Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Just att Panasonic inte gör någonting åt felet trots påpekanden, tillsammans med att man ändå utvecklar nya modeller, gör att jag ser Panasonic som en värdelös partner att göra affärer med. Att inte kunna ta hand om kunder som har köpt deras produkter är en allvarlig brist i kundpolicy. Jag retar mig väl kanske extra mycket på det, eftersom jag har haft lite närmre kontakt med Panasonics japanska personal då jag körde taxi i Botkyrka. Stropparna på Panasonic vägrade åka med en taxibil om föraren inte hade komplett uniform med slips och bilen var helt ren. När man har den inställningen till dem man köper tjänster av, bör man nog hålla en lite högre profil själv.
Tror du just detta skiljer sig mellan Panasonic och övriga japanska kameratillverkare? De har en annan företagskultur, och en annan kultur överlag.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Tror du just detta skiljer sig mellan Panasonic och övriga japanska kameratillverkare? De har en annan företagskultur, och en annan kultur överlag.
Tja, det är kanske som med bankerna, samma vilken man än tar.

Om källkoden hade varit öppen hade felet kunnat fixas enkelt och den onödiga knappen för "filmläge" hade kunnat programmeras till någonting vettigare.

Men jag tycker att det är väldigt svagt att inte kunna fixa ett så enkelt fel, och jag har inte sett någonstans att felet har påtalats i fackpressens recensioner av kameran. Så jag utgår ifrån att också senare modeller har samma fel.

Och självklart kommer jag när jag kanske någon gång ser mig om efter en ny kamera se till att välja en som inte har sökaren idiotiskt programmerad. Under tiden kan jag leva med att man är tvungen att ställa in den manuellt när man behöver kompensera om man vill kunna se ordentligt i sökaren. Ett alternativ om kameran sitter på stativ är att använda kontroll av bländare och slutare, vilket visar hur bilden kommer att bli.

Det har alltså inte någonting med serviceverkstaden att göra, utan programmeringen av kamerans firmware. Eftersom källkoden inte är öppen måste den endera göras av Panasonics tekniker eller hackas. Som läget är nu kan man helt lagligt hacka Panasonics firmware, eftersom den innehåller ett fel som de vägrar att åtgärda. Licensens villkor om att inte tillåta reverse engineering gäller därför inte. Så det är fritt fram för hackare som skulle kunna vara intresserade av att förbättra produkten. Kul hade det varit om någonting likt CHDK hade kommit för Panasonics spegellösa, och det är fullt möjligt att jag kommer att hacka firmware för att fixa felet själv.
 

Skarström

Aktiv medlem
Tja, det är kanske som med bankerna, samma vilken man än tar.

Om källkoden hade varit öppen hade felet kunnat fixas enkelt och den onödiga knappen för "filmläge" hade kunnat programmeras till någonting vettigare.

Men jag tycker att det är väldigt svagt att inte kunna fixa ett så enkelt fel, och jag har inte sett någonstans att felet har påtalats i fackpressens recensioner av kameran. Så jag utgår ifrån att också senare modeller har samma fel.

Och självklart kommer jag när jag kanske någon gång ser mig om efter en ny kamera se till att välja en som inte har sökaren idiotiskt programmerad. Under tiden kan jag leva med att man är tvungen att ställa in den manuellt när man behöver kompensera om man vill kunna se ordentligt i sökaren. Ett alternativ om kameran sitter på stativ är att använda kontroll av bländare och slutare, vilket visar hur bilden kommer att bli.

Det har alltså inte någonting med serviceverkstaden att göra, utan programmeringen av kamerans firmware. Eftersom källkoden inte är öppen måste den endera göras av Panasonics tekniker eller hackas. Som läget är nu kan man helt lagligt hacka Panasonics firmware, eftersom den innehåller ett fel som de vägrar att åtgärda. Licensens villkor om att inte tillåta reverse engineering gäller därför inte. Så det är fritt fram för hackare som skulle kunna vara intresserade av att förbättra produkten. Kul hade det varit om någonting likt CHDK hade kommit för Panasonics spegellösa, och det är fullt möjligt att jag kommer att hacka firmware för att fixa felet själv.
Menade hur de betedde sig i taxin :) Självklart ska alla företag fixa fel i mjukvaran som drabbar kunderna.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Menade hur de betedde sig i taxin :)
Deras beteende i taxin kanske var typiskt japanskt; de talar överhuvudtaget inte alls med föraren. När de vägrade ta en framkörd bil gick de helt enkelt in igen och ringde upp växeln och krävde att få ren bil med fullt uniformerad förare.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Självklart ska alla företag fixa fel i mjukvaran som drabbar kunderna.
Jo, man kan tycka att det är självklart, och jag trodde att det borde vara det. Nu har det i alla fall gått så pass lång tid utan rättelse, att jag inte kan tolka det som annat än vägran att åtgärda ett fel, som gör varan mindre lämpad för sitt avsedda ändamål. Vägran från Panasonic att se till att kameran fungerar som den ska gör att deras licenskrav att man inte får ändra i deras program är ogiltigt. Jag kan alltså lagligen disassembla firmware i min kamera och programmera om den så att den fungerar på det sätt som den borde. Det gäller både den funktion som togs bort med den första uppdateringen och felet i sökaren. Jag har meddelat Panasonic att jag kommer att göra vad jag kan för att lösa problemet. Resultaten kommer jag att publicera på webben som öppen källkod.

