Annons

Ändra dpi på bilderna direkt ur kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har idag haft ett möte med en uppdragsgivare. Denne vill att bilderna som levereras ska vara "Högupplösta, 300 dpi, annars accepteras de inte av tidningarna" Vilket jag givetvis bara ställer in i PS och håller käften (kunden får självklart som den vill). Problemet är att några bilder måste levereras direkt ur kameran (5D mkIII) och då blir bilderna taggade med 72 dpi (tror jag). Naturligtvis vet jag och alla andra vettiga människor att pixeltätheten (dpi) är totalt intetsägande och att det är bildens pixelmängd som avgör MÖJLIG upplösning. Så hur gör jag kunden nöjd enklast på fältet? Bilderna kommer ev att gå igenom Photoshop i mobilen men där kan man väl inte ändra dpi-talet.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag skulle nog förklara för kunden att om du levererar bilder direkt ur kameran så är det antalet pixlar som spelar roll, inte något tänkt DPI-värde. Min personliga inställning är att om kunden inte accepterar din kunskap inom området så är det bättre att låta kunden hitta en annan leverantör.
 

Dez

Aktiv medlem
Det är en återkommande kund och bra jobb.. Det som förvånar mig är att de stora tidningarna inte fattar. Kanske finns någon app att ladda ner som kan lösa problemet.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Svårt läge, om det är en återkommande kund. Har du en surfplatta? I så fall kanske du kan använda den, tillsammans med rätt mjukvara. På min har jag GIMP, så vitt jag kunnat se i fullversion, och plattan kan läsa från/skriva till minneskort.
 
Jag har idag haft ett möte med en uppdragsgivare. Denne vill att bilderna som levereras ska vara "Högupplösta, 300 dpi, annars accepteras de inte av tidningarna" Vilket jag givetvis bara ställer in i PS och håller käften (kunden får självklart som den vill). Problemet är att några bilder måste levereras direkt ur kameran (5D mkIII) och då blir bilderna taggade med 72 dpi (tror jag). Naturligtvis vet jag och alla andra vettiga människor att pixeltätheten (dpi) är totalt intetsägande och att det är bildens pixelmängd som avgör MÖJLIG upplösning. Så hur gör jag kunden nöjd enklast på fältet? Bilderna kommer ev att gå igenom Photoshop i mobilen men där kan man väl inte ändra dpi-talet.
Förklara för kunden hur det fungerar. Om kunden klarar av att se vilken ppi en bild har kan hen även förstå det du säger.
 

reboot81

Aktiv medlem
Kunden kanske driver med dig?
Minns som prao på ett bygge att jag bads gå till ner till chefen och låna ögonmåttet. ;)
 

Dez

Aktiv medlem
Just detta med dpi verkar ha otroligt lätt för att klamra sig fast i folks medvetande. Men det blir väl så att de hört att högupplöst är 300 dpi och så lägger de detta på minnet och sen är det vad som gäller. Var kommer förresten de här dumheterna ifrån från början? Det är ju totalt missvisande, ungefär som att påstå att Pelle har mer pengar än Kalle för Pelle har två femtioöringar för Kalle har bara en femhundring. Pelle har FLER pengar än Kalle, ja, men han kan inte köpa något, för 50-öringarna accepteras inte i handeln länge.

Angående min kund så har denne fått höra detta av någon som i sin tur ska använda bilderna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du får väl skicka en bild på t ex 300*200 pixlar taggad med 300 ppi. Har de klagomål så hänvisar du bara till att den är i 300 ppi. ;)
 

Photocon

Aktiv medlem
Både förstår och inte förstår problemet:

1/ Kunden vill ha 300 dpi direkt ur kameran.
2/ Eftersom kund ska hantera bild vad gäller storlek måste väl vederbörande veta något om hur skalning, ppi och dpi förhåller sig till varann. Obegripligt att sådan okunskap existerar.
3/ Däremot är det begripligt att du hamnar i knipa om kunden inte förstår hur det hela fungerar.

Kan bara se en utväg och den har flera kommit fram till: Förklara vänligt hur det hela fungerar.
 

Dez

Aktiv medlem
Problemet är att kunden snabbt ska vidarebefordra bilder till någon som har sagt att det ska vara 300 dpi och inget annat.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Problemet är att kunden snabbt ska vidarebefordra bilder till någon som har sagt att det ska vara 300 dpi och inget annat.
Fråga din kund varför slutanvändaren specificerar 300DPI, och be din kund förklara för sin kund att om bildfilen kommer direkt ur en kamera så är DPI-informationen irrelevant. Allt annat är att bädda för mer problem i framtiden.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Du har förklarat för din kund, som verkar ha förstått. Nu måste din kund göra jobbet att förklara för sin kund i sin tur. Gör ni inte detta så har ni en massa onödigt jobb och potentiellt tjafs framför er båda - en i längden ohållbar situation för alla tre parter.
 

