Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

NikX

Aktiv medlem
Hej på er

I dagsläget har jag en Canon EOS 1100D, till denna det standard 18-55 EF objektiv som medföljer.
Är dock sugen på 2 andra objektiv i dagsläget, bl.a. macro.

Så frågan är:

När det kommer till macroobjektiv, vad bör man tänka på?

Det jag önskar fotografera är ex. mina fiskar i mina akvarium, insekter och växter samt blommor utomhus mm. Hur funkar det här, då de är fasta dessa objektiv, jag menar istället för zoom gissar jag att jag helt enkelt ändrar min position från eller till det objekt jag vill fotografera?

Något objektiv som anses bättre eller sämre att börja med?
Canon original eller tredje part?

Nicke
 

hw-tph

Aktiv medlem
Canon har två strålande 100mm macro-objektiv. De är fasta, dvs du kan inte zooma. En del pratar om "fotzoom", dvs du måste gå bakåt eller framåt i stället för att vrida på zoomringen.

Båda objektiven är kanonskarpa och det nyare har bildstabilisering (IS) och båda är mycket bra porträttobjektiv.

Sigma m.fl. har också flera mycket bra macro-objektiv. Rent generellt för moderna renodlade macron är att de är optiskt mycket bra (skarpa, bra färgåtergivning osv). Hur autofokus fungerar är inte fullt så intressant jämfört med andra typer av objektiv då man oftast är tvungen att fokusera manuellt hur som helst.
 

Marteric

Aktiv medlem
Några heta objektiv till Canon (crop):
Sigma EX 70/2,8
Tamrom AF 90/2,8
Eller Caonon EF 100 2,8 L IS...om du vill ha med stabilisering.

För insekter skall du kanske sikta på 150mm...t.ex. Sigma EX 150/2,8.

Se t.ex. cyberphoto.se, omdömmen på fotosidan eller sök i befintliga trådar.
Alla tre är riktigt bra!
 

NikX

Aktiv medlem
Canon har två strålande 100mm macro-objektiv. De är fasta, dvs du kan inte zooma. En del pratar om "fotzoom", dvs du måste gå bakåt eller framåt i stället för att vrida på zoomringen.

Båda objektiven är kanonskarpa och det nyare har bildstabilisering (IS) och båda är mycket bra porträttobjektiv.

Sigma m.fl. har också flera mycket bra macro-objektiv. Rent generellt för moderna renodlade macron är att de är optiskt mycket bra (skarpa, bra färgåtergivning osv). Hur autofokus fungerar är inte fullt så intressant jämfört med andra typer av objektiv då man oftast är tvungen att fokusera manuellt hur som helst.
Aaah! Ett mkt givande svar. Bra info. IS systemet för stabilisering har jag läst om och förstått att de är vassare än EF systemen.
Manuell fokus föredrar jag vid närbilder & macro så det är ingen fara.
 

NikX

Aktiv medlem
Några heta objektiv till Canon (crop):
Sigma EX 70/2,8
Tamrom AF 90/2,8
Eller Caonon EF 100 2,8 L IS...om du vill ha med stabilisering.

För insekter skall du kanske sikta på 150mm...t.ex. Sigma EX 150/2,8.

Se t.ex. cyberphoto.se, omdömmen på fotosidan eller sök i befintliga trådar.
Alla tre är riktigt bra!
Nämen se där, 3 snabba alternativ. :D
Hur är det med närgränsen? 150mm för ex. insekter säger du, men bör inte en närmre närgräns vara bra typ 70mm, eller kanske vänder jag på begreppen nu?

Nicke
 

Marteric

Aktiv medlem
Nämen se där, 3 snabba alternativ. :D
Hur är det med närgränsen? 150mm för ex. insekter säger du, men bör inte en närmre närgräns vara bra typ 70mm, eller kanske vänder jag på begreppen nu?

Nicke
70/150 är bränvidden...
Närgränsen är:
Sigma 70: 0,25m, Sigma 150: 0,38 m...(från sensorn)
Skall du fota insekter med 70 mm behöver du vara riktigt nära...kanske 20-30 mm från objektivet (ej sensorn). Lätt att skrämma iväg insekten...
 

NikX

Aktiv medlem
70/150 är bränvidden...
Närgränsen är:
Sigma 70: 0,25m, Sigma 150: 0,38 m...(från sensorn)
Skall du fota insekter med 70 mm behöver du vara riktigt nära...kanske 20-30 mm från objektivet (ej sensorn). Lätt att skrämma iväg insekten...
Aha! så med en högre (säger man högre) brännvidd så kan jag komma close up men behöver inte trycka objektivets lins i insektens ögon så att säga?
 