Jag utgår ifrån att också andra modeller har felet, eftersom det inte åtgärdas på G1. Om det är någon som är med på att hacka den så kan vi bli fler. Det handlar alltså inte om någon olaglig hackning, utan enbart att undersöka programmet för att rätta ett fel som Panasonic vägrar att åtgärda. Det har man laglig rätt till.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Ingen som hunnit införskaffa en G3:a? Min ligger på posten, har inte hunnit hämta ut den, men det kommer bli resekameran här i juli. Tillsammans med min lilla vattentäta då. Jag kan tänka mig att batteritiden blir det största problemet, har inte kunnat få tag på extrabatteri nu innan vi åker.

Sedan kommer jobbet med att sälja av Nikonutrustningen… Puh, det får bli under andra halvan av juli.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Skilnad mellan GF3, G3 and GH2

The Luminous Landscape and Michael Reichmann

A Panasonic Taxonomy

Let's see – currently there's the GF3, G3 and GH2. Prior to this, and likely still available, there's the G2, GF2 and G10. Simply put, the H series are the top-of-the-line, the F series are the smallest because they don't have electronic viewfinders, and the G series (without a letter) are the mid range. The new mid-range camera, and the subject of this report, is the G3. But note that for reasons best know to Panasonic's marketing folks, the camera itself just has the letter G on the front panel. No number 3. Got it? Good!

eller läs: http://www.luminous-landscape.com/index.shtml
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Digital Photo Review - Silver Award till DMC-G3

Numera Amazon-ägda DPReview har testat och recenserat Panasonics nya G3'a.
Den får goda omdömen och likt Fujifilms X100 nyligen, också en "Silver Award".
 

JOLidman

Aktiv medlem
KPL (Koll På Läget)

Numera Amazon-ägda DPReview har testat och recenserat Panasonics nya G3'a.
Den får goda omdömen och likt Fujifilms X100 nyligen, också en "Silver Award
".
Undrar vilket som är ditt verkliga budskap "Numera Amazon-ägda DPReview" eller "testat och recenserat Panasonics nya G3'a".

Själv kommer jag att läsa DPReview med helt andra ögon!!!
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Skälet till att DPReview gav G3:an ett högt betyg är givetvis för att Amazon äger Panasonic. Klart att de ger sina egna kameror högt betyg. Eller nåt.

Visste ni förresten att TV4 ägs av Bonniers? Tänk på det nästa gång ni slår på tv:n...!
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Hemma nu efter två veckor i Grekland med endast Panasonic G3 (och en Sony TX5 UV-kamera). Jag har de senaste åren alltid haft med min Nikon D300 på utlandssemestrarna, så detta med att ha en så liten systemkamera var en ny upplevelse. Mycket positivt och naturligtvis en del baksidor där G3:an inte kan mäta sig med D300 förstås!

Lite kort bara så blir bilderna generellt riktigt bra även i svagt ljus. AF:en snabb och säker i bra till hyfsat ljus, men inte hundraprocentig i svagt ljus. Ljusmätningen imponerande bra, jag tog bl a soluppgångsbilder som blev i mina ögon perfekta direkt ur kameran. WB bra utom i konst/blandljus på auto, men där var ju D300:an lika värdelös. Jag ska granska mer, men känslan är ändå att man tjänar mycket på att köra RAW.

Videokvaliteten i bra ljus mycket fin, sämre i dåligt ljus förstås. Och jag retar mig lite på att den mekaniska zoomen är så trög när man filmar, men kitzoomen är byggkvalitetsmässigt inte så imponerande.

