Annons

Vad står bokstäverna för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nybörjarn

Avslutat medlemskap
Hej, jag är inne på att köpa min första digitala systemkamera, men har lite funderingar, just nu är jag inne på att köpa en Nikon D3100, men funderar på vad bokstäverna på objektivet står för,
ex. AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR eller AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II
det är de beteckningarna som jag markerat med tjock stil som jag inte förstår.. och finns det andra bokstäver och beteckningar?
Och så en sista fråga, vilket av dessa är bäst om jag vill fotografera natur, hunden och närbilder...?

Väldigt tacksam för svar!
 

pdahlen

Aktiv medlem
S är att den har inbyggd motor för AF, vilket är bra eftersom D3100 inte har det i huset

DX är att den är i huvudsak avsedd för crop-censorn dvs inte fullformat. D3100 är med DX sensorn, på en fullformat tå tecknar detta objektiv inte ut kanterna

G är att objektivet saknar bländarring, det är så på alla nya objektiv eftersom bländaren idag sätts från kamerahuset

II står att det är andra generationen skulle jag tro

Båda fungerar till din kamera, den med VR har bildstabilisering vilket kan vara en fördel särskilt när det är lite sämre ljus ute/inne, ingen större skillnad mellan dessa annars.

Hittar du en 18-105 istället i kittet så hade jag hellre tagit den och fått lite mer tele
 

Ljusdans

Aktiv medlem
II är en marginellt äldre modell än VR. Finns också en ännu äldre variant som då saknar båda dessa märkningar.
 

iSolen.se

Guest
S är att den har inbyggd motor för AF, vilket är bra eftersom D3100 inte har det i huset

DX är att den är i huvudsak avsedd för crop-censorn dvs inte fullformat. D3100 är med DX sensorn, på en fullformat tå tecknar detta objektiv inte ut kanterna

G är att objektivet saknar bländarring, det är så på alla nya objektiv eftersom bländaren idag sätts från kamerahuset

II står att det är andra generationen skulle jag tro

Båda fungerar till din kamera, den med VR har bildstabilisering vilket kan vara en fördel särskilt när det är lite sämre ljus ute/inne, ingen större skillnad mellan dessa annars.

Hittar du en 18-105 istället i kittet så hade jag hellre tagit den och fått lite mer tele
En detalj: Fullformat, fullframe, FF betyder inte automatiskt 36x24 utan att man låter bli att croppa bilden som tex DX-kamerorna gör. Digitala mellanformatare har också crop och icke crop, fullformat och icke fullformat.

Fullformat är alltså ingen storlek. Syftar man på storleken använd hellre det vedertagna ordet småbildsformat när man pratar om 24x36mm.
 

flossy666

Aktiv medlem
En detalj: Fullformat, fullframe, FF betyder inte automatiskt 36x24 utan att man låter bli att croppa bilden som tex DX-kamerorna gör. Digitala mellanformatare har också crop och icke crop, fullformat och icke fullformat.

Fullformat är alltså ingen storlek. Syftar man på storleken använd hellre det vedertagna ordet småbildsformat när man pratar om 24x36mm.
I min värld har alltid fullformat varit synonymt med småbild, d v s 35mm eller 24x36.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag kopplar också fullformat till småbild, men det är kanske såsom man alltid har tänkt. Kan ju kännas lite konstigt att mellanformatet är mycker större än fullformat, så jag kan ge mig på den punkten :), vi kan kalla det FX
 

gunte

Aktiv medlem
Föreslår att du väljer ett AF-S Nikkor 18-70mm 1:3,5-4,5 G ED istället.

Bättre omfång, bättre ljusstyrka, bättre glas. Ett underskattat objektiv som

kostar småpengar.

/G
 

iSolen.se

Guest
I min värld har alltid fullformat varit synonymt med småbild, d v s 35mm eller 24x36.
Jag kopplar också fullformat till småbild, men det är kanske såsom man alltid har tänkt. Kan ju kännas lite konstigt att mellanformatet är mycker större än fullformat, så jag kan ge mig på den punkten :), vi kan kalla det FX
Fulformat betyder bara att man inte croppar bilden (genom att använda en sensor mindre än systemet är byggt för). Småbild eller mellanformat osv spelar ingen roll. Fullformat är ingen storlek.

Tycker det hörs på namnet...
 

larsten

Aktiv medlem
Svara på Karins fråga istället för att skrämma bort henne!!!

Hej

karin frågade några enkla frågor runt beteckningar på objektiv och fick bra svar av pdahlen. Perfekt!

Den efterföljande diskussioner om vad som är fullformat känns så onödig på denna tråd utan bara skrämmer bara bort frågvisa och trevliga nybörjare!

Kolla gärna Kenrockwell.com för lite ideer runt nybörjartankar runt hus och objektiv.