NikX

Aktiv medlem
Yes........(måste svara med minst 10 tecken)
Haha, det är ingen fara. :D

Satt nyss och svor för det stod att man inte fick posta med personangrepp etc. Jag som bara hade skrivit om kameror, så jag undrade vad tusan haha.
Men sen såg jag lite längre upp på sidan att jag postade flera inlägg för nära varann på för kort tid, så vissa begränsningar finns, men förhindrar ju spam och sådant ;)
 

AFJ

Aktiv medlem
IS systemet för stabilisering har jag läst om och förstått att de är vassare än EF systemen.
Bara ett litet påpekande.

EF och IS är två skilda saker. IS är bildstabilsering.

EF avser objektivitets fattning. EF passar på "alla" Canon kameror.

Den andra varianten, EF-S, passar "bara" på kamerorna med sensor i APS-C storlekt, det som du har på din 1100D.

Det finns alltså EF objektiv med och utan IS och det finns EF-S objektiv med och utan IS.

IS är mycket riktigt väldigt trevligt att ha när man fotar handhållet.

De andra tillverkarna som Tamron och Sigma har samma system, två fattningar och beteckningar för stabilisering (VC och OS)
 

NikX

Aktiv medlem
Bara ett litet påpekande.

EF och IS är två skilda saker. IS är bildstabilsering.

EF avser objektivitets fattning. EF passar på "alla" Canon kameror.

Den andra varianten, EF-S, passar "bara" på kamerorna med sensor i APS-C storlekt, det som du har på din 1100D.

Det finns alltså EF objektiv med och utan IS och det finns EF-S objektiv med och utan IS.

IS är mycket riktigt väldigt trevligt att ha när man fotar handhållet.

De andra tillverkarna som Tamron och Sigma har samma system, två fattningar och beteckningar för stabilisering (VC och OS)
Hoppsan här hade jag blandat ihop det hela, tänkte att mitt EFS var en typ av bildstabilisering, men som du säger så är det en typ av objektivinfästning? Sedan kan jag ha antingen med eller utan IS, d.v.s med eller utan bildstabilisering?
 

apersson850

Aktiv medlem
Så är det.
EF = Electro Focus, Canons fattning för objektiv med autofokus sedan 1988. Röd plutt att sikta med när det monteras på kameran.
EF-S = EF-Short, objektiv med kortare avstånd mellan bakersta linsen och sensorn. Passar bara på digitala kameror med APS-C sensor. Vit plutt att sikta med, så kameran måste också ha en vit riktplutt på bajonettfattningen.
IS = Image stabilizer, optisk bildstabilisering i objektivet. Ibland står det Image Stabilizer på objektivet.
USM = Ultra Sonic Motor, ultraljudsmotor för fokusering. Snabbare än de enklare alternativen (som inte skrivs ut på objektivet). Ibland står det Ultrasonic på objektivet.
Macro = närbildsobjektiv eller ibland närbildsinställning på zoomobjektiv. Nästan alla Canons speciella närbildsobjektiv klarar bildskala 1:1, alltså att motivet avbildas lika stort på sensorn/filmen som det är i verkligheten. Sen kan du förstora därifrån...
L = Luxury, Canons mest påkostade objektivserie. Kompletteras med röd ring på objektivet och röda siffror på bankkontot.
DO = Diffractive Optics, speciell typ av lins som ger vissa mer eller mindre märkliga egenskaper. Man kan bygga kortare objektiv på det här sättet. Finns bara i några få objektiv.
UD = Ultra Dispersion, högbrytande glassort som möjliggör bättre skärpa.
Aspherical = Asfärisk lins, som alltså inte är som en del av ett klot, utan mer som en del av en punkterad badboll. Används för att korrigera sfäriska brytningsfel. Var för 50 år sedan dyrt som kvicksilver, sitter idag i de billigaste paketobjektiven.
Fluorite = Glassort som tillverkas av odlade kristaller. En fluoritlins motsvarar i effekt två UD-linser. Värmekänsliga, sitter därför ofta i ljusgrå objektiv. Var också hiskeligt dyra för 50 år sedan, och det har inte ändrats mycket sen dess.
 

