Annons

Musik till bildspel, vem är ansvarig?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jodå, men jag är med dig. Det var själva bildspelet jag kommenterade i mitt senaste inlägg.

Jag är inte alls med på att jag inte skulle ha upphovsrätten till min egen film. Givetvis förstår jag att jag inte kan få upphovsrätten till andras bilder.

Det jag helt enkelt undrar är vad du bygger ditt resonemang på. Som jag skrivit tidigare har jag uppfattat den praktiska definitionen av verkshöjd som tämligen generös när det gäller rörlig film. Det är möjligt att jag förstått fel dock, men jag har läst innantill. :)
Jag tycker att det fortfarande verkar som om du inte förstår skillnaden. När det gäller rörlig film i allmänhet kan ju varje enskild bildruta hålla verkshöjd och då håller givetvis filmsekvensen också verkshöjd. Det har således ingen likhet med arbetet att sätta samma ett bildspel (dvs att bestämma i vilken ordning och hur länge några andra verk ska visas).
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag tycker att det fortfarande verkar som om du inte förstår skillnaden. När det gäller rörlig film i allmänhet kan ju varje enskild bildruta hålla verkshöjd och då håller givetvis filmsekvensen också verkshöjd. Det har således ingen likhet med arbetet att sätta samma ett bildspel (dvs att bestämma i vilken ordning och hur länge några andra verk ska visas).

Vad jag känner till gör man aldrig en bedömning av enskilda bildrutor i en film för att avgöra verkshöjden. Jag kan givetvis ha fel.

Jag måste ha missat när vi började diskutera att innehållet i hela bildspelet skulle vara skapat av någon annan än den som gör bildspelet. Min utgångspunkt är att bildspel generellt har verkshöjd, men för att överhuvudtaget prata om samma sak måste vi nog definiera vilken typ av bildspel vi pratar om.

Utifrån din syn på verkshöjd, hur skulle du definiera kriteriet för verkshöjd på ett bildspel?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Definitionen av verkshöjd är densamma oavsett vilken form verket har. Exakt var gränsen för upphovsrätt går måste man bedöma i varje enskilt fall.
Men hur definierar du den praktiskt på ett bildspel? Verkshöjd tar inga hänsyn till kvalitet. Det är därför jag undrar vad som ligger till grund för din uppfattning att bildspel inte ses som verk generellt. Varför gör de inte det?

Låt mig citera STIM:

"Ett verk skall representera något nytt i förhållande till vad som skapats tidigare. Det skall vara något unikt. Vad som lika gärna kunnat åstadkommas av någon annan än upphovsmannen har ingen verkshöjd. Verket skall ge uttryck för ett visst mått av självständighet och originalitet. Något kvalitetskrav finns inte. "
 
ANNONS