Annons

vintage objektiv till A7

Produkter
(logga in för att koppla)

sesto

Ny medlem
Hej!
Har sett att det fungerar utmärkt att foto med gamla vintage objektiv till min Sony A7 och att det finns bra med olika och spännande objektiv på marknaden.

Däremot har jag haft svårt att hitta adaptrar mellan de olika objektiven och kameran.

Är det någon här som vet någon bra sida där det går att beställa ifrån? Eller kanske någon med lite mer kunskap kring adaptrar och de olika storlekarna på objektiven mellan märkena?
/W
 

sceptic

Aktiv medlem
Ebay har adaptrar av alla tänkbara varianter. Oftast är de namngivna efter objektivfattning och kamerafattning (eller kameramodell), exempelvis "Canon FD to Nex adapter".
Bara att välja vilken sorts objektiv du vill använda, själv kör jag mest Canon FD.
 

sesto

Ny medlem
Fungerar ebay bra? Politligt? Tull? Berätta mer! Beställde du även objektiven därifrån?
 

sceptic

Aktiv medlem
De adaptrar jag köpt från Ebay (ett tiotal) ska ju formellt sett skattas och tullas för, men mina paket har inte fastnat i tullen.
En säljare jag kan rekommendera är RainbowImaging, som säljer från USA (så frakten tar bara typ 2 veckor, i stället för 4-5 veckor om du köper från Kina/Hong Kong) men ändå har samma priser som säljarna från Asien.
Objektiven köper (och säljer) jag här på FS och Tradera/Blocket.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!
Har sett att det fungerar utmärkt att foto med gamla vintage objektiv till min Sony A7 och att det finns bra med olika och spännande objektiv på marknaden.

Däremot har jag haft svårt att hitta adaptrar mellan de olika objektiven och kameran.

Är det någon här som vet någon bra sida där det går att beställa ifrån? Eller kanske någon med lite mer kunskap kring adaptrar och de olika storlekarna på objektiven mellan märkena?
/W
Om man inte vill gå utomlands så finns en hel del hos fotohandlare och andra i Sverige också.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=999
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008167279/objektivadaptrar/till-sony-e-mount-kameror
http://www.butikpris.se/s/Nex lens adapters?gclid=CNG0hY3o6c0CFWL2cgodfZIJWw

osv. Bara att söka.
På Tradera brukar det finnas en hel del också.

Här är ett par guider
http://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/
http://www.dpreview.com/forums/post/52953935


/Mats
 

LGNLGN

Aktiv medlem
eBay generellt

Har köpt ganska många saker de sista åren. Inga dyra men detaljer och småprylar av olika slag. Leverans har alltid funkat klockrent men kan ta lite tid innan det dyker upp. Beroende på varifrån det skickas. Kul när det dyker upp en brun påse som kommer från Honkong.

Det finns tyvärr mycket skräp. Funkar när man får det men kan efter en kort tid rasa isär. Å andra sidan är det ofta billigt och kan vara lönt att testa för den pengen. Köpte tex en stor och mycket bra fotoryggsäck. Supernöjd men blixtlåsen kunde bara användas 30-40 gånger innan de slutade funka. Adaptrar för Pentax objektiv till Canon och Sony funkade dock mycket bra.

Det enda är att man ska nog ha ett PayPal konto. Det också har blivit mycket lättare numer att ladda det med pengar.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
har shoppat ett 10-tal fuladaptrar från Kina, alla under $10/st ink. frakt. Moms+tull tas inte ut om deklarerat värde ligger under 500:-.

Avseende objektiv håller Canon FD bra bygg- och optisk kvalitet, därtill prisvärda. Det finns enstaka pärlor även från andra tillverkare. Info + tester finns för den som googlar.

Olympus och Nikon samt somliga Leicagluggar är överprisade, det går att hitta mer prisvärda alternativ från andra tillverkare.

