Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja RX100 känns lite tyngre än vad man kan tro, så man blir rädd att den glider hur händerna, den saknar fingertopps-greppen som annars denna typ av kameramodeller ofta får, men med handloven slappnar man av, upplever inte RX100 som en enhandskamera, utan fungerar bäst med två händer.
Rugga upp den lite med ett extra grovt sandpapper så den blir lite raspigare och inte glider ur händerna så lätt vetja. Rapportera sedan tillbaka i RX100-tråden hur det gick. ;-)


/Mats
 

Bengf

Aktiv medlem
Christian Nilsson på FOTO säger, vid påpekande om detta med att a77 inte återgår till senaste menyrad, att den möjligheten inte fanns med den första mjukvaruversionen, som fanns i det exemplar som testades.
När man läste om vad den senaste FW 1.05 skulle innehålla så mins jag att inte att denna funktion till senaste menyrad var med, vad jag menade så tyckte jag att det var kryptiskt skrivet och på så vis lätt att missa, ändra pos, anser inte som glasklar information precis. Som du skriver ovan, Återgår till senaste Menyrad, så skulle det glvetvis ha varit översatt.
 

Ingju

Aktiv medlem
Tycker recencenter borde recenseras av recencentrecencenter i en recencentrecensions recensionstråd så att regressiva recensenter refuseras och inte replikeras.


/Mats
Kul slutsats. Jo recencenterna missar en del lite nu och då, för att inte såga ofta, det drabbar nu inte bara Sony utan också de andra, men det är mest då man själv känner till det verkliga förhållandet man märker felen. Men det är ju mänskligt att fela, så det är kanske positivt ändå trots felen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kul slutsats. Jo recencenterna missar en del lite nu och då, för att inte såga ofta, det drabbar nu inte bara Sony utan också de andra, men det är mest då man själv känner till det verkliga förhållandet man märker felen. Men det är ju mänskligt att fela, så det är kanske positivt ändå trots felen.
Det jag spontant kan tänka om att rececenterna givetvis kan missa saker på en kamera drabbar alla märken som du säger, men effekterna,följderna av missarna kan då slå lite mera olyckligt beroende på vilket märke det är som drabbas.

Dom starkaste varumärkena, som då ofta är dom mest säljande och samtidigt mera välkända bland gemene man/kvinna, tror jag då har fördelen av att sakfelen slår inte lika hårt på dom kamerorna, även att missarna blir mindre på grund av att dom flesta testarna runt världen äger själva dessa bästsäljande kameramodeller, och då använt dom under så många år att dom kan hantera dom även i totalt mörker hängande i knävecken om så är.

Samma testare kan då även alla knep och hur man bäst kan dra nytta av finesserna i olika motivsituationer.

För en uppkomming kameramodell kan missarna slå betydligt hårdare, och följdriktigt ge kameran en dålig start på sin väg mot framgång. Tyvärr så kan jag tycka att nu för tiden känns det nästan som att en del testare, testar för sin egen nyfikenhet istället för att vara mera konsomentinriktad och känna av hur vindarna blåser. Mobiltelefonerna tar nu mera över som kamera i stället för en vanlig kompakt, undrar om dom stora har någon plan b att ta fram för att möta dalande försäljningssiffror.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Har haft min a77 i ett halvår nu. Den är underbar förutom på ett par punkter.

Den brusar rätt mycket vid högre ISO.

Den gröna rutan som visar fokuspunkten syns dåligt på Live Wiew..
Om jag tagit en bild i stående format kan inte displayen efteråt visa den stående utan vänder bilden.

Nattbilder är den grym på helt enkelt.
Titta gärna på detta album.De senare är tagna med a77 de tidigare med a700.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.435082863346.236482.524283346&type=1&l=45e2847c16

Okej jag har en bättre glugg på a77:an...:)

Hmm ser nu att de kommer lite huller om buller men man ser vilka som är från a77.
 

Bengf

Aktiv medlem
Har haft min a77 i ett halvår nu. Den är underbar förutom på ett par punkter.

Den brusar rätt mycket vid högre ISO.

