Annons

Sälja LP-skivor på Blocket??

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Går det? Hade tänkt ta en bild på skivorna snyggt utlagda så folk känner igen omslagen. Men så läste jag att bildombudsmannen dragit Åhléns inför rätta för att de lagt ut bilder av skivor i en julkatalog. Fotografen som gjort omslagen till skivorna skulle inte få någon extra ersättning. Det ansåg han vara ett upphovsrättsbrott. HD höll inte med, så jag borde kunna vara lugn. MEN någon ska ha givit sig på självaste Apple och iTunes för att de återger skivomslagen till den musik de säljer och det fallet är inte avgjort än, tror jag.

http://www.medievarlden.se/diskussion/2010/11/teste-efter-ny-hd-dom-fotografernas-position-ar-svag

Törs jag fota av min gamla Windham Hill skiva och lägga ut på nätet till försäljning, eller kommer jag att få ett kravbrev på posten då!?
 

Toste

Aktiv medlem
Jag och en massa andra säljer LP skivor på Tradera. Bilderna på omslagen är viktiga för att bedöma omslagets skick. Jag har aldrig hört att någon haft problem med detta.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Går det? Hade tänkt ta en bild på skivorna snyggt utlagda så folk känner igen omslagen. Men så läste jag att bildombudsmannen dragit Åhléns inför rätta för att de lagt ut bilder av skivor i en julkatalog. Fotografen som gjort omslagen till skivorna skulle inte få någon extra ersättning. Det ansåg han vara ett upphovsrättsbrott. HD höll inte med, så jag borde kunna vara lugn. MEN någon ska ha givit sig på självaste Apple och iTunes för att de återger skivomslagen till den musik de säljer och det fallet är inte avgjort än, tror jag.

http://www.medievarlden.se/diskussion/2010/11/teste-efter-ny-hd-dom-fotografernas-position-ar-svag

Törs jag fota av min gamla Windham Hill skiva och lägga ut på nätet till försäljning, eller kommer jag att få ett kravbrev på posten då!?
Det borde gå alldeles utmärkt.
Du har ju faktiskt köpt de LP-skivor du har. Med bild på omslag och allt. En bild i samband med försäljning låter helt rimligt.
Men du får inte använda omslagsbilderna för att göra andra bilder. Om du fattat skillnaden.
Rätta mig om jag har fel, någon.

Petter ...
 

Matte_J

Aktiv medlem
Går det? Hade tänkt ta en bild på skivorna snyggt utlagda så folk känner igen omslagen. Men så läste jag att bildombudsmannen dragit Åhléns inför rätta för att de lagt ut bilder av skivor i en julkatalog. Fotografen som gjort omslagen till skivorna skulle inte få någon extra ersättning. Det ansåg han vara ett upphovsrättsbrott. HD höll inte med, så jag borde kunna vara lugn. MEN någon ska ha givit sig på självaste Apple och iTunes för att de återger skivomslagen till den musik de säljer och det fallet är inte avgjort än, tror jag.

http://www.medievarlden.se/diskussion/2010/11/teste-efter-ny-hd-dom-fotografernas-position-ar-svag

Törs jag fota av min gamla Windham Hill skiva och lägga ut på nätet till försäljning, eller kommer jag att få ett kravbrev på posten då!?
Bara det faktum att du ställer frågan visar hur hela frågan kring upphovsrätten har spårat ur fullständigt.:-(
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det borde gå alldeles utmärkt.
Du har ju faktiskt köpt de LP-skivor du har. Med bild på omslag och allt.
...
Rätta mig om jag har fel, någon.
Att du har köpt ett exemplar av en bild innebär inte att du har rätt att publicera den.

Fast i det här fallet säger ju K-G att det finns ett HD-utslag om just skivomslag, så det borde inte vara några problem.
 

KGS

Aktiv medlem
Att du har köpt ett exemplar av en bild innebär inte att du har rätt att publicera den.

Fast i det här fallet säger ju K-G att det finns ett HD-utslag om just skivomslag, så det borde inte vara några problem.
Eftersom HD var oeniga tycker ombudsmannen för bilder att det är en svag dom, han kanske vill prova den igen om jag syndar...