Många äldre gammelgluggar flärar och ghostar i motljus mer än sina yngre syskon, så motljusskydd rekas.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle säga att anledningen till att Olympus och Nikons objektiv är dyrare än Canon FD är att de presterar bättre. Jag har provat några av de som var Canons höjdpunkter på filmtiden, och som visat sig vara högst mediokra på en digitalkamera (framför allt mycket CA, men också taskig skärpa). Olympus och Nikon har klarat sig böttre på den punkten (om än inte med alla objektiv).
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag skulle säga att anledningen till att Olympus och Nikons objektiv är dyrare än Canon FD är att de presterar bättre. Jag har provat några av de som var Canons höjdpunkter på filmtiden, och som visat sig vara högst mediokra på en digitalkamera (framför allt mycket CA, men också taskig skärpa). Olympus och Nikon har klarat sig böttre på den punkten (om än inte med alla objektiv).
I Nikons fall beror det på att de kan användas på Nikons moderna digitala vilket håller priserna uppe. I Olympus fall vet jag inte om detsamma gäller? Vissa märken kan vara dyrare än andra pga orsaker som inte behöver relateras till kvaliteten utan till affektionsvärdet, jfr kläder, det som anses vara "finare märke" betingar ett högre pris, tex. Leica men behöver inte ge jämförelsevis högre bildkvalitete än något av alternativen.

Avseende den optiska kvaliteten varierar den mellan olika objektiv oavsett tillverkare, alla tillverkare har en handfull som är bättre än konkurrenternas motsvarigheter. Inte ens Leicas alla senaste svindyraste behöver topprestera på alla icke-Leica diggikameror.

Jag har bara provat ett 30-tal gammelgluggar och läst några hundra recensioner och endast ett fåtal klassas som "högst mediokra" med "taskig skärpa" eller "mycket CA".

Tacksam om du ville dela med dig av vilka surdegar du testat som inte håller måttet!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag skulle säga att anledningen till att Olympus och Nikons objektiv är dyrare än Canon FD är att de presterar bättre. Jag har provat några av de som var Canons höjdpunkter på filmtiden, och som visat sig vara högst mediokra på en digitalkamera (framför allt mycket CA, men också taskig skärpa). Olympus och Nikon har klarat sig böttre på den punkten (om än inte med alla objektiv).
Jag kör Fuji så jag vet inte hur det är medadaptrar för Sony. Dock har jag en känsla att det kan skilja litet på fokus oändligt, några adaptrar är inte nog på mm när rätt, men skall ta mig tid och testa igenom de jag har så jag vet.

Jag har en hel del Fd:

50/1,4 - Mjaa. Med ett bra UV-filter vad det CA all over the place. Presterade skitdåligt, men blev godänt utan UV-filter. Sällan med, men det är ju en del av min fotohistoria.

24/2,8. Med samma UV-filter som 50/1,4 var det perfekt. Utan i princip inte skillnad. Kan ge en viss varm ton, typ vykort från 60-talet tillsammans med Fuji's Velviasimulering. Hänger oftast med i väskan.

35-70/4,0. Taskig mekanisk känsla, har 2 (de är ju billiga) och allt sladdrar för lätt. Bildkvaliet absolut bra å andra sidan. Litet.

35-105/4,0. Inga störningar alls, ett kanonköp för en 400:- och hänger oftast med i väskan. Stort dock.

Leica:

Summaron 35/3,5. Kallare färger men toppen i övrigt. Jämfört med en modern AF 35:a är det ju löjligt litet, men tyngden antyder ju kvalitet.


Några Kul-/Fulsaker:
Industar 50/3,5. Mindre än M42-adaptern! Presterar bättre än Fd 50/1,4, synd bara att spegellösa kräver så tjocka adaptrar!
Pentacon 29/2,8. Funkar fint som filmobjektiv, bra bildkvalitet
Pancolar 50/2,0. Ett fynd i ett buntköp, satt på en Practika, och är strålande, speciellt i s/v
Soligor 135/4,0. Tror det är från 60-talet, hittar inget på nätet om det. En kopia på Elmar 135/4,0, snuskigt lika i storlek mm. Ligger inte långt efter Elmare'n i bildkvalitet faktiskt.

Men jämfört med Fujinoner så ger Fuji's objektiv en annan, hmm, känsla,

-J!
 