Sedan är några vanesaker lite märkliga för en som glott i en SLR-sökare i 40 år, som att ha preview i ett par sekunder i sökaren och sedan när den blir live igen har föremålen flyttat sig! Om ni förstår., går förstås att stänga av!

Nu ska jag lägga in G3:an i min kameraväska och lägga ut Nikonutrustningen på annons. Någon som vill köpa allt Nikonrelaterat i min väska i klump till bra pris ;-) ?
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Hemma nu efter två veckor i Grekland med endast Panasonic G3 (och en Sony TX5 UV-kamera). Jag har de senaste åren alltid haft med min Nikon D300 på utlandssemestrarna, så detta med att ha en så liten systemkamera var en ny upplevelse. Mycket positivt och naturligtvis en del baksidor där G3:an inte kan mäta sig med D300 förstås!

Lite kort bara så blir bilderna generellt riktigt bra även i svagt ljus. AF:en snabb och säker i bra till hyfsat ljus, men inte hundraprocentig i svagt ljus. Ljusmätningen imponerande bra, jag tog bl a soluppgångsbilder som blev i mina ögon perfekta direkt ur kameran. WB bra utom i konst/blandljus på auto, men där var ju D300:an lika värdelös. Jag ska granska mer, men känslan är ändå att man tjänar mycket på att köra RAW.

Videokvaliteten i bra ljus mycket fin, sämre i dåligt ljus förstås. Och jag retar mig lite på att den mekaniska zoomen är så trög när man filmar, men kitzoomen är byggkvalitetsmässigt inte så imponerande.

Sedan är några vanesaker lite märkliga för en som glott i en SLR-sökare i 40 år, som att ha preview i ett par sekunder i sökaren och sedan när den blir live igen har föremålen flyttat sig! Om ni förstår., går förstås att stänga av!

Nu ska jag lägga in G3:an i min kameraväska och lägga ut Nikonutrustningen på annons. Någon som vill köpa allt Nikonrelaterat i min väska i klump till bra pris ;-) ?
Tack för din redogörelse:)

Jag hoppas verkligen att du lägger ut bilder så "man" får se kvalitén :)

Själv har jag ännu inte köpt min GH2- men det beror på att jag håller på att flytta och behöver just nu pengarna till allt annat. Ser nu att Cyberphoto fått in GH2 med 14-140 objektivet :)

mvh
/chi
 

chickenphone

Aktiv medlem
Är också väldigt sugen på denna kamera, har provat G2 tidigare, och gillade den skarpt, men iso egenskaperna var lite klena, G3 verkar vara bättre på det. Lite synd är att de bantat bort sensorn som växlar mellan sökare och display, det var faktiskt en funktion som fungerade perfekt på G2:an, hur fungerar det med valknappen på G3:an, om man väljer sökaren är det något som kameran kommer ihåg mellan av-på stängning eller måste man aktivera den varje gång?

Kan tipsa om denna sida http://www.srsmicrosystems.co.uk
där finns G3+14-32 för 519GBP + 25 frakt = ca 5600 kr dvs tusenlappen billigare än svenska butiker, kittet med GH2+14-140 är flera tusingar billigare
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Är också väldigt sugen på denna kamera, har provat G2 tidigare, och gillade den skarpt, men iso egenskaperna var lite klena, G3 verkar vara bättre på det. Lite synd är att de bantat bort sensorn som växlar mellan sökare och display, det var faktiskt en funktion som fungerade perfekt på G2:an, hur fungerar det med valknappen på G3:an, om man väljer sökaren är det något som kameran kommer ihåg mellan av-på stängning eller måste man aktivera den varje gång?
Var tvungen att testa eftersom jag alltid vänder skärmen inåt när jag stänger av kameran. Men jo, den kommer ihåg tidigare val.

Jag upplever inte den saknade sensorn som ett så stort problem som jag kanske trodde. För det första fotar jag alltid med sökaren och har skärmen inåtvänd större delen av tiden. Skärmen använder jag bara vid filmning och bildvisning vilket inte är jätteofta.

En oväntad effekt av inåtvänd skärm- och förhandsgranskningen direkt i sökaren - är att jag inte förhandsgranskar på skärmen alls lika ofta som på D300:an, och det är ju en batterisparare.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Kan tipsa om denna sida http://www.srsmicrosystems.co.uk
där finns G3+14-32 för 519GBP + 25 frakt = ca 5600 kr dvs tusenlappen billigare än svenska butiker, kittet med GH2+14-140 är flera tusingar billigare
Pixmania ligger på ungefär samma pris. En lustig grej är att jag tänkte tipsa om att CDON låg på 5 600 för kitet, en tusenlapp billigare än övriga svenska butiker, men nu har de ändrat till 6 690. Måste varit en miss...

