Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
EOS R har en snabbmenyknapp intill avtryckaren och är lätt att hitta. Den kan konfigureras till snabb åtkomst till iso, af-metod, hastighet mm. Det man senast ändrade är direkt åtkomligt varför ett tryck på knappen och sedan snurra på hjulet intill snabbt och lätt ändrar iso. Eller annan inställning.
Stämmer bra. När man har tränat så det sitter i ryggraden efter några pass så är det nog ett bra sätt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Verkar som det kommit mer rykten om Canon EOS R MKII. Troligen kommer den ut i år.

been pretty vague for the most part.

However, we have received our first somewhat informative Canon EOS R Mark II specifications. A camera we have been told on more than one occasion will be coming in 2020.

Canon EOS R Mark II rumored specifications:

32mp
IBIS
DIGIC X (A different version than the EOS-1D Mark III)
12fps
ISO 100 – 51,200
1 SD card slot
1 CFexpress slot
No crop 4K video with DPAF
No RAW video
5mp EVF
May get a new naming scheme
Take any [CR1] specifications lists with a grain of salt, however, a few of these specifications have been mentioned by known sources over the last couple of weeks.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Verkar som det kommit mer rykten om Canon EOS R MKII. Troligen kommer den ut i år.

been pretty vague for the most part.

However, we have received our first somewhat informative Canon EOS R Mark II specifications. A camera we have been told on more than one occasion will be coming in 2020.

Canon EOS R Mark II rumored specifications:

32mp
IBIS
DIGIC X (A different version than the EOS-1D Mark III)
12fps
ISO 100 – 51,200
1 SD card slot
1 CFexpress slot
No crop 4K video with DPAF
No RAW video
5mp EVF
May get a new naming scheme
Take any [CR1] specifications lists with a grain of salt, however, a few of these specifications have been mentioned by known sources over the last couple of weeks.
Kommer den med den specen, så köper jag den direkt :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Verkar som det kommit mer rykten om Canon EOS R MKII. Troligen kommer den ut i år.

been pretty vague for the most part.

However, we have received our first somewhat informative Canon EOS R Mark II specifications. A camera we have been told on more than one occasion will be coming in 2020.

Canon EOS R Mark II rumored specifications:

32mp
IBIS
DIGIC X (A different version than the EOS-1D Mark III)
12fps
ISO 100 – 51,200
1 SD card slot
1 CFexpress slot
No crop 4K video with DPAF
No RAW video
5mp EVF
May get a new naming scheme
Take any [CR1] specifications lists with a grain of salt, however, a few of these specifications have been mentioned by known sources over the last couple of weeks.
Ser trevligt ut men personligen så är det bara IBIS som möjligen skulle få mig att byta sett till dessa specar. Nu kan det ju vara andra fördelar också som inte framgår. För er som inte köpt R så borde det dock kunna vara huset som gör att ni lägger era dslr på hyllan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Verkar som det kommit mer rykten om Canon EOS R MKII. Troligen kommer den ut i år.

been pretty vague for the most part.

However, we have received our first somewhat informative Canon EOS R Mark II specifications. A camera we have been told on more than one occasion will be coming in 2020.

Canon EOS R Mark II rumored specifications:

