Annons

Backup-kamera till Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Hej!

Min backup kamera till min Nikon D300s har nu gett upp (D50) och jag behöver nu köpa en ny backup kamera. Skulle behöva råd för hur ni tänker kring det.

Jag anser att D300s är en väldigt bra kamera och trivs toppen med den. Kommer inte kunna lägga mig i någon prisklass över den kameran men behöver en backupkamera.

Backupkameran är också tänkt att vara den kameran som jag tar med mig "privat" dvs när jag är på resor och ska vara tålig och helst inte för stor. Samtidigt önskar jag att den ska ha samma batteri, kanske batterigreppet, osv som min D300s.

Jag fotograferar mestadels bröllop och det är därför jag vill ha en backupkamera med mig när jag är ute.

Vilken kamera skulle ni tipsa mig om att köpa?


/ Elin
 

keckax

Aktiv medlem
D300 borde väl ligga nära till hands.? Proffshus som i stort sett är lika som din (s), men till ett betydligt beskedligare pris.

/K
 

JOLidman

Aktiv medlem
Nikon V1

Varför inte Nikon V1? Då kan du använda dina Nikonobjektiv med original adapter!

The Nikon V1 Camera Review – The camera I expected to hate!

The Nikon V1 Camera Review – The camera I expected to hate!

Jag äger själv ett Nikonsystem, med D300 som bas och har köpt en Fuji X10 och ångrar mig. Blev övertalad i en lokal affär. Just nu går min dotter och spanar på en V1 så jag får väl låna.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Beror på vad man menar med back-up

Betraktar man det som andrakamera istället, behöver man inte tänka i banor som samma batterigrepp m.m.

För egen del vill jag tvärtom ha skillnad mellan kamerorna så jag kan använda dom på olika sätt.

Så jag har en D5100 som "back-up" för min D3s.

Men en d800 är beställd sen får jag väl se vem som backar upp vem.

lma
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
D7000 är ju trevlig, vädertätad, klarar höga ISO perfekt och är mindre än D300s. Den är väll bättre än D300s på många punkter.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En sak som inte ska föraktas är att ha två likadana kameror, alltså en D300s till. Är den för dyr eller för stor finns D90 som har samma batteri men annat batterigrepp, det är för övrigt bara D300 och D700 som har samma grepp som D300s. En D300 kanske kunde vara ett alternativ, men som jag ser det är det värt mer att ha två likadana kameror. D300 och D300s är ju väldigt lika men ändå är det vissa avgörande punkter som hur knapparna sitter och hur man kommer åt olika funktioner som skiljer.

Det är också i princip samma sensor i D90 och D300 så bildkvailtén kommer att bli väldigt likvärdig. Den är mindre, inte lika välbyggd och tålig, är inte lika snabb på något sätt och är rätt annorlunda att hantera.

Annars kanske en kompakt av bra klass kunde vara något? Det har ju kommit ett antal med större sensorer nu den senaste tiden.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Jag skulle valt en med samma batteri som D300s … kolla begnatmarknaden här på Fotosidan - brukar dyka upp ett antal (D200), D90, D300, D300s och D700 lite då och då …
Då blir det en backupkamera.


En D7000 eller en V1 är ju inte riktigt en backup i den bemärkelsen att de är fullt kompatibla, men blir en andra kamera … D7000 fungerar visserligen som de andra ovan, förutom batteriet.
 

microo

Aktiv medlem
Jag skulle valt en med samma batteri som D300s … kolla begnatmarknaden här på Fotosidan - brukar dyka upp ett antal (D200), D90, D300, D300s och D700 lite då och då …
Då blir det en backupkamera.


En D7000 eller en V1 är ju inte riktigt en backup i den bemärkelsen att de är fullt kompatibla, men blir en andra kamera … D7000 fungerar visserligen som de andra ovan, förutom batteriet.
Ja är det batteri som är den viktiga faktorn D80 får man ju nästan gratis 2000-3000 begär folk, verkar inte vara så lätta och sälja så priset går nog att pruta lite, och var du nöjd med D50 blir du inte missnöjd med D80 och det är samma batteri som D300s, lägger du inte mer en ca 2000 på reservkameran kan du ju sen titta på en nyare 1 kamera när den sen kommer...
 

microo

Aktiv medlem
Hej!

Min backup kamera till min Nikon D300s har nu gett upp (D50) och jag behöver nu köpa en ny backup kamera. Skulle behöva råd för hur ni tänker kring det.

Jag anser att D300s är en väldigt bra kamera och trivs toppen med den. Kommer inte kunna lägga mig i någon prisklass över den kameran men behöver en backupkamera.

Backupkameran är också tänkt att vara den kameran som jag tar med mig "privat" dvs när jag är på resor och ska vara tålig och helst inte för stor. Samtidigt önskar jag att den ska ha samma batteri, kanske batterigreppet, osv som min D300s.

Jag fotograferar mestadels bröllop och det är därför jag vill ha en backupkamera med mig när jag är ute.

Vilken kamera skulle ni tipsa mig om att köpa?




/ Elin
Får jag sammanfatta så här långt

Du får fundera på vilken egenskap som är det primära
A Samma batteri och övriga tillbehör
B Så likt handhavande som möjligt?
C Liten och smidig
D Tålig
E Därtill för de flesta pris och tillgång, ny eller begagnad

A B D En D300s D300 eller D200
C Nikon 1 eller D3x00
C A D80
och så vidare!
Micke
 

ElinOlsson

Medlem
Tack för alla svar! Det är verkligen till nytta! Nu har jag däremot lite följdfrågor.

