Annons

Studiobelysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har precis kommit igång professionellt med min fotografering och börjar få kunder som önskar studiofotograferingar. Istället för att hyra studio av någon annan så tänkte jag lägga min vinst på att skaffa egen utrustning. Dock så är det lite av ett träsk har jag märkt...

Jag tror att jag vill ha Elinchrom, gärna i form av ett blixtpaket som verkar vara smart och prisvärt.
Det jag undrar nu är exakt vilka blixtar ni tror jag behöver (watt, batteridrivna, softbox, paraply, osv.)

Jag vill kunna använda dessa till fotograferingar i en hemmastudio med ordentlig bakgrund till men även kunna ta med belysningen till utomhusfotograferingar, hemma hos kunder osv.

Vore väldigt uppskattat om jag kunde få svar så jag kan lägga vantarna på belysningen så fort som möjligt! Tack på förhand!
 

Chrillespix

Aktiv medlem
Mitt tips är att du tittar på batteridrivna Elinchrom Quadra. Prisvärd tycker jag för det omfånget i blixtstyrka, speciellt om du köper paketet med två huvuden.
 

Minita

Aktiv medlem
Titta på Elins paket "To go". Skall du köra helkropp på familj bör du välja 4:an. För att få det så portabelt som möjligt är paraplyer enklare att ta med även om en softbox är "lite smartare" då den inte sprider ljuset lika mycket.

Jag kör hemma hos kund. Knöligast är att få med bakgrunden. Jag använder papper och den är nästan 280 cm bred.
 
Funkar 4:an bra även till t.ex. halvkropp på enskilda modeller också? Eller kanske man ska satsa på Elinchrom D-Lite RX 2/4 To Go? I det paketet får man även med 4 st paraplyer! :)
 

Minita

Aktiv medlem
4:an fungerar "till allt" så länge du inte har ett otroligt litet utrymme och vill jobba med stora bländare. Vid en normal studiofotografering ligger du runt bl 8 eller 11.

RX är ett snäpp "bättre" än D-Lite. Du klarar dig väldigt länge med D-Lite och så lägger du pengarna på övriga tillbehör. Något som oftast hamnar lite för långt ner på priolistan är en exponeringsmätare. Underskatta inte den. Ser dessutom mer proffsigt ut att kunna ställa in ljuset på någon minut.
 

Theryd

Aktiv medlem
Jag hoppar in in denna tråd......om man ska ha en portabel belysning/blixtutrustning att ta med ut till kund - vilken rekommenderar ni då? jag vill ah en som komplement till "dagsljuset" - det behöver inte vara värsta proffsutrustningen.....
 

Minita

Aktiv medlem
Ut till kund. Är det utomhus eller inne hos kund?

Inne.
D-Lite paketen är svårslagna med kvalitet, prisbild och tillbehör.

Ute.
Jag kör med 580/600 blixtar (Canon). Lite dyrt om du skall ha externa batteripack, fjärrutlösning samt möjligheten att köra med automatik/manuellt utan att gå fram till blixten. När det gäller ljusformare utomhus så kör jag oftast med "naken" blixt (vidvinkelskivan framför) Minsta lilla det blåser ute, så är det väldigt besvärligt med paraplyer etc.

Ibland undrar jag om jag inte borde köpt Quadran direkt. Mycket pengar men det blir det med 3 blixtar, batteripack, styrning osv.
 

Carlsman

Medlem
Jag skulle rekommendera Quantuum's blixtar med batteripack från Cyberphoto, mycket prisvärda!
Har själv två 300w och en 600w, alla med batteripack. Har funkat riktigt bra och aldrig krånglat. Har fotat både utomhus och inomhus med dem. Även deras softboxar osv är riktigt bra för priset. Har själv två octabox, en 120cm och en 180cm, en beautydish, två stripboxar och en softbox, allt håller en bra kvalitet. Den största octaboxen är som ett litet tält att sätta ihop men ger riktigt fint och mjukt ljus när den väl är uppe
.
Jag skulle rekommendera att börja med en octabox, en beautydish samt en softbox, samt två blixtar. Se även till att lägga några extra kronor på riktigt bra stativ så de håller ordentligt för grejerna du ska ha på. 300w eller 600w är svårt att svara på tycker jag. För mig är 600w för starkt om jag fotar inomhus och vill ha kort skärpedjup, kan iofs lösas med ND filter. 300w kan bli lite för svagt utomhus ibland, men beror på vad du ska fota och vilken ljusformare du använder.
 

Theryd

Aktiv medlem
Ut till kund. Är det utomhus eller inne hos kund?

Inne.
D-Lite paketen är svårslagna med kvalitet, prisbild och tillbehör.

Ute.
Jag kör med 580/600 blixtar (Canon). Lite dyrt om du skall ha externa batteripack, fjärrutlösning samt möjligheten att köra med automatik/manuellt utan att gå fram till blixten. När det gäller ljusformare utomhus så kör jag oftast med "naken" blixt (vidvinkelskivan framför) Minsta lilla det blåser ute, så är det väldigt besvärligt med paraplyer etc.

