Annons

Tamron SP 150-600mm VC

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har gjort en liten ovetenskaplig test och jämfört Tamron 150-600mm med EF 400/5,6 + Kenko TC 1,4X DGX på min EOS 5D Mark III.

Utsnittet mellan 560mm (Canon med TC 1,4X) och Tamrons 600mm skiljer mycket lite vilket inte är oväntat.
Det var skärpan jag var ute efter.
Eftersom ljusstyrkan blir lidande med konverter så är maximal öppning f:8 det som är intressant, ytterligare nedbländning är ovidkommande.
Tamronzoomen är något (marginellt) skarpare på 600m f:8 än vad Canontelet är med Kenko TC 1,4X.

Nu blir jag sugen på att få testa EF 300/2,8 IS med Canon TC 2X II också. Det blir 600mm/5,6 IS.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har nu fått nytt leveransbesked från Dustin. Min objektiv skall nu komma 16/5. Flyttades bara fram en dryg vecka dennan gång så det känns väl att det är lite på gång...men kommer inte att överraskad om det kommer bli Juni innan den kommer...

Pratade med Tamron för 3 veckor sedan och då visste de inte mycket...men de måste nog fixa fram bra info när de hanterar sina affärskontakter (dustin mfl.). Håller tummarna!
Dustin har ändrat igen såg jag, 27/5 för både Canon och Nikon. Jag hade 20/5 tidigare, jag tänkte (hoppades!!) att 27/5 kanske skulle gälla nyorder men när jag kollade min order var det ändrat där också.

Nåja, det visar sig väl. Nå´n gång... ;-)
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
EF300 f/2,8L IS + converter är en helt annan värld jämfört med zoomen.. Men som sagt förr, det måste upplevas. Men ngn supersmidig zoom blir det ju inte.
 

trappern

Aktiv medlem
Lens Coat

Är det någon som hittat en lens coat som passar till denna Tamron 150-600?
Här i Sverige eller på nätet ut i stora vida världen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Det är bra! Kostar dom 650:-? Då är dom inte ens hemma ännu utan fortfarande i dollar? Det är nån som skrattar hela vägen till baken ivf ... Hualigen :-/
Har handlat tre gånger från Lenscoat och de är bra att ha att göra med. Beställ deras nyhetsbrev så får du info. om rabatter, fraktfritt, etc. Brukar alltid få försändelsen i brevlådan utan några som helst extra avgifter.

/Stephan
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Har handlat tre gånger från Lenscoat och de är bra att ha att göra med. Beställ deras nyhetsbrev så får du info. om rabatter, fraktfritt, etc. Brukar alltid få försändelsen i brevlådan utan några som helst extra avgifter.

/Stephan
Säkert så, ingen klagan på dem. Bara en liten chock över att en liten bit stretchtyg med infärgat mönster och lite sömmar kan kosta 650 spänn. Men det klart, det finn dom som lägger detta och mer på en t-shirt ... :) Jag tycker det är dyrt i vilket fall... därav min lite spontana kommentar.
 

H_W

Aktiv medlem
Säkert så, ingen klagan på dem. Bara en liten chock över att en liten bit stretchtyg med infärgat mönster och lite sömmar kan kosta 650 spänn. Men det klart, det finn dom som lägger detta och mer på en t-shirt ... :) Jag tycker det är dyrt i vilket fall... därav min lite spontana kommentar.
Om det räddar ditt objektiv från repor och mindre bucklor så är det inte så mycket pengar (beroende på vilket objektiv det gäller förstås).
 

trappern

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Började kolla runt på nätet i Sverige kostar dom kring tusenlappen men det är ingen som har hemma Japan Photo var billigast men det kommer inom en månad sa dom.
Fick tag på en säljare i UK som har dom och det kostar 400 lev. till Sverige. Skall se om jag kan klistra in länken.
http://www.ebay.co.uk/usr/outdoorphotographygear
Återkommer när den ligger i brevlådan.
 

larsten

Aktiv medlem
Dustin har ändrat igen såg jag, 27/5 för både Canon och Nikon. Jag hade 20/5 tidigare, jag tänkte (hoppades!!) att 27/5 kanske skulle gälla nyorder men när jag kollade min order var det ändrat där också.

Nåja, det visar sig väl. Nå´n gång... ;-)
Min order hos Dustin på Nikon mount är också smygändrad till 27/5. Kanske ett bra tecken att de skjutit upp en tid i framtiden istället för att ändra efter ett datum passerat. Skall prata med Tamron idag för att få koll på om dettat datum är bekräftat med Japan eftersom de tidigaste datumen inte hade någon förankring i Tamron kommunikation från Japan.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Skall prata med Tamron idag för att få koll på om dettat datum är bekräftat med Japan eftersom de tidigaste datumen inte hade någon förankring i Tamron kommunikation från Japan.
Jag misstänker att det är mest taget ur luften, kanske för att locka köpare eftersom de andra (Cyber osv) inte anger något leveransdatum.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Om det räddar ditt objektiv från repor och mindre bucklor så är det inte så mycket pengar (beroende på vilket objektiv det gäller förstås).
Känner fortfarande inte att enkla rör av stretch, ska innehålla eller värderas som en försäkringspremie. Men jag kan förstå din åsikt också, inga problem. För att undvika nya pekpinnar om off-topic från moderator, släpper jag det här, och lämnar plats för statusuppdateringar med nya leveranstider ;-)
 

Sabud

Aktiv medlem
Säkert så, ingen klagan på dem. Bara en liten chock över att en liten bit stretchtyg med infärgat mönster och lite sömmar kan kosta 650 spänn. Men det klart, det finn dom som lägger detta och mer på en t-shirt ... :) Jag tycker det är dyrt i vilket fall... därav min lite spontana kommentar.
Du glömde neoprenet, en gammal gummityp med en av de mest miljöovänliga och hälsofarliga framställningsprocesser som förekommer. Vill du göra det själv kan du köpa liknande material i diverse kulörer, även camo på ebay till mycket lågt pris. Om du inte vill sy går det utmärkt att limma.

/Stephan
 

djungel

Aktiv medlem
Ni som står i kö för bigron har ni tänkt komplettera med UV-filter? I denna dimension är de inte helt gratis och kan i sämsta fall sänka bildskärman något men ger ju visst skydd. Hur tänker ni?
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Är inte helt med på begreppet bigro, men är det 95mm uv-fliter du menar köpte jag ett uv på ebay av märket ice hd slim, som jag på nån sida läste att de kom från samma tillverkare som bättre uv-filter. Jag betalade runt 250 spänn tror jag, Jag fick inte vad jag betalade för, utan bra mkt mer tycker jag. Ofta läser man att billiga filter är skit, men alla mina bilder som jag lagt upp är fotade med filtret, fågelbilder på gäss och kärrhök samt månen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/164531/3123647.htm

http://www.svarfvar.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3146974&lg=1

http://www.svarfvar.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3147445&lg=1

http://www.svarfvar.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3147744&lg=1
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Ni som står i kö för bigron har ni tänkt komplettera med UV-filter? I denna dimension är de inte helt gratis och kan i sämsta fall sänka bildskärman något men ger ju visst skydd. Hur tänker ni?
Kör blankt. Inte känt att jag haft råd med B+W filter och då jag skruvade på Kenko Pro1 Digital-filter, försvann sista skärpan. Vet ej hur andra i samma prisklass som Kenko är, men vill inte köpa för att prova.
 
ANNONS