Annons

Börja om med LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Först vill jag bara säga att jag sitter här med Mattias Karlsson Sjöbergs bok Lightroom 5 - Från början uppslagen bredvid mig. Jag har även letat i detta forum. Men jag fattar helt enkelt ändå ingenting, så nu måste jag fråga här.

Fråga 1. Jag tycker jag har följt instruktionerna till punkt och pricka, men det blir ändå bara kaos i biblioteket. Mappar med frågetecken bredvid som jag inser betyder att programmet inte hittar filerna på hårddisken. Men där har jag inte flyttat runt dem! Så jag fattar inte frågetecknen.
Kan man på ett enkelt sätt tömma Lightroom och börja om?
Fråga 2. Kan man inte importera en mapp med det namn man givit den på hårddisken, där den är sorterad enligt det system jag vill ha? Måste allt hamna i samma mapp först i LR?
Och om det blir så, hur ska man då skapa, döpa och fylla på en ny mapp med bara de foton man vill ha i just den?
Fråga 3. När man redigerat en bild i LR och sedan vill göra den i ytterligare en kopia, t ex svartvit, hur gör man då? Måste man importera just den bilden igen från hårddisken?
Fråga 4. Jag kommer inte att sätta betyg eller flaggor eller nyckelord på mina bilder. Jag är nöjd med det hemsnickrade system jag använt i år med egna mappar efter tid och underkategorier till dem. Behöver jag då egentligen LR? Visst är det smidigt att kunna arbeta med bilderna enligt panelerna i LR, men jag har även Elements. Tror ni att jag, liksom så många andra, kommer att upptäcka att Lightroom är så otroligt bra, trots min ovilja att använda mig av flera av funktionerna i det?

Snälla, svara inte om det bara är för att skälla för att jag inte tagit reda på saker bättre själv.
 

easyrider

Aktiv medlem
Kan du inte bara avinstallera LR och sedan importera på nytt? Frågetecken uppstår om du har flyttat på filer (rent fysiskt).

Har också kollat moderskeppets kurs men ändå chans härmed ;-)

Jag tror att det är bra att hålla det enkelt: datum, ort borde räcka eller mer precist dop 2011 etc. Tycker att kurserna överdriver märkningens betydelse för oss vanliga dödliga.
 

larsten

Aktiv medlem
allt är svårt i början

Hej

Det är alltid svårt att läsa in ett program genom en bok. Jag rekommenderar att du kollar en Lightroom 5 tutorial på Youtube för att lära dej och får känsla för flödet.

t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=Vi1-8qYHWaQ

Har inte kollat den själv med den började bra!

Här en längre om just import och hur man sätter upp de första valen vid importen
http://www.youtube.com/watch?v=-NsE457Iq-c

Till dina frågor.

1. Det är bara att skapa ett nytt bibliotek...så startar du från början. Finns Arkiv och välj ny katalog.
2. LR sparar på datum som bilderna är taget. När du importer en batch med bilder skapas en temporär map med bara de senast imporerat. Du kan spara den under en "samling". Men som sagt, LR bygger på datum och när du vill gruppera på annat sätt gör du en samling.
3 . Högerklicka på bilden och välj "virtuell kopia". Du kan skapa många virtuella kopior. Det är ingen riktig kopia utan du sparar bara bilden en gång och sedan sparas en virtuell kopia som en beskrivning av vad du gjort med resp virtuell kopia. Sedan exporterar du bilden för att få ut en kopia efter det du redigerat.
4. Jag älskar LR. Använder den till allt. Hålla ordning på bilderna, fixa till dem... Kolla på LR videor så du förstår flödet. Du kommer älska LR!!!

Lycka till!!!
 

JazzBass

Aktiv medlem
1 - Svårt att säga vad du gjort, men om du inte har en massa redigeringar sparade så kanske det är lättast att börja om. Annars om det är frågetecken på en mapp kan du hjälpa LR hitta den genom att högerklicka på den och välja "uppdatera mapplats", och därefter söka upp mappen på din hårdskiva. Om det är för mycket jobb så börja om genom att skapa en ny "masterkatalog" i LR: Välj Arkiv -> Ny katalog i menyn.