32mp
IBIS
DIGIC X (A different version than the EOS-1D Mark III)
12fps
ISO 100 – 51,200
1 SD card slot
1 CFexpress slot
No crop 4K video with DPAF
No RAW video
5mp EVF
May get a new naming scheme
Take any [CR1] specifications lists with a grain of salt, however, a few of these specifications have been mentioned by known sources over the last couple of weeks.
Verkar vara lite önsketänkande, men om det stämmer så wow!
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ser trevligt ut men personligen så är det bara IBIS som möjligen skulle få mig att byta sett till dessa specar. Nu kan det ju vara andra fördelar också som inte framgår. För er som inte köpt R så borde det dock kunna vara huset som gör att ni lägger era dslr på hyllan.
Måste det ena utesluta det andra? Kommer behålla min 5D IV och Fuji GFX 50s, det ända jag egentligen riktigt saknar på min 5D IV är 120 fps i HD. Sen hade det varit trevligt med lite snabbare b/s, vilket den här verkar få men annars är jag väldigt nöjd med den.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Måste det ena utesluta det andra? Kommer behålla min 5D IV och Fuji GFX 50s, det ända jag egentligen riktigt saknar på min 5D IV är 120 fps i HD. Sen hade det varit trevligt med lite snabbare b/s, vilket den här verkar få men annars är jag väldigt nöjd med den.
Syftar mest på de som velat göra övergången till spegellöst och Canon men som inte tycker R räcker. Du ser ut att ha det väl förspänt utrustningsmässigt så förstår om inte du kastar dig över R mkii när den kommer.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har gjort många spegelfria APS-C under flera år, men jag tror att den första EOS R småbild nu har givit Canon intryck från många ägare så att efterföljaren kommer nog att bli lite extra bra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon har gjort många spegelfria APS-C under flera år, men jag tror att den första EOS R småbild nu har givit Canon intryck från många ägare så att efterföljaren kommer nog att bli lite extra bra.
Tycker vi kan dra slutsatser från både Sony och Fuji. De fick inte heller till det med sina första versioner. Det tog några år och de är inne på sin 3-4 version.
Även om Cannon och Nikon är väldigt duktiga så är detta ett nytt område för dem.
DE trodde nog att de skulle ta marknaden med storm när de lanserade sina spegellösa FF kameror. Nu blev det inte riktigt så.

Vi konsumenter är inte idioter. Vi kan lätt se att Canon EOS R är en enklare kamera än en 5D MKIV eller en 1DX MKII. Mycket snabbare serietagning, dubbla kortplatser, Snabbare AF samt mycket billigare objektiv. Canon EOS R är en 6D kamera i bästa fall.
Canon verkar nu snabbt försöka pumpa ut mer avancerade spegellösa kameror och rätta till barnsjukdomarna.
Nikon kan kanske inte göra samma sak för deras vinst droppar snabbt ner mot förlust.

För tillfället är det väl bara Sony och Fuji som ökar sina marknadsandelar. I iallafall Fuji ökar sina marknadsandelar men särskilt mycket pengar tjänar de inte.

Där sitter de alla med skägget i kläm. Vinsten minskar men de villl fortfarande tjäna samma pengar. Share holders value.

Ju mer de höjer priserna för att hålla uppe vinsten. Fast det får oss konsumenter att uppgradera allt mer sällan vilket leder till ytterligare sämre försäljning.

Jag skulle nog kunna fota med de kameror jag äger resten av mitt liv. Fast en 5D MKV skulle kunna vara intressant och en Fuji X-H2 eller X-T4 med IBIS skulle vara intressant.
Canon har en Canon EOS rRMKII på gång. Det verkar vara klart. Sedan lär det komma en ersättare till Canon 5Ds R med cirka 80 mpix.

Poppa mycket popcorn för det kommer säkert ta hela 2020 innan vi vet svaren.
 

Falumas

Aktiv medlem
Verkar som det kommit mer rykten om Canon EOS R MKII. Troligen kommer den ut i år.

been pretty vague for the most part.

However, we have received our first somewhat informative Canon EOS R Mark II specifications. A camera we have been told on more than one occasion will be coming in 2020.

