Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vad menas

Fråga till er som har erfarenhet av stora brännvidder och olika sensorstorlekar: Blir bakgrundskomressionen större på en APS-C/DX-sensor? Intuitivt ja, men jag kanske har fel?

Tråkigt med förseningarna då ljuset är tillbaka i landet. Så nyfiken på hur Nikonhusen interagerar med linsen (både FX och DX).

/R
Vad menar du med bakgrundskompresionen?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Två testbilder

Här är två testbilder som visar bl.a. bokehn vid 400 resp. 600 mm tillsammans med kameran EOS 70D (1,6x crop). Ganska bra med avseende på bakgrundsoskärpa. Klicka på bilderna för att se dem så stora som möjligt för din skärm eftersom autonedsamplingen gör dem blurriga.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/359127/3149808.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/359127/3149812.htm

En trägrind syns i bakgrunden på stenskvättan om du undrar vad det är. På järnsparven försvinner alla konturer i bakgrunden pga att jag är så nära fågeln.
Hoppas det ger något åt din fråga.

På en 5DIII (fullformat) och lite närmare så att jag hade fått samma bild så hade bakgrunden blivit blurrigare. På samma avstånd och mer beskärning med 5DIII hade bakgrundsoskärpan blivit identisk!
 

Pisquare

Aktiv medlem
Här är två testbilder som visar bl.a. bokehn vid 400 resp. 600 mm tillsammans med kameran EOS 70D (1,6x crop). Ganska bra med avseende på bakgrundsoskärpa. Klicka på bilderna för att se dem så stora som möjligt för din skärm eftersom autonedsamplingen gör dem blurriga.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/359127/3149808.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/359127/3149812.htm

En trägrind syns i bakgrunden på stenskvättan om du undrar vad det är. På järnsparven försvinner alla konturer i bakgrunden pga att jag är så nära fågeln.
Hoppas det ger något åt din fråga.
Ja det gör det till viss del (järnsparven fantastiskt vacker förresten). Skulle vilja ha samma objekt på ett par olika avstånd, tagna med både APS-C/FF för jämförelse. Ska kika på finnens bilder igen, har för mig han körde 70D och 5D III. Tack så mycket för ditt snabba svar!

/Richard
 

natrix

Medlem
Tamron 150-600 på APS-C

Intressant tråd, jag är också sugen på den här gluggen. Särskilt efter att ha läst vad tidningen foto skrivit, de har tydligen varit vid Hornborgasjön och testat objektivet på tranor.

http://tidningenfoto.se/med-tamron-150-600-vid-hornborgasjon/

Men de använde visst en Canon 5D Mk III. Och jag kör inte fullformat.

Nån som har provat objektivet på en Canon med APS-C, t.ex. EOS 7D?

/Peter
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Intressant tråd, jag är också sugen på den här gluggen. Särskilt efter att ha läst vad tidningen foto skrivit, de har tydligen varit vid Hornborgasjön och testat objektivet på tranor.

http://tidningenfoto.se/med-tamron-150-600-vid-hornborgasjon/

Men de använde visst en Canon 5D Mk III. Och jag kör inte fullformat.

Nån som har provat objektivet på en Canon med APS-C, t.ex. EOS 7D?

/Peter
Kolla mitt portfolioalbum djur. Gässen och kärrhöken är tagen med 60d
 

larsten

Aktiv medlem

Mr Davidson

Aktiv medlem
Lagt upp 16 nya senaste bilder som jag tog med objektivet. Mycket nöjd!! Bilder hittar du här!
http://www.mikaelphoto.com/oskfotboll

