Annons

utskrifts problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Åke Bråke

Aktiv medlem
Utsrifts problem skärm benq 27 4k kalibrerad epson p800 med skrivarprofiler utskriften blir lite mörkare än på skärmen färger spot on ,hade tidigare epson 4900pro där stämde allt.har jag missat något? har srivit ut i många år med perfekt resultat. någon som har tips?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Utsrifts problem skärm benq 27 4k kalibrerad epson p800 med skrivarprofiler utskriften blir lite mörkare än på skärmen färger spot on ,hade tidigare epson 4900pro där stämde allt.har jag missat något? har srivit ut i många år med perfekt resultat. någon som har tips?
Ett vanligt problem är att skärmen är för ljust inställd.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det räcker ju med att man ändrar ljuset u rummet för man kan behöva höja eller sänka skärmens ljusstyrka..

Nu har väl Epson P800 annat bläck än en Epson 4900. Nya bläcket skall ju ge högre D-MAX. Detta i sig gör att man kan behöva korrigera skärmen.

Blir utskrifterna lite mörka så är det bara kalibrera om och sänka ljusstyrkan på skärmen 10-20 Lux till inställningarna stämmer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
MIn Dell 30" är också hårdvarukalibrerad. Vad har du för programvara om du inte kan ändra ljusstyrka, kontrast och mycket annat? Klart man måste kunna ändra ljusstyrka. Det är ju något som är väldigt individuellt beroende på rummet där man redigerar sina bilder.
Detsamma gäller vilken färgtemperatur man vill ha. Skall man ligga på runt 5000 Kelvin eller mer låta skärmen styra och vara uppe på 7000 kelvin.
Klart man måste kunna styra programvaran så man hamnar där man vill hamna.

Jag brukar ligga på 6000 Kelvin, Ljusstyrka 120 Cd och aRGB. Största möjliga färgrymd.
Det gäller både min iMac och Dell 30" skärmen. Trots samma recept för kalibreringen ger iMac mer kontrast än Dellskärmen vilket ger lite olika resultat.
iMac 27 är bra för att kolla skärpa men Dellskärmen är bättre på visa rätt färgskala och kontrast samt hur utskriften kommer se ut.

iMacen går bara att profilera. Dellen kan man hårdvarukalibrera och profilera.
 

Åke Bråke

Aktiv medlem
MIn Dell 30" är också hårdvarukalibrerad. Vad har du för programvara om du inte kan ändra ljusstyrka, kontrast och mycket annat? Klart man måste kunna ändra ljusstyrka. Det är ju något som är väldigt individuellt beroende på rummet där man redigerar sina bilder.
Detsamma gäller vilken färgtemperatur man vill ha. Skall man ligga på runt 5000 Kelvin eller mer låta skärmen styra och vara uppe på 7000 kelvin.
Klart man måste kunna styra programvaran så man hamnar där man vill hamna.

Jag brukar ligga på 6000 Kelvin, Ljusstyrka 120 Cd och aRGB. Största möjliga färgrymd.
Det gäller både min iMac och Dell 30" skärmen. Trots samma recept för kalibreringen ger iMac mer kontrast än Dellskärmen vilket ger lite olika resultat.
iMac 27 är bra för att kolla skärpa men Dellskärmen är bättre på visa rätt färgskala och kontrast samt hur utskriften kommer se ut.

iMacen går bara att profilera. Dellen kan man hårdvarukalibrera och profilera.
program palette master kalibrator x-rite i1 display. det går inte komma åt justering på
skärmen texten på ljus går inte markera färgrymd adobe rgb
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kikade på nätet. Det är en liknande lösning som jag har till min Dell skärm. Fast Benq verkar haft lite buggar. Speciellt ihop med Mac.

De flesta av dessa programvaror har ett enkelt läge och ett avancerat.
Om du inte kan ställa ljusstyrkan är det något fel. Ljusstyrka och kontrast är det första man måste få kontroll över. Sedan kommer färgrymd och att mäta upp skärmen för exakta färger per nyans.

I LR kan man kompensera ljushet för utskriften plus och minus. Fast det är fusk för då har man inte fått kalibreringen rätt från början.

Tror du skall läsa på ordentligt om kalibreringen av din skärm och hur det fungerar. Du måste kunna ställa in värden för hur ljus din skärm skall vara. Det kan man också i program för skärmar som inte är hårdvarukalibrerade.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tyvärr hjälper inte kalibrering och korrekta ICC-profiler alltid hela vägen, det förra kanske inte alls.

