Annons

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kullis

Aktiv medlem
Om det redan sagts så glöm detta men jag tröttnade när det blev prat om illegala människor.

Kan du inte föreslå att de efter luciatåget har en fotostund för de som vill vara med.
På så sätt slipper man störa själva tåget och faktiskt njuta av tåget enkom.
Och de som har skyddade identiteter etc kan låta bli att vara med.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Jag försöker sedan en lång tid komma på något som är bättre 2013 än när jag var liten -1978 och funderar fortfarande. Man undrar hur samhället ändå kunnat bli så katastrofalt uselt som det ändå blivit på i princip alla tänkbara områden.
Stackars barn säger jag.
Det var helt otroligt mycket bättre förr!
På 70-talet fanns varken Facebook Eller Twitter.
Helt rätt med fotoförbud på skolor.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Tack!

Lägg ned den här debatten. Den tycks bara bli en ren repris av den tråd som snabbt fylldes förra året Till sist blev det en ytterst obehaglig soppa med fördomar och vandringshistorier. Läs den och avskräcks.

Jag förstår att förskolorna inför fotoförbud när det finns så många som totalt saknar omdöme och respekt för vad de publicerar på nätet.
Anders W
Förmodligen det mest intelligenta inlägget i den här diskussionen.
Det är tråkigt att vissa skolor anser sig behöva införa fotoförbud, men väldigt konstigt att så många inte fattar orsaken till detta
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Det land jag lämnade 4+ år sedan har förändrats. Vi har inte ens denna diskurs här i Canada.

Om någon vill fota sina barn vad är problemet jag ser inte det alls! Syns några andra barn, ja, då får väl folk ta til sunt förnuft men det kanske inte finns längre?

Problemet löst. Eller?

(Nej, jag har inte egna barn men om jag gjorde tro faan att jag fotat dem med min D600 och 70-200 glugg utan invändningar! Vad ska de göra polisanmäla mig?)
 

ja-foto

Aktiv medlem
Tack Martin för att du tog mig på orden och printade ner det så jag slapp.
Precis så är det, det här "problemet" fanns inte i min kommun för några år sedan.
Jag har tagit mina bilder på luciatåget varje år i varjefall.
Och det är inga föräldrar som slutat hälsa på mig för det, och skulle det vara någon som gör det,
så finns det väl en anledning som inte är mitt problem.
 

gorred

Aktiv medlem
Det är ju naturligtvis inte själva fotograferandet som är problemet. Utan publiceringen, detta hysteriska behov av att hela tiden visa sina bilder för resten av världen. Det läggs ut miljontals bilder varje dag på sociala medier i cyberrymden.
För mig kokar det ner till att; vore jag förälder till barn i förskolan, skulle jag inte vilja, rent principiellt, att någon (annan förälder tex) fotograferade mitt barn och lade ut bilden på exempelvis Facebook, helt oavsett i vilken situation jag skulle befinna mig i (papperslös, skyddad identitet, vårdnadstvist…).
Jag är också helt säker på att jag inte helt självklart vill bli fotograferad på allmän plats och få min nuna uthängd, mot min vilja, på nätet. Det är direkt upprörande att det hörs röster här som säger att man mer eller mindre får skylla sig själv om man vistas på allmän plats, att man då bara rakt av ska acceptera att kunna bli fotograferad och att fotografen då får göra vad den vill med bilden. Det är märkligt att förstå att fotografen alltid har tolkningsföreträde, att bara för att man har någon slags juridisk rätt att fotografera också måste göra det, oavsett om den som blir fotograferad gillar det eller inte. Och, egentligen är det inte heller här som själva fotograferingen är problemet, utan vad som görs med bilden efteråt.
Jag kan, och jag får! Då gör jag det, oavsett vad andra tycker, just därför att jag kan och får!
Finns det då ingen etik eller respekt längre? Förstår alla de som lägger ut alla sina bilder på nätet vad de gör? Vilket genomslag bilden får? Vad som händer med bilden sen?
 

Makten

Aktiv medlem
Du skojar väl? Om inte känns dina kommentarer ganska olustiga.
Läs gärna tråden istället för att skriva helt innehållslösa inlägg som inte tillför ett skvatt.

