Annons

Flera portokostnader på Crimson??

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Hade tänkt att dra iväg lite beställningar på Crimson. Men nu är det så att jag tänkt lägga beställningar på frontweb express, prefix, samt poster, dvs på 3 av deras tjänster. Innebär detta att jag behöver betala porto för 3st beställningar??.. Deras kundtjänst stängde idag vid 15 och öppnar åter på torsdag. Är det någon som vet om det blir flera portokostnader eller kan man undvika detta på något sätt???
 

Graylingman

Aktiv medlem
Du får betala flera portokostnader. Detta pga att deras hantering är i så hög grad automatiserad. Att sampacka flera ordrar skulle kräva handpåläggning och därmed ett högre pris.
 

Joel.S

Aktiv medlem
Det är bara att bita i det sura äpplet tyvärr. Jag har fått gjort det flera gånger. Lite synd, men det är det värt för det blir alltid toppen resultat hos dom!
 

Walle

Aktiv medlem
Är det jag som är specialkund eller? Har aldrig varit några som helst problem för mig. Jag brukar lägga ordrarna och sedan ringa straxt efter öppningstid dagen efter (eller straxt efter att jag har lagt ordrarna om jag gör det tidigt på dagen, vilket jag sällan gör).

I.o.f.s. verkar det inte vara möjligt att bli fakturakund längre? Något som de i alla fall inte har tagit bort för mig. Eller så är det bara hemsidan som är lite otydlig :)

"Handpåläggningen" som jag förstår det består av att i datorn markera hur/var varje order ska skickas. Exponeringen må vara automatiserad, men bilderna packas fortfarande i påsar och kuvert av helt vanliga livs levande människor (Tror jag! Vad jag vet packar inte printarna bilderna direkt i ziplock-påsar och papperskuvert, eller ihoprullade i papperscylindrar.)

En gissning är att printern som printar bilderna även har en skrivare som skriver ut bilden i miniformat tillsammans med lite bildinfo, och att denna sedan används för att identifiera packningen. Denna teori anser jag stödjs av faktumet att man alltid får med en bunt just sådana blad med sina beställningar. Lite olika ser de ut beroende från vilken maskin bilderna är printade.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Visst packas de manuellt, men du får gärna förklara, eftersom jag måste beställa på tex Express, alltså ladda upp bilder, välja format, välja leveranssätt (kort, i butik eller just faktura), sedan är det ju beställt. Om man sedan beställer en Poster fem minuter senare så skickas ju dessa separat till mig som kund. Jag ska ringa och fråga vid tillfälle, men jag tror inte de kommer skicka dem tillsammans. Vi får se.
 

aswe

Aktiv medlem
För mig har de slagit ihop räkningarna till en räkning, men jag får fortfarande betala det som jag redan har godkänt vid beställningen.
Jag tycker också att det är dåligt och krångligt. Hade gärna önskat att man kunde beställa allt på en gång utan att byta mellan posters och express i alla fall.
 

Walle

Aktiv medlem
De har tidigare slagit ihop och dragit fraktkostnader för extra beställningar för mig, vid flera tillfällen. Alltså efter att jag har ringt dem. Ibland har det handlat om att jag har missat att beställa några bilder och lagt en ny beställning strax efter, några gånger har det handlat om att jag har nyttjat olika tjänster.

Det var dock 1-1½ år sedan jag sist behövde göra en sådan dubbelbeställning som också skulle skickas, så det är mycket möjligt att de har ändrat sina rutiner sen dess.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Hmmm... mitt svar baseras på det svar jag fick när jag ringde och frågade om just detta för något år sedan. Antingen har de olika rutiner för olika kunder, eller för olika kombinationer av tjänster eller kanske man får olika svar beroende på vem man råkar fråga :)
 

Walle

Aktiv medlem
Hmmm... mitt svar baseras på det svar jag fick när jag ringde och frågade om just detta för något år sedan. Antingen har de olika rutiner för olika kunder, eller för olika kombinationer av tjänster eller kanske man får olika svar beroende på vem man råkar fråga :)
Det var som sagt ett tag sedan jag behövde "samfrakta", så det kan ju ha ändrats. Men sen är det kanske inte helt omöjligt att de behandlar "gamla stamkunder" (jag har haft konto sen 2002) och nyare kunder olika (utan vetskap om hur länge du har varit kund). Eller så har jag bara haft tur :) Det kan ju även vara en kombination av samtliga faktorer :)
 

HåkanH

Medlem
Det var som sagt ett tag sedan jag behövde "samfrakta", så det kan ju ha ändrats. Men sen är det kanske inte helt omöjligt att de behandlar "gamla stamkunder" (jag har haft konto sen 2002) och nyare kunder olika (utan vetskap om hur länge du har varit kund). Eller så har jag bara haft tur :) Det kan ju även vara en kombination av samtliga faktorer :)
Hej.

