Annons

Kompakt systemkamera för max 5 000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

JEnbl

Medlem
Rubriken i den här tråden var nog inte den bästa och vissar hur okunnig jag är! Kanske skulle en kompakt kamera vara ett bättre alternativ då de troligen är enklare och jag tvivlar på att min syster kommer skaffa flera objektiv. Men vilken ska jag då välja?

Den får gärna va snygg med lite retro kännsla likt Olympos men detta är inget måste!
 

kackeback

Medlem
Med 14-42/3,5-5,6 har man ingen fördel i brus i sämre ljus jf med Sony RX100 III och uppåt (f u RX100 VI), Panasonic LX100, Canon G5X, G7X eller Panasonic LX15. Snarare blir bruset lägre med kompakterna då de har en högre ekvivalent ljusstyrka. Jag ser ingen fördel med dessa två Olympus om man inte köper till andra objektiv med bättre ljusstyrka men autofokusen på rörliga motiv förblir dålig.

I den prisklassen om autofokus på rörliga motiv är oviktig finns mycket mer att välja bland än just dessa Olympus.

Så med 14-42/3,5-5,6, vilken fördel är det som syftas på med dessa Olympus?
De är kompakta systemkameror, vilket var det som efterfrågades av TS. De är dessutom snygga, det brukar inte vara helt oviktigt med tanke på vem som ska ha den. Tro mig, jag har två döttrar...
 

kackeback

Medlem
Rubriken i den här tråden var nog inte den bästa och vissar hur okunnig jag är! Kanske skulle en kompakt kamera vara ett bättre alternativ då de troligen är enklare och jag tvivlar på att min syster kommer skaffa flera objektiv. Men vilken ska jag då välja?

Den får gärna va snygg med lite retro kännsla likt Olympos men detta är inget måste!
Kolla in den blå E-PL9:an, löjligt snygg... ;-)
 

JEnbl

Medlem
Tror en kompakt kamera likt Panasonic Lumix DMC-LX100 skulle kunna vad jag söker och jag gillar utseendet på den. Har läst lite recensioner och några har nämnt att de fått smuts på sensorn och den verkar rätt gammal men vad vet jag.

Är det en bra kamera och kommer den fungera både för bilder på barnet och naturbilder + troligen en del filmer. Någon liknande kamera som är bättre?

Ber om ursäkt för att jag nu tvärvänder från system till kompakt! Måste dock säga att Olympus E-PL9 är en riktig skönhet och verkar finnas för under 5 000 kr med 30 mm objektiv och för ca 6 000 kr medföljer också ett 14 - 42 mm pancake objektiv. Problemet är att jag inte har en aning om vilket objektiv som gör vad och tror att min syster har mer glädje av en kamera som gör det mesta okey/bra där hon inte behöver tänka på objektiv m.m.

Tack för ert tålamod i den här processen!
 

PMD

Aktiv medlem
Ett 30mm-objektiv är kanske lite snävt på en E-PL9, men det beror förstås på vad huvudsyftet med fotograferandet är. Det blir nog närbilder på ungefär ett barn i taget och vad gäller naturbilder så blir det inga vida vyer, men det kan kanske vara en fördel?
 

JEnbl

Medlem
Haha nja då låter ett 30mm objektiv inte riktigt som vad vi söker!

Men vad sägs om Panasonic Lumix DMC-LX100 eller någon liknande kamera? :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Smuts på sensorn inträffar antingen vid objektivbyte, förekommer ibland från fabrik (inte OK!) men även från slitage från slutaren eller oljefläckar. Jag känner inte till att just LX100 skulle vara särskilt drabbad. Den finns ännu ny. Inte särskilt mycket har hänt sedan den lanserades och den helt nya version II verkar inte göra några betydande framsteg.
 
ANNONS