Annons

Tamron SP 150-600mm VC

bomalt

Aktiv medlem
Kanske för att det sålts väldigt många objektiv? Hörde av min fotohandlare i våras att generalagenten i Sverige hade ca 700 objektiv på restoder då och därav lång leveranstid!
 

ducedo

Aktiv medlem
Om det här objektivet är så bra som många i tråden säger. Varför finns det två annonser bara här på FS?
Det är sannolikt inte den stora amatörskaran som ställer sig i kö på ett teleobjektiv för 10k så det är väl inte helt omöjligt att en stor del av ägarna har kommit i kontakt med Fotosidan.

Varför säljer man då ett nytt objektiv? Förmodligen en hel del som inser att ett tele på 600mm inte kommer till användning särskilt ofta om man inte sysslar med djurfotografering. Övervägde själv tidigare att sälja mitt nyinköpta 16-35mm av den enkla anledningen att det är mycket pengar för att ligga på hyllan. Naturligtvis gör det inte objektivet dåligt.

Sedan finns det säkert någon som är missnöjd - det finns alltid. Men att dra slutsatsen baserat på att det finns två säljare av hundratals användare känns lite drastiskt. Är du genuint intresserad så vore det troligtvis bäst att ta kontakt och fråga.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag köpte ett av de första som kom, men sålde det efter att ha använt det någon månad. Det gav inga stora fördelar jämfört med mitt Canon 100-400, men är större o tyngre.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Två till salu på FS

Om det här objektivet är så bra som många i tråden säger. Varför finns det två annonser bara här på FS?
Äger ett Tamron 150-600 till Canon EF-fattning. Nöjd så när som på jagande AF på AlServo-läget ibland. Ska lämnas in för detta så småningom. Oväntat skarpt på full öppning. Om jag skulle komma över ett fint Canon 500 eller 600, till ett helt oemotståndligt pris, allt en generös Lotto-vinst, skulle jag köpa det samt sälja mitt nya Tamron. Det skulle vara mitt skäl till varför ett sådant abjektiv hamnade ute på marknaden kort efter köpet. Även om det är bra, riktigt bra i förhållande till priset samt den idag enda möjligheten jag har att skaffa riktigt lång brännvidd, är det ju inte bäst på marknaden. Och saker händer i människors liv, som helt ändrar på förutsättningarna. Kan vara en förklaring?
 

larsten

Aktiv medlem
Äntligen!

Efter månaders av vänta och ideliga framflyttade av leveranstider damp mitt objektiv ner hemma hos mej igår fårn Dustin. Var på B&H i New York för 10 dagar sedan och där sa man att man max fått 10 objektiv tilldelade från Tamron USA under året så de sa att jag inte kunde räkna med leverans överhuvudtaget.... Adorama hade liknande kommentarer fast inte riktigt så kategoriskt.

Fick dock mitt objektiv igår trots att Dustin vid senaste leveranstidsflytt flyttat datumet 2 månader för någon vecka sedan till mitten av december. Jag inser att Tamron tagits helt på sängen av intresset och har totalt noll koll på hur leveranserna går. Informationen till detaljisterna verkar vara helt okoordinerad... Undrar om inte Tamron priorterar Europa framför USA där priset är satt mycket lägre (lägre marginaler för Tamron?).

Provade objektivet lite igår i low light och det fungerade helt fantastiskt handhållet. Ser lovande ut!!!
 

Lars.J

Medlem
Du bör kolla om du behöver Micro justera objektivet.
Vi har 2 st i familjen , vet en annan som har ett med, alla behövde justeras för bra skärpa.
på våra Nikon så justerades det mellan +3 till +9 för att få till skärpan.
Annars är jag grymt nöjd med mitt objektiv.
 

bomalt

Aktiv medlem
Du bör kolla om du behöver Micro justera objektivet.
Vi har 2 st i familjen , vet en annan som har ett med, alla behövde justeras för bra skärpa.
på våra Nikon så justerades det mellan +3 till +9 för att få till skärpan.
Vilka kamerahus (Nikon modeller) var det som behövde finjustering av fokus?
 

Lars.J

Medlem
Canon 5d mark 3 som ägaren behövde justera +9 på, min sambos Nikon d7100 +3, och mina Nikon D7100 och d750 behövdes justeras +6 med samma objektiv, dvs inte kameran, utan det är objektivet som inte gav en skarp bild.
 

hermelin

Aktiv medlem
Du bör kolla om du behöver Micro justera objektivet.
Vi har 2 st i familjen , vet en annan som har ett med, alla behövde justeras för bra skärpa.
på våra Nikon så justerades det mellan +3 till +9 för att få till skärpan.
Annars är jag grymt nöjd med mitt objektiv.
Hur microjusteras objektivet?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Verkar som om det är följande plus o minus:

Tamron:
+Bättre VR
+ Billigare
+ Lättare

Sigman:
+Något skarpare
+ Välbyggd
+ Möjlighet att finjustera AF via USB-dockan.