Jag skriver från Crimson och vill bara förtydliga detta med samfrakt av ordrar så att det inte uppstår något missförstånd och att ingen tror att vi behandlar våra kunder olika, hur länge man än har gjort sina bilder hos oss.

Jag brukar svara på mailen när man frågar om samfrakt att vi har skilda beställnings-tjänster just för att det inte går att skicka stora och små bilder tillsammans, små bilder skulle skada de stora om vi trycker ner i ett rör och stora bilder skulle ingen bli glad om vi viker ihop för att få plats i ett kuvert.

Canvastavlor måste skickas helt separat eftersom vad som helst i förpackningen skulle göra "intryck" i canvasduken i posthanteringen, och det vill ju ingen ha!

Vi abetar just nu med en fotoboks-programvara som vi hoppas ska bli "outstanding"!! Men när vi är klara med den under våren, då ska vi försöka lösa problemet med skilda ordrar, dvs man ska kunna beställa allt i samma session. Även då kommer fraktpriset att anpassas till vad man beställt och hur vi måste skicka bilderna, men man ska inte behöva göra flera ordrar.

Tills dess hoppas jag att ni har överseende med den logistik vi har just nu.

Hoppas Håkan på Crimson.
 

abbeman

Aktiv medlem
Hej.

Jag skriver från Crimson och vill bara förtydliga detta med samfrakt av ordrar så att det inte uppstår något missförstånd och att ingen tror att vi behandlar våra kunder olika, hur länge man än har gjort sina bilder hos oss.

Jag brukar svara på mailen när man frågar om samfrakt att vi har skilda beställnings-tjänster just för att det inte går att skicka stora och små bilder tillsammans, små bilder skulle skada de stora om vi trycker ner i ett rör och stora bilder skulle ingen bli glad om vi viker ihop för att få plats i ett kuvert.

Canvastavlor måste skickas helt separat eftersom vad som helst i förpackningen skulle göra "intryck" i canvasduken i posthanteringen, och det vill ju ingen ha!

Vi abetar just nu med en fotoboks-programvara som vi hoppas ska bli "outstanding"!! Men när vi är klara med den under våren, då ska vi försöka lösa problemet med skilda ordrar, dvs man ska kunna beställa allt i samma session. Även då kommer fraktpriset att anpassas till vad man beställt och hur vi måste skicka bilderna, men man ska inte behöva göra flera ordrar.

Tills dess hoppas jag att ni har överseende med den logistik vi har just nu.

Hoppas Håkan på Crimson.
Hej

Jag är en mycket trogen kund och kan ha förståelse för att det inte går att samfrakta och att det också skulle bli ett extra moment i flödet. Vad jag däremot tycker är väldigt irriterande är att ni gjort om så att ni skickar en faktura efter varje beställning. Tidigare var det så att ni skickade en samlingsfaktura ungefär en ggr/månad. Om jag nu gör t ex 6 beställningar en månad så kommer jag att betala 6 x fakturaavgift = 120kr. Det är något som gör att jag tyvärr faktiskt funderar på att byta labb. Nog för att er nya sida är snyggare och i många fall bättre,, men för oss som varit kunder länge har det bara blivit omständigare (då man t ex inte kan beställa större och mindre format i samma beställning)samt större kostnader i form av extra frakter och extra fakturaavgifter.
/Albin Bogren
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Tack Håkan för snabbt svar. Ser fram emot förbättringarna. Även jag undviker att välja faktura eftersom ni lägger på fakturaavgift på varje order...men det kanske är så det ska vara även fast ni skulle kunna göra en samlingsfaktura.
 

stefan p

Aktiv medlem
dyr frakt men...