Sedan är det bara att importera dina bilder in i katalogen. Klicka "Importera..." i nedre vänstra hörnet och välj den rotkatalog i vilken du har alla dina originalbilder. I importrutan, välj "Lägg till i katalog" om du har bra ordning på dina originalbilder. Annars kan du t.ex. låta LR sortera bilderna enligt datum i nya kataloger, och då kan det vara bättre att välja alternativet Flytta eller Kopiera. Gå igenom inställningarna till höger för att se att du importerar med ok inställningar. När det är klart, borde du ha allt i skick för att börja jobba.

2 - Jo, du importerar med alternativet "Lägg till". Då du importerar från ett minneskort bör du dock använda alternativet "kopiera", och när du sett att allt lyckats som det ska (plus ev. säkerhetskopiering), formatera kortet i kameran.

3 - Inga problem. Högerklicka på en bild och välj "skapa ny virtuell kopia". Den kan du återställa på knappen nere till höger eller helt enkelt redigera vidare och kanske återställa vissa inställningar medan du ändrar på andra.

4 - Flaggor och sånt är väldigt bra hjälpmedel, då det gör det lätt att filtrera bort bilder man inte vill jobba med. Det är stor risk att ditt gamla system rimmar illa med LR, men vad du än gör, så flytta inte filer eller mappar på disken utanför LR, utan gör allt inuti LR i biblioteksmodulen. Drag & drop funkar utmärkt. Själv är jag dålig med att sätta nyckelord och betyg, men flaggorna använder jag hela tiden. Perfekt att gå igenom en mapp med nyimporterade bilder, flaggmarkera dem man tycker är bra genom att trycka på P och markera de bilder man vill ta bort med radera-flaggan (tryck på X). Till exempel.

Det är inte så svårt att komma igång med LR, och själv har jag inte ångrat att jag började använda LR år 2010 en enda sekund. Tvärtom så ångrar jag att jag inte började med det direkt när jag började fota lite mer seriöst. Bättre och mångsidigare bildhanterings- och -redigeringsprogram så perfekt anpassat för fotografer finns nog inte, åtminstone inte till samma låga pris.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Nu känner jag mig helt gråtmild av tacksamhet. Ingen skällde! Alla gav jättebra och tydliga svar! Jag har fått veta allt jag ville. Jag har bara haft testversionen hemma men nu ska jag passa på att köpa innan erbjudandet de har går ut i morgon!
Stort tack!
 

frwe

Aktiv medlem
Hej Stina. Jag tillhör dem som äger, men inte använder LR. Jag blir tokig på databasen och att jag MÅSTE importera bilderna för att kunna behandla dem. Jag har precis som du ett fungerande system i min mappstruktur. I övrigt tycker jag flödet i programmet är bra. Jag tycker inte det går att jämföra det med Photoshop där du arbetar på ett annat sätt.

Jag vet inte vad du har för kamera men jag använder Nikon och kör deras egna redigeringsprogram CaptureNX2 där arbetsflödet är i stort sett det samma som i LR. För att titta på bilderna och tagga dem använder jag Nikons ViewNX som man kan ladda ner gratis och som följer med kamerorna.

Det finns också andra alternativ. Den stora fördelen med Adobes program är väl att det är så många som kan dem och att det kryllar av böcker och kurser vilket man inte kan säga om mina program.

/Frode
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Lightroom är ett spännande program vilket jag själv använt i snart ett år kopplade ihop LR och fotosidan så att jag kan lägga in bilder direkt men så en dag lärde jag mig en läxa och det var att jag var tvungen att formatera hårddisken och sparade inte den ursprungliga data filen för Lr vilket gjorde att när jag återkopplade LR och fotosidan så fanns inte längre de bilder jag lagt upp här via LR i LR katalogen för fotosidan.

Sedan den dagen så har jag sparat data filen samt katalogen på 3 ställen ifall detta sker igen.. Bara ett tips om ni kopplar ihop LR och fotosidan.
 

easyrider

Aktiv medlem
Eftersom så många kunniga har svarat här tänkte jag passa på med 3 frågor:

1. Måste jag spara mina jpg el raw-filer fysiskt på samma plats? Om man åker bort kan det vara bra att inte ta med sig alla bilder eftersom man då får plats för nya på sin bärbara tänker jag.

