Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Hobbes73

Aktiv medlem
Jag tror att den här videon fångar saken ganska bra:
http://www.youtube.com/watch?v=CtbgyJgiF0M
Äger en D600 själv och som lite anekdot varit på kurs i deras lokal här i Calgary där klippet är filmat:)

Var själv extremt rädd efter all dålig publicitet men har aldig haft problemet med min. Den kom i den första batchen och hämtades ut på dagen när den släpptes i Calgary.

Har haft den inne en gång för rengöring, ännu en gång, jag är kameraägare inte fotograf är inte så kunnig eller vågar vara så kunnig att jag rengör den själv. Väntade på dem medan detta skedde och det var inte dyrt heller - hade damm fläckar vid f/22 mest troligen då jag fotat i bergen och vid rodeos där jag bytt glugg.

Funderar du på att köpa tveka inte det är en bra kamera. Om du frågar mig!
 

drakelicious

Aktiv medlem
Jag tror att den här videon fångar saken ganska bra:
http://www.youtube.com/watch?v=CtbgyJgiF0M
Hade alla som haft en D600 runt om i världen fått rösta om OLJEproblemen (inte damm då alla kameror lätt kan få det) så tror jag majoriteten hade sagt att de aldrig haft de :p men visst FAN stör de mig att sånna som dig gör mig osäker att köpa den. Tänker dock inte lägga 3000kr extra på en kamera som påstås inte ha detta problem som bara ger 0.5 fps mer ^^
 

drakelicious

Aktiv medlem
Äger en D600 själv och som lite anekdot varit på kurs i deras lokal här i Calgary där klippet är filmat:)

Var själv extremt rädd efter all dålig publicitet men har aldig haft problemet med min. Den kom i den första batchen och hämtades ut på dagen när den släpptes i Calgary.

Har haft den inne en gång för rengöring, ännu en gång, jag är kameraägare inte fotograf är inte så kunnig eller vågar vara så kunnig att jag rengör den själv. Väntade på dem medan detta skedde och det var inte dyrt heller - hade damm fläckar vid f/22 mest troligen då jag fotat i bergen och vid rodeos där jag bytt glugg.

Funderar du på att köpa tveka inte det är en bra kamera. Om du frågar mig!
Ja, hört att det var mest problem vid de första som släpptes, jag menar. Köper du en idag och den är ny så LÄR de första problemet där inte finnas? Jag är inte heller speciellt jätteduktig så vet inte ens vad det är som skapar oljeproblemet.
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Ja, hört att det var mest problem vid de första som släpptes, jag menar. Köper du en idag och den är ny så LÄR de första problemet där inte finnas? Jag är inte heller speciellt jätteduktig så vet inte ens vad det är som skapar oljeproblemet.
OM, det vore oljefläckar byter Nikon på garantin vad det nu är "Shutter mechanism någonting:)". När jag hämtade kameran sa de på butiken att jag skulle sagt det till dem och de skickat den till Nikon Vancouver där de bytt allt som eventuellt kunde varit ett problem utan kostnad.
 

drakelicious

Aktiv medlem
OM, det vore oljefläckar byter Nikon på garantin vad det nu är "Shutter mechanism någonting:)". När jag hämtade kameran sa de på butiken att jag skulle sagt det till dem och de skickat den till Nikon Vancouver där de bytt allt som eventuellt kunde varit ett problem utan kostnad.
Jaså? Men alltså har de hänt dig och du skickat den dit? För det är ju inte alls farligt om de KAN byta ut så problemet är löst :) klämt mycket på D600 och det är en trevlig kamera.
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Jaså? Men alltså har de hänt dig och du skickat den dit? För det är ju inte alls farligt om de KAN byta ut så problemet är löst :) klämt mycket på D600 och det är en trevlig kamera.
Det var nog snarare så att OM jag ville skulle jag "utnyttja" min garanti. Typ, bara i utifall att:) - Det skulle ta 3-4 veckor sa de i butiken. Jag har tills hösten på mig 2014.

Den är fortfarande mer än jag behöver och även om jag har en gigantiskt inlärningskurva kommer kameran att hänga med mig:). Priset var bra och intresset högt:)
 

drakelicious

Aktiv medlem
Det var nog snarare så att OM jag ville skulle jag "utnyttja" min garanti. Typ, bara i utifall att:) - Det skulle ta 3-4 veckor sa de i butiken. Jag har tills hösten på mig 2014.

