Annons

Eizo 17" 995:-

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Önskar jag kunde svara på det, då vet jag om jag har gjort ett riktigt kap eller inte. Just nu är de på väg, så jag vet bara vad jag läst, att de är fula som stryk, men passar bra för hyfsat seriös bildbehandling.

Det är i vilket fall VA-paneler av något slag, 10 (!) bitars färgdjup och 178 graders betraktningsvinkel på båda hållen. Kostade 6200 när de lanserades för ett par år sedan.

Jag kör 17" nu och trivs faktiskt riktigt bra med det. Samma upplösning som 19", men lite tajtare rent fysiskt. Som jag tycker.
 

Godsmack

Aktiv medlem
Det här verkar ju riktigt intressant!:) Tror ni att det skulle bli knasigt att ha en 19" (Eizo S1910) och den där 17" bredvid varann?

Borde bli ganska nice, då yttermåtten på dem är rätt lika. Och 995:- är ju knappt nåt att tala om.

Ser framemot en liten recension från dig sen, Simon!
 

mnorrback

Aktiv medlem
Fula är det verkligen inte! Åtminstone inte i verkligeheten. Jag sitter framför storebror till den nämnda skärmen, nämligen Eizo L778 (så gott som samma skärm men 19") och jag måste nog säga att jag tycker om den riktigt bra och för det priset är det nog verkligen ett kap.
 

sagoland

Aktiv medlem
Ah, okej, kul att höra! Det har stått överallt att de är hemska till utseendet, så jag har gått på det =D Tycker inte att de vita är någon succe, och de svarta ser man ju knappt på bilderna (kanske ett bevis på att det är dags att byta skärm...)

Då ser jag verkligen fram emot dem. 995:- inklusive moms ÄR billigt. De ligger på 3400:- idag i vanlig butik enligt prisjakt. Och Eizo ska ju tydligen vara kvalitet.
 

sagoland

Aktiv medlem
Det låter onekligen som om det skulle innebära en viss prestandaförbättring där.

Installerade nya drivrutiner för mitt grafikkort och fick syn på pivotfunktioner där. Det borde ju innebära att jag i praktiken kan montera (om än ej vrida) om till 1024*1280, eftersom det är standardfäste?
 
Senast ändrad:

Per_tissen

Aktiv medlem
Även jag har storebror L778 och kan inte annat än hålla med Markus ovan. Enda felet som jag kunnat upptäcka på ett par månader är aningen ojämn svärta men det går bara att se om skärmen är helt svart och rummet är mörkt.

Även min skärm är köpt direkt från Eizo till kalaspris, mycket trevligt av dem att sälja ut utgående modeller så här.
 

McMurphy

Medlem
Det här var ju helt överlägset :)

Inte bara billigt för att vara en bra skärm, billigaste 17" öht enligt prisjakt.

Blev ett köp! 378:- gick frakten på för 2 skärmar.
 

sagoland

Aktiv medlem
Nu står skärmarna uppställda på skrivbordet.

Första intrycket, de är inte alls jättefula, ser helt okej ut. Eizo gör en dessutom inte besviken, utan skickar med varenda kabel som man kan stoppa in, DVI, VGA, USB, Ström och två 3,5 mm kablar. Riktigt härligt. Många skärmtillverkare skiter i DVI-kabeln, till och med på dyrare skärmar.

När jag kopplade upp dem hade jag lite bråttom att få igång dual screen mode. Mitt grafikkort hade svårt att köra DVI, så jag fick inte igång primärskärmen på en gång. Inte roligt. Som tur var hade en kompis en adapter DVI-VGA, som funkade bra. Återstår att se om jag kan få DVI:n att fungera. Förövrigt finns samma typ av adapter på Biltema för 40:-

Jag har inte riktigt fått skärmarna att synka färgmässigt ännu, kan eventuellt bero på att den ena är DVI. Det borde dock gå, de här skärmarna går att ställa in på alla möjliga vis.

Färgerna är klara och skärmen är skarp, ergonomiskt sett är de underbara, även om det tar ett tag att komma underfund med hur justeringen fungerar.

Enda stora nackdelen är de helt och hållet värdelösa justeringsknapparna, små och omöjliga att använda utan ficklampa. Riktigt botten. Som tur är är det bara att slänga i USB-kabeln och installera mjukvaran, så kör man som om det vore vilket program som helst.