Sen är jag nyfiken hur det blir med 1D Mark IV. Då den hänger med mer än 6D. Någon som har 1D IV och testat med objektivet?
Man undrar hur i hela friden prissättning går till. Ärligt, hur skulle en annan (dvs jag själv) med vanlig lägre lön och hobbybudget löst denna brännvidd annars? 300mm f/2,8 IS USM + 2x Extender? Vad skulle det kosta begagnat? 30-40.000:-? Kollade precis, en beggad 300 här uppgiven vara i toppskick för 33.000:- och 2X Extender för ca 2.000:- = 35.000:- begagnat. Säkert bättre, men utanför budgeten - helt. Detta känns som första gången man kommer en bit med AF och stabilisering och riktigt ok kvalitet för mina behov. Det är så synd och lite märkligt att Canon inte stänger dessa hål i sortimentet själva, faktiskt. Man borde rimligen ha bättre förutsättningar att bli snäppet bättre, till en summa som inte fullständigt går snett mot denna. Varför är inte Canon intresserad av dessa kunder? Kanske fel tråd, sorry i så fall, tänkte bara lite högt ...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Man undrar hur i hela friden prissättning går till. Ärligt, hur skulle en annan (dvs jag själv) med vanlig lägre lön och hobbybudget löst denna brännvidd annars? 300mm f/2,8 IS USM + 2x Extender? Vad skulle det kosta begagnat? 30-40.000:-? Kollade precis, en beggad 300 här uppgiven vara i toppskick för 33.000:- och 2X Extender för ca 2.000:- = 35.000:- begagnat. Säkert bättre, men utanför budgeten - helt. Detta känns som första gången man kommer en bit med AF och stabilisering och riktigt ok kvalitet för mina behov. Det är så synd och lite märkligt att Canon inte stänger dessa hål i sortimentet själva, faktiskt. Man borde rimligen ha bättre förutsättningar att bli snäppet bättre, till en summa som inte fullständigt går snett mot denna. Varför är inte Canon intresserad av dessa kunder? Kanske fel tråd, sorry i så fall, tänkte bara lite högt ...
EF 100-400mm IS och EF 400/5,6 har mer eller mindre regerat i klassen om man säger.
Canon borde få sig en tankeställare nu när de ser hur väl mottagen Tamronzoomen är på fältet.
Och så är frågan vad Sigma kontrar med. Att de kan har de visat bl.a. med 35/1,4 Art och så nu 50/1,4 Art. Två gluggar som håller absolut högsta klass.
 

afe

Aktiv medlem
Det handlar bara om prioritering. Många bor hyfsat billigt, äger ingen dyr bil eller MC, eller ägnar sig åt andra dyra hobbies - då är 30 KKr för ett objektiv inte så himskans mycket plötsligt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det handlar bara om prioritering. Många bor hyfsat billigt, äger ingen dyr bil eller MC, eller ägnar sig åt andra dyra hobbies - då är 30 KKr för ett objektiv inte så himskans mycket plötsligt.
Om du menar EF 300/2,8 IS med TC 2X så är det inte optimalt för t.ex fågel.
Däremot är objektivet helt suveränt för annat.
Personligen tycker jag att EF 300/4 IS begagnat kan vara ett klipp.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Om du menar EF 300/2,8 IS med TC 2X så är det inte optimalt för t.ex fågel.
Däremot är objektivet helt suveränt för annat.
Personligen tycker jag att EF 300/4 IS begagnat kan vara ett klipp.
Det var 300 f/4L IS USM med extendrar jag sålde till förmån för denna Tamron. Hittills är jag nöjd och eftersom jag är en zoomare, kunde det knappt bli ett bättre omfång heller. Skiljer inte så mycket mellan (24-) 105 och 150 (-600) och med två hus, 7D och 5DmkII, täcker man ett stort område med lite glas. Mindre bytande i fält, snabb omställning, utan som sagt att bildkvaliteten går alldeles ifrån en. Det enda som någon sagt tidigare här, som jag till fullo delar uppfattningen om är att ljusstyrkan är lite svag och min 7Ds ISO-prestanda är väl inte dess paradgren. Det är till att ha hyggligt ljus när man är ute, för jag vill inte behöva upp för långt på ISO för att få hyggliga tider.
 

afe

Aktiv medlem
Jag menar helt generellt att det inte är så konstigt att hobbyfotografer betalar såna summor för objektiv, men det är nog lite OT så vi kan väl släppa det och konstatera att 150-600 är väldigt prisvärt :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Va?!

Om du menar EF 300/2,8 IS med TC 2X så är det inte optimalt för t.ex fågel.
Däremot är objektivet helt suveränt för annat.
Personligen tycker jag att EF 300/4 IS begagnat kan vara ett klipp.
Vad menar du här? Jag testade ett 300/2,8 II + 2x extender i helgen (med både 5DIII och 70D). Jag höll faktiskt på att ramla baklänges. Det var den grymmaste frihandskombo jag testat alla kategorier. AF var sjukt snabb även med 2x-extendern och även med en kamera som 70D. (upplevde faktiskt att AF med 2x var ungefär lika snabb och precis som ett 400/5,6 utan konverter)Skärpan var kanon. Menar du att den förra modellen, som går att å beggad för 30 lax, inte alls är lika bra?
 

larsten

Aktiv medlem
Nikonfattning framflyttad igen

Någon som hört något om när Nikon-versionen skall dyka upp? Skall väl vara nu snart?
Jag har nu fått nytt leveransbesked från Dustin. Min objektiv skall nu komma 16/5. Flyttades bara fram en dryg vecka dennan gång så det känns väl att det är lite på gång...men kommer inte att överraskad om det kommer bli Juni innan den kommer...

Pratade med Tamron för 3 veckor sedan och då visste de inte mycket...men de måste nog fixa fram bra info när de hanterar sina affärskontakter (dustin mfl.). Håller tummarna!
 
ANNONS