Canon EOS R Mark II rumored specifications:

32mp
IBIS
DIGIC X (A different version than the EOS-1D Mark III)
12fps
ISO 100 – 51,200
1 SD card slot
1 CFexpress slot
No crop 4K video with DPAF
No RAW video
5mp EVF
May get a new naming scheme
Take any [CR1] specifications lists with a grain of salt, however, a few of these specifications have been mentioned by known sources over the last couple of weeks.
Ser riktigt bra ut. Z6 har 3.5MP i EVF: en och det känns som det är mer än vad mitt öga klarar.
SD och CFexpress är det jag helst skulle vilja haft, Z6 har "bara" CFexpress/XQD. Vid många tillfällen är dock SD smidigt, även om det inte är det snabbaste.
Kommer bli en grym kamera om detta stämmer.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycker vi kan dra slutsatser från både Sony och Fuji. De fick inte heller till det med sina första versioner. Det tog några år och de är inne på sin 3-4 version.
Även om Cannon och Nikon är väldigt duktiga så är detta ett nytt område för dem.
DE trodde nog att de skulle ta marknaden med storm när de lanserade sina spegellösa FF kameror. Nu blev det inte riktigt så.
Det betvivlar jag att det trodde. De har givetvis haft en prognos, men om de missat, överstigit eller prickat den vet vi knappast. Jag tycker inte att Z6 är en särskilt "hard sell" med nuvarande pris. Z7 är betydligt mer tveksam när den ligger i nivå med D850.

Sedan är det en återkommande fri fantasi att Canon och Nikon inte har tillverkat spegellösa kameror tidigare. Det har båda två i lite olika varianter, men ingen för småbild. Nikon 1 hade för sin tid bra autofokus medan Sony mest jagade runt och fokuserade på bakgrunden. Sedan tror jag att Canon och Nikon fick lite för bråttom att få ut sina kameror, med följd att mjukvaran inte riktigt var så klar som den borde ha varit vid lansering. Något som Canon har gjort en gång tidigare med EOS M, där den första mjukvaruversionen var rent plågsamt seg så fort ljuset började avta det minsta.

Just Nikon 1 har jag länge betraktat lite som en testbänk för Nikon. Den hade ända från början fasdetekterande pixlar på sensorn t ex. Det jag inte kan begripa är varför Nikon inte fått till ett bättre gränssnitt för hanteringen av autofokusen i Z. De vet hur man gör och när det gäller motivföljning (motsvarande 3D Tracking) är min nu halvgamla Ricoh GR (!) mer lik Nikons spegelreflexer (via sökaren) än vad Nikons egna spegellösa är. Därmed inte sagt att GR sedan har bra prestanda med funktionen, då den bara har kontrastbaserad autofokus och en rätt ålderstigen sensor.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tycker vi kan dra slutsatser från både Sony och Fuji. De fick inte heller till det med sina första versioner. Det tog några år och de är inne på sin 3-4 version.
Även om Cannon och Nikon är väldigt duktiga så är detta ett nytt område för dem.
DE trodde nog att de skulle ta marknaden med storm när de lanserade sina spegellösa FF kameror. Nu blev det inte riktigt så.

Vi konsumenter är inte idioter. Vi kan lätt se att Canon EOS R är en enklare kamera än en 5D MKIV eller en 1DX MKII. Mycket snabbare serietagning, dubbla kortplatser, Snabbare AF samt mycket billigare objektiv. Canon EOS R är en 6D kamera i bästa fall.
Canon verkar nu snabbt försöka pumpa ut mer avancerade spegellösa kameror och rätta till barnsjukdomarna.
Nikon kan kanske inte göra samma sak för deras vinst droppar snabbt ner mot förlust.

För tillfället är det väl bara Sony och Fuji som ökar sina marknadsandelar. I iallafall Fuji ökar sina marknadsandelar men särskilt mycket pengar tjänar de inte.

Där sitter de alla med skägget i kläm. Vinsten minskar men de villl fortfarande tjäna samma pengar. Share holders value.

Ju mer de höjer priserna för att hålla uppe vinsten. Fast det får oss konsumenter att uppgradera allt mer sällan vilket leder till ytterligare sämre försäljning.

