Annons

Min bild säljs som motiv på en ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Min bild "The Eyes" säljs på Amazon som motiv på en ryggsäck. För det första har de snott bilden, för det andra så är det inte tillräckligt bra kvalité för att vara på en ryggsäck så den som köper ryggsäcken kommer att bli besviken. Jag tycker det är mer allvarligt att de säljer min bild än att de lånar den på en liten blogg eller så.

http://www.amazon.it/Snoogg-Gialli-Laptop-Backpack-Casual/dp/B01A6OJA0K

Någon som har något tips på vad jag ska göra? Det är tyvärr Amazon Italien så det lär väl bli svårt att få någon ersättning. Men jag gillar inte att några tjänar pengar på min bild samt att man lurar kunderna. Den säljs även som wallpaper på en del ställen men där har jag bara sagt till dem att de måste ta bort bilden.

Tack på förhand!
Bee
 

andreassofus

Aktiv medlem
trist när sånt händer. Men det är en ganska mörk bild med ett par lysande kattögon. är du helt säker på att det är just din bild? känns som en ganska vanlig bild om du förstår vad jag menar.

Inte så att jag misstror dig men lite pinsamt om det nu inte är din bild :)
 

Bee

Aktiv medlem
trist när sånt händer. Men det är en ganska mörk bild med ett par lysande kattögon. är du helt säker på att det är just din bild? känns som en ganska vanlig bild om du förstår vad jag menar.

Inte så att jag misstror dig men lite pinsamt om det nu inte är din bild :)
Det är absolut min bild, icke att ta fel på ;) Jag vet att det finns massor av bilder med svart katt och gula ögon men den här sticker ut lite. I alla fall i mina ögon ;)

http://www.beethalin.se/

Jag sökte dessutom på den med images/google.se

Bee
 

CT-54

Aktiv medlem
På hemsidan som Erland serverar en länk till skriver företaget (under About Us): "We allow the artist to concentrate on their art work and help them with managing their sale process. Artists sell their artwork as gallery quality art prints, iPhone cases, skin's, mugs and other fine products - without giving up control of their rights." - Kan ju vara värt att notera...! Med större stil skriver de sedan: "The artwork on Snoogg is created by immensely talented artists from around the world." Rent praktiskt har jag inget råd, men hoppas du får ordning på det hela!
 

Bee

Aktiv medlem
På hemsidan som Erland serverar en länk till skriver företaget (under About Us): "We allow the artist to concentrate on their art work and help them with managing their sale process. Artists sell their artwork as gallery quality art prints, iPhone cases, skin's, mugs and other fine products - without giving up control of their rights." - Kan ju vara värt att notera...! Med större stil skriver de sedan: "The artwork on Snoogg is created by immensely talented artists from around the world." Rent praktiskt har jag inget råd, men hoppas du får ordning på det hela!
without giving up control of their rights, jo jag tackar jag!

Jag ska kontakta dom och även Amazon så att de tar bort ryggsäcken. Vill dock inte att de gör de förrän jag fått kontakt med företaget ifråga. Har dock ingen aning om vad jag ska kräva för ersättning. De säljer ryggsäcken för 130 kr/styck för just den modellen, sedan kanske de säljer andra modeller med mitt motiv, förstår inte italienska så jag vet ju inte vad det står. Har de sålt under en längre tid så blir det mycket pengar. De kan ju ha hållit på i flera år!

Bee
 

CT-54

Aktiv medlem
Under "SELL YOUR ART" på samma sida står det mer om affärsmodellen. Läser jag rätt är det någon annan som håvar in pengar på din bild två gånger i månaden när något blir sålt, förutom då att företaget vinner på det.
Det verkar inte vara ett italienskt företag; snarare kanske indiskt när man ser på deras "online partners"...
 

Bee

Aktiv medlem
Under "SELL YOUR ART" på samma sida står det mer om affärsmodellen. Läser jag rätt är det någon annan som håvar in pengar på din bild två gånger i månaden när något blir sålt, förutom då att företaget vinner på det.
Det verkar inte vara ett italienskt företag; snarare kanske indiskt när man ser på deras "online partners"...
Nu blir jag förbannad! Kan det vara så att någon snott min bild och sedan håvar in pengar varje månad! Har de ingen koll? Verkar konstigt om de tar emot en bild i webbupplösning och inte funderar på om den kan vara snodd från internet.

Frågan är vad som är smart att göra. Jag vill kräva skadestånd för att de säljer min bild på diverse väskor, mobilfodral, rygggsäckar, datafodral utan min tillåtelse. Vad händer om de säger att de handlat i "god tro"? Vilket skadestånd ska jag kräva? Vet ju ej hur länge de hållit på, kan ju vara flera år. Om det är någon privatperson som sålt min bild så lär jag väl få svårt att få någon ersättning.

Finns det någon som kan råda mig?

Bee
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Samma ryggsäck verkar finnas på engelska Amazon också:

https://www.amazon.co.uk/Snoogg-Backpack-Rucksack-Bookbag-Satchel/dp/B0146JY5U6/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1463584705&sr=8-3&keywords=rucksack+black+cat

Och möjligen på tyska Amazon också:

https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=Snoogg+katzenaugen&rh=i:aps,k:Snoogg+katzenaugen


I ditt läge skulle jag kontakta en advokat, och kräva dels ett saftigt skadestånd för olovligt bildbruk, dels det skulle jag kräva att få veta exakt hur många gånger bilden har använts, och på vilka prylar. Slutligen skulle jag krävt att _alla_ produkter med bilden på skall förstöras och jag skall få ett skriftligt intyg från någon som gör sig personligen ansvarig för det att så har skett.

Edit:
ovanpå ovanstående krav skulle jag, av företaget bakom, krävt att få veta vem som gett dem tillstånd att använda din bild. Dessutom skulle jag krävt att få veta hur mycket pengar de betalat till denna, och till vilket bankkonto pengarna har gått.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu blir jag förbannad! Kan det vara så att någon snott min bild och sedan håvar in pengar varje månad! Har de ingen koll? Verkar konstigt om de tar emot en bild i webbupplösning och inte funderar på om den kan vara snodd från internet.

Finns det någon som kan råda mig?
Bilder och foton har tyvärr inget värde längre... "Bara att acceptera."
 

Bee

Aktiv medlem
Bilder och foton har tyvärr inget värde längre... "Bara att acceptera."
Jag kan inte acceptera att någon skitstövel tjänar pengar på min bild. :mad:
Ok om det hade varit någon som använt bilden på sin privata blogg så hade jag onte gjort något. Men att det kan finnas någon som håvar in pengar varje månad på min bild gör mig förbannad!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan inte acceptera att någon skitstövel tjänar pengar på min bild. :mad:
Ok om det hade varit någon som använt bilden på sin privata blogg så hade jag onte gjort något. Men att det kan finnas någon som håvar in pengar varje månad på min bild gör mig förbannad!
Håller faktiskt med dig i det stora hela.

Däremot så kan duktiga personer få in hela månadsinkomstert på bloggar, och potentiellt mycket mer än på en sådan här indisk väska av tydligen tveksam kvalitet och upplaga.

Så helt skall du inte avfärda fallet "A" - blir ett dåligt argument för fallet "B" (som är principiellt mycket lika varandra).
 

martinot

Aktiv medlem
ANNONS