2. om man installerar om LR eller uppdaterar är det bara att importera den gamla katalogen.

3. Och till sist en dum fråga som säkert har besvarats. Om jag gör olika varianter på bilder och sedan så försvinner min lr- katalog vid ett datorhaveri. Finns dessa varianter då kvar? Jag antar inte eftersom Lr bara sparar mina inställningar och inte hela filen med förändringar som gjorts. Eller?
 

reboot81

Aktiv medlem
…2. LR sparar på datum som bilderna är taget. När du importer en batch med bilder skapas en temporär map med bara de senast imporerat. Du kan spara den under en "samling". Men som sagt, LR bygger på datum och när du vill gruppera på annat sätt gör du en samling…
För att förtydliga så är det ingen mapp per se som skapas på diken utan en temporär samling/uppsättning. "Senaste Import".

Lite spontana tankar för LR-nybörjare:

Kan bara hålla med dig och ni andra i era synpunkter och åsikter.
LR är ett lite annorlunda program. Mycket kraftfullt och lite svårt att få grepp om.
Grundläggande är att det är ett program för hantering av bilder, där bilderna organiseras i en databas (katalogen) för att förenkla sökning och hantering. Det räcker med en (import) av en bild(fil), eftersom allt man gör i LR är "framkallning" (tänk applicering av olika instruktioner såsom beskärning, färg/kontrast justering osv). Originalbilden rörs aldrig, utan man skapar virtuella kopior för olika behandling av samma bild. Vill man ha en bildfil för webben/mail så exporterar man den. (tänk beställa kopior).

För att bli effektiv i LR så använd metadata (data om data) såsom: nyckelord, betyg och bildtext.
Skapa "Förinställningar" för ofta använda inställningar, tex en du kallar "portträtt". Denna förinställning innehåller kanske lite minskad klarhet, ökad kontrast och brusreducering etc. Detta "recept" innehållande valfritt antal justeringar på en bild kan du sedan applicera på valfritt antal bilder med ett enkelt knapptryck.
99% av tiden i LR spenderar jag i de två första modulerna - Bibliotek resp Framkalla. 1% i Skriv ut-modulen.

Bibliotek är för att organisera med metadata etc och Framkalla är för att arbeta med (en) bild åt gången.
Vad jobbar man med mest? Lär dig kortkommandon. Mina topp tio:
D - hoppa till Framkallamodulen (Develop)
W - (hoppa till Framkalla) sätt vitbalans (Whitebalance)
R - (hoppa till Framkalla) beskär bild (beskäR)
X - Flagga bild som avvisad (shift + X blir samma men hoppar till nästa bild, bra vid helbildsvy)
⌘ + Z ( CTRL + Z) Ångra ett steg (kan upprepas, tryck CTRL + Z flera gånger) nästan allt kan ångras!
E/G - Växla mellan "Storbildstitt" och "miniatyrer" (Enter gör nästan samma, hoppar imellan)
F - Fullskärmstitt. Tryck igen för att hoppa tillbaka.
Shift + S - (i Framkalla) växla mellan oredigerad/redigerad bild.
B - lägg till i målsamling (som standard är det snabBsamling. Jag använder snabbsamling som "skrivbord" eller arbetsyta för ett aktuellt projekt.
, (kommatecknet) Visa/dölj filterfälter. Används för att filtrera ut bilder ur katalogen.
Exempelvis kan man filtrera ut bilder som uppfyller valfria egenskaper, ex: tagna med en viss kamera & tagna med blixt & tagna den 20-23 mars 2012 & som har nyckelordet "Pelle" och "Mia" i sig.

Sist men inte minst: du behöver endast ha en bild på ett ställe på hårddisken. Den behöver finnas med i LR's databas (katalogen). Alla "ändringar" du gör på en bild är endast instruktioner för hur bilden skall göras om. Dessa instruktioner sparas i katalogen. Du behöver således säkerhetskopiera bildfilerna resp. katalogfilen för att kunna återskapa ditt arbete den dagen din hårddisk ger upp.
 

reboot81

Aktiv medlem
Eftersom så många kunniga har svarat här tänkte jag passa på med 3 frågor:

1. Måste jag spara mina jpg el raw-filer fysiskt på samma plats? Om man åker bort kan det vara bra att inte ta med sig alla bilder eftersom man då får plats för nya på sin bärbara tänker jag.

