Annons

Fast bländare vs variabel

Produkter
(logga in för att koppla)

rolfmm

Aktiv medlem
Är det andra fördelar med fast bländare vs variabel än bättre ljusstyrka över hela zoom-omfånget (och ofta priset)?
 

henrik85

Aktiv medlem
Är det andra fördelar med fast bländare vs variabel än bättre ljusstyrka över hela zoom-omfånget (och ofta priset)?
Jag skulle säga att fasta gluggar är skarpare (generellt) än zoom. Det är dock den enda fördelen jag vet, även om jag gillar att jag måste röra mig lite mer när jag fotar med fast glugg. Det hjälper mig att tänka lite annorlunda, inför objektet för stunden.
 

eskil23

Aktiv medlem
Är det andra fördelar med fast bländare vs variabel än bättre ljusstyrka över hela zoom-omfånget (och ofta priset)?
Priset brukar väl vara en nackdel och inte än fördel för gluggar med konstant maxbländare?

Objektiv med fast maxbländare har en optisk konstruktion som gör att bländaren förstoras när man zoomar. För när brännvidden blir längre så behöver ju även bländaren bli större för att man ska få samma F-värde. I objektiv med variabel maxbländare så förstoras bländaren också när man zoomar, men inte lika mycket. Objektiv med fast maxbländare brukar vara skarpare, men om det beror på skillnaden i optisk konstruktion eller om det beror på att de generellt är mer påkostade törs jag inte svara på.

Ignorera förresten Henriks svar. Han trode att du menade fast brännvidd och inte fast maxbländare.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Annan fråga

Jag skulle säga att fasta gluggar är skarpare (generellt) än zoom. Det är dock den enda fördelen jag vet, även om jag gillar att jag måste röra mig lite mer när jag fotar med fast glugg. Det hjälper mig att tänka lite annorlunda, inför objektet för stunden.
Frågan handlar inte om zoom eller fast brännvid. Det handlar om bländaren.
 

rolfmm

Aktiv medlem
Priset brukar väl vara en nackdel och inte än fördel för gluggar med konstant maxbländare?

Objektiv med fast maxbländare har en optisk konstruktion som gör att bländaren förstoras när man zoomar. För när brännvidden blir längre så behöver ju även bländaren bli större för att man ska få samma F-värde. I objektiv med variabel maxbländare så förstoras bländaren också när man zoomar, men inte lika mycket. Objektiv med fast maxbländare brukar vara skarpare, men om det beror på skillnaden i optisk konstruktion eller om det beror på att de generellt är mer påkostade törs jag inte svara på.
Ursäkta! Ja, priset är ju självklart en fördel för variabel bländare.......
Annars tack för svar. Det var så jag också tänkte; en zoom med f/3,5-5,6 är billigare at göra än en med f/4 som är mer påkostade och ofta skarpare.
 

grummel

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är fler fördelar med variabel bländare än med fast bländare. Det är mer naturligt för en zoom. Då ljusstyrkan kan användas maximalt i vidvinkelläget. Förstår inte varför de inte gör 2,8 zoomarna ljusstarkare i vidvinkelläget istället för 2,8 igenom hela.
 

larsten

Aktiv medlem
Mindre dammkänslig med fast bländare

Ett objektiv med variabel bländare brukar zooma genom att det blir längre medan de med fast brukar zooma "i objektivet" och brukar knappt ändra längd alls. Naturligtvis måste det in/ut luft i och med det och därmed risk att man drar in damm...
 

grummel

Aktiv medlem
Ett objektiv med variabel bländare brukar zooma genom att det blir längre medan de med fast brukar zooma "i objektivet" och brukar knappt ändra längd alls. Naturligtvis måste det in/ut luft i och med det och därmed risk att man drar in damm...
Ett påstående som inte riktigt stämmer. Sigma 18-50/2,8, tamron 18-50/2,8, tamron 28-75/2,8, canon 24-70/2,8 och nikon 24-70/2,8 är några objektiv jag använt som ändrar storlek vid zoomning. Är säkert flera till.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Blixt.

Är det andra fördelar med fast bländare vs variabel än bättre ljusstyrka över hela zoom-omfånget (och ofta priset)?
Största fördel med en fast bländare över hela zoom området är nog att när man jobba med off camers blixtar behöver du inte hela tiden tjustera deras styrka för att matcha bländaren. Mycket opraktiskt.
Nackdelen är som tidigare nämnt priset. Fujifilm släppt precis en 50-140 f2.8 (75-210 i FF) och den kostar 14000!
 
ANNONS