, jag har också ett flertalet länkar till engelska jämförelser, men jag skulle vilja ha
dessa på svenska OCH bara dom stora skillnaderna. Orkar inte med engelska
tekniska förklaringar där jag får sitta och googla- translate på vissa ord som inte säger mig något.
och som det inte finns några svenska ord till.

Der var inte riktigt länkar jag var ute efter... dom hittar man på Google.


/chris
 

Pasus

Aktiv medlem
Kortfattat:
G3 är billigare, nyare och mindre.
GH2 är mer lämpad för seriösare, planerad filmning.
 
ANNONS