Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metadata för webb

Produkter
(logga in för att koppla)

strindberg

Aktiv medlem
Undrar något över var i metadatan jag bör lägga in information så att den sedan vidare blir sökbar på nätet.

Alltså, kan man lägga in metadata i en bild och i sf var, så att den blir sökbar på exempelvis google??

Tack på förhand

Johan Strindberg
 

Stina.D

Aktiv medlem
Tror inte Google läser IPTC-fälten.
Men jag vet att Google läser alt-taggar.

Det är alltså i html-koden du ska tagga dina bilder genom att lägga in nyckelord i alt-taggen.
 

Spot

Aktiv medlem
Nej, alt-attributet (det är inte ett eget element) ska inte användas för att ange ytterligare information om en bild, det är till för att ange en alternativ text för webbläsare som inte kan visa själva bilden överhuvudtaget, exempelvis textbaserade läsare, läsare för blinda eller folk som av någon anledning stängt av bildvisning i sin vanliga läsare.

Det finns tyvärr inte någon standardiserad mekanism i HTML för att ange den här typen av metadata för ett bildelement. Ett bättre val än alt-attributet är title- eller möjligtvis longdesc-attributet. Ett annat sätt är att själv strukturera ett mikroformat med hjälp av standard HTML-taggar med genomtänkta klassificeringar. (Såvitt jag vet finns det ännu inte något "officiellt" sådant.)

För mer läsning om alt-, title- och longdesc-attributen och deras användande kan jag rekommendera Roger Johanssons artikel.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Jag vet att alt-taggen (förlåt attributet) är skapat för synskadade och för de få som har stängt av bilder i sin webbläsare.

Men frågan var hur man gör för att få google att förstå vad bilden föreställer. Och då fungerar alt-taggen utmärkt.

Naturligtvis ska man formulera den så att den beskriver bilden på ett bra sätt för synskaded också. Men rimligen så går det att kombinera.
 
ANNONS