Den gröna rutan som visar fokuspunkten syns dåligt på Live Wiew..
Om jag tagit en bild i stående format kan inte displayen efteråt visa den stående utan vänder bilden.

Nattbilder är den grym på helt enkelt.
Titta gärna på detta album.De senare är tagna med a77 de tidigare med a700.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.435082863346.236482.524283346&type=1&l=45e2847c16

Okej jag har en bättre glugg på a77:an...:)

Hmm ser nu att de kommer lite huller om buller men man ser vilka som är från a77.
Jättefina bilder, kul att se dom, A77 är bra, jag har en själv.
 

M7_21

Aktiv medlem
Kom precis in på den här tråden och har inte orkat tröskat mig igenom alla sidor om Sony 77!

Ställer därför en fråga som jag inte vet om den varit uppe tidigare.

Har någon erfarenhet av att videofilma med den? Hur fungerar zoom och skärpa? Bättre att kunna se i sökaren än på bakskärmen? Hur blir filmerna i Full HD?

Tacksam för svar om detta!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tror faktiskt inte att det varit uppe så mycket om videofilmning just här, och för egen del har jag bara precis testat. Inga problem med zoomning och skärpa. AF:en fungerar kontinuerligt även under filmning (till skillnad från världens alla DSLR-kameror). Gissar att något av zon-AF-valen kan vara bättre än spotfokus, som vi stillbildsfotografer i de flesta sammanhang föredrar. Ifall man missar huvudmotivet med AF-spotpunkten så att den något ögonblick hamnar på bakgrunden, så fokuseras objektivet blixtsnabbt om till denna. I och för sig är skärpan precis lika blixtsnabbt tillbaka på huvudmotivet så fort man fått dit AF-punkten igen, men det ögonblicket kan man ev. behöva klippa bort ur videosekvensen. Möjligheten till en inställbar fördröjning skulle vara av värde (definitivt även för stillbildsserietagning). Min bedömning är att detta inte skulle vara särskilt svårt att lägga till i en kommande FW-uppgradering, ifall tillräckligt med folk skriker tillräckligt högt om detta... :)

Med 16-50/2,8 SSM-objektivet kommer det knappast in något fokusljud i det inspelade ljudet. Använder man skruvdrivna eller SAM-objektiv så hörs detta. Då är det extern mikrofon som gäller.

För egen del, som utpräglad stillbildsfotograf, föredrar jag EVF:en. Ta således inte detta som en rekommendation - de som är mera inne på videofilmning tycks vanligen föredra att använda skärmen (tydligen pga dess vinklingsbarhet).

Vid videofilmsuppspelning har jag tittat enbart på skärmen, så jag kan knappast uttala mig om HD-kvaliteten (på skärmen såg det dock bra ut). A77 och A65 var dock de första stillbidskamerorna i världen med att erbjuda denna höga videofilmskvalitet, så man borde kunna utgå från att HD-kvaliteten blir väldigt bra.
.
 

Ingju

Aktiv medlem
Det jag spontant kan tänka om att rececenterna givetvis kan missa saker på en kamera drabbar alla märken som du säger, men effekterna,följderna av missarna kan då slå lite mera olyckligt beroende på vilket märke det är som drabbas.

Dom starkaste varumärkena, som då ofta är dom mest säljande och samtidigt mera välkända bland gemene man/kvinna, tror jag då har fördelen av att sakfelen slår inte lika hårt på dom kamerorna, även att missarna blir mindre på grund av att dom flesta testarna runt världen äger själva dessa bästsäljande kameramodeller, och då använt dom under så många år att dom kan hantera dom även i totalt mörker hängande i knävecken om så är.

Samma testare kan då även alla knep och hur man bäst kan dra nytta av finesserna i olika motivsituationer.

För en uppkomming kameramodell kan missarna slå betydligt hårdare, och följdriktigt ge kameran en dålig start på sin väg mot framgång. Tyvärr så kan jag tycka att nu för tiden känns det nästan som att en del testare, testar för sin egen nyfikenhet istället för att vara mera konsomentinriktad och känna av hur vindarna blåser. Mobiltelefonerna tar nu mera över som kamera i stället för en vanlig kompakt, undrar om dom stora har någon plan b att ta fram för att möta dalande försäljningssiffror.
Jo visst är det så du skriver.
 