Vill du legalisera barnporr eller vad är det du säger här?

När blir det nakna barnet ett brottsoffer? När dess föräldrar ser kortet eller när det börjar cirkulera runt i barnporrkretsar? För mig är svaret enkelt.

En annan bra parallell är; du är full som en kaja och har pengar i fickan, jag tar en hundring av dig, du märker det inte. Skedde det ett brott? Finns det ett brottsoffer?
Är du full så har du fortfarande blivit av med pengar som är dina. Du är ett brottsoffer. På vilket sätt är barnet ett brottsoffer för att någon med avvikande sexuell läggning råkar inneha en bild på det? Det är liksom inte pedofili som ska eller kan förbjudas, utan övergrepp mot barn.

På 70-talet fanns varken Facebook Eller Twitter.
Helt rätt med fotoförbud på skolor.
Jag förutsätter att du då också anser att det ska gälla barnen själva.
 

Makten

Aktiv medlem
Det är direkt upprörande att det hörs röster här som säger att man mer eller mindre får skylla sig själv om man vistas på allmän plats, att man då bara rakt av ska acceptera att kunna bli fotograferad och att fotografen då får göra vad den vill med bilden.
Det är det väl ingen som skrivit?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vill du kunna träffa personalen på förskolan och möte de andra föräldrarna även i fortsättningen med en leende och ett glatt "hej" så bör du nog avstå! :) Även om du kanske har juridiken på din sida.
Tycker verkligen inte man ska avstå. Folk måste stå upp mot denna idioti.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Mina barn är inte som dina. Hade dom gått och tränat på ett luciatåg ett par månader och sedan inte fått gå med för att visa sina föräldrar hur duktiga dom är hade dom varit otröstliga. Skall brottsofferbarn lida för att instagram bara måste uppdateras.

En uppställning efteråt där barn som vill/får/kan fotograferas tycker jag också låter som en bra kompromiss.

Nationalsången sjöngs inte heller förr i samband med luciatåg, så det blir ingen erinran om förr det blir ett nytt tilltag. Ett tilltag som är helt effektlöst eftersom dom som du vill provocera förmodligen inte alls är med på ett luciatåg av religösa skäl, det är även detta som får Maktens påståenden att te sig helt befängda. Istället kommer du ta ur luciastämningen ur alla som tycker att lucia är en trevlig svensk tradition.

/Karl
Det här är främst ett konstruerat problem av folk på vänsterkanten, hur många exempel finns det på att någon har råkat illa ut pga av att föräldrar fotar sina barn på luciatåg? Är det inte i den enden vi bör börja? Men i Sverige älskar vi förbud.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vill du legalisera barnporr eller vad är det du säger här?

När blir det nakna barnet ett brottsoffer? När dess föräldrar ser kortet eller när det börjar cirkulera runt i barnporrkretsar? För mig är svaret enkelt.

En annan bra parallell är; du är full som en kaja och har pengar i fickan, jag tar en hundring av dig, du märker det inte. Skedde det ett brott? Finns det ett brottsoffer?

/Karl
I Sverige är det ju to m olagligt med tecknade bilder so mkan tolkas som barnporr, det säger väl något om hur långt detta har gått.... Då finns verkligen inget brott eller offer.
 

virgin31

Aktiv medlem
Jag beundrar Agfors milda sätt att bemöta Hertsius, starkt gjort. Tycker även som andra att Widlunds inlägg om "att lägga ned debatten" är det bästa som skrivits i tråden.

I morgon ska jag fotografera mina barns luciatåg, om jag får. Får jag inte det fotograferar jag dem innan och njuter istället av att få se barnens glädje under uppträdandet, sånt värmer gott under denna årstid.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det här är främst ett konstruerat problem av folk på vänsterkanten, hur många exempel finns det på att någon har råkat illa ut pga av att föräldrar fotar sina barn på luciatåg? Är det inte i den enden vi bör börja? Men i Sverige älskar vi förbud.
Förmodligen inte många, men sedan kanske man skall se vad som hände med dom råkade illa ut.