Danivar

Ny medlem
Hej!
Har sett att det fungerar utmärkt att foto med gamla vintage objektiv till min Sony A7 och att det finns bra med olika och spännande objektiv på marknaden.

Däremot har jag haft svårt att hitta adaptrar mellan de olika objektiven och kameran.

Är det någon här som vet någon bra sida där det går att beställa ifrån? Eller kanske någon med lite mer kunskap kring adaptrar och de olika storlekarna på objektiven mellan märkena?
/W
Hej!
Jag köpte en beg Adapter LA-EA4 på Scandinavian Photo och den fungerar utmärkt. Jag har en Sony A7 och en Sony A 850 och använder alla mina gamla objektiv till min nya Sony A7. Det är ju dock så att alla funktioner inte fungerar fullt ut som till exempel: jag laddade ner program till kameran och då krävs det FE-objektiv för det programmet. Andra program har dock fungerat..Om du fotograferar med fullformat som jag är den här adaptern att rekommendera.//Dan
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag kör Fuji så jag vet inte hur det är medadaptrar för Sony. Dock har jag en känsla att det kan skilja litet på fokus oändligt, några adaptrar är inte nog på mm när rätt, men skall ta mig tid och testa igenom de jag har så jag vet.

Jag har en hel del Fd:

50/1,4 - Mjaa. Med ett bra UV-filter vad det CA all over the place. Presterade skitdåligt, men blev godänt utan UV-filter. Sällan med, men det är ju en del av min fotohistoria.

24/2,8. Med samma UV-filter som 50/1,4 var det perfekt. Utan i princip inte skillnad. Kan ge en viss varm ton, typ vykort från 60-talet tillsammans med Fuji's Velviasimulering. Hänger oftast med i väskan.

35-70/4,0. Taskig mekanisk känsla, har 2 (de är ju billiga) och allt sladdrar för lätt. Bildkvaliet absolut bra å andra sidan. Litet.

35-105/4,0. Inga störningar alls, ett kanonköp för en 400:- och hänger oftast med i väskan. Stort dock.

Leica:

Summaron 35/3,5. Kallare färger men toppen i övrigt. Jämfört med en modern AF 35:a är det ju löjligt litet, men tyngden antyder ju kvalitet.


Några Kul-/Fulsaker:
Industar 50/3,5. Mindre än M42-adaptern! Presterar bättre än Fd 50/1,4, synd bara att spegellösa kräver så tjocka adaptrar!
Pentacon 29/2,8. Funkar fint som filmobjektiv, bra bildkvalitet
Pancolar 50/2,0. Ett fynd i ett buntköp, satt på en Practika, och är strålande, speciellt i s/v
Soligor 135/4,0. Tror det är från 60-talet, hittar inget på nätet om det. En kopia på Elmar 135/4,0, snuskigt lika i storlek mm. Ligger inte långt efter Elmare'n i bildkvalitet faktiskt.

Men jämfört med Fujinoner så ger Fuji's objektiv en annan, hmm, känsla,

-J!
Billiga UV-filter kan tillföra distorsion oavsett åldern på objektivet. Man får prova sig fram. Ett kvalitetsfilter (tex. B+W) kan kosta mer än gluggen men räcker å andra sidan till dödagar.

Avseende FD 50/1.4 anses den enl. tester vara en av de bästa 50/1.4 gammelgluggarna vilket jag av egna erfarenheter också konstaterar.
http://erphotoreview.com/wordpress/?p=4352
http://personal-view.com/talks/discussion/4780/minolta-md-and-mc-lenses/p4

Jag har testat FD 24/2 som också anses ligga på topp.
http://erphotoreview.com/wordpress/?p=4296
Något vassare än FD 24/2.8
http://erphotoreview.com/wordpress/?p=4181

FD 35-70/4 har jag haft sedan 70-talet och den är mediokert byggd men optiskt OK. En bättre normalzoom är Minolta MD 35-70/3.5 macro:
http://phillipreeve.net/blog/minolta-md-zoom-35-70mm-3-5-review/
som sägs vara densamma som LEICA VARIO-ELMAR-R 1:4/35-70

FD tips:
https://vintage-lenses.blogspot.se/2016/02/best-canon-fd-lenses-to-consider.html

Övriga:
http://forum.mflenses.com/wolverinex-testing-my-lenses-series-link-list-t39524.html

Leica: Summaron 35 (3.5/2.8) anses ligga på topp. Har testat Cron-M 35mm 8 linser krom och den är ruggigt bra men kostar skjortan, å andra sidan lär den inte sjunka i pris.