"Minoriteten i Högsta Domstolen med ”oraklet” inom avtalsrätt Torgny Håstad samt förre JK Göran Lambertz hade också avtalsförhållandet klart för sig. De ställde sig på fotografens sida och ansåg att Åhléns gjort sig skyldig till ersättningsgrundande exemplarframställning."

(Tur att man får citera text)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eftersom HD var oeniga tycker ombudsmannen för bilder att det är en svag dom, han kanske vill prova den igen om jag syndar...
Vad "ombudsmannen" tycker kan man lämna därhän. Han tycks inte alltid förstå hur det svenska rättsväsendet fungerar. HD har avkunnat sin dom och den är vägledande för alla liknande fall. NJA 2010 s. 559
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Lag om upphovsrätt ...

24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.



(min fetmarkering)
Det borde betyda att du till och med får spela upp skivan i en ljudannons.

Petter ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
MEN någon ska ha givit sig på självaste Apple och iTunes för att de återger skivomslagen till den musik de säljer och det fallet är inte avgjort än, tror jag.
Tvisten med Apple handlade om samma fotograf, samma bild och (förmodar jag) samma ombud som i Åhlénsfallet. Men Apple och fotografen valde den gången att komma överens istället för att gå till domstol.
 

martinator

Aktiv medlem
Ghttp://www.medievarlden.se/diskussion/2010/11/teste-efter-ny-hd-dom-fotografernas-position-ar-svag

Törs jag fota av min gamla Windham Hill skiva och lägga ut på nätet till försäljning, eller kommer jag att få ett kravbrev på posten då!?
citat ur artikeln som länkas till.
"...Att jämföra med t.ex. musiker och sångare. Ingen skulle komma på att tillåta Åhléns att gratis spela musik från en CD-skiva (vara) som de skall sälja men.."

Total okunskap och skitsnack. Man har i en herrans massa år kunnat gå in i valfri skivbutik och gratis lyssna på de skivor man övervägt att köpa. Det här inlägget är säkert för döva öron - vilket förklara hur vissa missat detta faktum. Ibland undrar man vem den där "BO" egentligen företräder, fotograferna eller sin egen plånbok.

/martin
 

KGS

Aktiv medlem
citat ur artikeln som länkas till.
"...Att jämföra med t.ex. musiker och sångare. Ingen skulle komma på att tillåta Åhléns att gratis spela musik från en CD-skiva (vara) som de skall sälja men.."

Total okunskap och skitsnack. Man har i en herrans massa år kunnat gå in i valfri skivbutik och gratis lyssna på de skivor man övervägt att köpa. Det här inlägget är säkert för döva öron - vilket förklara hur vissa missat detta faktum. Ibland undrar man vem den där "BO" egentligen företräder, fotograferna eller sin egen plånbok.
Jag har mer än en gång köpt den skiva som spelats i skivbutikens högtalare, eller för all del hos min leverantör av ljudprylar. Och bort mig har jag gjort också, ha ha, var in i en butik på S:t Eriksgatan och där lirades ett tungt trumsolo som aldrig verkade sluta. Vill ha! Tänkte jag och frågade vad det var för musik. Alla i hela butiken släppte allt vad de hade för händer och stirrade på mig, o okunnige! Det var Led Zeppelin... bara att krypa ut ur butiken, men CD´n fick jag med mig.

Nä, den där "BO" hänger inte med i alla svängar. Marknadsföring är ju till gagn för musiker och författare och ska då en sketen omslagsfotograf ha något slags veto liksom? Går boken bra så kanske han får göra omslaget till nästa bok också, vad har fotografen att förlora liksom. Trams!
 

KGS

Aktiv medlem
Tvisten med Apple handlade om samma fotograf, samma bild och (förmodar jag) samma ombud som i Åhlénsfallet. Men Apple och fotografen valde den gången att komma överens istället för att gå till domstol.
Tror "BO" och fotografen kammade noll och drog sig ur "striden" när de insåg att det skulle bli dyrt att slåss mot amerikanska advokater och världens mest likvida företag *s*
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har mer än en gång köpt den skiva som spelats i skivbutikens högtalare, eller för all del hos min leverantör av ljudprylar. Och bort mig har jag gjort också, ha ha, var in i en butik på S:t Eriksgatan och där lirades ett tungt trumsolo som aldrig verkade sluta. Vill ha! Tänkte jag och frågade vad det var för musik. Alla i hela butiken släppte allt vad de hade för händer och stirrade på mig, o okunnige! Det var Led Zeppelin... bara att krypa ut ur butiken, men CD´n fick jag med mig.

