Annons

Gx80 vs Gx800

Produkter
(logga in för att koppla)

Magjoh

Aktiv medlem
Hej hej.

Snöat in på att skaffa mig en Panasonic Microsoft 4/3 kamera. Ser sjukt smidig ut och ser ut som man får mycket kamera i dessa. Är det dumsnålt att köpa Gx800 istället för Gx80? Är bara en glad amatör som vill ta bra/fina bilder med så lite inställningar som möjligt.

Mvh Magnus
 

KarlE

Aktiv medlem
GX 80 har inbyggd sökare och är lite större än GX800 där finns det endast skärm, vad är viktigast för dig? Sökare eller så liten kamera som möjligt.
Det är samma sensor och i stort sätt samma finesser så bilderna blir lika bra oavsett vilken du väljer, själv föredrar jag en kamera med sökare i synnerhet då det är soligt ute.
Lycka till
 

Magjoh

Aktiv medlem
Okej, ja du, svårt att avgöra om jag kommer sakna sökare eller inte. 3990 för Gx80 på CyberPhoto medans CDON har gx800 för 2990 kr just nu.....svårt.
 

Ibis

Aktiv medlem
GX800 har inga manuella inställningar för video (man kan dock låsa exponering med AE-lås), det har GX80 (går också att låsa upp profilen Cinelike D på den), så skall du filma något skulle jag nog rekommendera GX80.

Själv har jag precis skaffat en GX800 och är HELNÖJD. Liten, smidig, fin bildkvalitet. Perfekt vardagskamera tänker jag. Så liten och go kamera!

Saknar lite en sökare, mest en vanesak dock, samt är samma sökare som på GX7 vad jag vet, var inte helt frälst på den då den ritar upp en färg i taget så jag upplevde samma färgflimmer man kan få från en DLP-projektor.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Saknar sökare

Jag har en Panasonic GX7 (tror jag den heter?) som inte har sökare. Nu är jag uppväxt med kameror som har sökare så kanske miljöskadad där men jag trivs inte alls med att fota med bildskärm, saknar sökaren rejält. Många bilder som inte blir tagna pga det.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej hej.

Snöat in på att skaffa mig en Panasonic Microsoft 4/3 kamera. Ser sjukt smidig ut och ser ut som man får mycket kamera i dessa. Är det dumsnålt att köpa Gx800 istället för Gx80? Är bara en glad amatör som vill ta bra/fina bilder med så lite inställningar som möjligt.

Mvh Magnus
Utan tvekan har du större glädje av GX80 som kan betydligt mer än 800 som egentligen är en ren minikamera.
Jag har GX800 som tar mycket fina stillbilder. Standardzoomen som sitter på är stabiliserad men inte själva kamerahuset.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag har en Panasonic GX7 (tror jag den heter?) som inte har sökare. Nu är jag uppväxt med kameror som har sökare så kanske miljöskadad där men jag trivs inte alls med att fota med bildskärm, saknar sökaren rejält. Många bilder som inte blir tagna pga det.
Ägde en GX7 i nästan 3 år. På min fanns det sökare, och högst sannolikt på alla andra också. Dessutom var den vinklingsbar. Trevlig finess.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Välj en kamera med sökare. Det är mycket lättare att se motivet med en sökare du sätter till ögat en solig sommardag. Dessutom håller du kameran mycket stadigare om du kan ta stöd mot huvudet istället för att hålla den på armlängds avstånd.
 

Magjoh

Aktiv medlem
Det blev en GX80, hittade den på kampanj för 3990.

Några tips på bra/trevliga 4/3 objektiv?

Mvh Magnus
 

PMD

Aktiv medlem
Några tips på bra/trevliga 4/3 objektiv?
  • Olympus 45mm f/1.8
  • Panasonic 14mm f/2.5
  • Panasonic 20mm f/1.7 II
  • Panasonic 25mm f/1.4
  • Panasonic 12-32mm f/3.5-5.6

(Det är alltså Micro 4/3-objektiv, vilket är vad du behöver till en Panasonic GX80, och inte 4/3-objektiv).
 

ztenlund

Aktiv medlem
  • Olympus 45mm f/1.8
  • Panasonic 14mm f/2.5
  • Panasonic 20mm f/1.7 II
  • Panasonic 25mm f/1.4
  • Panasonic 12-32mm f/3.5-5.6

(Det är alltså Micro 4/3-objektiv, vilket är vad du behöver till en Panasonic GX80, och inte 4/3-objektiv).
Det finns ju en Panasonic 25/1,7 också som är billigare än både 25/1,4 och 20/1,7, men större än den senare.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns ju en Panasonic 25/1,7 också som är billigare än både 25/1,4 och 20/1,7, men större än den senare.
Olympus 25mm f/1.8 finns också i samma brännviddsområde.

De objektiv jag räknade upp äger jag och har goda erfarenheter av.

Olympus 45mm f/1.8 och Panasonic 25mm f/1.4 är favoriter.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Olympus 25mm f/1.8 finns också i samma brännviddsområde.

De objektiv jag räknade upp äger jag och har goda erfarenheter av.

Olympus 45mm f/1.8 och Panasonic 25mm f/1.4 är favoriter.
Med tanke på prissegmentet så talar nog mycket för 1,7//1,8 och då är Panasonics 25.a billigare och ger stöd för DFD, vilket ju kan vara intressant om man har en dylik Panasonic-kamera.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Alla här nämnda objektiv är mycket bra och kompakta - en varning dock för Panasonic 20mm f/1.7 II, som har en rätt vissen AF - långsam och inte alltid spot-on. Det gäller båda versionerna.

När man väl på ett eller annat sätt fått till fokus, ger den dock mycket bra bilder!
 
ANNONS