Skickar med en bild på hur mitt skrivbord ser ut med skärmarna bredvid varandra. Ficklampan som ser ut som en träbit är till för justeringsknapparna...
 

laan

Aktiv medlem
kan det vara värt mellanskilnaden att köpa en nittontummare (samma modell) för 2800, eller är det bättre med två 17" ?
 

sagoland

Aktiv medlem
19" är ju faktiskt exakt lika stor, upplösningsmässigt sett. Du får plats med samma saker på skärmen. Jag skulle köpa två 17", eller kanske en om du inte saknar utrymme.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
sagoland skrev:
19" är ju faktiskt exakt lika stor, upplösningsmässigt sett. Du får plats med samma saker på skärmen. Jag skulle köpa två 17", eller kanske en om du inte saknar utrymme.
Hej!

Med uppenbar risk för att låta som en dryg språkpolis ... :) Men jag tror det vore bra om vi alla använde rätt ord för rätt saker.

Upplösning (i bildsammanhang) är hur tätt packad information är. Mäts till exempel i punkter per tum.

Det innebär att en 17- och en 19-tumsskärm inte har samma upplösning. Däremot visar de upp lika mycket bildinformation, de har samma bildstorlek (1280 x 1024 bildpunkter).

Upplösningen hos en 17-tummare ligger på ungefär 100 bildpunkter per tum medan upplösningen hos en 19-tummare ligger på runt 85 punkter/tum.

Annars kan jag varmt rekommendera skärmarna ni diskuterar. Jag hör till dem som tycker de är fula, och jag håller helt med Simon om de värdelösa inställningsknapparna. Men de har en bra pva-panel, de har bra kalibreringsmöjligheter och priset är helt oslagbart.
 

sagoland

Aktiv medlem
Alltid bra med lite uppstyrning i begreppsförvirringen. Varför drygstämpel så länge syftet är gott?

Stämmer det i sådant fall att 1024*1280 på 17" inte är sämre än samma upplösning på 19"? Man kan fundera på varför man skulle köpa 19" framför 17" om man inte sitter två meter ifrån sin skärm?

En helt annan fråga:

Jag har ett grafikkort med en DVI och en VGA. Att koppla den ena rakt in i DVI-porten funkade inte, så jag lånade en väns adapter. Färgerna på skärmen med DVI+VGA-adapter är ändå mycket trevligare och jag får det bara inte att bli samma färger på båda skärmarna.

Är VGA-uttaget så in i fagerhult mycket sämre?
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
sagoland skrev:
Alltid bra med lite uppstyrning i begreppsförvirringen. Varför drygstämpel så länge syftet är gott?

Stämmer det i sådant fall att 1024*1280 på 17" inte är sämre än samma upplösning på 19"? Man kan fundera på varför man skulle köpa 19" framför 17" om man inte sitter två meter ifrån sin skärm?

En helt annan fråga:

Jag har ett grafikkort med en DVI och en VGA. Att koppla den ena rakt in i DVI-porten funkade inte, så jag lånade en väns adapter. Färgerna på skärmen med DVI+VGA-adapter är ändå mycket trevligare och jag får det bara inte att bli samma färger på båda skärmarna.

Är VGA-uttaget så in i fagerhult mycket sämre?
Vilken upplösning man föredrar beror dels på hur bra syn man har och dels vad det är man använder skärmen till. Men grovt sett vill många ofta ha hög upplösning för bildarbete men gärna lite lägre för textarbete.

Många med genomsnittligt god syn föredrar 19-tummare vid textarbete eftersom text blir mer lättläst då utan att behöva röra några inställningar (nu talar jag om Windows). Det här är ett skäl för att 22-tumsskärmar med 1680x1050 sannolikt på sikt kommer att konkurrera ut 20-tummare med samma bildstorlek. Man kan säga att en 22-tummare med 1680x1050 är en bredbildsversion av de klassiska 19-tummarna med 1280x1024 och 20-tummarna med 1680x1050 är en bredbildsversion av 17-tummarna med 1280x1024.

Jag är inte helt klar över hur du kopplar in skärmarna ...? Var sätter du dvi-vga-adaptern?

Säkraste tipset är annars att försöka hitta ett grafikkort med dubbla dvi-utgångar, finns sådana som inte kostar avskräckande mycket. Tänk på att så länge du inte kör 3D (dvs spel) klarar du dig bra med ett ganska enkelt kort.
 
ANNONS