OBS! Dustin där jag köpte min har 6 690 som pris på kitet på Prisjakt, men gå in på hemsidan! Där tar de 6 244 för kitet. Vilket är vad jag betalade! Underligt men bra!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Lite snyggt bildbehandlade bilder från Raw-filer - exponerade efter högdagrarna vore trevligt att se nu här i tråden, så vi får se vad den går för. Är lite nyfiken på G3:an själv nämligen..
 

chickenphone

Aktiv medlem
Har precis fått hem min G3:a, har bara provskjutit några bilder innomhus i svag glödlampsbelysningen men AF och isoprestanda verkar lovande. Nu sitter batteriet på laddning, återkommer med lite bilder och film vad det lider, har även skaffat en P-K adapter så att jag kan använda min pentaxarsenal, skall bli intressant och prova senare.
En sak som jag märkte var att LR3 inte känner igen raw filerna, men det står nog inte på...
/Over and out
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Tjenar Skarström och alla ni andra också för den delen ! Självklart ska vi diskutera G3:an i denna tråd och inte i Sony A77-tråden,då får man på fingrarna ! Hehe ! Jo ,jag beställde den svarta med dubbelkitet (det sista på Cyberphoto faktiskt) och väntar ivrigt då den dyker upp i veckan.Det är 14-45an och 45-200an till att börja med jag beställde ! Som jag sa kändes det som att "komma hem" när jag testade denna kamera på MM häromdagen men dom hade inte dubbelkitet.Kameran fokuserade blixtsnabbt även med kitobjektivet som satt på och Panasonic har ju i tester (har lusläst alla tester på nätet nu) fått grymt höga betyg med denna modell.Sökaren hade jag inga problem med heller fast det var ju lite som att titta på en bildskärm jämfört med en vanlig sökare men inget som jag stör mig på.Byggkvaliten var superb och gedigen och andades kvalite,rattar och knappar lika så och den utfällbara skärmen var riktigt rolig att använda.Dessutom riktigt bra stereoljud vid filmning.Det enda negativa är ju batteritiden som är satt till 250-270 bilder,så ett extrabatteri kommer jag att skaffa.

Har även provat NEX men nä,den är inte i närheten av G3an,om vi nu ska prata småkameror.Du verkar själv sugen på en G3 Skarström ?
 

Skarström

Aktiv medlem
Tjenar Skarström och alla ni andra också för den delen ! Självklart ska vi diskutera G3:an i denna tråd och inte i Sony A77-tråden,då får man på fingrarna ! Hehe ! Jo ,jag beställde den svarta med dubbelkitet (det sista på Cyberphoto faktiskt) och väntar ivrigt då den dyker upp i veckan.Det är 14-45an och 45-200an till att börja med jag beställde ! Som jag sa kändes det som att "komma hem" när jag testade denna kamera på MM häromdagen men dom hade inte dubbelkitet.Kameran fokuserade blixtsnabbt även med kitobjektivet som satt på och Panasonic har ju i tester (har lusläst alla tester på nätet nu) fått grymt höga betyg med denna modell.Sökaren hade jag inga problem med heller fast det var ju lite som att titta på en bildskärm jämfört med en vanlig sökare men inget som jag stör mig på.Byggkvaliten var superb och gedigen och andades kvalite,rattar och knappar lika så och den utfällbara skärmen var riktigt rolig att använda.Dessutom riktigt bra stereoljud vid filmning.Det enda negativa är ju batteritiden som är satt till 250-270 bilder,så ett extrabatteri kommer jag att skaffa.

Har även provat NEX men nä,den är inte i närheten av G3an,om vi nu ska prata småkameror.Du verkar själv sugen på en G3 Skarström ?
Hej, japp det är jag! Läst massa test på m43 senaste veckan och G3an verkar vara kameran för mig! GF-3 är för liten och sämre sensor, GH-2 verkar vara mer åt filmning. NEX har ju vissa fördelar men jag känner ändå Panasonic lockar mest. Funderar du på att köpa pannkakan Panasonic Lumix G 20/1,7? Den finns i kitet så får väl komplettera med den sen kanske. Panasonic Lumix G Vario HD 14-140/4-5,8 MEGA OIS verkar ju toppen men dyr! Och ganska stor. Jag ska iaf köpa till 100-300 på sikt :)
 
ANNONS