Annons

Tamron SP 150-600mm VC

bomalt

Aktiv medlem
Hörde av min fotohandlare att generalagenten för ett tag sedan hade ca 900 objektiv på restorder. Om det är både Canon- och Nikonobjektiv vet jag ej. En eftertraktad produkt m a o..!
 

MangeNikon

Aktiv medlem
den som väntar på något gott...

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på Tamron. Sämre service för oss kunder får man leta efter. Stackars Dustin som annars har bra service, måste också vara förbannade på Tamron. Efter ett ha stått den 16/6 i ett par veckor nu står det ingenting på min orderstatus. Suck. Verkar inte få objektivet denna sommar. Detta gäller Nikon modellen.
Ringde själv upp Tamrons agent i Sverige och de hade inte så bra besked till mig. Jag kan nog glömma att kunna används objektivitet denna sommar. Han sa att det har varit ett ruskigt tryck i hela Europa efter att köpa objektivet och leverers datum är okänt för oss som föreställt. Jag la min order i april, så lär inte vara först i kön. Dåligt av Tamron att inte ha backup för det de gör reklam för. Funderar på att avbeställa, men kommer nog efter övervägande avvakta året ut i alla fall
 

Pisquare

Aktiv medlem
Nu börjar jag bli riktigt irriterad på Tamron. Sämre service för oss kunder får man leta efter. Stackars Dustin som annars har bra service, måste också vara förbannade på Tamron. Efter ett ha stått den 16/6 i ett par veckor nu står det ingenting på min orderstatus. Suck. Verkar inte få objektivet denna sommar. Detta gäller Nikon modellen.
Ringde själv upp Tamrons agent i Sverige och de hade inte så bra besked till mig. Jag kan nog glömma att kunna används objektivitet denna sommar. Han sa att det har varit ett ruskigt tryck i hela Europa efter att köpa objektivet och leverers datum är okänt för oss som föreställt. Jag la min order i april, så lär inte vara först i kön. Dåligt av Tamron att inte ha backup för det de gör reklam för. Funderar på att avbeställa, men kommer nog efter övervägande avvakta året ut i alla fall
Ja, riktigt tråkigt faktiskt. Ett annat sätt att se det, är att de satt alldeles för billig prislapp i förhållande till efterfrågan, och då är vi som beställt kanske vinnare ändå i slutändan. Jag är inte förvånad om denna pjäs ligger på 18.000 nästa år. De nästan massakrerar marknadssegmentet, och om ett par år vet vi om det varit ett lysande eller förödande drag. Allt beror på produktens kvalité. Nästan lite all-in på något sätt, i a f för mig. Flunkar denna köpa jag aldrig mer Tamron, så enkelt är det. Skulle tro jag inte är den enda som resonerar så. Levererar den å andra sidan.... Däng! :)
 

professorb

Aktiv medlem
Någon som vet om objektivet fungerar bra på en gammal Nikon D300?
Jag har en D300 och ett 150-600 men måste erkänna att jag inte provat den kombinationen. Om man vill ha långt tele vill man troligtvis också ha möjligheten att köra lite "digital zoom" också och då är D7000 med 16 Mp eller ännu bättre D7100 med 24 MP att föredra. Bilder med D7100 kan du se på sidan 69 i tråden.
 

professorb

Aktiv medlem
Vore perfekt! Tack på förhand!
D300 har 51-punkters AF dvs. samma som D7100 och alltså bättre än den 39-punkters som D7000 har. Det är dock olika generationer av AF-modulen så jag är inte säker på att det är så enkelt. Skillnaden mellan 12, 16 och 24 Mp är nog större. Jag har alla tre husen men får se när jag har tiden att köra en benchmark.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Man får vad man betalar för

Överväger starkt ett spontanköp till min D600. Har det kommit fram några nackdelar eller har det blivit det ultimata teleobjektivet inom sitt prisområde? Själv reagerar jag på att några källor (t.ex. Sumeet Moghe) verkar ge närmast perfekt skärpa samtidigt som andra saknar skärpa på vanliga gråsparvar i trädgården.
Det finns många delade meningar om hur bra skärpan egentligen är. Mina upplevelser är att den är ok till bra på fullformat och Ok på ett crop hus. Kvaliten är dock inte den bästa, jag har varit i kontakt med 6 kopior nu.. Ett ex hade lösa glasbitar i sig vid lev ett annat ex fick bytas pga havererad VC och ett tredje hade damm och ludd bakom frontlinsen vid lev. De tre övriga var dock helt hela och fungerade som de skulle. Ett av de helt fungerande exemplaren är dock numera på service pga någon form av löst smutts i kroppen.

Jag äger själv ett canon 100-400 och skärpan på Tamrom ligger i paritet..lite sämre men inte mycket.. Prislappen är dock fantastisk men man får vad man betalar för är min slutsats.

Jag gillar förövrigt inte objektivets prestanda när det gäller färg o konstrast..

Testade hus 5D III, 70D, 7D, 60D.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är synnerligen intressant att veta om den nya uppdateringen av Canon-varianten leder till bättre följande fokus på olika hus som 7D, 70D, 1 D IV, 1 DX och 5 D3.
 

beetle

Aktiv medlem
Tror inte jag införskaffar något nytt DX-hus men uppskattar all information om D300 + Tamronen som jag kan få!
 

Atenza85

Aktiv medlem
For just iväg en beställning på ett Tamron, ifall att priserna skulle stiga när efterfrågan verkar vara så stor. Får hoppas att det inte ska ta allt för lång tid innan det kommer...
Nu var priset 1049€ (9445kr), billigaste jag hitta. :)
 

mustanggt

Aktiv medlem
Tror inte på prishöjning.