Photoorb

Aktiv medlem
Har haft min a77 i ett halvår nu. Den är underbar förutom på ett par punkter.

Den brusar rätt mycket vid högre ISO.


Nattbilder är den grym på helt enkelt.
Okej jag har en bättre glugg på a77:an...:)

Hmm ser nu att de kommer lite huller om buller men man ser vilka som är från a77.
Jag har också en A77:a. Otroligt nöjd, fantastiskt fin kamera men jag märker också att den brusar en del när ISO:t går upp. När du skriver grymma nattbilder så förmodar jag att du har ett lågt ISO och stativ?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Nu har jag en A77 också.
Min A33 är döende och jag har velat mellan A57 och ett A77-hus men har velat vänta tills Sony presenterar sina nyheter inom kort. Men när jag såg en A77 med 16-50 f2,8 hos Elfynd för 11880kr, två tusen kronor billigare än billigast på Prisjakt så kunde jag inte hålla mig och slog till. Jag fick kameran hemlevererad nu på morgonen av en av de anställda gratis eftersom han körde förbi på väg till jobbet.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
A77 överexponerar med blixt

Har idag fotograferat mestadels utomhus i bra ljus och delvis också använt blixt, HVL-F58AM.

Konsekvent blir alla blixtbilder med min A77a överexponerade. Både vid fyllnadsblixt på kameran och då man kör trådlöst off-camera.

Med alla mina andra kameror har det alltid blivit perfekt alltid.
Har kollat inställningarna och har ingen blixt eller exponeringskompensation satt.
Borde ha kollat det först, men litade på att det skulle bli rätt. Det är ganska kraftigt. Har kört allt i Rawså jag hoppas att det går att rädda, men märkligt är det.

Har någon annan upplevt liknande, eller är det nåt vaj på min kamera?


/Mats
 

sonya55

Aktiv medlem
Blixtar......

När jag skiftar mellan 70300G och 1650/f2,8 så händer det att jag får kompensera för att blixten inte hittar rätt. När det väl är gjort funkar det klockrent.
Använder HVL 43

Mvh // Sven-Olof
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte provat med blixt ännu. Men det finns ju massor av inställningar i A77:an, så det är lätt att peta in nåt fel nånstans. Bl.a. kan du välja om exponeringskompensationen ska ta hänsyn till blixt + omgivningsljus eller enbart omgivningsljus. Ställ in på "Ambient only" i Specialmenyn, flik 4. Sedan kan du variera exponeringskompensation för omgivningsljus och för blixt separat och helt oberoende av varandra. Det bör sedan kunna gå ganska kvickt att få det som man vill ha det.

Är det enbar blixtljuset som blir överexponerat, eller är det omgivningsljuset också?
.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har använt en Metz Mecablitz AF-1, ledtal 44 utan några som helst problem på just den A77:an. Men å andra sidan har jag bara tagit 4 exponeringar med extern blixt på den och kanske ett 10-tal med den interna.

I princip använder jag privat aldrig blixt numera även fast jag borde ibland. Ytterligare en grej att släpa på bara. Vid uppdrag har jag alltid blixt med mig, men det är Canon 580 EX som oftast sitter monterad på min urgamla 20D som numera har använts i snart 8 år för en mängd pressuppdrag. Den gamla häcken har passerat 170.000 exponeringar nu. Nästan den dubbla beräknade livslängden på den slutaren om jag inte minns fel.

8,2 Mp räcker långt för tidningstryck ( en femspaltare kräver knappt 2,5 mp i 180 dpi som är vanligt vid tryck i dagstidning så det finns beskärsmån också) och kameran känns fortfarande rapp. Det enda jag kan klaga på är den lilla displayen som ser ut som ett frimärke jämfört med 3,2"-displayerna som numera verkar vara den nya standarden.

//Lennart
 
ANNONS