Hankki

Aktiv medlem
Var kommer förresten de här dumheterna ifrån från början?
Åtminstone uttrycket 72ppi för skärm och web borde ha sin grund i att apple hade en printer, matris kanske, som gjorde 72dpi eftersom deras skärm hade 72ppi och bilden visades lika stor på skärmen som det blev på pappret.
Jämför man då en printer som klarar 300dpi så är ju det högupplöst i förhållande till 72dpi när man printtar, men det har ju som sagt ingen betydelse för grundbilden.
 

martinator

Aktiv medlem
Just detta med dpi verkar ha otroligt lätt för att klamra sig fast i folks medvetande. Men det blir väl så att de hört att högupplöst är 300 dpi och så lägger de detta på minnet och sen är det vad som gäller. Var kommer förresten de här dumheterna ifrån från början? Det är ju totalt missvisande, ungefär som att påstå att Pelle har mer pengar än Kalle för Pelle har två femtioöringar för Kalle har bara en femhundring. Pelle har FLER pengar än Kalle, ja, men han kan inte köpa något, för 50-öringarna accepteras inte i handeln länge.

Angående min kund så har denne fått höra detta av någon som i sin tur ska använda bilderna.
De där "dumheterna" kommer från oss som jobbar utanför datorn - i verkligheten. Dvs vi som konkretiserar bilderna på papper. För oss är pixlar hit och pixlar dit lika ointressant som mönstret på toapappret.
Verkligheten skrivs i metriska enheter som mm. Då blir det också så att man gärna jobbar i just mm. 210x297 mm; 300dpi blir då en riktigt användbar enhet. 5480x4576 pixlar blir det inte - det blir bara snömos. Arbetsflödet inom trycksaker bygger helt enkelt på 300dpi och mm. Jag skiter i hur många pixlar du har - jag vill bara veta om bilden bilden håller att dra upp till 240mm på bredden.
 

ztenlund

Aktiv medlem
De där "dumheterna" kommer från oss som jobbar utanför datorn - i verkligheten. Dvs vi som konkretiserar bilderna på papper. För oss är pixlar hit och pixlar dit lika ointressant som mönstret på toapappret.
Verkligheten skrivs i metriska enheter som mm. Då blir det också så att man gärna jobbar i just mm. 210x297 mm; 300dpi blir då en riktigt användbar enhet. 5480x4576 pixlar blir det inte - det blir bara snömos. Arbetsflödet inom trycksaker bygger helt enkelt på 300dpi och mm. Jag skiter i hur många pixlar du har - jag vill bara veta om bilden bilden håller att dra upp till 240mm på bredden.
Och hur i hela fridens namn ska någon veta om du tänker köra ut bilden på ett litet vykort eller en gigantisk affisch som man ska kunna trycka näsan mot? Det som verkligen "blir bara snömos" är att dilla något om 300 dpi och inte säga något mer.
 

lofling

Aktiv medlem
Verkligheten skrivs i metriska enheter som mm. Då blir det också så att man gärna jobbar i just mm. 210x297 mm; 300dpi blir då en riktigt användbar enhet. 5480x4576 pixlar blir det inte - det blir bara snömos. Arbetsflödet inom trycksaker bygger helt enkelt på 300dpi och mm. Jag skiter i hur många pixlar du har - jag vill bara veta om bilden bilden håller att dra upp till 240mm på bredden.
Öh?

Har jag missat något? Måttet, antalet pixlar och därmed antalet prickar per ytenhet hör ihop, eller? Du som jobbar med detta får förklara bättre tror jag.
 

Hankki

Aktiv medlem
Och hur i hela fridens namn ska någon veta om du tänker köra ut bilden på ett litet vykort eller en gigantisk affisch som man ska kunna trycka näsan mot? Det som verkligen "blir bara snömos" är att dilla något om 300 dpi och inte säga något mer.
Han skrev ju faktiskt 210*297mm 300dpi och då har man en måttangivelse så kan man räkna ut resten 210mm/25,4=8,27"*300dpi=2481pixlar*3510(297mm). Men att bara nämna 300dpi utan mått säger inget.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
De där "dumheterna" kommer från oss som jobbar utanför datorn - i verkligheten. Dvs vi som konkretiserar bilderna på papper. För oss är pixlar hit och pixlar dit lika ointressant som mönstret på toapappret.
Verkligheten skrivs i metriska enheter som mm. Då blir det också så att man gärna jobbar i just mm. 210x297 mm; 300dpi blir då en riktigt användbar enhet. 5480x4576 pixlar blir det inte - det blir bara snömos. Arbetsflödet inom trycksaker bygger helt enkelt på 300dpi och mm. Jag skiter i hur många pixlar du har - jag vill bara veta om bilden bilden håller att dra upp till 240mm på bredden.
Förstår att Dots Per Inch är en grym enhet eftersom "verkligheten skrivs i metriska enheter" :p
(Inch=Tum är ingen metrisk enhet)

Du kan dock enkelt räkna ut DPI från pixlar och mått. 5480 pixlar på 297mm är ca 469 DPI.

Men jag arbetar väldigt lite i tryck så jag kanske har missat något väsentligt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Han skrev ju faktiskt 210*297mm 300dpi och då har man en måttangivelse så kan man räkna ut resten 210mm/25,4=8,27"*300dpi=2481pixlar*3510(297mm). Men att bara nämna 300dpi utan mått säger inget.
Jag är läskunnig, men det är ju inte så det går till. Det är bara att läsa vad tråden handlar om.
 

alfin

Aktiv medlem
Om man ska skriva ut eller trycka anger man storleken på bilden och upplösningen. Resten ger sig själv. Vad är det för konstigt med det?

Martin svarade på en fråga. TS ställde en annan fråga.
 
ANNONS