Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fortsätta med Pentax eller byta till Nikon/Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Har kört Pentax K-500 rätt länge nu. Samlat på mig diverse objektiv som jag gillar. Har gått i tankarna att kanske köpa nytt hus framöver. Alltid gillar Pentax men en stor nackdel är att utbudet är sådär om man jämför med Nikon/Canon.

Det dyker upp intressanta objektiv då och då som jag blir sugen på, men många av dom släpps inte till Pentax...

Står mellan att antingen:

- Fortsätta med Pentax då jag har som sagt en del objektiv som jag investera lite i.

- Byta till Nikon/Canon och köra convertor till mina befintliga objektiv. Har dock läst att det alltid inte är helt smidigt med convertors då dom kan skada huset osv?

Vilken kamera skulle ni rekommendera för en glad amatör som mest fotar landskap och makro? Budget 10,000 kr.


Tack
 

Abrus

Aktiv medlem
I själva verket behöver man inte så många objektiv. Jag skulle fortsätta med "Pentax" och spara pengar till någonting annat, t ex studioblixtar, pappersbakgrund med stativ och dyl. Då får fotografering en helt annan dimension.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Med konverters blir allt helmanuellt inklusive focus och då behöver du hus med bra sökare. Vilket innebär att du hoppar över D3??? och D5??? serien från Nikon och motsvarande från Canon som har mörka murriga pentamirror sökare. Även i övrigt känns nog de kamerorna som ett nedbyte p.g.a sämre ergonomi

Ska du byta, skulle jag föreslå begagnat Nikon D7100 eller D7200 eller möjligtvis Canon D80 om du även skulle vilja köra video.

Fast hade jag varit du, hade jag fortsatt med Pentax, om dina intressen fortfarande är landskap och macro som det står på din profilsida. Vad är det för objektiv du saknar?
 

MNB

Aktiv medlem
Med konverters blir allt helmanuellt inklusive focus och då behöver du hus med bra sökare. Vilket innebär att du hoppar över D3??? och D5??? serien från Nikon och motsvarande från Canon som har mörka murriga pentamirror sökare. Även i övrigt känns nog de kamerorna som ett nedbyte p.g.a sämre ergonomi

Ska du byta, skulle jag föreslå begagnat Nikon D7100 eller D7200 eller möjligtvis Canon D80 om du även skulle vilja köra video.

Fast hade jag varit du, hade jag fortsatt med Pentax, om dina intressen fortfarande är landskap och macro som det står på din profilsida. Vad är det för objektiv du saknar?
Är väl mest ett vidvinkel zoom jag saknar.

Hur mycket skulle jag egentligen märka av och "tjäna" på att byta från min K-500 till t ex en K-70?
 

fuzz4brains

Aktiv medlem
Är väl mest ett vidvinkel zoom jag saknar.

Hur mycket skulle jag egentligen märka av och "tjäna" på att byta från min K-500 till t ex en K-70?
Du bör märka en betydande skillnad mellan K-500 och K-70. Du får väsentligt bättre upplösning, 16 mp jämfört med 24 mp, och K-70 har inget AA-filter. Du får även väderskyddet med K-70. K-500 var en budgetmodell i K-5 serien av kameror medan K-70 är att betrakta som en mellanmodell av väsentligt modernare konstruktion.

Du kan även överväga att köpa en begagnad K-3 eller K-3ii.

Vidvinkelzoomar finns, både Sigma 10-20 och Pentax 12-24, men om jag var i begrepp att köpa en sådan skulle jag avvakta att nya DA* 11-18 släpps. Den blir nog dyrare men jag skulle tro att bildkvaliteten motiverar priset. Så får du marknadens bästa väderskydd också.

Konverter för Pentax-K till Canikon är inte värt att hålla på med. Ska du byta system till Canikon gör du bäst i att köpa nya objektiv också.
 

MNB

Aktiv medlem
Du bör märka en betydande skillnad mellan K-500 och K-70. Du får väsentligt bättre upplösning, 16 mp jämfört med 24 mp, och K-70 har inget AA-filter. Du får även väderskyddet med K-70. K-500 var en budgetmodell i K-5 serien av kameror medan K-70 är att betrakta som en mellanmodell av väsentligt modernare konstruktion.

Du kan även överväga att köpa en begagnad K-3 eller K-3ii.

Vidvinkelzoomar finns, både Sigma 10-20 och Pentax 12-24, men om jag var i begrepp att köpa en sådan skulle jag avvakta att nya DA* 11-18 släpps. Den blir nog dyrare men jag skulle tro att bildkvaliteten motiverar priset. Så får du marknadens bästa väderskydd också.

Konverter för Pentax-K till Canikon är inte värt att hålla på med. Ska du byta system till Canikon gör du bäst i att köpa nya objektiv också.
Tack. Känns som att byta upp mig till K-70 känns mest logiskt och bäst.

DA* 11-18 är rejält försenad har jag läst och som du säger ganska dyrt.
 

martinot

Aktiv medlem
Har kört Pentax K-500 rätt länge nu. Samlat på mig diverse objektiv som jag gillar. Har gått i tankarna att kanske köpa nytt hus framöver. Alltid gillar Pentax men en stor nackdel är att utbudet är sådär om man jämför med Nikon/Canon.

Det dyker upp intressanta objektiv då och då som jag blir sugen på, men många av dom släpps inte till Pentax...