Det är en hel vetenskap att få utskrifter som man vill ha dem. Min erfarenhet är att färger, ljushet och kontrast varierar mellan olika papper.

Dessutom är papper ett helt annat medium än en skärm så det är inte helt självklart att man ens vill att det ska se ut som på skärmen.

Om man är petig så är nog trial-and-error och att jobba med några få papper för att bygga erfarenhet det enda sättet...
 

alf109

Aktiv medlem
Utsrifts problem skärm benq 27 4k kalibrerad epson p800 med skrivarprofiler utskriften blir lite mörkare än på skärmen färger spot on ,hade tidigare epson 4900pro där stämde allt.har jag missat något? har srivit ut i många år med perfekt resultat. någon som har tips?
Jag råkade själv ut för ett riktigt "amatörfel" när mina utskrifter blev för mörka och det var att jag råkade köra filerna genom profilerna två gånger. Det blev så när jag angav profil både i Photoshop/Lightroom och i skrivarinställningen även fast jag kryssade i att skrivaren inte skulle sköta färghanteringen. Nu körde jag på en Epson 3800, men det kan kanske vara värt att kolla om det är något liknande som spökar?

Jag tycker också att det generellt är svårt att få matchning mellan skärm och skrivare även fast jag har kalibrerad skärm och ljusstyrkan inställd på 120 cd och kör med riktiga profiler. Ofta kör jag numera sRGB istället och låter skrivaren sköta färghanteringen, för mig blir det ofta bättre och framför allt är det enklare tycker jag.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag tycker också att det generellt är svårt att få matchning mellan skärm och skrivare även fast jag har kalibrerad skärm och ljusstyrkan inställd på 120 cd och kör med riktiga profiler. Ofta kör jag numera sRGB istället och låter skrivaren sköta färghanteringen, för mig blir det ofta bättre och framför allt är det enklare tycker jag.
Den erfarenheten delar du nog med de flesta. ICC-profiler är ett måste, men min personliga uppfattning är att skärmkalibering hjälper föga.

Det är så många andra faktorer som spelar in.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns inte så många som har egna avancerade skrivare och kan hantera hela kedjan från att ta en bild till att få den utskriven som de vill ha den.
Det är en lång kedja av steg som måste stämma för att få ett optimalt resultat.
Jag har pysslat med utskrifter sedan de första vettiga skrivarna kom i början på 90-talet. På den tiden kostade en kalibrator som en liten bil. Så då fick man försöka stämma bildkedjan själv. Det gick ganska dåligt. Man kan ha perfekt gehör för musik. Fast ingen har perfekt gehör för färg och ton. Det beror på hur olika våra sinnen fungerar.
För finkänsliga öron är ett höga C alltid detsamma.
Synen däremot anpassar sig alltid till miljön. Så att vitt papper är vitt både i solljus och i stearinljus.
Våra kameror fungerar inte på det viset.

Jag har haft många diskussioner med mannen som var vår guru på det här området. Stefan Ohlsson. Tyvärr numera är bortgången. Vi hade dessa både på nätet och privat.
Skälet var att vi båda försökte på kontrol på den här kedjan. Han som expert på vad som påverkar den digital bilden. Jag som gammal räv på hur papper av olika slag fungerar.

Vi gjorde flera tester ihop för att se hur et fungerade.

För den som vill lära sig hur man tar en bild till en perfekt utskrift finns det få bra guider.
Luminous Landscape har en hel del. https://luminous-landscape.com/videos/master-charles-cramer/ Fast det kostar några dollar.

Stefans bok kan ge en hel del fast den är kanske svårare att ta till sig.
https://www.bokus.com/bok/9789186841102/digital-bild-40-fran-fotografering-till-fardig-bild/

Kedjan från kameran till en färdig utskrift har många steg där det kan gå fel. Från kamera till dator till skärm och slutligen till printer.
Det finns i den kedjan bara vid ett tillfälle vi kan bedöma bilden och där är när vi ser den på skärmen. Vid redigeringen.
Det vi ser när vi redigerat färdigt är det som skall komma ut ur skrivaren.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns inte så många som har egna avancerade skrivare och kan hantera hela kedjan från att ta en bild till att få den utskriven som de vill ha den.
Det är en lång kedja av steg som måste stämma för att få ett optimalt resultat.
Jag har pysslat med utskrifter sedan de första vettiga skrivarna kom i början på 90-talet. På den tiden kostade en kalibrator som en liten bil. Så då fick man försöka stämma bildkedjan själv. Det gick ganska dåligt. Man kan ha perfekt gehör för musik. Fast ingen har perfekt gehör för färg och ton. Det beror på hur olika våra sinnen fungerar.
För finkänsliga öron är ett höga C alltid detsamma.
Synen däremot anpassar sig alltid till miljön. Så att vitt papper är vitt både i solljus och i stearinljus.
Våra kameror fungerar inte på det viset.

