Annons

Camcorder eller DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

D-TOX

Medlem
För att filma natur och jaktfilmer, hur går det då för en DSLR kamera? Tänkte på skakningar etc och om en camcorder är bättre på att filma generellt.
 

larsten

Aktiv medlem
Optik vs handhavande

För att filma natur och jaktfilmer, hur går det då för en DSLR kamera? Tänkte på skakningar etc och om en camcorder är bättre på att filma generellt.
Hej

När jag filmat med DSLR har resultatet blivit riktigt bra bildmässigt men jag har inte blivit vän med att jag bara har två armar. Man måste ha en gig för att det skall bli bra. Man behöver annars fyra armar...vilket man inte har.

Jag har även en Panasonic HD video kamera. Bilden är toppen och hantering ypperlig...men det är klart DSLRen har en något bättre bild...knappt märkbart.

Jag filmar generellt mycket mer med Panasonicen i alla sammanhang men använder DSLRen på stativ eller när jag har mer tid....

Hoppas det är till någon hjälp
 

ja-foto

Aktiv medlem
Hur fungerar det att blanda klippen sen vid redegeringen, jag antar att videokameran spelar in i 50i och sytemkameran i 25p.
Varför jag undrar är därför jag sitter med samma utrustning och undrar vad man ska välja för alternativ vid renderingen för högsta kvalitet?
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
- det är väl samma bild frekvens? Jag har sett klipp där man blandat videokamera, GoPro och DSLR, svårt att se någon skillnad utom att DSLR levererar väl klart bättre

Hur fungerar det att blanda klippen sen vid redegeringen, jag antar att videokameran spelar in i 50i och sytemkameran i 25p.
Varför jag undrar är därför jag sitter med samma utrustning och undrar vad man ska välja för alternativ vid renderingen för högsta kvalitet?
 

ja-foto

Aktiv medlem
Jo visst är det väl 50Hz (PAL)
Frågan är väl om man ser skillnad på progressiv och interlaced, många tycker ju att så är fallet.
Förmodligen är väl bästa lösningen att deinterlaca 50i klippen.
 

D-TOX

Medlem
Dom kameror jag funderar på är Canon Vixia HF G10 eller Canon EOS 7D, men om man ska köpa en DSLR så måste man ju köpa en massa objektiv som man kanske måste byta emellan under jakten. Sen har väl inte DSLR kameror bildstabelisering som camcorders/handycams har?
 

ja-foto

Aktiv medlem
Inom ditt tänkta arbetsområde så rekommenderar jag Canon Vixia starkt.
Du får en mycket mera lättarbetad kamera med inbyggd bildstabilisator och en autofokus som jobbar ljusår bättre en från en DSRL, samt att den mindre sensorn i detta fall kommer göra filmen mer behaglig att titta på då fokus oftast ger en skarp bild av större delen av motivet.
Samtidigt så har väl Vixian ett brännviddsområde motsvarande 30-300mm f 1,8-2.8 vilket är oslagbart om man kontrar priset vs det man får för pengarna.
Bra tillbehör kan vara en axelrigg samt en extern mick.
 
ANNONS