Ibland undrar jag om jag inte borde köpt Quadran direkt. Mycket pengar men det blir det med 3 blixtar, batteripack, styrning osv.
Ja, jag var lite otydlig där, någon form av portabel belysning att ta med till kunder inomhus. :)
Ute förlitar jag mig än så länge på det befintliga ljuset (eller så är det för att jag inte har en aaaaning om hur jag ska rigga med blixt utomhus hahahh)
 

Theryd

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Quantuum's blixtar med batteripack från Cyberphoto, mycket prisvärda!
Har själv två 300w och en 600w, alla med batteripack. Har funkat riktigt bra och aldrig krånglat. Har fotat både utomhus och inomhus med dem. Även deras softboxar osv är riktigt bra för priset. Har själv två octabox, en 120cm och en 180cm, en beautydish, två stripboxar och en softbox, allt håller en bra kvalitet. Den största octaboxen är som ett litet tält att sätta ihop men ger riktigt fint och mjukt ljus när den väl är uppe
.
Jag skulle rekommendera att börja med en octabox, en beautydish samt en softbox, samt två blixtar. Se även till att lägga några extra kronor på riktigt bra stativ så de håller ordentligt för grejerna du ska ha på. 300w eller 600w är svårt att svara på tycker jag. För mig är 600w för starkt om jag fotar inomhus och vill ha kort skärpedjup, kan iofs lösas med ND filter. 300w kan bli lite för svagt utomhus ibland, men beror på vad du ska fota och vilken ljusformare du använder.
OK, tack, ska läsa på lite om de produkterna.....
För mig är det viktigt att utrustningen verkligen är portabel....och inte så "stor".....
 

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Hej, jag har precis kommit igång professionellt med min fotografering och börjar få kunder som önskar studiofotograferingar. Istället för att hyra studio av någon annan så tänkte jag lägga min vinst på att skaffa egen utrustning. Dock så är det lite av ett träsk har jag märkt...

Jag tror att jag vill ha Elinchrom, gärna i form av ett blixtpaket som verkar vara smart och prisvärt.
Det jag undrar nu är exakt vilka blixtar ni tror jag behöver (watt, batteridrivna, softbox, paraply, osv.)

Jag vill kunna använda dessa till fotograferingar i en hemmastudio med ordentlig bakgrund till men även kunna ta med belysningen till utomhusfotograferingar, hemma hos kunder osv.

Vore väldigt uppskattat om jag kunde få svar så jag kan lägga vantarna på belysningen så fort som möjligt! Tack på förhand!
Kika här ;-) http://kaffebrus.com/studioset-g43.html

Mvh
Weronica
 

Minita

Aktiv medlem
Jag hade inte köpt något av paketen från Kaffebrus. Jag började där men köpte ganska så snart paket från Elin. Du märker skillnaden.

Hemma i studio och hos kund.
Elin D-light 4 + 2 ans paket (önskeläget) + reflexskärm med eget stativ
Då har du blixtar för huvudljus, effekt och hårljus och ändå en blixt över.

Bakgrund papper med egen ställning. På önskelistan även bakgrunden HiLite

Utomhus
Lösa kamerablixtar med egna batteripack och styrning från Pocket Wizard.
 

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Jag hade inte köpt något av paketen från Kaffebrus. Jag började där men köpte ganska så snart paket från Elin. Du märker skillnaden.

Hemma i studio och hos kund.
Elin D-light 4 + 2 ans paket (önskeläget) + reflexskärm med eget stativ
Då har du blixtar för huvudljus, effekt och hårljus och ändå en blixt över.

Bakgrund papper med egen ställning. På önskelistan även bakgrunden HiLite

Utomhus
Lösa kamerablixtar med egna batteripack och styrning från Pocket Wizard.
De har även Elin D-light på http://kaffebrus.com/studioset-g43.html ?

Mvh
Weronica
 

Walle

Aktiv medlem
Ah oki. Undrade mest för att jag har grejer ligger som jag tänkte sälja som paket, men det ligger i ett annat prisområde :)

3 st Elinchrome Speedlite RX300 med Skyport-tranceivers
1 st Ranger Speed AS med 2 st standardhuvuden inkl standardreflektorer, 2 batterier samt Skyport-tranceiver
1 st Rotalux 100x100 softbox
1 st Quadra 145x145 bouncer (Elinchrome)
1 st 44 cm fyrkantsreflektor med raster. (Något bucklig men fullt fungerande)
1 st 70-cm softlite (beautydish)
2-3 st standardreflektorer med rasterkit (4 olika tjocka raster)
1 st lite större och djupare reflektor som jag inte minns namnet på, Elinchrome
1 st bakgrundsreflektor
2 st 30x120 (ca, minns inte säkert) striplight-boxar, ej Elinchrome
Väggmonterad bakgrundsupphängning för 3 st rullar
Skyport-tranceiver för hot-shoe (avbruten antenn, men funkar)
1 st bomstativ
3 st standard belysningsstativ
1 st reflexskärmshållare
 
ANNONS