Står mellan att antingen:

- Fortsätta med Pentax då jag har som sagt en del objektiv som jag investera lite i.

- Byta till Nikon/Canon och köra convertor till mina befintliga objektiv. Har dock läst att det alltid inte är helt smidigt med convertors då dom kan skada huset osv?

Vilken kamera skulle ni rekommendera för en glad amatör som mest fotar landskap och makro? Budget 10,000 kr.


Tack
Är spegelfritt ett alternativ som du eventuellt överväger, eller är det endast DSLR du är inne på?
 

PMD

Aktiv medlem
Du bör märka en betydande skillnad mellan K-500 och K-70. Du får väsentligt bättre upplösning, 16 mp jämfört med 24 mp
Det blir ungefär 20% högre upplösningsförmåga, vilket jag knappast skulle kalla väsentligt bättre. Lite bättre blir det förstås, men frågan är hur mycket det skulle märkas i praktiken.

Det finns förvisso andra fördelar med att byta till K-70 och du har ju nämnt flera.
 

Måns H

Aktiv medlem
Byta system?

Vidvinkel: Sigma 10-20 mm vidvinkel har nämnts. OK objektiv dock inte raktecknande i vidvinkelläget (jag har den ljussvagare versionen).

Själv kör jag mycket med Pentax fisheyezoom. Den var faktiskt ett av skälen till att jag bytte från Nikon till Pentax i samband med digitaliseringen. Den har enorm vidvinkel (180 grader diagonalt). Med full fisheyeeffekt blir det ju väldigt speciella bilder. Bra för vissa ändamål (i mitt fall regnbågar, haloeffekter och bilinteriörer), men de går också att räta upp helt eller delvis i raw-konverteraren (jag kör Photoshop CS6). I det längsta läget är fisheyeefffekten ganska måttlig.
 

martinot

Aktiv medlem
Med tanke på att budget är låg, är det nog bättre att fortsätta med Pentax. Bra spegellösa kostar en del.
TS ville även kika på alternativ som jag uppfattar det. Därav min fråga.

Finns flera bra spegellösa för runt 10 papp (som verkar vara TS budget).

Denna fantastiska kamera skulle TS tex. kunna överväga (men bara ett exempel av många): https://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-t2

Finns även många bra alternativ från Sony (FF) och m43 (nära APS-C i storlek). Sedan har vi ju som sagt även Nikon och Canon som har spegellösa.

Säger inte att spegellösa är rätt för alla och alla situationer (har själv ett par DSLR för specifika tillfällen), men är intressant om TS tänkt på det.

(TS skrev inget om spegellösa/DSLR i sitt inlägg, därav min fråga.)
 

unoengborg

Aktiv medlem
TS ville även kika på alternativ som jag uppfattar det. Därav min fråga.

Finns flera bra spegellösa för runt 10 papp (som verkar vara TS budget).

Denna fantastiska kamera skulle TS tex. kunna överväga (men bara ett exempel av många): https://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-t2
Visst den är jättebra, men han behöver objektiv också. Ska han använda adaptrar och befintliga objektiv är det inte lika kul längre. Dessutom lär han ju behöva ett gäng extra batterier då fuji har väldigt klena sådana. Helst då även batterigrepp som gör att han kommer åt kamerans fulla funktionalitet. Då hamnar vi sannolikt på en bit över dubbel budget.
 

MNB

Aktiv medlem
Visst den är jättebra, men han behöver objektiv också. Ska han använda adaptrar och befintliga objektiv är det inte lika kul längre. Dessutom lär han ju behöva ett gäng extra batterier då fuji har väldigt klena sådana. Helst då även batterigrepp som gör att han kommer åt kamerans fulla funktionalitet. Då hamnar vi sannolikt på en bit över dubbel budget.
Nä, köpa nytt system är inte aktuellt. Det blir att fortsätta med Pentax och K-70 ligger bäst till.
 

MNB

Aktiv medlem
Det var tydligen aktullt för dig för så sent sombara för två dagar sedan, men världen kanske har ändrats sedan dess. 🙂 Det är dock helt OK. Då vet vi i tråden vad som gäller (nu). 🙂
Spydigt svar...Ja, det ändrades pga tråden och frågan jag ställde i första inlägget som jag fått svar på.

Jag frågade om jag skulle byta, men efter ha läst svaren och insett att jag får byta objektiv mm om jag byter så var det inte aktuellt längre.

Deras svar till skillnad från ditt var...givande.
 

retroflex

Aktiv medlem
+1 på en begagnad K-3. Går att hitta ganska billigt med lite tur. Finns också en facebook-grupp som heter Pentax Norden där det ibland säljs en del.
 

martinot

Aktiv medlem
Spydigt svar...Ja, det ändrades pga tråden och frågan jag ställde i första inlägget som jag fått svar på.

Jag frågade om jag skulle byta, men efter ha läst svaren och insett att jag får byta objektiv mm om jag byter så var det inte aktuellt längre.

Deras svar till skillnad från ditt var...givande.
Inte alls menat att vara spydig.

Inte lätt att veta att du plötsligt ändrat dig (är ingen tankeläsare).

Därav att jag ställde frågan innan.

(Däremot; om du och ditt svar ovan är spydigt - överlåter jag till dig att själv reflektera över.)

Lycka till med ditt kameraköp oavsett.
 
ANNONS