Gammal 2019-06-12, 19:22
J O Härnström

Johnssoon skrev: Jo det syntes, är detta en filmat med en G7? :)
Filmat med GH5, 4K 100 Mbps

Det är när man komprimerar 100 mbps som problemen uppstår.

G7 eller GH5 vid 100 Mbps spelar ingen roll.
Gammal 2019-06-12, 19:34
Johnssoon

Newline skrev: Jag funderar på din film är ok när du tittar på den t.ex. via en Tv. En källa till fel när det gäller "hackighet" kan annars vara just Mega OIS "Stabiliseringen" som försöker kompensera vid panorering.
Men är filmen ok direkt ur kameran kan du bortse från detta.
Bara en tanke.
Det är jätte stor skillnad, så youtube "förstör" väl klippet. :(
Gammal 2019-06-12, 19:35
Johnssoon

J O Härnström skrev: Filmat med GH5, 4K 100 Mbps

Det är när man komprimerar 100 mbps som problemen uppstår.

G7 eller GH5 vid 100 Mbps spelar ingen roll.
okok!
Men det finns ju så många andra klipp som jag vill länka men vet inte om jag får?
Där man kan se stor skillnad på kvalitén
Gammal 2019-06-12, 19:59
Kalleboston

Johnssoon skrev: Nej det gör jag inte, om du tänker på färgerna så är det för att jag pillade lite med färgerna och gjorde det lite "varmare".
Satt på huk när jag filmade detta så därav skaket :')

Det var en fruktansvärt härlig dag! tack förresten! :)
Nej jag tänkte faktiskt mer på aspekten med slutartid. Filmar du i 60 fps bör du ligga på 1/120 slutartid. Hade du nåt autoläge där kameran fixar bländare och slutare automatiskt?

Ibland kan man få väldigt korta slutartider i och med att det är väldigt ljust ute och kameran kompenserar så att det inte ska bli överexponerat.
Gammal 2019-06-12, 20:36
Johnssoon

Kalleboston skrev: Nej jag tänkte faktiskt mer på aspekten med slutartid. Filmar du i 60 fps bör du ligga på 1/120 slutartid. Hade du nåt autoläge där kameran fixar bländare och slutare automatiskt?

Ibland kan man få väldigt korta slutartider i och med att det är väldigt ljust ute och kameran kompenserar så att det inte ska bli överexponerat.
Just vid detta tillfället var allt inställt på orginal så förmodligen va det nog auto på. Eller jag som inte ställt ner något. Tittat lite mer på klipp på youtube nu som sagt om bättre inställningar :) Men ska försöka ta mig ut när det blir bättre väder och prova igen :)
Gammal 2019-06-12, 23:57
PMD

Johnssoon skrev: https://www.youtube.com/watch?v=f1-NsYXWxnk
Länkar till ett klipp för att ni ska kunna se vad jag menar.
Vindbrus och ostadigt hållen kamera, men annars är det väl bra? Vad är du missnöjd med?
Gammal 2019-06-13, 09:18
J O Härnström

Något som man kan missa men som påverkar kvaliteten.
Vid små bländaröppningar så uppstår diffraktion som kan försämra skärpan.
Lumix G7 har en micro-4/3 sensor där diffraktionen börjar göra sig påmind vid mindre bländare än f8.
Jag använder aldrig mindre bländare än f11.

En bra investering vid filmning är ett ND-filter. Det finns billiga ND8-filter som sänker ljuset med 3 bländarsteg. Men ännu bättre är ett variabelt ND-filter så att man sänka ned till 5-6 steg.
Framförallt kan man då använda lämpliga slutartider för att få bra flyt och fina rörelser i videon.
Gammal 2019-06-13, 16:39
Johnssoon

PMD skrev: Vindbrus och ostadigt hållen kamera, men annars är det väl bra? Vad är du missnöjd med?
Det finns lixom inget djup i bilden, Vet inte om det är skärpan jag menar. Det är suddigt runt armarna. Det blir lixom pixligt, det är det jag inte är nöjd med :(
Gammal 2019-06-13, 16:42
Johnssoon

J O Härnström skrev: Något som man kan missa men som påverkar kvaliteten.
Vid små bländaröppningar så uppstår diffraktion som kan försämra skärpan.
Lumix G7 har en micro-4/3 sensor där diffraktionen börjar göra sig påmind vid mindre bländare än f8.
Jag använder aldrig mindre bländare än f11.

En bra investering vid filmning är ett ND-filter. Det finns billiga ND8-filter som sänker ljuset med 3 bländarsteg. Men ännu bättre är ett variabelt ND-filter så att man sänka ned till 5-6 steg.
Framförallt kan man då använda lämpliga slutartider för att få bra flyt och fina rörelser i videon.
Hmm okej, de youtube klippen jag tittat på så säger dem att man ska ha på lägsta om man kör med kit lensen 14-42mm. Men jag får kika lite på detta, jag är helt ny inom detta området :).
Fick det tipset av en kompis också så jag ska ta och kika på det också!
Gammal 2019-06-13, 17:00
J O Härnström

Johnssoon skrev: Det finns lixom inget djup i bilden, Vet inte om det är skärpan jag menar. Det är suddigt runt armarna. Det blir lixom pixligt, det är det jag inte är nöjd med :(
Det är defekter som uppkommer pga. den hårda komprimeringen. Om man tittar på originalfilmen så ska det se bra ut. Och om man klipper, redigerar och renderar filmen i tillräckligt hög bithastighet så ska det också se bra ut.
Man kan likna det vid hur en dålig jpg-bild ser ut som är på tok för hårt komprimerad.
Att filmen är skakig förvärrar kvaliteten och det blir svårare att komprimera med bra resultat.
Gammal 2019-06-13, 17:06
J O Härnström

Om du pausar bilden och fryser den i en sekvens som ser dålig ut när du tittar på Youtube så ser du defekterna tydligt. Pixlarna har i vissa partier bakats ihop till kluster pga. den förstörande komprimeringen.
Gammal 2019-06-13, 17:06
Johnssoon

J O Härnström skrev: Det är defekter som uppkommer pga. den hårda komprimeringen. Om man tittar på originalfilmen så ska det se bra ut. Och om man klipper, redigerar och renderar filmen i tillräckligt hög bithastighet så ska det också se bra ut.
Man kan likna det vid hur en dålig jpg-bild ser ut som är på tok för hårt komprimerad.
Att filmen är skakig förvärrar kvaliteten och det blir svårare att komprimera med bra resultat.
okok, ska iväg imorn på en helgs fiske så får prova köra med stativet då :)
Gammal 2019-06-17, 20:10
Johnssoon

Efter helgens fiske och lite filmade så blev jag jätte nöjd med kvaliten, dock filmade jag i 4k ist :) https://www.youtube.com/watch?v=qf3hpg6WBUY en liten kort film! Tack för all hjälp :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:08.

Lastolite HaloCompact