Jag har haft många diskussioner med mannen som var vår guru på det här området. Stefan Ohlsson. Tyvärr numera är bortgången. Vi hade dessa både på nätet och privat.
Skälet var att vi båda försökte på kontrol på den här kedjan. Han som expert på vad som påverkar den digital bilden. Jag som gammal räv på hur papper av olika slag fungerar.

Vi gjorde flera tester ihop för att se hur et fungerade.

För den som vill lära sig hur man tar en bild till en perfekt utskrift finns det få bra guider.
Luminous Landscape har en hel del. https://luminous-landscape.com/videos/master-charles-cramer/ Fast det kostar några dollar.

Stefans bok kan ge en hel del fast den är kanske svårare att ta till sig.
https://www.bokus.com/bok/9789186841102/digital-bild-40-fran-fotografering-till-fardig-bild/

Kedjan från kameran till en färdig utskrift har många steg där det kan gå fel. Från kamera till dator till skärm och slutligen till printer.
Det finns i den kedjan bara vid ett tillfälle vi kan bedöma bilden och där är när vi ser den på skärmen. Vid redigeringen.
Det vi ser när vi redigerat färdigt är det som skall komma ut ur skrivaren.
Det där påminner mig om när jag gjorde lumpen för länge, länge sedan. Vi hade en löjtnant vars stora intresse var överlevnad.

Han höll 2-timmars lektioner varje vecka och vi fick tillverka små askar med metkrokar och andra "nödvändiga" saker.

Den stora finalen var en överlevnadsexpert som bjudits in till sista lektionen.

Hans budskap (till vår löjtnants stora förtret) var att leta ätbara rötter, koka tallbarste osv bara är slöseri med tid och energi. Det enda och bästa sättet att överleva om man gått vilse är:

1. Gå nedåt, för att undvika att gå i cirklar och öka chansen att hitta vatten
2. Stanna när du nått en väg och vänta tills någon kommer

På samma sätt: Redigera tills du är nöjd, skriv ut, titta och korrigera tills det blir som du vill ha det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där påminner mig om när jag gjorde lumpen för länge, länge sedan. Vi hade en löjtnant vars stora intresse var överlevnad.

Han höll 2-timmars lektioner varje vecka och vi fick tillverka små askar med metkrokar och andra "nödvändiga" saker.

Den stora finalen var en överlevnadsexpert som bjudits in till sista lektionen.

Hans budskap (till vår löjtnants stora förtret) var att leta ätbara rötter, koka tallbarste osv bara är slöseri med tid och energi. Det enda och bästa sättet att överleva om man gått vilse är:

1. Gå nedåt, för att undvika att gå i cirklar och öka chansen att hitta vatten
2. Stanna när du nått en väg och vänta tills någon kommer

På samma sätt: Redigera tills du är nöjd, skriv ut, titta och korrigera tills det blir som du vill ha det.
Visserligen var jag röjdykare i marinne så det blev inte så mycket rötter och tallbarr.
Vi behövde inte heller söka vattnet för det var under oss.
Fast nu var det väl inte detta det handlade om?
Det var om utskrifter. Att treva sig fram var vad jag gjorde i början på 90-talet.
Det gör jag inte numera. Fast du är endera någon som aldrig gör fotoböcker eller förstoringar där att få perfekt resultat räknas. Det handlar verkliga inte om trail and error
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Visserligen var jag röjdykare i marinne så det blev inte så mycket rötter och tallbarr.
Vi behövde inte heller söka vattnet för det var under oss.
Fast nu var det väl inte detta det handlade om?
Det var om utskrifter. Att treva sig fram var vad jag gjorde i början på 90-talet.
Det gör jag inte numera. Fast du är endera någon som aldrig gör fotoböcker eller förstoringar där att få perfekt resultat räknas. Det handlar verkliga inte om trail and error
Jag eftersträvar givetvis så bra resultat som möjligt när jag skriver ut.

Frågan är vad som är perfekt?

Är det en vetenskaplig representation av ögonblicket när bilden togs, eller är det något som representerar känslan jag vill förmedla.

Om svaret ligger närmre det senare alternativet, så fungerar min metod jättebra!
 
ANNONS