Ett betydligt billigare alternativ är FD 35/2 konkav:
http://www.lummukka.com/canonfd35.html
http://zone-10.com/cmsm/index.php?option=com_content&task=view&id=345&Itemid=97
den har radioaktivt Thoriumglas i den konkava frontlinsen

Några Kul-/Fulsaker: Japp, det finns en massa kul gammelgluggar, tex. Jupiter/Kiev, Zeiss/Jena. Dock är inte allt som glimmar guld. Att jämföra en 50/3.5 med en 50/1.4 blir sällan rättvisande. Testade tex. en Nocti 50/1.0 med en Cron 50 och från 2.0 och uppåt var Cron överlägsen.

Somliga fasta gammelgluggar överträffar kvailtetsmässigt moderna plastgluggar, särskilt avseende byggkvalitet men även optiskt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Filter hit å dit...

UV-filter och Skylight-filter eller andra svaga färgfilter har inget syfte på en digitalkamera. Möjligen som skydd för frontlinsen om man fotograferar i dmmig och smutsig miljö, men för att korrigera färgtonen för att som man gjorde med film, förhindra blåstick i soligt väder osv så behövs det inte alls.

Plocka bort filtren helt så blir det bättre.

Samma sak med ovanstående recensioner av objektiv att vissa ger lite kallare färger osv. Ingen sak att reflektera över alls, bara att justera vitbalansen som man vill i raw-konverteraren ju. De gamla Minolta-glasen har ju hyllats för att de gett så mustiga varma färger, men det är som sagt heller inget att orda om nuförtiden.

Objektiv med färgton och filter har NOLL betydelse.


/Mats
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Filter hit å dit...

UV-filter och Skylight-filter eller andra svaga färgfilter har inget syfte på en digitalkamera. Möjligen som skydd för frontlinsen om man fotograferar i dmmig och smutsig miljö, men för att korrigera färgtonen för att som man gjorde med film, förhindra blåstick i soligt väder osv så behövs det inte alls.

Plocka bort filtren helt så blir det bättre.

/Mats
Har varit känt sedan diggikamurror kom. Poängen med skyddsfilter är att skydda frontlinsen från skador från oavsiktliga slag/stötar samt smuts och putsskador. Har ett antal gammelgluggar där frontlinserna är skadade just för att förre ägaren inte begripit att använda skyddsfilter. Som sagts ovan, använd skyddsfilter av hög kvalitet (6-7 lager antireflex samt härdat glas samt filterring av mässing, inte aluminium), tex. B+W.

Ett utmärkt bra sätt att skydda frontlinsen utan att påverka bildresultatet negativt.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Mjo, men om man är lat och inte skall sälja proffesionnellt duger jpg direkt ur Fuji utmärkt, tycker jag och även ett otal testare. Jag vill inte lägga tid på att välja efterbehandlare, inte lägga tid på att sitta efteråt och justera (jag har nog av datorer på jobbet ,-) - och då har objektivets färgton eller vad vi skall kalla det betydelse.

Två sätt att jobba på!

UV-filter, ja det är för glasskydd och jag köper B+W eller Kenko's vassaste. Får kolla vad jag hade på min FD 50/1,4..

-J!
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ett förtydligande. eBay är inte ett ställe rent skattetekniskt utan flera och eventuell tull och moms är helt beroende på varifrån varan skickas.
eBay.de är ett bra ställe att shoppa på. P g a den generellt sett lägre prisbilden i Tyskland så är det oftast mycket billigare på ebay.de än i Sverige och inom EU kostar det inget extra förutom frakt.
Ännu så länge funkar det lika bra från ebay.co.uk
 
ANNONS