2. om man installerar om LR eller uppdaterar är det bara att importera den gamla katalogen.

3. Och till sist en dum fråga som säkert har besvarats. Om jag gör olika varianter på bilder och sedan så försvinner min lr- katalog vid ett datorhaveri. Finns dessa varianter då kvar? Jag antar inte eftersom Lr bara sparar mina inställningar och inte hela filen med förändringar som gjorts. Eller?
1. Beror lite på vilken version av LR du kör. Du kan spara bildfilerna på valfri hårddisk, även nätverksansluten. Länk till en som har funderat ut ett arbetssätt för två datorer som kör LR5.

Personligen kör jag alla bilder och en huvudkatalog på stationära datorn. Min bärbara kör jag temporära kataloger för varje resa, tex "Karstad 2013.lrcat" dit jag lägger in bilder och jobbar när jag är ute och reser. Väl hemma importerar jag katalogen plus bilderna in i min huvudkatalog. Funkar bra för mig, hinner definitivt inte sitta och pilla med andra bilder än de jag tar under min aktuella resa.

2. Ny dator: installera programmet LR. Lägg in bilderna på datorn. Lägg in katalogen på datorn. Dubbelklicka på katalogen, ligger bilderna på samma ställe som förut tex C:\BildHuvudMapp så är det bara att köra. I annat fall: importera INTE bilderna igen, utan "leta reda på dem". Sök i forumet, frågan är ställt 50-11 gånger förut.

Installera om LR eller uppdatera LR: starta LR som vanlig efteråt. Möjligvis måste du välja vilken katalog du vill använda (Arkiv... -> Öppna katalog...)

3. Nej, din lr-katalog innehåller instruktionerna för hur en bild skall framkallas. Så maskrosbilden som du skapat 3 virtuella kopior av (tex 1 i s/v, 1 hög kontrast och 1 som du beskurit) är bara olika "recept" på hur maskrosbilden på hårddisken ska tolkas.
Som tur är har du bra rutiner på hur du säkerhetskopierar, inte bara dina bilder men även "din_LR_katalog.lrcat". Så när Björnligan stjäl din dator kan du lägga in bilder plus katalog på din nya dator och ha kvar originalbilden samt dina tre olika framkallningar av blomman!
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej Stina. Jag tillhör dem som äger, men inte använder LR. Jag blir tokig på databasen och att jag MÅSTE importera bilderna för att kunna behandla dem. Jag har precis som du ett fungerande system i min mappstruktur. I övrigt tycker jag flödet i programmet är bra. Jag tycker inte det går att jämföra det med Photoshop där du arbetar på ett annat sätt.
Vad är det som hindrar dig eller nån annan från att använda nån annan mappstruktur än den du vill och har på datorn? Då man importerar bilderna med alternativet "Lägg till" (i bibliotek) skapas inga kopior av bilderna, utan de läses bara in på det ställe de finns, och mappstrukturen ser exakt likadan ut i LR som utanför.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Det finns en serie mycket bra tutorials på Adobes hemsida av Julienne Kost där hon lugnt och fint går igenom alla moduler i LR. Rekommenderas varmt!

Kanske redan tagits upp men ett tips till TS kan vara att alltid bara flytta bilder i LR's filstruktur då alla länkningar då hålls intakta. Alltså flytta inte mappar och filer i PC/windows eller Mac/Finder, då blir det snabbt kaos i LR databasen som inte hittar originalet och frågetecknen tar över.



http://blogs.adobe.com/jkost/lightroom-training-videos
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
TS angående fråga 2
När jag importerar mina bilder från kameran så gör jag det i en struktur.
bilder/2014/2014-kreta
Jag gissar att det är så du oxå menar att du vill ha det.

Längst ner i högra delen så markerar du VAR i strukturen du vill att dina bilder skall hamna under. Pekar alltså ut Bilder/2014
Sedan ges mappen namnet 2014-Kreta strax ovanför.
I strukturen kommer nu mappen dyka upp som en "skuggad" variant för att visa VAR bilderna hamnar. Ex Bilder/2014/ -skuggat/dämpat- 2014-Kreta/2014-01-01 + antal bilder som hamnar i det datumet. Datummappen skapas alltså automatiskt.

