Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rengöra fokusskiva/mattskiva??

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
hej!

hur rengör man en mattskiva/fokus skiva?? sprit? finns det nån rengöringslösning? vad ska jag tänka på? sågon som vet om mattskivan till nyare hasselblad ex 500c/m och uppåt passar i en senare modell? ex 500C eller tidigare 1000F eller likanande?

man man missfärga mattskivor när man rengör dem?

frågar för att jag funderar på rengöra en gammal rolleicord och funderar på köpa gammal bladare o sätta in ny mattskiva.

/joel
 

Olof B

Aktiv medlem
Ja, man kan ha en fuktig putsduk och försiktigt torka av den.
Men aldrig ha någon vätska dirket på själva mattskivan då det kan tränga in mellan de olika skikten.

--Olof
 

J. Patric

Aktiv medlem
Om mattskivan i Rolleicorden är av plast så brukar den utöver rutnätet ha snittbild och fresnellins (ses som massor av koncentriska cirklar. Är den av glas så har den en matt yta på undersidan, och ett kryss eller rutnät.
 

coa_lund

Medlem
Mattskivan i 500C består vad jag förstår av en fresenlins av plast ovanpå själva mattskivan.
Var mycket försiktig med vätska, den kommer ytterst lätt in mellan skikten.

Även om mattskjivan är av glas kan rutnät, centrumkors etc vara ömtåliga och skadas av lösningsmedel.

Carl-Olof Almbladh
 

Olle

Aktiv medlem
Senare Hasselbladmodeller använde Minoltas acute-matte fokusskiva. Att den är av plast fick en kollega till mig erfara då han försökte rengöra sin Minoltakameras mattskiva med någon kemikalie. Minns inte vilken sort. Det resulterade i ett besök hos en Minoltaverkstad för byte av mattskiva.

Olle
 
ANNONS