Den är fortfarande mer än jag behöver och även om jag har en gigantiskt inlärningskurva kommer kameran att hänga med mig:). Priset var bra och intresset högt:)
Ska nog köpa och se vad som händer :)
 

drakelicious

Aktiv medlem
Kul, jag själv gick från Nikon D80 till Nikon D600 - det var riktigt skoj! Fotar inomhus tävlingar inom hästsport till utomhus rodeos, naturen i bergen, vilda djur och dylikt - stortrivs med den.

Skriv gärna en rad om dina tankar kring den om du slår till!
Låter bra, ska jag absolut göra :). Blir att fota massvis med stjärnor och natur :D
 

Spidertime

Avslutat medlemskap
Trams

Det är ett otroligt tramsande om den här kameran, ja om Nikon överhuvudtaget. Titta tex på Nikonrumors där clownerna av någon outgrundlig anledning får härja fritt. Jag är ganska trött på bli idiotförklarad för att ha köpt eller funderat på att köpa en D600. Problemet existerar helt klart på vissa exemplar men det betyder inte att alla kameror är dåliga. Och det finns ju garanti, får man ett måndagsexemplar är det väl bara att byta. Man kan visst tycka att de hela skötts lite klantigt av Nikon men med tanke på hur omöjligt det är att få slut på debatten hade de nog inget annat val än att byta modellbeteckning. So what, min fjolårsmodell blir inte sämre för det!

Jag använder en D600 sedan januari 2013 och INGEN av mina uppdragsgivare/redaktörer har någonsin klagat på bildernas tekniska kvalitet eller fläckar. Kameran är i dagligt bruk och är på grund av sin storlek och vikt perfekt att ha med även på strapatsrika resor. Jag rengör den regelbundet med en Rocket blower och den har vid halvårsstrecket kollats/rengjorts av Nikon. Mest för att kolla att allt var i skick eftersom den massiva hatkampanjen mot kameran naturligtvis gjorde mig lite orolig! Inget annat har behövt göras på 11 månader och över 20 000 exponeringar. En ettårskontroll är planerad till januari innan garantitiden går ut men sedan sköter jag nog all rengöring själv. Tack för ordet!
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Det är ett otroligt tramsande om den här kameran, ja om Nikon överhuvudtaget. Titta tex på Nikonrumors där clownerna av någon outgrundlig anledning får härja fritt. Jag är ganska trött på bli idiotförklarad för att ha köpt eller funderat på att köpa en D600. Problemet existerar helt klart på vissa exemplar men det betyder inte att alla kameror är dåliga. Och det finns ju garanti, får man ett måndagsexemplar är det väl bara att byta. Man kan visst tycka att de hela skötts lite klantigt av Nikon men med tanke på hur omöjligt det är att få slut på debatten hade de nog inget annat val än att byta modellbeteckning. So what, min fjolårsmodell blir inte sämre för det!

Jag använder en D600 sedan januari 2013 och INGEN av mina uppdragsgivare/redaktörer har någonsin klagat på bildernas tekniska kvalitet eller fläckar. Kameran är i dagligt bruk och är på grund av sin storlek och vikt perfekt att ha med även på strapatsrika resor. Jag rengör den regelbundet med en Rocket blower och den har vid halvårsstrecket kollats/rengjorts av Nikon. Mest för att kolla att allt var i skick eftersom den massiva hatkampanjen mot kameran naturligtvis gjorde mig lite orolig! Inget annat har behövt göras på 11 månader och över 20 000 exponeringar. En ettårskontroll är planerad till januari innan garantitiden går ut men sedan sköter jag nog all rengöring själv. Tack för ordet!
+1 Kul att du gillar den oxå. Tänk om bilägare skulle härja runt på forum såsom D600 och inte D600 ägare gjort på sistone angående bilar som återkallas och så vidare, vore något:) (Lite perspektiv bara).
 
Senast ändrad:

Ljusdans

Aktiv medlem
Man ska nog väga in att en hel massa kameraägare - i och med diskussionen - för första gången i sitt liv brytt sig om att fota himlen vid f/22, och studera bilderna i 100%.

Har aldrig haft en kamera med utbytbara objektiv som varit 100% ren på sensorn strax efter leverans. Vid f/22 mot himlen hittar man alltid något som - vilket i sin tur göder diskussionen ytterligare. "Jag har samma problem!!! Ack och ve för att vara D600-ägare".

Tror mao många förväxlat vanligt damm med oljefläcksproblemet.

Min Sony NEX har fö varit värst av alla kameror hittills när det kommer till just damm i ny kamera. Men tre pump med en rocket blower senare var det löst.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nöjd med min :) Men har lämnat in den för oljefläckar, synligt redan vid bl. 8. Går ej att blåsa bort med blåsbälg. Hursomhelst, inget enormt problem direkt. Extremt bra kamera med fantastisk sensor, dock så är jpegmotorn en katastrof. Färgerna blir helt konstiga.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Man ska nog väga in att en hel massa kameraägare - i och med diskussionen - för första gången i sitt liv brytt sig om att fota himlen vid f/22, och studera bilderna i 100%.