For just iväg en beställning på ett Tamron, ifall att priserna skulle stiga när efterfrågan verkar vara så stor. Får hoppas att det inte ska ta allt för lång tid innan det kommer...
Nu var priset 1049€ (9445kr), billigaste jag hitta. :)

Helt ärligt förstår jag inte varför priset skulle stiga..tror snarare att det kommer att sjunka inom rimlig tid. Visst objektivet har en unik brännvidd till ett rimligt pris och passar säkert ett stor antal personer som är intresserade av ett bra pris/prestanda objektiv..men objektivet, enligt mig, når inte på långa vägar upp den hype och kvalité som ibland beskrivs.

Hyr eller låna ett objektiv och testa för dig själv innan köp är min rekommendation.

Tror även en hel del utan fullformat kommer att bli lite besvikna på kvalitén över 400mm. Det först vid f8-f11 som det ger halvbra skärpa och det kräver bra ljus, högt ISO och/eller ett absolut stilla motiv.. Behöver man "cropa en 400-600 bild" så blir det svårt att få ett bra resultat. 600mm är kul men frågan är om det är så användbart i normalt svensk väder.. dvs om man nu vill jaga småfågel och annat som innehåller små detaljer.

Review:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-150-600mm-f-5-6.3-Di-VC-USD-Lens.aspx

Lekfull review:
https://www.youtube.com/watch?v=1fmMG5jgDwk&list=PLwIVS3_dKVpsjSZrQ7H-Nw8GQ7ZuDYyaD

Labb jämförelse mellan Tamron 150-600 och ett 20år gammal objektiv: (klicka på measurment)
http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Canon-EF-100-400mm-F45-56L-IS-USM-versus-Tamron-SP-150-600mm-F-5-63-Di-VC-USD-Model-A011-Canon___598_0_1263_0

P.S Kör Canon och har testat 6 objektiv på följande hus: 5D III, 70D, 7D, 60D, 600D.
(tre av objektiven är nu dock returnerade pga fel, direkt eller kort efter lev)
 

PMD

Aktiv medlem
1998 var inte tjugo år sen ...
(Och även om det officiellt presenterades 1998 så tror jag inte att det började säljas förrän 1999, åtminstone inte i Sverige).

Men visst är det fortfarande konkurrenskraftigt efter 15 år. Tokina-objektivet är dock inte långt efter om man ska gå efter DxOs mätningar.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Om man ser till prisvärdhet och tillgänglighet...

Är det motiverat att köpa ett Tamron 150-600 gentemot ett begagnat Sigma 150-500 till en Canon FF kamera för hobbybruk?
 

mustanggt

Aktiv medlem
1998 var inte tjugo år sen ...
(Och även om det officiellt presenterades 1998 så tror jag inte att det började säljas förrän 1999, åtminstone inte i Sverige).

Men visst är det fortfarande konkurrenskraftigt efter 15 år. Tokina-objektivet är dock inte långt efter om man ska gå efter DxOs mätningar.
Du har rätt på åldern.. Det enda jag säger (jag vill verkligen inte reta upp ägare av objektivet) är att om man är intresserad så bör man först låna eller hyra ett exemplar innan köp..så att man inte sedan sitter där med en dyr leksak som aldrig kommer till nytta. Att köra på F8-F11 (för godtagbar skärpa) är en utmaning och kräver sin man bakom kameran. Många tittar på bilder o läser andras kommentarer utan att prova på sitt eget hus och under, deras, normala ljus förhållanden. Det gäller ju att hitta ett objektiv som man, efter nyhetens behag, fortsätter att använda regelbundet..

Jag har själv ägt ett exemplar (egentligen två, det första hade lösa glasbitar i sig vid lev) och oavsett hur mycket jag kämpade och hittade på bra ursäkter för gilla objektivet så kom jag till den slutsatsen att mitt Canon 100-400 var bättre på nästan allt...men det var för mina amatör behov andra kanske känner precis tvärtom.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Älskar alla former av gräsand :). I min smak är dock bilden för mycket skärpt i efterbehandligen. Mycket fin bild annars..
Enig, det är lite svårt moderera graden av uppskärpning på små JPEG, då olika sidor ger olika resultat. Facebook, där jag oftast pratar med meningsfränder, kan ge absurda resultat :) Jag får tänka på detta tills nästa gång. Kanske ville jag visa att Tamronen svarar bra på skärpning ;-) Om gluggar blir för mjuka, svarar oftast filen inte på uppskärpningen. Så är ju inte fallet här ...
 

professorb

Aktiv medlem
Vad det gäller svar på uppskärpning kan ev. de exempelbilder jag släppte på sidan 69 av tråden ge en indikation. Det är 100% crop av en hundralapp som visas. Jag blev själv förvånad över hur bra det blev med skärpning. Nu är jag inte någon expert på LR men det var inte speciellt mycket bieffekter som man oftast annars ser.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Om man ser till prisvärdhet och tillgänglighet...

Är det motiverat att köpa ett Tamron 150-600 gentemot ett begagnat Sigma 150-500 till en Canon FF kamera för hobbybruk?
Skulle tro det..har iofs bara testat Sigma 150-500 en gång... Båda objektiven har inte någon super skärpa på omkring 500 och uppåt (på rimlig bländare) enligt mig...Kolla på "reviews" här på fotosidan och be någon ägare om exempelbilder eller kanske rent av utlåning på någon gemensam fototur :)

Jag skulle säga att det beror på motiv o ljus...små motiv i skymningsljus eller rörliga mål är kanske inte rätt användningsområde för Tamron. ( om man inte befinner sig nära motivet)
 
ANNONS