Annons

Teknik för ökat skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

c0nne

Aktiv medlem
Är intresserad utav hur man lägger ihop flera bilder med olika fokuspunkter för att få större skärpedjup, det handlar om makrobilder.


Posta gärna någon video om ni känner till någon sådan.



MVH
Conrad
 

iBoat

Aktiv medlem
Är intresserad utav hur man lägger ihop flera bilder med olika fokuspunkter för att få större skärpedjup, det handlar om makrobilder.


Posta gärna någon video om ni känner till någon sådan.



MVH
Conrad
Vet inte någon video. Det finns en del specialprogram som syr ihop flera bilder i olika fokusplan, men om du har tillgång till Photoshop fr o m CS2 kan du använda "Auto Align Layers" för att sy ihop dem. Bilden nedan består av 8-10 bilder om jag minns rätt. Visserligen ingen makrobild även om den är plåtad med ett makroobjektiv.
 

Bilagor

Joel.S

Aktiv medlem
Är intresserad utav hur man lägger ihop flera bilder med olika fokuspunkter för att få större skärpedjup, det handlar om makrobilder.


Posta gärna någon video om ni känner till någon sådan.



MVH
Conrad
Jag har för mig att det fanns en sådan här guide i en Kamera & Bild tidning skriven av Moderskeppet. Jag ska kolla vidare och se ifall jag hittar vilket nummer det var i.
 

c0nne

Aktiv medlem
Vet inte någon video. Det finns en del specialprogram som syr ihop flera bilder i olika fokusplan, men om du har tillgång till Photoshop fr o m CS2 kan du använda "Auto Align Layers" för att sy ihop dem. Bilden nedan består av 8-10 bilder om jag minns rätt. Visserligen ingen makrobild även om den är plåtad med ett makroobjektiv.


Shysst ska kolla upp det!

Tack för svaret!


MVH
Conrad
 

c0nne

Aktiv medlem
Jag har för mig att det fanns en sådan här guide i en Kamera & Bild tidning skriven av Moderskeppet. Jag ska kolla vidare och se ifall jag hittar vilket nummer det var i.



Vore jag tacksam för! Var det förra året det var med i tidningen eller? Prenumererar nämligen på tidningen men har inte hunnit läsa så många då jag varit borta länge.


MVH
Conrad
 

stefohl

Aktiv medlem
Är intresserad utav hur man lägger ihop flera bilder med olika fokuspunkter för att få större skärpedjup, det handlar om makrobilder.
I Fotografisk Tidskrift nr 2/09 skrev jag en artikel om detta och hur man ska arbeta i Photoshop för att få bra resultat. Tidningen kanske finns på ditt bibliotek, kan annars beställas från Sv Fotografers Förbund.

Stefan
 

gissenkissen

Aktiv medlem
Är intresserad utav hur man lägger ihop flera bilder med olika fokuspunkter för att få större skärpedjup, det handlar om makrobilder.


Posta gärna någon video om ni känner till någon sådan.



MVH
Conrad
Jag vet att Fredrik Holm på www.moderskeppet.se/tips hade en artikel om detta med illustration av en skiftnyckel. Tyvärr ligger deras sökfunktion nere för tillfället. Gör ett försök senare.
/Rolf
 

Lucanus

Aktiv medlem
Är intresserad utav hur man lägger ihop flera bilder med olika fokuspunkter för att få större skärpedjup, det handlar om makrobilder.


Posta gärna någon video om ni känner till någon sådan.



MVH
Conrad
Denna metoden heter också "stackning". Ett enkelt program att börja med är CombineZP. Sök på det och ladda ner det. Det är enkelt att lära sig själv.
 
ANNONS