Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket får jag tjäna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy.R

Medlem
Hej.

Jag undrar hur mycket jag kan få betalt av mina fotojobb utan att behöva ha ett företag reggat och pilla med skatt å sånt.
Hoppas ni förstår vad jag frågar om.

Ha d gött
 

hurf

Aktiv medlem
Detta lär ju bero på vad du tjänar i övrigt. Jag rekommenderar dig att ringa Skatteverket. De kan detta, och de bits inte.
 

control87th

Aktiv medlem
Det finns väl egentligen ingen gräns för hur mycket du får tjäna som privatperson men av flera skäl är det lämpligt/lönsamt att gå över till företagsform när man passerat gränsen för hobby (20 000/år)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Pilla med skatt, kvitton och fakturer ska alla göra. I vilken omfattning och form beror på vad för typ av verksamhet man gör.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Om jag fotar för vänner och dom betalar någon liten summa, typ 500-1000 kr. Måste jag då betala skatt av dom?
I det här landet så vill staten att vi ska betala skatt på allt :)

Nej du behöver inte ta upp det som inkomst, Du kan tjäna 18 612 kronor per år skattefritt (gäller 2012).
Sedan får man se det till sitt samvete :)
 

iSolen.se

Guest
I det här landet så vill staten att vi ska betala skatt på allt :)

Nej du behöver inte ta upp det som inkomst, Du kan tjäna 18 612 kronor per år skattefritt (gäller 2012).
Sedan får man se det till sitt samvete :)
Så länge det inte är fotografering på uppdrag för då räknas det inte längre som hobby.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är inte hans fel att länken visas i sin fulla längd.

Men annars är det rätt att enligt lagen ska alla inkomster redovisas och beskattas. Att det sen finns ett grundavdrag är en annan sak. Normalt sett har man någon annan inkomst som gör att man kommer över grundavdraget, och då läggs ju allt annat till ovanpå.

Man kan dock ha en hobbyverksamhet, så länge den inte har samma inriktning som ens vanliga jobb. Som maskinkonstruktör kan jag fotografera som hobby. Momsavdrag kan inte göras, men man kan kvitta inkomster mot utgifter för just själva hobbyverksamheten. Max omsättning brukar anges till 30000 kronor.

Att det sen finns en rätt stor svart ekonomi, där man helt enkelt låter principen att det som de inte vet på skatteverket behöver de inte bekymra sig om heller, det är en annan sak. Det var väl inte det frågan gällde heller?
 

afe

Aktiv medlem
Tapatalkdiskussionen hör kanske inte hemma här ...

Finns det verkligen en beloppsgräns för vad som räknas som hobbyverksamhet? Om hobbyn går med plus ska det deklareras är det enda jag kan se på skatteverket.se. Jag har precis själv sålt några arkivbilder för reklamändamål, och det lär bli den enda bildförsäljningen jag gör i år - bilderna är inte tagna med vinstsyfte (de är fem år gamla), och det finns ingen varaktighet i min bildförsäljning - alltså är det inte näringsverksamhet.

Jag har pratat med Skatteverket som håller med om att det är hobbyverksamhet, men att den möjligen skulle kunna vara momspliktig p.g.a. beloppet, men i det här fallet är köparen ett företag i ett annat EU-land, och då ska jag ändå inte fakturera någon moms.

När det gäller uppdragsfotografering räknas det såvitt jag förstått som näringsverksamhet eller inkomst av tjänst (och i det senare fallet ska uppdragsgivaren betala skatt och sociala avgifter).
 
ANNONS