Annons

Prisvärt kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Lashis

Medlem
Hej på er!

Jag är på jakt efter en prisvärd kulled.
Använder idag utrustning som väger upp till 2,5 Kg och använder stativet mest till porträtt och landskapsfotografering.

Följdfråga 1, arca swiss, är det något jag bör satsa på?
Följdfråga 2, jag har idag ett stativ från manfrotto som är ganska stort och klumpigt, i framtiden vill jag även bytta detta, så vill att kulleden även ska passa framtida stativ, är fattningen där standard?

Finns det något mer man ska tänka på?

Prisklass 1-2000.
 

lofling

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag är på jakt efter en prisvärd kulled.
Använder idag utrustning som väger upp till 2,5 Kg och använder stativet mest till porträtt och landskapsfotografering.

Följdfråga 1, arca swiss, är det något jag bör satsa på?
Följdfråga 2, jag har idag ett stativ från manfrotto som är ganska stort och klumpigt, i framtiden vill jag även bytta detta, så vill att kulleden även ska passa framtida stativ, är fattningen där standard?

Finns det något mer man ska tänka på?

Prisklass 1-2000.
Arca swiss är väl den mest använda standarden. Jag har satsat på den i alla fall, och har svårt för Manfrottos egen.

Kullederna sätts generellt fast på en enkel skruvfattning vad jag sett. Tror det är standard. Det viktigaste är att se till att det inte är glapp efter man skruvat åt efter justering. För det kan göra en galen och är värt att betala för att slippa tycker jag.

Här är en artikel om kulleder:
https://www.dpreview.com/reviews/battle-of-the-titans-top-ball-heads-tested

Här är en artikel om stativ förresten:
http://www.dslrbodies.com/accessories/camera-accessories/tripod-101.html

PS Av en tillfällighet har jag ett Markins att sälja. Du kan kolla annonsen och länkarna jag lagt in i den också. DS
 

matnyttige

Aktiv medlem
En del köper små kulleder men ska du ha en riktigt bra för (kamera och) objektiv över 200 mm så är det ingen idé att spara på storlek och vikt. De flesta stativ och kulleder har 3/4" gänga så det ska inte vara någon problem. Fråga först innan du köper.
Maxvikt kan du strunta i. Det är tillverkarnas egna bedömning och finns ingen standard för det.

Sirui K-40x verkar ge mest för pengarna (1950:). Ett bra test här:
https://www.dpreview.com/reviews/battle-of-the-titans-top-ball-heads-tested
 

cardazio

Aktiv medlem
En röst på manfrotto mg468rc2. Kunde sluta leta och testa mig fram när jag hittade den. Sedan kan du välja om det ska vara arca eller rc2 mm. Den i kombination med peak design slide ii med rc2 fäste är trevligt.
 

Ventures

Aktiv medlem
En del köper små kulleder men ska du ha en riktigt bra för (kamera och) objektiv över 200 mm så är det ingen idé att spara på storlek och vikt. De flesta stativ och kulleder har 3/4" gänga så det ska inte vara någon problem. Fråga först innan du köper.
Maxvikt kan du strunta i. Det är tillverkarnas egna bedömning och finns ingen standard för det.

Sirui K-40x verkar ge mest för pengarna (1950:). Ett bra test här:
https://www.dpreview.com/reviews/battle-of-the-titans-top-ball-heads-tested
3/8" (knappt 10 mm) och 1/4" (c:a 6 mm) är standardgängorna. British Standard Whitworth (BSW) men UNC är vanligt idag. Den tjockare sitter normalt mellan stativ och stativhuvud och den smalare mot kameran.
För korta objektiv fungerar kulled bra, men med framtunga telen får man den där irriterande slokeffekten när objektivet sjunker någon mm efter att man dragit åt kulan. Ju sämre kula desto mer påtagligt.
Kula är snabb att använda men om man har tid när man fotar på främst stillasittande motiv (som porträtt och landskap) så har växelhuvud bättre precision och är stabilare.
 

cardazio

Aktiv medlem
För korta objektiv fungerar kulled bra, men med framtunga telen får man den där irriterande slokeffekten när objektivet sjunker någon mm efter att man dragit åt kulan.
MG468RC2 slokar inte med Nikns 300 f2.8 G VR och misstänker att den klarar en hel del mer. Hydrostatkula for the win. Köpte först en 3LT som skulle klara 14kg men likt de andra kulorna jag testat slokade den.

Kom ihåg att se över om du ska ha snabbfäste eller lägga tid på att skruva fast och loss kameran från kulleden när du använder den.
 

Lashis

Medlem
Tack för era svar och rekommendationer! Ska ta och läsa testet på DPreview och se om jag lär mig något där.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En del köper små kulleder men ska du ha en riktigt bra för (kamera och) objektiv över 200 mm så är det ingen idé att spara på storlek och vikt. De flesta stativ och kulleder har 3/4" gänga så det ska inte vara någon problem. Fråga först innan du köper.
Maxvikt kan du strunta i. Det är tillverkarnas egna bedömning och finns ingen standard för det.

Sirui K-40x verkar ge mest för pengarna (1950:). Ett bra test här:
https://www.dpreview.com/reviews/battle-of-the-titans-top-ball-heads-tested
Ja, väldigt bra kula, har haft min flera år och den låser väldigt exakt utan att kameran rör sig när man spänner åt. Nu är den väl kanske lite i överkant för så lätt utrustning, men för all del det är aldrig fel med en stor kula och priset är ju bra också.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Finns ett problem med Sirui's kulleder i min mening, man får skruva rätt mycke för att öppna och låsa, något jag störde mig på och fick mig undersöka marknaden. Det jag har kommit framt till fungerar bäst för mig som fotar mycket i nattmörkret med stativ är Really Right Stuffs kulleder eller deras designtänk (öppnar och låser stumt på max ett halvt varv). Vet att RRS kostar som en bättre begagnad bil men det finns kulleder från Leofoto och Genesis som är extremt sanarlika RRS både i design, funktion och känsla och utan att kosta skjortan.

Men det är helt beroende på hur mycket man fotar på stativ, det är inte så att Sirui inte gör stabila och bra kulleder, bara en handhavandefråga.
 

gliz68

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag är på jakt efter en prisvärd kulled.
Använder idag utrustning som väger upp till 2,5 Kg och använder stativet mest till porträtt och landskapsfotografering.

Följdfråga 1, arca swiss, är det något jag bör satsa på?
Följdfråga 2, jag har idag ett stativ från manfrotto som är ganska stort och klumpigt, i framtiden vill jag även bytta detta, så vill att kulleden även ska passa framtida stativ, är fattningen där standard?

Finns det något mer man ska tänka på?

Prisklass 1-2000.
Finns ett manfrotto 486RC2 i köp&sälj som fått både ris och ros.
 
ANNONS