Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på Olympus 12-40 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Glowex

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fotat under något år och aldrig rintigt haft bra rengöringsgrejer (har haft blåsbälg och borste men aldrig någon bra vätska eller putsduk). Efter att jag tröttnat på lenspen köpte jag idag ett Carl Zeiss kit, vilket verkar funka bra.

Jag ser inga fläckar på glaset och när jag tittar under en lampa verkar det dammfritt. När jag lyser med lampan från Iphonen i 90 graders vinkel mot glaset så är det i princip fullt med partiklar. Dessa sitter på utsidan av glaset. Misstänker att dessa hela tiden kommer och därmed aldrig går att bli av med men vill ändå säkerställa här. Vad är era erfarenheter?

Sedan undrar jag, hur gör man enklast rent glaset hela vägen ut till kanten? Tycker det är svårt att komma åt med duken men det kanske inte påverkar bilden så långt ut?

Med vänlig hälsning,
Mathias
 
ANNONS