Tack för bra svar Crimson.
Det kan kännas lite tufft att betala för flera frakter men godset har alltid kommit fram oskadat.
Jag anlitar Crimson sedan flera år och upplever dom som mycket proffsiga. Mycket hög kvalitet på samtliga jobb så jag kan verkligen rekommendera dom. Canvastrycken är otroligt fina och jag har testat flera andra som dock inte kommer upp i samma klass.
Under alla år har jag råkat ut för 1 fel och då rörde det sig om materialfel på canvasen. Fick omedelbart ett nytt ex dagen efter.
Mvh, Stefan W Persson
 

Walle

Aktiv medlem
Hej.

Jag skriver från Crimson och vill bara förtydliga detta med samfrakt av ordrar så att det inte uppstår något missförstånd och att ingen tror att vi behandlar våra kunder olika, hur länge man än har gjort sina bilder hos oss.

Jag brukar svara på mailen när man frågar om samfrakt att vi har skilda beställnings-tjänster just för att det inte går att skicka stora och små bilder tillsammans, små bilder skulle skada de stora om vi trycker ner i ett rör och stora bilder skulle ingen bli glad om vi viker ihop för att få plats i ett kuvert.

Canvastavlor måste skickas helt separat eftersom vad som helst i förpackningen skulle göra "intryck" i canvasduken i posthanteringen, och det vill ju ingen ha!

Vi abetar just nu med en fotoboks-programvara som vi hoppas ska bli "outstanding"!! Men när vi är klara med den under våren, då ska vi försöka lösa problemet med skilda ordrar, dvs man ska kunna beställa allt i samma session. Även då kommer fraktpriset att anpassas till vad man beställt och hur vi måste skicka bilderna, men man ska inte behöva göra flera ordrar.

Tills dess hoppas jag att ni har överseende med den logistik vi har just nu.

Hoppas Håkan på Crimson.
Som vanligt snabbt och tydligt svar från er!

Min mening var inte att ge sken av särbehandling, även om jag nu inser att det ser ut så! Med det vill jag också säga att jag på intet sätt är missnöjd med hur jag som kund har behandlats, tvärt om! I de fall med "samfrakt" som jag pratar om så kan det mycket väl röra sig om kopior med liknande storlekar, och i flera fall vet jag att det rör sig om kopior med identiska storlekar printade på Noritsun via prefix-tjänsten. I de fallen har det rört sig om att jag helt enkelt har missat att beställa någon/några kopior när jag har gjort den ursprungliga beställningen. Att det kan samfraktas utan extra kostnad ser jag inte som "bra", utan som fullkomligt naturligt, eftersom det (så vitt jag vet) saknas en "modifiera order"-möjlighet.

Om den månatliga samlingsfakturan har försvunnit även för mig kan jag inte uttala mig om, eftersom mina fakturor går direkt till min bokföringsagent.
 

HåkanH

Medlem
Hej

Jag är en mycket trogen kund och kan ha förståelse för att det inte går att samfrakta och att det också skulle bli ett extra moment i flödet. Vad jag däremot tycker är väldigt irriterande är att ni gjort om så att ni skickar en faktura efter varje beställning. Tidigare var det så att ni skickade en samlingsfaktura ungefär en ggr/månad. Om jag nu gör t ex 6 beställningar en månad så kommer jag att betala 6 x fakturaavgift = 120kr. Det är något som gör att jag tyvärr faktiskt funderar på att byta labb. Nog för att er nya sida är snyggare och i många fall bättre,, men för oss som varit kunder länge har det bara blivit omständigare (då man t ex inte kan beställa större och mindre format i samma beställning)samt större kostnader i form av extra frakter och extra fakturaavgifter.
/Albin Bogren

Hej Albin.

Jag förstår din synpunkt.

Varje gång någon väljer faktura så kostar det oss 48 kronor i administrativa kostnader, det är papper, arbete, kuvert, porto, påminnelser, porto igen, och framförallt utebliven betalning. Vi måste som företag ta tillbaka det någonstans. De 20 kronorna vi tar i expeditionskostnad täcker inte hälften av den kostnaden! Självklart skulle vi helst vilja att alla betalade sina bilder med kort, men vi vill ju ändå ge möjlighet för dem som inte vill använda kortet. Då har vi bestämt att vi försöker ta halva kostnaden var, vi och kunden, vid valet av faktura. Detta gäller då när vi samfakturerar. Det görs inte en gång i månaden utan styrs av beloppet, första faktureringen i månaden är på ett totalt högt belopp, sedan faller det och sista faktureringen en noll-fakturering.

Hälsningar
/// Håkan / Crimson
 
ANNONS