Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

mustanggt

Aktiv medlem
Vad det gäller svar på uppskärpning kan ev. de exempelbilder jag släppte på sidan 69 av tråden ge en indikation. Det är 100% crop av en hundralapp som visas. Jag blev själv förvånad över hur bra det blev med skärpning. Nu är jag inte någon expert på LR men det var inte speciellt mycket bieffekter som man oftast annars ser.

Visst bör man skärpa bilder, spec RAW men på djur o fåglar med mycket detaljer riskerar man snabbt få ett lite konstigt urseende... Lightroom är dock en klar favorit :)

Tamron objektivet ger dock, enligt mig, väldigt konstiga färger och har dålig micro kontrast..men det beror iofs vad man gillar och är van vid. CA är också besvärande på 500-600. På 600mm är det i vissa fall nästan omöjligt att få bort i efterbehandlingen (för en amatör som jag)
 

Atenza85

Aktiv medlem
Helt ärligt förstår jag inte varför priset skulle stiga..tror snarare att det kommer att sjunka inom rimlig tid. Visst objektivet har en unik brännvidd till ett rimligt pris och passar säkert ett stor antal personer som är intresserade av ett bra pris/prestanda objektiv..men objektivet, enligt mig, når inte på långa vägar upp den hype och kvalité som ibland beskrivs.

Hyr eller låna ett objektiv och testa för dig själv innan köp är min rekommendation.

Tror även en hel del utan fullformat kommer att bli lite besvikna på kvalitén över 400mm. Det först vid f8-f11 som det ger halvbra skärpa och det kräver bra ljus, högt ISO och/eller ett absolut stilla motiv.. Behöver man "cropa en 400-600 bild" så blir det svårt att få ett bra resultat. 600mm är kul men frågan är om det är så användbart i normalt svensk väder.. dvs om man nu vill jaga småfågel och annat som innehåller små detaljer.
Med priset så får man väl se vad som händer, jag tror iaf inte att jag kommer få det billigare på ett bra tag ännu.
Vad gäller bildkvaliten så får man väl avgöra själv när de väl kommer, som hobbyfotograf fotar jag mest åt mej själv, och kan inte köpa på mig hur dyr proffsutrustning som helst. Nu fanns pengarna till ett Tamron, och brännvidden kändes intressant för mej. Håller det inte måttet får man väl göra ett återköp bara. Dessutom finns det egentligen inget alternativ för oss som har Nikon.
Rykten finns om ett Sigma som skulle motsvara detta Tamron, men det är fortfarande inte bekräftat.
Jag har sett en hel del reviews på Youtube, och de flesta verkar överens om att det är ett bra köp.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Stämmer bra !

Inte alls. Men nya nikon 80-400 lär vara väldigt bra.
Har själv ett 80-400 köpt för några månader sen, och jag är extremt nöjd med det objektivet! Det levererar väldigt bra skärpa även ut i kanten, så som jag upplever det. Storleken och tyngden är helt ok, ihop med min D800E. Tror det skulle bli jobbigt med ett större/tyngre objektiv.

Köpt för 18 000:- på Scandinavian photo, obetydligt begagnad, nypris tror jag är 22 000:- , så det är ju inte helt billigt..

Mvh!
 

professorb

Aktiv medlem
Ja, det verkar som om man kan se Tamrons 150-600 som ett riktigt bra 400/5.6 med en inbyggd telekonverter som ger 1.5 ggr räckvidd men med bara 1/2 steg ljusförlust.

Enligt the-digital-picture.com är Tamron klart bättre än Nikons 80-400/5.6 och även bättre än Canons 100-400/5.6 på 400/5.6. Canons fasta 400/5.6 är kanske snäppet bättre men inte mycket. Detta enligt deras mätningar då.

Om man använder samma jämförelse som länkades till i inlägget ovan och jämför Nikons 80-400 med 1.4 telekonverter (560mm/f8) med Tamron på 600mm/f6.3 så drar Tamron längsta strået. Nu är det en canonkamera som använts med 150-600:an men det bör inte ge det någon fördel.
 

lenabratt

Medlem
När ?

Någon som har information om när Tamron 150-600till Nikon kommer ?

Börjar bli otålig nu. Det är ju den här årstiden man "behöver" det mest !
 

professorb

Aktiv medlem
Det har kommit några få ex till Sverige av nikonmodellen. Jag fick det första och mina testbilder ligger på sidan 69 av denna tråden. Det verkar inte vara några stora mängder som kom och om cyberphoto fick några vet jag inte.
 

cango

Avslutat medlemskap
Nä nu ser du väl fel? Det står ju leveransdatum okänt.

Jag väntar ochså mitt exemplar och det är lång väntan, ca 1 1/2 månad sedan.
Uttryckte mig tydligen otydligt.
inlägget jag svarade på var för mig otydlig om den frågade efter - Om den kommit överhuvudtaget (getts ut - vilket den har, därav länken) eller om det gällde nytt leveransdatum (hos just denna leverantör).
 

lenabratt

Medlem
Jipeey !

Fick nyss ett sms från butiken att mitt har kommit !

Gissa vem som kommer att hänga på låset när de öppnar imorgon :eek:)
 
ANNONS