Är ganska avacerad amatör men köpte D3100 till mina ungommar i julas. Mycket trevlig instegskamera. Mycket för pengarna.

Lycka till
Lars
 

unoengborg

Aktiv medlem
I min värld har alltid fullformat varit synonymt med småbild, d v s 35mm eller 24x36.
Ja, så var det redan på den analoga tiden, då man talade om fullformat som Leica M serien och halvformatkameror som t.ex. Olympus Pen som tillverkades på 1960 talet.

Vad det gäller vad som är bäst att fotografera hunden och naturen med, så tror jag inte TS kommer att behöva bildstabilisering (VR) för att fotografera hunden. Sannolikt rör sig hunden och man behöver använda korta tider om man vill frysa hundens rörelse, så eventuella skakningar som görs med kameran kommer då också att bli frysta.

Fotograferar man därimot andra natur eller landskapsbilder i gryning och skymmning kan bildstabiliseringen vara bra, det gör att du kan använda längre tider eller lägre iso inställningar (ger mindre brus)

Så mitt råd till TS är att skaffa VR objektivet, och slå av VR när du använder korta tider, och slå på det när mörkret faller på.
 
Senast ändrad:

Tell

Aktiv medlem
Men dom där förkortningarna spelar ingen större roll för nånting nu ändå. Så köp kameran o börja fota bara. :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Enligt din egen googling:

Traditionellt delar man in kameror i storformat, mellanformat och småbildsformat.

Begreppet fullformat, "FF", full frame, betyder att man inte croppar.
Precis, och därför kallas de småbildskameror där det inte sitter en cropsensor för fullformat. Du kan ju tex se på nikons hemsida tex för D600 där det står upplev fullformat. Gör du en googlesökning så kommer du att se att man delar in småbild i fullformat och crop
 

iSolen.se

Guest
Precis, och därför kallas de småbildskameror där det inte sitter en cropsensor för fullformat. Du kan ju tex se på nikons hemsida tex för D600 där det står upplev fullformat. Gör du en googlesökning så kommer du att se att man delar in småbild i fullformat och crop
Ja det stämmer. Och mellanformat också.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I min värld har alltid fullformat varit synonymt med småbild, d v s 35mm eller 24x36.
FF är ett digitalt påhitt som pekar på att man äntligen har råd med att använda sina gamla objektiv som förr, med samma bildvinkel.
O det finns såvitt jag vet ingen entydig definition så det är ganska meningslöst att tjafsa om vad som är vad.
Man får bara acceptera att det är som det är.
Vill man vara tydlig så får man skriva vad man menar, tex 24x36.
 

eskil23

Aktiv medlem
Föreslår att du väljer ett AF-S Nikkor 18-70mm 1:3,5-4,5 G ED istället.
Bättre omfång, bättre ljusstyrka, bättre glas. Ett underskattat objektiv som kostar småpengar
Men den saknar VR (bildstabilisering).

Till en D3100 skulle jag i stället rekommendera Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX AF-S i stället.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
en 18-105 istället i kittet så hade jag hellre tagit den och fått lite mer tele
Som enda kamera hade jag valt 5200-kameran istället för 3100. Fler pixlar o nyare generation sensor.
3100an valde jag på priset o för att våga låta barnen använda kameran o för att våga ta med den överallt, tex stranden, skidåkningen...

För att få upp mångsidigheten valde jag oxå 18-105 + ett extra batteri.
Nu fanns inte 5200 när jag köpte 3100an men med kriteriet att man skall våga använda den överallt o att den skall vara billig att ersätta så hade jag valt 3100 i dag också.
Men jag har en digitalkamera till.
 

Tell

Aktiv medlem
Men den saknar VR (bildstabilisering).

Till en D3100 skulle jag i stället rekommendera Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX AF-S i stället.
Ännu sämre val, onödigt dyr glugg som bara ger lite lite mera vidvinkel. 18-105mm är mycket bättre val om man nu så illa tvunget måste ha ett zoom-objektiv.
 

iSolen.se

Guest
FF är ett digitalt påhitt som pekar på att man äntligen har råd med att använda sina gamla objektiv som förr, med samma bildvinkel.
O det finns såvitt jag vet ingen entydig definition så det är ganska meningslöst att tjafsa om vad som är vad.
Man får bara acceptera att det är som det är.
Vill man vara tydlig så får man skriva vad man menar, tex 24x36.
Jo det tror jag nog men det slarvas en del med användningen och underförstås en del. När man lär sig från början är det ett ypperligt tillfälle att lära sig rätt. Förkortningen "FF" uppstod bara för att när crop infördes behövdes ett namn som betecknade det normala ocroppade formatet. Och det gäller som sagt alla format som har croppats, småbild och mellanformat är de enda jag praktiskt har kommit i kontakt med.

Nog om detta.
 
ANNONS