Har aldrig haft en kamera med utbytbara objektiv som varit 100% ren på sensorn strax efter leverans. Vid f/22 mot himlen hittar man alltid något som - vilket i sin tur göder diskussionen ytterligare. "Jag har samma problem!!! Ack och ve för att vara D600-ägare".

Tror mao många förväxlat vanligt damm med oljefläcksproblemet.

Min Sony NEX har fö varit värst av alla kameror hittills när det kommer till just damm i ny kamera. Men tre pump med en rocket blower senare var det löst.
Jo men precis, personligen fotar jag aldrig med sådan liten bländare xD
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Vart tyst här ett tag nu, har funderingar på att köpa D600 runt/efter julen, känns som den mest prisvärda kameran just faktiskt. Hatar dock att jag blivit skrämd av dessa fläckar alla pratar om så mycket, finns ju inget annat i den prisklassen med samma speccs ju :/[/QUOTE

Jag reklamerade min D600 pga oljefläckar tidigt i höstas. (Fick kameran rengjord efter ca 3000 exp av Nikon) Den hade då tagit ca 7500 exp. Eftersom ärendet dröjde kontaktade jag Scandinavian photo som i sin tur kollade med Nikon hur det gick. Fick då till svar att de väntade in reservdelar som var beställda.

När jag fick tillbaka kameran så stod det inget i serviceordern om vad de gjort förutom att den var rengjord + en massa trams om att det är lätt hänt att man får damm? på sensorn på systemkameror om man inte byter objektiv i dammfri miljö.
Nu var det ju inte damm som satt på sensorn då varken Visible dusts Sensor Clean eller Smear Away lyckades lösa upp fläckarna.

Hursomhelst så har jag efter reklamationen knäppt av ca 2500 exponeringar och givetvis bytt objektiv en hel del. Visst hade det blivit en del skit på sensorn igen men inga oljefläckar utan mest damm & lite kondensfläckar pga temperaturväxlingar. En svabbning med Sensor Clean så var allt borta.

Precis som andra nämnt så har du ju garanti på kameran, tänk bara på att om du skulle få problem med oljefläckar så ska du reklamera kameran inte skicka in den för "Check & clean".
 

Netza

Aktiv medlem
Köp en billigt och rengör själv då och då. Inget problem.
Fattar inte allt gnäll.
Det blir problem när rengöring inte hjälper vilket har varit fallet för mig.

Och till er andra som tycker problemet är uppförstorat så har inte problemet var "lite" eller "normalt" med damm. I mitt fall kan man snarare kalla det för en stjärnhimmel.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Perfekt efter rengöring

Lämnade in min D600 efter 2000 bilder och den kom tillbaka rengjord med ett meddelande att de har vidtagit preventiva åtgärder för att eliminera att den typen av smuts återkommer, men betonar riktigt att damm och smuts trots allt kan komma in vid hantering av objektivbyten. Har tagit ca 1000 bilder sedan dess och det syns inget smuts. Pratade med personal på Mattssons foto i Lund om de hade någon uppfattning om hur många som fortsatt får oljesmuts efter rengöring hos Nikon och fick svar att ingen kommit tillbaka med samma problem. Han sa att Nikon troligen bytt ut delar i slutaren för att ta bort problemet och det är ju bra. Jag är fortfarande nöjd med en alldeles förträfflig kamera.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Lämnade in min D600 efter 2000 bilder och den kom tillbaka rengjord med ett meddelande att de har vidtagit preventiva åtgärder för att eliminera att den typen av smuts återkommer, men betonar riktigt att damm och smuts trots allt kan komma in vid hantering av objektivbyten. Har tagit ca 1000 bilder sedan dess och det syns inget smuts. Pratade med personal på Mattssons foto i Lund om de hade någon uppfattning om hur många som fortsatt får oljesmuts efter rengöring hos Nikon och fick svar att ingen kommit tillbaka med samma problem. Han sa att Nikon troligen bytt ut delar i slutaren för att ta bort problemet och det är ju bra. Jag är fortfarande nöjd med en alldeles förträfflig kamera.
Låtet lovande, min har gått runt 15.000 exponeringar. Så OM de bara rengör den så borde ju ändå det mesta av oljan vara slut vid det här laget. Men jag var tydlig med att fläckarna inte flyttade sig eller försvann hur mycket jag än blåste med blåsbälg och att det antagligen var olja från spegelmekanismen.
 
ANNONS