Snabbast AF?
 

akterspegel

Aktiv medlem
Har verkligen Tamron bättre bildstabilisering? Största nackdelen för Sigmat är väl ett kilo mer att släpa på? finns det exempelbilder på hur mycket skarpare sigman är tamronen?
 

aracaboi

Aktiv medlem
Har suttit och kollat på exempelbilder ett tag. Tycker det är stor skillnad till fördel Canon 400L 5,6 vad gäller bildkvalité jämfört med Tamron 150-600? Men det kanske inte är en rättfärdig jämförelse? Båda kostar kring 11.000 ju. Behöver man verkligen dom extra 200 om skärpan ändå blir sämre över 400?

Är det någon som kör det med d7100? Hur fungerar det? Såg någon video med d7000 och där såg det ut som den tappade påtagligt i skärpa och generell bildkvalité?

Är ni som äger det nöjda med ert?
 

eskil23

Aktiv medlem
Har suttit och kollat på exempelbilder ett tag. Tycker det är stor skillnad till fördel Canon 400L 5,6 vad gäller bildkvalité jämfört med Tamron 150-600? Men det kanske inte är en rättfärdig jämförelse? Båda kostar kring 11.000 ju. Behöver man verkligen dom extra 200 om skärpan ändå blir sämre över 400?
Nej, jag tycker inte att det är en rättvis jämförelse att jämföra ett zoomobjektiv med bildstabilisering med ett fast L-objektiv utan bildstabilisering. Fast optik har nästan alltid bättre skärpa. I alla fall i teorin. I praktiken så tycker i alla fall jag att bildstabilisering ger bättre skärpa handhållet och på monopod, i synnerhet vid de brännvidder det handlar om här.
 

vargarna

Medlem
Tamron vs Sigma

Hej jag har ett Tamron 150-600 och är mycket nöjd med bilderna det ger.Sen kom Sigmas variant,jag läste testen cyberphotos Matts Ylinka skrev att båda var bra,kanske Sigman var aningen skarpare vid 600 mm,men aningen sämre ljusstyrka.Jag ringde Ylinka och fråga honom om han tyckte jag skulle sälja Tamronen och köpa en Sigma av dom,men det tyckte han inte,fast dom ju då skulle få sälja ett Sigma Du kommer inte att se någon skillnad sa han,båda är bra,vid en delförstoring på en vägg,kanske Du kan se någon skillnad men troligtvis inte.Sen är Sigman större väger ca 1 kg mer är lite klumpigare o bildstabliseringen är inte lika bra som på Tamronen,där jag fick använda 125 del/sek med Sigman så kunde jag använda en 60 del/sek med Tamronen utan problem sa han o bilder med långa telen används kanske ofta vid djurfotograferiong ivid gryning o skymning.Han tyckte inte jag skulle lägga ca 6000 kr till för Sigman risken är att Du blir missnöjd då sa han..Ang de först levererade Tamronobjektiven så blev det ju leveransförseningar, jag vet inte säkert men enl ryckte så berodde det på att Tamron ville ladda ner den nya fimvheren i objektiven innan leverans. Jag har sänt mitt ex till Tamrons verkstad i köping och fått nya firmvheren installerad gratis,med påföljd att följande autofokus blivit snabbare och bättre och är bra nu,och min kompis åkte dit en förmiddag (ringde först) lämna objektivet och fick hämta det på efternmiddagen,helt okej.Du kan gå in på fotosidans produktrecensioner och titta på bilder tagna med Tamronen, Helt okej faktiskt.Mvh Bosse
 

hermelin

Aktiv medlem
Har suttit och kollat på exempelbilder ett tag. Tycker det är stor skillnad till fördel Canon 400L 5,6 vad gäller bildkvalité jämfört med Tamron 150-600? Men det kanske inte är en rättfärdig jämförelse? Båda kostar kring 11.000 ju. Behöver man verkligen dom extra 200 om skärpan ändå blir sämre över 400?

Är det någon som kör det med d7100? Hur fungerar det? Såg någon video med d7000 och där såg det ut som den tappade påtagligt i skärpa och generell bildkvalité?

Är ni som äger det nöjda med ert?
Äger ett och är hur nöjd som helst! Ska försöka få iväg det för att uppgradera firmware(har ett tidigt exemplar) och hoppas då bli ännu nöjdare även om jag inte upplevt något problem med följande fokus hittils.

Mvh Hasse
 
ANNONS