Jag har kommit fram till att det nu står mellan tre olika kameror, D3200, D5100 och D90. (resonerat och kommit fram till att en mindre kamera blir det bästa då jag vill kunna ta med den "privat" med)


Vilken av D3200, D5100 och D90 skulle ni säga är bäst för mig? Främst som backupkamera men också för att fotografera "privat".

D5100:
+ högst ISO (25600)
+ billigast (lägstapris 4798 kr pricerunner)

D3200:
+ minst och lättast av de tre kamerorna
+ enda av de tre som har bildstabilisering (?)
+ Flest megapixlar (24.2)

D90:
- Ej fotografera i Raw (?)
- Ingen mikrofon för ljudupptagning till film (?)
- störst och tyngst av de tre
- dyrast av de tre (lägstapris 5883 kr pricerunner)
 

kephart

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Det är verkligen till nytta! Nu har jag däremot lite följdfrågor.

Jag har kommit fram till att det nu står mellan tre olika kameror, D3200, D5100 och D90. (resonerat och kommit fram till att en mindre kamera blir det bästa då jag vill kunna ta med den "privat" med)


Vilken av D3200, D5100 och D90 skulle ni säga är bäst för mig? Främst som backupkamera men också för att fotografera "privat".

D5100:
+ högst ISO (25600)
+ billigast (lägstapris 4798 kr pricerunner)

D3200:
+ minst och lättast av de tre kamerorna
+ enda av de tre som har bildstabilisering (?)
+ Flest megapixlar (24.2)

D90:
- Ej fotografera i Raw (?)
- Ingen mikrofon för ljudupptagning till film (?)
- störst och tyngst av de tre
- dyrast av de tre (lägstapris 5883 kr pricerunner)
D90 har Raw(nef) såvitt jag vet. Jag skulle nog inte köpa en ny idag. Sensorn börjar trots allt bli gammal. Jag köpte en begagnad för 3500kr i bra skick med garanti kvar. Jag blev lite besviken på två saker: den kan inte mäta genom gamla manuella objektiv. Allt blir manuellt. Bildkvaliteten är inte i paritet med nya kameror, tex Nex-5n. Huset är ju fint annars.

Tänk på vilka objektiv du vill använda och vilket handhavande du kräver. De andra alternativen har väl ingen inbyggd fokusmotor? Sämre handhavande blir det väl också, mindre reglage.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

Helmetrock

Aktiv medlem
D90 är en gammal modell som knappt finns att köpa ny nu, den efterträddes av D7000 för nästan två år sedan eller vad det är och D7000 är i sin tur på väg att bli ersatt nu. Det finns gott om D90 på beg-marknaden och en i fint skick är definitivt något att satsa på!

Den har mic när man filmar och RAW-format som alla andra systemkameror. Kort sagt är D90 en rätt mycket mer avancerad kamera än de andra, t.ex. har den dubbla hjul för bländare/slutartid, inbyggd AF-motor, toppdisplay och lite andra funktioner som de andra saknar. Den är också mycket mer lik din D300s kan man säga. Sensorn i D90 är samma som i din D300s så bildkvalitén kommer att bli densamma, är du nöjd med den kommer du att bli nöjd med D90 också.

De andra saknar toppdisplay, inbyggd fokusmotor och har bara en ratt, man ställer antingen bländaren eller tiden direkt, för att ställa det andra värdet måste man hålla inne en knapp när man vrider på ratten. Det enda som är bättre med de modellerna är ren bildkvalité eftersom de har modernare sensorer. Använder du D300s "aktivt" tror jag att du kommer att tycka att de här är väldigt begränsade i sina funktioner och sakna många funktioner.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag svarar på dina påstående också, som inte var helt rätt.

D3200:
+ minst och lättast av de tre kamerorna
+ enda av de tre som har bildstabilisering (?)
+ Flest megapixlar (24.2)
Ingen Nikon har inbyggd bildstabilisering i huset, det är i objektiven den funktionen sitter. Ett objektiv med VR ger stabilisering på alla digitala hus. Det du har sett är säkert ett paket med D3200 och 18-55 VR.

D90:
- Ej fotografera i Raw (?)
- Ingen mikrofon för ljudupptagning till film (?)
- störst och tyngst av de tre
- dyrast av de tre (lägstapris 5883 kr pricerunner)
Kan fotografera i RAW, liksom alla andra systemkameror. Har mikrofon.
 

ElinOlsson

Medlem
Nu har jag fastnat i att kolla på D5100 och D3200, men de verkar så lika och kan inte riktigt se vad som skiljer dem åt mer än att D3200 är nyare. Ett beslut är nu nära men skulle behöva lite tips om vilken kamera som är bäst?
 

microo

Aktiv medlem
Nu har jag fastnat i att kolla på D5100 och D3200, men de verkar så lika och kan inte riktigt se vad som skiljer dem åt mer än att D3200 är nyare. Ett beslut är nu nära men skulle behöva lite tips om vilken kamera som är bäst?
Kamerorna är ganska likaD5100 har vikelbar display som huvuddnummer och D3200 fler pixlar samt möjlighet att fjärrstyras och över föra bilder till från mobil
 
ANNONS