NikX

Aktiv medlem
Så är det.
EF = Electro Focus, Canons fattning för objektiv med autofokus sedan 1988. Röd plutt att sikta med när det monteras på kameran.
EF-S = EF-Short, objektiv med kortare avstånd mellan bakersta linsen och sensorn. Passar bara på digitala kameror med APS-C sensor. Vit plutt att sikta med, så kameran måste också ha en vit riktplutt på bajonettfattningen.
IS = Image stabilizer, optisk bildstabilisering i objektivet. Ibland står det Image Stabilizer på objektivet.
USM = Ultra Sonic Motor, ultraljudsmotor för fokusering. Snabbare än de enklare alternativen (som inte skrivs ut på objektivet). Ibland står det Ultrasonic på objektivet.
Macro = närbildsobjektiv eller ibland närbildsinställning på zoomobjektiv. Nästan alla Canons speciella närbildsobjektiv klarar bildskala 1:1, alltså att motivet avbildas lika stort på sensorn/filmen som det är i verkligheten. Sen kan du förstora därifrån...
L = Luxury, Canons mest påkostade objektivserie. Kompletteras med röd ring på objektivet och röda siffror på bankkontot.
DO = Diffractive Optics, speciell typ av lins som ger vissa mer eller mindre märkliga egenskaper. Man kan bygga kortare objektiv på det här sättet. Finns bara i några få objektiv.
UD = Ultra Dispersion, högbrytande glassort som möjliggör bättre skärpa.
Aspherical = Asfärisk lins, som alltså inte är som en del av ett klot, utan mer som en del av en punkterad badboll. Används för att korrigera sfäriska brytningsfel. Var för 50 år sedan dyrt som kvicksilver, sitter idag i de billigaste paketobjektiven.
Fluorite = Glassort som tillverkas av odlade kristaller. En fluoritlins motsvarar i effekt två UD-linser. Värmekänsliga, sitter därför ofta i ljusgrå objektiv. Var också hiskeligt dyra för 50 år sedan, och det har inte ändrats mycket sen dess.

Aah, underbar förkortningsinfo/begreppsinfo. :D Mkt uppskattat :D

Haha, röda siffror på bankkontot, ja det kan jag tänka mig, har sett priserna på dessa juveler ;)

Men, menar du att jag endast kan ha objektiv som passar EFS, eller funkar även EF? Förstod det som att det skulle gå, men att just EFS endast funkar på en kamera med APS_C sensor, likt min 1100D?

Nicke
 

NikX

Aktiv medlem
Mellanringar

Kom att tänka på det här med mellanringar, kanske skulle man kunna hitta något i ett prisintervall som gör det möjligt att åtminstone få tjuvkika på macrofotografering med hjälp av just en mellanring och mitt standard kit objektiv 18-55mm?

Tips på sådana, och vilken sidan kan vara trevlig att finna sådant. Eller ja tillbehör överlag med prisvärda siffror, jag har inhandlat kameran via Webhallen, men de har inte så mkt tillbehör.

NIcke
 

apersson850

Aktiv medlem
Tittar du på objektivfattningen på din kamera ser du att den har både rött och vitt riktmärke för objektivmontering. Alltså passar båda sorterna.
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Mellanringar kan vara ett bra alternativ för att korta närgränsen och få se lite av makro-världen till ett rimligt pris :)

Det du bör tänka på med dessa är dock att välja ringar som är försedda med kontakter så autofocus och bländare fungerar. Manuell focus är sällan problem vid macro, men vidöppen bländare ställer till problem med skärpedjupet.

Objektivet kan heller ej fokusera på oändligheten när du satt in mellanringar, vilket gör att du måste ta av dessa om du ska ta en bild på längre avstånd.


//Fredrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
 

larsten

Aktiv medlem
börja med mellanringar

Kom att tänka på det här med mellanringar, kanske skulle man kunna hitta något i ett prisintervall som gör det möjligt att åtminstone få tjuvkika på macrofotografering med hjälp av just en mellanring och mitt standard kit objektiv 18-55mm?

Tips på sådana, och vilken sidan kan vara trevlig att finna sådant. Eller ja tillbehör överlag med prisvärda siffror, jag har inhandlat kameran via Webhallen, men de har inte så mkt tillbehör.

NIcke
Hej

Jag tycker du gör rätt att prova lite med mellanringar. Då får du en känsla för vad du vill fotografera och hur brännvidder funkar i Macrosammanhang. Jag köpte sedan ganska snabbt ett riktigt Macro (Nikons 105mm) och giller det skarpt men använder ibland mellanringarna även på Macrot för att komma ännu närmare. Så om du köper mellanringarna nu så har du använding för dem senare om du lärt dej använda dem.

Lars
 

NikX

Aktiv medlem
Och mellanringar blir det. Efter det lite annat skoj också. Men då börjar jag i den änden, sedan återkommer jag här när ett riktigt macro skall inhandlas :)
 
ANNONS