Jag tror du får titta dig omkring i världen så kanske du i vissa saker hittar att sverige har mer förbud på vissa saker men i det stora hela en ganska slapp lag.

/Karl
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Förmodligen inte många, men sedan kanske man skall se vad som hände med dom råkade illa ut.

Jag tror du får titta dig omkring i världen så kanske du i vissa saker hittar att sverige har mer förbud på vissa saker men i det stora hela en ganska slapp lag.

/Karl
Man ska knappast införa förbud för att lösa problem som inte finns, det är inte proportionerligt, och nej det är förmoldigen inte många, kan du ge ETT???? . Vi förbjuds fota våra nyfödda barn, förbjuds fota Luciatåg, mm, galenskapen vet inga gränser, vi börjar bli ett land av paranioa. Det saknas dessutom juridisk grund för dessa förbud.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag beundrar Agfors milda sätt att bemöta Hertsius, starkt gjort. Tycker även som andra att Widlunds inlägg om "att lägga ned debatten" är det bästa som skrivits i tråden.
Inför åsiktsförbud direkt så slipper du folk som inte tycker som du. Bekvämt och smidigt, precis som i äkta fasciststater.
 

E.P

Aktiv medlem
Byt skola. Du förstår väl att det här bara är för att skydda eventuella illegala immigranters barn? Detta land är helt sinnessjukt och det lär inte bli bättre om folk bara håller käften och ser på när allt raseras.

Själv hade jag fotograferat ändå.
Nu låter du ju som ett SD medlem vars namn inte bör nämnas, men jag vill fan inte att du publicera bilder där mitt barn syns bara för att du tycker dig ha någon rätt, finns massor med pedofiler som gottar sig i barn bilder redan som det är, behöver inte en icke förstående människa till som lägger ut bilder som blir nyttjat på felaktigt sätt, kanske den bilden du publicerar leder till att någon barn blir bortrövat, tycker du det verkar kul, bara för att du skiter i att respektera andra människor.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Nu låter du ju som ett SD medlem vars namn inte bör nämnas, men jag vill fan inte att du publicera bilder där mitt barn syns bara för att du tycker dig ha någon rätt, finns massor med pedofiler som gottar sig i barn bilder redan som det är, behöver inte en icke förstående människa till som lägger ut bilder som blir nyttjat på felaktigt sätt, kanske den bilden du publicerar leder till att någon barn blir bortrövat, tycker du det verkar kul, bara för att du skiter i att respektera andra människor.
ok? Så du vet att det finns en massa pedofiler som gottar sig i bilder från Luciatåg på Facebook? (vet förvisso inte vilka du har på din Facebooklista). Du tror inte de har bättre tillgång till andra bilder? Seriöst..... ett skolexempel på paranioa. Det du säger saknar helt grund. De tittar nog på andra bilder eller så kan de gå till en simhall eller barnstrand och titta live. Och barn blir bortrövade av bilder på facebook? Ehhh... har du nåt exempel?

Vad leder denna pedofilskräck när vi inte kan avbilda våra barn på ett normalt sätt? Det är ju helt sjukt..... faktiskt.
 

mimmione

Aktiv medlem
[/QUOTE] Vad är det för massa "skyddade barn" som plötsligt dykt upp i samhället på senare år? Jo, barn till illegala immigranter. Alltså folk som fått avslag på sin asylansökan eller inte sökt asyl.[/QUOTE]

Men herre gud är du på riktigt.......Visst finns det massor av skyddade barn, inga till immigranter då, som om det skulle ha någon betydelse. Nej de som finns är barn till slagna kvinnor vars män inte kan låta bli sina fruar. Att leva med ständig skräck att ens ex ska hitta en, är skäl nog av förskolan att någonstans ha en fristad. Tro mig, du vet inte vad du pratar om.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Hoppas nu att jag inte blir gripen under kommande luciatåg när jag tar några bilder på min dotter.
Och hoppas verkligen att ingen tar bilder på gripandet, det finns "massor" med folk som går igång på sådana bilder...paranoid jag???...nä nä...
Missförstå mig inte, pedofiler och bidragsfuskare samt en del andra underarter är något som bör utrotas.
Men detta är verkligen ett påhittat problem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS