Annons

Canon :spekulationer om nya 1ds MK111, mer pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Liax skrev:
Aha, Kjellberg var det ju han hette - inte Kjellgren. Det var som sagt ett tag sedan jag läste de där artiklarna! :)

/Joakim
lite om Lars
Hälsningar Mikael.


1979 Started to write about photography
1981-84 Wrote articles for the magazine Foto
1982-84 Worked as a professional photographer
1983 Wrote and published Materiallära för fotografer
1984-88 Taught photography at University of Göteborg, Sweden
1985-89 Wrote articles for the magazine Aktuell Fotografi
1988 Wrote and published Advanced B & W Technique 1
1989 Produced a video about the Zone System
1989 Wrote the manual about the Zone System for Hasselblad 205 TCC
1990 Produced a video about the Hasselblad 205TCC and the Zone System
1990-97 Wrote photo-technical articles for the Swedish National Encyclopedia
1990-92 Became technical editor of magazine Aktuell Fotografi
1992-97 Founded and worked as chief editor of Fotografi magazine
2000-present Co-founder and part owner of QPcard
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
pointzero skrev:
Kanske inte så ofta man använder sig av upplösningen fullt ut. Men när man tar en bild till en kund får man också se till att den bilden skall kunna användas i alla sammanhang.

Den största skillnaden i filen mellan canon kontra mellanformat märker man framförallt av i retuschen. Mellanformatsfilen pallar mer innan den spriker.

Och ska canon satsa på något vore det just detta. Antal pixlar kan komma i 2:a hand framförallt när man redan är uppe i 16 mpixlar.
Sa vad du sager har egentligen ar att de gora RAW formatet battre?
 

pointzero

Aktiv medlem
Så kan man också utrycka det. Jo kan man få filen att likna en mellanformats fil ännu mer än vad man kan idag. Då tycker jag synd om hasselblad för då har de inget att komma med (skämt och sido)

fredriklindstrom skrev:
Sa vad du sager har egentligen ar att de gora RAW formatet battre?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Då är väl nya 1DMKIII på rätt väg, med 14 bitars färgdjup. Det visar sig väl när dom första testerna börjar dyka upp.
Och vem vet, Canon kanske går ännu längre med 1DsMKIII.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
När IKEA utvärderade vad som skulle användas för fotografering så valdes bla Canon bort, mellanformatet var vida överlägset färgmässigt, speciellt i lågdager.
Vi kan nog inte räkna med att Canon skall bli en Hasselbladsdödare, speciellt inte när det finns flerskottsbakstyckena.Canon får sikta in sig på att vara bra i 24 x 36mm klassen.
Mikael
 

pointzero

Aktiv medlem
macrobild skrev:
när IKEA utvärderade vad som skulle användas för fotografering så åkte Canon ut, mellanformatet var vida överlägset färgmässigt, speciellt i lågdager.
Vi kan nog inte räkna med att Canon skall bli en Hasselbladsdödare, speciellt inte med flerskottsbakstyckena.
Mikael
Ne det har du väldigt så rätt i. Men man kan alltid önska, och hoppas! Även om det nu är en väldigt orealistisk önskan. Tror snarare att mellanformatet kommer ifatt småbildsformatet när det gäller iso & smidighet. Lång innan småbildrna äns kommer i närheten av med en mellanformatare kan prestera.
 

Jeppe

Aktiv medlem
pointzero skrev:
Dubbla sensorer? Du menar väl ändå dubbelt så stor sensor?

Gällande scanande bakstycke så är dessa inte särsilt vanliga nuförtiden.
Nej, H3D har dubbla sensorer.. två stycken 24x36mm som ger en sammanfogad bild. Men visst, man kan ju säga att det är en sensor, men fysiskt så är det alltså två. Beror säkerligen på att man vill öka yielden. Billigare att kassera en 24x36 sensor än en 48x36...

Men som sagt, jag har aldrig påstått att Canon skulle komma med en hasselbladsdödare, utan snarare en som knaprar på den kakan av användare som funderar över mellanformat. Men tittar man prismässigt så är skillnaden milsvid.

Eller som Fredrik Lindström sa: Hur mycket behöver man egentligen?

Jag har inte haft någon kund som klagat över kvalitén på mina bilder från min 1D MkII. 50x70 posters är inga problem.
 

StefanN

Aktiv medlem
macrobild skrev:
När IKEA utvärderade vad som skulle användas för fotografering så valdes bla Canon bort, mellanformatet var vida överlägset färgmässigt, speciellt i lågdager.
Vi kan nog inte räkna med att Canon skall bli en Hasselbladsdödare, speciellt inte när det finns flerskottsbakstyckena.Canon får sikta in sig på att vara bra i 24 x 36mm klassen.
Mikael
Lite intressant ändå för jag tycker nog att trycket i IKEA-katalogen är så otroligt dålig (ja, det var kanske att ta i, men) att man inte borde behöva en mellanformatare. Nu var det ett tag sedan jag särskådade katalogen, men jag minns att jag tyckte det var väldigt kornigt.

Visst de behöver ju produktfoto för annat än katalogen, men det är väl den som driver kraven?

[Edit: Men jag ser nu att du syftar på färghantering och kanske inte upplösning främst]
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Om inte minnet helt är fel så fotades IKEA katalogen (år ???) med en Canon 1Ds (11MP) när den kom ut. Canon gjorde väl lite reklam för detta att man valde 1Ds framför mellanformat för IKEA katalogen.

Men det var ju några år sedan.


MVH

Omar
 

Jeppe

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Var det upplösningen, dynamiken eller något annat som kunden inte var nöjd med då?
Hehe.. vad ett tappat ord kan betyda mycket. Det skulle vara: Jag har inte haft någon kund som klagat över kvalitén på mina bilder från min 1D MkII.
 

pointzero

Aktiv medlem
Jag tror du har missförsått det hela faktiskt. Möjligen är det som då att det är flera "sensorer" som dem har satt ihop till en större sensor. Som mäter 48*36 för när när man trycker till bilden för mycket i ps kan man ser dessa linjer i bilden. För när man väl kollar på sensorn så är den inte 24*36 (Vad dt gäller Hasselblands egna samt Sinar). Hasselblad har inte så "liten" sensor i sina bakstycke. Och två stycken sensorer i 24*36 skulle mäta ca 50*70!



Jeppe skrev:
Nej, H3D har dubbla sensorer.. två stycken 24x36mm som ger en sammanfogad bild. Men visst, man kan ju säga att det är en sensor, men fysiskt så är det alltså två. Beror säkerligen på att man vill öka yielden. Billigare att kassera en 24x36 sensor än en 48x36....
 
Senast ändrad:

pointzero

Aktiv medlem
Okej nu fick jag ihop ekvationen. Lite fel räknat för min del. Däremot anser jag att man inte kan kalla detta för två sensorer.

pointzero skrev:
Jag tror du har missförsått det hela faktiskt. Möjligen är det som då att det är flera "sensorer" som dem har satt ihop till en större sensor. Som mäter 48*36 för när när man trycker till bilden för mycket i ps kan man ser dessa linjer i bilden. För när man väl kollar på sensorn så är den inte 24*36 (Vad dt gäller Hasselblands egna samt Sinar). Hasselblad har inte så "liten" sensor i sina bakstycke. Och två stycken sensorer i 24*36 skulle mäta ca 50*70!
 

Damocles

Aktiv medlem
Det går säkert, men jag tvivlar på om det faktiskt skulle vara värt kostnaden som sparas in. Det torde vara tämligen knepigt och skulle kräver udda metoder. Men det lustiga är att den enda referensen jag kan hitta på att H3D skulle ha detta är en extremt lös gissning Dpreview har i sin newsblurb. Där skrev de "(which sounds to us like two full-frame 35 mm sensors stitched together)". Har inte sett något annat än en ordad misstanke från dpreview. Så att det skulle vara dubbla sensorer kan vi nog skippa tills någon antingen visar upp specar från hasselblad eller kan plåta sensorn i mikroskop. :p
 

Jeppe

Aktiv medlem
pointzero skrev:
Jag tror du har missförsått det hela faktiskt. Möjligen är det som då att det är flera "sensorer" som dem har satt ihop till en större sensor. Som mäter 48*36 för när när man trycker till bilden för mycket i ps kan man ser dessa linjer i bilden. För när man väl kollar på sensorn så är den inte 24*36 (Vad dt gäller Hasselblands egna samt Sinar). Hasselblad har inte så "liten" sensor i sina bakstycke. Och två stycken sensorer i 24*36 skulle mäta ca 50*70!
Jag pratade med Hasselblad nere på photokina i höstas, det ÄR två sensorer som sitter brevid varandra. Mjukvaran "syr" ihop bilderna från de två sensorerna. Nej det är INTE en 24x36 sensor utan två st 24x36.. Vilket INTE blir 50x70 (inga högre mattekunskaper?)
Vad är 24x36 + 24x36 ? Jo 48x36.. däremot har 4 st 24x36 sensorer en yta av 48x76..vad det nu har med saken att göra.

Förlåt om jag blir lite aggresiv, men detta är den informationen jag fått av Hasselblad. Jag kan ju inte gärna säga att de ljuger ;)

Per: Har ingen aning om den bakomliggande tekniken, men Ove från Hassleblad visade mig och man kunde se skarven om man visste att den fanns där.

Antar att det inte är något som de skyltar med.. Ett av deras försäljningsargument är ju just den stora sensorn och nej, man kanske inte kan kalla det för två sensorer, eftersom den ger en bild :)

Fast.. vi kan släppa den diskussionen nu, eftersom det är mer på en teoretisk nivå.
 

starnut

Aktiv medlem
Jesper jag tror dom flesta bakstyckestillverkare använder sig av den här tekniken, dvs att man skarvar ihop flera ytor till en stor. Det är iaf fallet på sinarbakstycket emotion 22 jag använder. Man ser skarven om man kollar noga. Det jag är mer fundersam över att man alltså skulle kunna plocka isär detta och tillföra en ny del. Men jag är ingen kameratekniker så det låter jag vara osagt.

På tal om mattekunskaper, så vitt jag vet så blir 24x36 + 24x36 lika med 1728 ;) fast just det, de har ju inget med detta att göra. Det handlade ju om canon...
 

Jeppe

Aktiv medlem
starnut skrev:
På tal om mattekunskaper, så vitt jag vet så blir 24x36 + 24x36 lika med 1728 ;) fast just det, de har ju inget med detta att göra. Det handlade ju om canon...
Korrekt.. och vad är 48x36? ;)

Fast 1D MkIII har ju 28,7x19,1...vilket är ganska långt ifrån 48x36.. Men där ser man vad man med orden "dubbla sensorer" kan dra igång :)

Det jag är mer fundersam över att man alltså skulle kunna plocka isär detta och tillföra en ny del. Men jag är ingen kameratekniker så det låter jag vara osagt.
Det är det väl ingen som diskuterat?
 
ANNONS