Sedan kopierar jag namnet Kreta till ett fält längre upp som kommer att döpa om filerna. O filerna får då namnet 2014-Kreta_0001 osv när de importeras.
Namngivningen följer den mall du har satt upp. Det hittar du din bok hur man gör.

Samtidigt lägger jag på en grundskärpa på alla bilderna.

Med detta sättet så blir mina filer lagda i den struktur som jag vill o filerna döps till ngt som betyder ngt för mig.
Lycka till
 

Christer2

Aktiv medlem
LR är så nytt för mig att jag inte ens kan komma upp med intelligenta frågor. Sitter bara här och lapar i mig den kunskap som andra vill dela med sig av.
 

AFJ

Aktiv medlem
LR är så nytt för mig att jag inte ens kan komma upp med intelligenta frågor. Sitter bara här och lapar i mig den kunskap som andra vill dela med sig av.
Ta då och sök upp alla videos med Julien Kost som tipsades om ovan.

Hon kan verka lite "torr och tråkig" men de är extremt informativa och tydliga.

Engelskan är också mycket lättförståelig.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Hittar inte mappen i LR!

Eller vad jag ska säga ... efter många goda tips här har jag lyckats importera min befintliga mappstruktur - utom den för år 2007. Men den ligger på samma ställe som de andra, jag ser ju bilderna! När jag trycker på importera syns bilderna, men med ett grått dis omkring sig, och så säger programmet att mappen innehåller noll bilder.
Jag hade börjat importera dessa bilder innan jag vände mig till detta forum förra veckan, det hade kommit frågetecken på mappen och jag tog därför bort den. Kan det vara det som spökar nu? Vad gör jag för att få in bilderna?
 

antic

Aktiv medlem
Svårt att hänga med exakt vad du gör men du importerade dem. Sen när de hade ett frågetecken så måste du ha flyttat dem utanför LR så att LR tappade kontakten med dem. I det läget borde du sagt åt LR var på disk de fanns så hade kopplingen återställts. Nu verkar det som att LR tycker att du redan har importerat dem, därför blir de utgråade i import-rutan. Kolla så att du inte gjort nåt knas och LR tror att bilderna finns nånstans i strukturen. Antingen har det blivit fel i databasen eller så tittar du på fel ställe efter dem.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Nu gick det. Obegripligt varför. Har inte flyttat dem, inte gjort något annorlunda än med de andra mapparna. Eller det har jag troligtvis men kan inte räkna ut vad det skulle varit. Hur som helst, gjorde ett femtielfte försök och plötsligt gick det som smort ... Puh, nu är tio års bilder inne i LR. Nu kan man kanske börja ha kul.
 

PerImago

Aktiv medlem
Får jag passa på att haka på denna tråd kring import till LR5. Jag har kollat på del 12 av Anthony Morgantis utmärkta youtubeserie med vdieor hur LR5 funkar och har också läst igenom denna tråd

Det förefaller ju synnerligen märkligt att man i samband med importen av bilderna inte kan lägga till skriven metadata för att beskriva vad bilderna innehåller, t.ex barn, landskap etc. så att man kan söka på detta.

Är det verkligen så eller har jag bara missat något? Hanteringen av bilder med avseende på att söka och finna bilder förefaller ju i detta informationstäta tidevarv vara ett grundläggande krav som ett i övrigt kompetent verktyg rimligen borde kunna uppfylla. Eller finns det något annat sätt att hantera katalogiseringen av bilder?

Edit: gjorde ett snabbt sök och hittade detta. Tydligen kan man märka filer med nyckelord vid importtillfället. Det jag inte riktigt förstår är hur den dialogrutan slår d.v.s. om man kan välja vilka filer som skall importeras med just dessa nyckelord, men det kanske någon av er som använder programvaran kan svara på. Under alla omständigheter så bör en taggningsstrategi möjliggöra stor frihet och mycket bättre möjligheter att återfinna bilder per märkt kategori.

En klok man sade till mig en gång: "En pärm är en plats där papper kommer bort i bokstavsordning". Detta torde även gälla bilder i kataloger alldeles oavsett hur man väljer att strukturera dessa...
 
Senast ändrad:
ANNONS