Annons

Att "besiktiga" en begagnad kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

IziaH

Medlem
Jag ska åka iväg och titta på en begagnad digital systemkamera imorgon och tänkte kolla om någon har några tips på hur jag "besiktigar" och provar den på bästa sätt innan köpet.

Tacksam för svar!
 

c0nne

Aktiv medlem
Skriv gärna vad det är för märke och modell, finns säkert vanliga problem/fel specifikt till varje märke/modell.


MVH
Conrad
 

c0nne

Aktiv medlem
Har själv haft en D40x, men köpte den ny och jag vårdade den bra så upplevde aldrig något problem med den, den manövreras till största del från menyer så inte mycket där som bör vara fel. övrigt hade jag isåfall kollat över hur sliten kameran är överlag, man kan då mer uppfatta dess skick om den används flitigt.


Finns säkert nån annan som kan utala sig mer :)

MVH
Conrad
 

IziaH

Medlem
Tack för snabbt och mycket bra svar!
Kommer ha användning för detta imorgon.

Vet du hur man kan kolla direkt i kameran hur många exponeringar den har tagit?
Enligt säljaren ska den ha tagit 500 exponeringar, men man vill ju alltid dubbelkolla :)
 

Makten

Aktiv medlem
Men, finns det inte något sätt som man kan kolla det direkt i kameran då?
Nix, men om säljaren säger 500 och skulle överdriva med en faktor 10, så är det ändå lugnt. Jag tror inte du behöver oroa dig alls för sånt.

Kolla så att kameran fokuserar rätt bara. Det är en av mycket få saker man behöver oroa sig över.
 

IziaH

Medlem
Nix, men om säljaren säger 500 och skulle överdriva med en faktor 10, så är det ändå lugnt. Jag tror inte du behöver oroa dig alls för sånt.

Kolla så att kameran fokuserar rätt bara. Det är en av mycket få saker man behöver oroa sig över.
Tack för dom mycket bra tipsen!
 

Lucanus

Aktiv medlem
Nix, men om säljaren säger 500 och skulle överdriva med en faktor 10, så är det ändå lugnt. Jag tror inte du behöver oroa dig alls för sånt.

Kolla så att kameran fokuserar rätt bara. Det är en av mycket få saker man behöver oroa sig över.
Jag har en Nikon D50 som är äldre än D40x. Min har tagit 80000 exponeringar och den går fortfarande finfint. Så om det är betydligt mer än 500 så är det ändå lugnt, men kanske tillfälle att pruta ner priset.......
 
ANNONS