Nä, den där "BO" hänger inte med i alla svängar. Marknadsföring är ju till gagn för musiker och författare och ska då en sketen omslagsfotograf ha något slags veto liksom? Går boken bra så kanske han får göra omslaget till nästa bok också, vad har fotografen att förlora liksom. Trams!
Dock får butiken betala avgift till STIM...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag tycker att hela tanken är bizarr.

Hur tänker värden om man inte skulle få visa upp sitt skivomslag i en annons på blocket för att någon stackare har upphovsrätten till det fotografi som använts vid skapandet av omslaget.

Får man då visa en bild av sin bil på blocket?
Tänk vad mycket konstnärlig möda det ligger bakom utformningen av den bilen.

Får man visa upp en kaffekanna av Sigvar Bernadotte?

skivomslaget måste väl för sjutton likställas med andra industridesign-objekt, och inte med ett konstverk.

Petter ...
 

KGS

Aktiv medlem
Dock får butiken betala avgift till STIM...
Den butiken gjorde det säkert inte. Men visst, stora butiker som spelar musik i högtalare, men gäller det även för hörlurslyssning? Man står ju liksom inte o diggar musik på Mediamarkt utan en tanke på att köpa (eller åtminstone gå hem o "fildela" *s*)
 

PMD

Aktiv medlem
Den butiken gjorde det säkert inte. Men visst, stora butiker som spelar musik i högtalare, men gäller det även för hörlurslyssning? Man står ju liksom inte o diggar musik på Mediamarkt utan en tanke på att köpa (eller åtminstone gå hem o "fildela" *s*)
Det beror väl på hur man tolkar "tillgängligt för allmänheten".

Annars tycker jag nog att det är jättefånigt av en upphovsrättshavare att insistera på sin rätt om en musikförsäljande butik spelar hennes musik ...
 

mapem

Aktiv medlem
Om jag inte tar fel så är det så att man betalar en standardiserad klumpsumma per år till STIM för rätten att spela musik i en butik. Man behöver inte speca vilken musik man spelar. Samma sak gäller t ex icke-kommersiell närradio.
 

KGS

Aktiv medlem
Om jag inte tar fel så är det så att man betalar en standardiserad klumpsumma per år till STIM för rätten att spela musik i en butik. Man behöver inte speca vilken musik man spelar. Samma sak gäller t ex icke-kommersiell närradio.
Jo, t o m frisörer och andra som har musik i bakgrunden när de jobbar, så att den kan höras av kunderna ska väl betala till STIM. Vänta bara till "BO" kommer på att de har bilder på sina väggar, som kunderna kan se.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Att du har köpt ett exemplar av en bild innebär inte att du har rätt att publicera den.
---
Frågeställaren har INTE köpt ett exemplar av en bild, han har ju köpt en skiva!


---
Fast i det här fallet säger ju K-G att det finns ett HD-utslag om just skivomslag, så det borde inte vara några problem.
Petters inlägg #8 avgör ju saken, och visar varför det inte kommer att bli några problem. Skulle någon BO eller något vilja bråka, så är det således bara att dunka Lagen om Upphovsrätt, § 24, punkt 2. i skallen på vederbörande tills detta har trängt in...
.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Frågeställaren har INTE köpt ett exemplar av en bild, han har ju köpt en skiva!
Nja, han har köpt ett exemplar av en bild också. Nämligen den på omslaget (som han ju vill publicera).

Petters inlägg #8 avgör ju saken, och visar varför det inte kommer att bli några problem. Skulle någon BO eller något vilja bråka, så är det således bara att dunka Lagen om Upphovsrätt, § 24, punkt 2. i skallen på vederbörande tills detta har trängt in...
En lag måste tolkas för att vara till någon nytta. I det här fallet har vi ju ett HD-utslag som passar utmärkt väl. Det är möjligen det man ska "dunka i skallen" på någon.
 
ANNONS