Annons

D4s officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

thansen

Aktiv medlem
Kan meddela att leveranserna startat. Daniel från Goecker lämnade personligen sitt första exemplar till kund redan i förmiddags.
 

anblomma

Ny medlem
NEF filer

Appropå bild kvaliteten hos Nikon D4s så såg jag att det finns Nef filer och jpeg bilder att ladda hem från www.kamerabild.se är det någon som har lyckas att öppna dom i photoshop
 

afe

Aktiv medlem
Ja, 25600 ISO ser inte värre ut än 1600 på min NEX och 102400 verkar ju också fullt användbart (om än inte jättesnyggt). Inget jag skulle ha någon större nytta av, men för kamerans målgrupp är det nog mycket välkommet :)
 

Tims

Aktiv medlem
Jag funderar på 2 st av denna modell, men kommer den komma utan det inbyggda batteripacket? Så den blir i storlek med exempelvis Canons 5D-serie? Lite klumpig som den ser ut idag.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag funderar på 2 st av denna modell, men kommer den komma utan det inbyggda batteripacket? Så den blir i storlek med exempelvis Canons 5D-serie? Lite klumpig som den ser ut idag.
Det närmaste du kan komma är då Df eller D800 i nuläget. Tror inte det kommer en D4s med löst batterigrepp.
 

Tims

Aktiv medlem
Det närmaste du kan komma är då Df eller D800 i nuläget. Tror inte det kommer en D4s med löst batterigrepp.
Okej. Tack. Jag körde Nikon 4s på den gamla goda analoga tiden, men den var lite klumpig den med. Dock gillar jag Nikon. Jag kikar på D800 och ser om den är något för mig.

Ser att D800 är 1½ år gammal, finns ingen av årets modeller (2014) i samma liga som 4s prestandamässigt, men med storlek som D800.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ett par bildexempel från igår:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=357626

Lite fler exempel kommer, med lite lösa kommentarer, under helgen.

Snabbare autofokus? Yepp, och det nya grupp AF-läget är genuint hjälpsamt, minst lika snabbt som singelpunkt, men mycket mer konsekvent träffsäkert.
Nikon påstår att AF är betydligt snabbare med tex en normalzoom på kort avstånd. Kan du testa om detta stämmer? Just inomhus med 24-70/2.8 kan D3s och D4 (för att inte tala om D800) vara lite trög i AF på säg 3-5 meters avstånd med rörliga motiv.

Är även 3D och auto-AF förbättrat i snabbhet, exakthet, förutsägbarhet och konsekvens?
 

Teodorian

Aktiv medlem
Videokvaliteten från D4s

Nikons utfästelser

http://www.nikon.com.sg/en_SG/product/digital-slr-cameras/d4s#features/5

"Professional assignments rarely happen in ideal conditions, whether shooting still images, running a video production, or both. Photojournalists who shoot video often need to move quickly, with as little equipment weighing them down as possible. The D4S reliably delivers amazing, broadcast-quality video in such environments, with 1080/60p Full HD capability packed into its rugged body. Thanks to its optimized image processing, the camera produces videos displaying stunning sharpness and depth — even the small details are free from moiré and jaggies. The wide standard ISO range — from 200 to 25600 — also helps professionals achieve their objectives using the D4S alone, all without needing to drag along cumbersome additional lighting equipment"

Videokvaliteten i praktiken

http://www.eoshd.com/content/12228/nikon-d4s-video-quality-suitable-pro-use

"The supposably ‘full HD’ mode is nothing of the sort, it’s misleadingly labeled and marketed as high definition / 1080p. Detail is still mushy. Moire and aliasing still abundant. Plastic skin tones, poor colour, jagged edges to bright reds, greens and blues. There’s all sorts of weird stuff going on in the image for your $6000."
 

Bengf

Aktiv medlem
Det går tydligen att justera färg mm i monitorn för att få så naturlig bild som möjligt, det är väl D4s ensam om, eller finns det fler kameror som kan det.

Visst stor och tung, men oj vad mycket den orkar med, dra 11b/s i 16 sek det blir en hel del det, mycket imponerande. kommer väl att ta 10 år innan vi får se det i en FF-modell under 500 gram.


//Bengt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nikon påstår att AF är betydligt snabbare med tex en normalzoom på kort avstånd. Kan du testa om detta stämmer? Just inomhus med 24-70/2.8 kan D3s och D4 (för att inte tala om D800) vara lite trög i AF på säg 3-5 meters avstånd med rörliga motiv.

Är även 3D och auto-AF förbättrat i snabbhet, exakthet, förutsägbarhet och konsekvens?
Nu har jag tyvärr ingen 24-70 att testa med, men återkommer med mer kommentarer kring bland annat 3D-fokus och hur det fungerar inomhus och i svagt ljus i största allmänhet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ett par bildexempel från igår:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=357626

Lite fler exempel kommer, med lite lösa kommentarer, under helgen.

Snabbare autofokus? Yepp, och det nya grupp AF-läget är genuint hjälpsamt, minst lika snabbt som singelpunkt, men mycket mer konsekvent träffsäkert.

Fina bilder, men hur blir det med kort skärpedjup och vattenpolo, tar D4s vågskvalpet före ansiktet, eller väljer du mittpunkt då, eller skruvar du upp Iso för att få större skärpedjup.


//Bengt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fina bilder, men hur blir det med kort skärpedjup och vattenpolo, tar D4s vågskvalpet före ansiktet, eller väljer du mittpunkt då, eller skruvar du upp Iso för att få större skärpedjup.

//Bengt.
Där skulle jag nog fortsatt välja enpunkts, där är det jämförelsevis enklare att hålla fokuspunkten på motivet.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Intressant snabbskutare.

Hej vad det går, men oj så mycket pengar ändå.
Hög Iso i alla ära som slår D800E men hur är det med DR jämförelsen dem emellan ?
Någon som studerat dett och vet ?

Man skulle gärna ha dessa 11 bilder /sekund också men jag kör nästan enbart one shot med D800E fast för man får ju så himla många likadana som man ändå slänger bort hehe.
Jäklar vad man saknat uppdateringar av D800:an och Canon slänger ut hela tiden på sina där man verkligen märker av förbättringar.

Med vänlig hälsning//Lennart Edlund
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej vad det går, men oj så mycket pengar ändå.
Hög Iso i alla ära som slår D800E men hur är det med DR jämförelsen dem emellan ?
Någon som studerat dett och vet ?

Man skulle gärna ha dessa 11 bilder /sekund också men jag kör nästan enbart one shot med D800E fast för man får ju så himla många likadana som man ändå slänger bort hehe.
Jäklar vad man saknat uppdateringar av D800:an och Canon slänger ut hela tiden på sina där man verkligen märker av förbättringar.

Med vänlig hälsning//Lennart Edlund

Går rykten nu att en D800s lurar i faggorna.
 
ANNONS