Jag skulle nog kunna fota med de kameror jag äger resten av mitt liv. Fast en 5D MKV skulle kunna vara intressant och en Fuji X-H2 eller X-T4 med IBIS skulle vara intressant.
Canon har en Canon EOS rRMKII på gång. Det verkar vara klart. Sedan lär det komma en ersättare till Canon 5Ds R med cirka 80 mpix.

Poppa mycket popcorn för det kommer säkert ta hela 2020 innan vi vet svaren.
Du har rätt i mycket du skriver men samtidigt verkar du ha fastnat i ett mönster där du upprepar att R knappt håller 6dmkii status. Detta trots att vi i tråden vid upprepade tillfällen konstaterat att så inte är fallet. Bilder/s vid följande fokus är inte bra där är vi överens däremot sätts skärpan säkrare än ett kassaskåp. I övrigt är R bättre än 6dmkii i allt utom batteritid när sökaren används. 5dmkiv är bättre än R på flera punkter men det gäller även åt andra hållet. Beroende på vad du mest fotograferar så passar 5dmkiv för en del och R för andra. Däremot har priset varit för högt satt när huset jämförs med konkurrenter. Det har brister som tillräckligt många fotografer inte kan överse med och då blir det ingen storsäljare. En R mkii eller Rs behövs absolut om Canon ska nå de mer köpstarka kunderna och de som vill ha ett allround-hus (proffshus om du så vill).
 

Bengf

Aktiv medlem
Det måste den nästan bli. Konkurrensen är hård. Sonys nya kameror är inte att leka med.
Konkurrens är bra för oss konsumenter, Canon tror jag inte haft så bråttom med spegelfria småbild i alla fall, deras spegelreflex säljer fortfarande bra, kundkretsen är störst i hela världen, spegelfria APS-C från Canon har ägare av DSLR-FF köpt tror jag då vanliga medborgare är nöjda med telefonen, tror inte Sony har varit något större hot faktiskt fast deras kameror är bra, Sony kom med A900 som var en mycket fin DSLR kamera, men det var lönlöst att tävla mot Canon inte en skugga av chans, vilket Sony snabbt insåg och bytte spår.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har rätt i mycket du skriver men samtidigt verkar du ha fastnat i ett mönster där du upprepar att R knappt håller 6dmkii status. Detta trots att vi i tråden vid upprepade tillfällen konstaterat att så inte är fallet. Bilder/s vid följande fokus är inte bra där är vi överens däremot sätts skärpan säkrare än ett kassaskåp. I övrigt är R bättre än 6dmkii i allt utom batteritid när sökaren används. 5dmkiv är bättre än R på flera punkter men det gäller även åt andra hållet. Beroende på vad du mest fotograferar så passar 5dmkiv för en del och R för andra. Däremot har priset varit för högt satt när huset jämförs med konkurrenter. Det har brister som tillräckligt många fotografer inte kan överse med och då blir det ingen storsäljare. En R mkii eller Rs behövs absolut om Canon ska nå de mer köpstarka kunderna och de som vill ha ett allround-hus (proffshus om du så vill).
Att jag refererar till 6D MKII beror på att många kameratestare som DPR gör det. Det är vad jag läst mig till. Har verkligen inte testat någon Canon R själv.

Jag gillar spegellösa skarpt. Då är det Fuji jag har stor vana vid. Men de verkar generellt också ha sina nackdelar
.
DE nya RF objektiven verkar dock vara riktigt vassa. Fast dyra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Konkurrens är bra för oss konsumenter, Canon tror jag inte haft så bråttom med spegelfria småbild i alla fall, deras spegelreflex säljer fortfarande bra, kundkretsen är störst i hela världen, spegelfria APS-C från Canon har ägare av DSLR-FF köpt tror jag då vanliga medborgare är nöjda med telefonen, tror inte Sony har varit något större hot faktiskt fast deras kameror är bra, Sony kom med A900 som var en mycket fin DSLR kamera, men det var lönlöst att tävla mot Canon inte en skugga av chans, vilket Sony snabbt insåg och bytte spår.
Vad jag inte riktigt förstår är varför Canon väntar med stabilisering i R-husen.
Jag antar att det är av marknadsmässiga skäl. De kanske räknar kallt med att de flesta konsumenterna nöjer sig med deras fina objektiv med IS än så länge.
Än så länge har väl Canon satsat på rätt hästar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Problemet med spegellösa fullformat har varit att det först nu är möjligt utan större kompromisser. Sensorerna var helt enkelt för långsamma fram till nu. Det är största orsaken till att Sony inte riktigt fick till det tidigare och största anledningen till att Nikon/Canon inte råkade ut för dom problemen vid sina första försök.
Dom små sensorerna har sedan länge haft hastigheten, vilket man sett i mobiltelefonerna och kompaktkamerorna.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Att jag refererar till 6D MKII beror på att många kameratestare som DPR gör det. Det är vad jag läst mig till. Har verkligen inte testat någon Canon R själv.

Jag gillar spegellösa skarpt. Då är det Fuji jag har stor vana vid. Men de verkar generellt också ha sina nackdelar
.
DE nya RF objektiven verkar dock vara riktigt vassa. Fast dyra.
Tror det är enkelt för testarna att dra till med eftersom R inte tar dubbla minneskort. Saknar styrpinne och är mindre tätad än 5dmkiv. Det är dock en förenkling som inte håller. Vi kan väl vara bättre på FS ;)

Skäms nästan för att säga det men har köpt en RF 50 1.2. Det märks att mycket glas ska flyttas och väldigt exakt så lite mer jagande och klunkande af blir det i kniviga situationer men oj vilken fin optik. Jag har aldrig haft ett ljusstarkare objektiv än 1.4 och som dessutom inte var jättebra förrän runt 2.8. Det är sjukt roligt att ta bilder på 1.2 i tid och otid :). Jag tror dock nyhetens behag lägger sig så småningom och att bländare väljs mer utifrån situation. Det är ett objektiv som kommer sitta på kameran ofta. Lite ibis hade inte skadat mao.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad jag inte riktigt förstår är varför Canon väntar med stabilisering i R-husen.
Jag antar att det är av marknadsmässiga skäl. De kanske räknar kallt med att de flesta konsumenterna nöjer sig med deras fina objektiv med IS än så länge.
Än så länge har väl Canon satsat på rätt hästar.
Jag tror att det snarare är av tekniska skäl. Om Canon inför IBIS i sina R-kameror så måste det bli rätt från början. Eftersom det finns IS i ganska många objektiv så behöver man inte stressa fram en IBIS som kanske inte håller måttet.

Jag hoppas förstås att det kommer en R-kamera med IBIS snarare än senare eftersom jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en kamera utan IBIS. :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror det är enkelt för testarna att dra till med eftersom R inte tar dubbla minneskort. Saknar styrpinne och är mindre tätad än 5dmkiv. Det är dock en förenkling som inte håller. Vi kan väl vara bättre på FS ;)

Skäms nästan för att säga det men har köpt en RF 50 1.2. Det märks att mycket glas ska flyttas och väldigt exakt så lite mer jagande och klunkande af blir det i kniviga situationer men oj vilken fin optik. Jag har aldrig haft ett ljusstarkare objektiv än 1.4 och som dessutom inte var jättebra förrän runt 2.8. Det är sjukt roligt att ta bilder på 1.2 i tid och otid :). Jag tror dock nyhetens behag lägger sig så småningom och att bländare väljs mer utifrån situation. Det är ett objektiv som kommer sitta på kameran ofta. Lite ibis hade inte skadat mao.
Med f1.2 kan man klara sig ganska bra utan ibis. Har kört massor med f1.4 handhållet på D800 och då skall det vara riktigt mörkt för att tiderna blir så långa att ibis gör någon verklig nytta vid fotografering.
 
ANNONS