Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji vägrar ge nordiska kunder rabatt

Produkter
(logga in för att koppla)

Strömqvist

Aktiv medlem
Fujifilm i USA och Kanada får ofta mycket kärlek från Fuji som vi i Norden aldrig får ta del av.
Som ett exempel kan man nu köpa fujinon xf 23 för 4700:- från BH och samma objektiv i Sverige kostar 8800:-
Fujifilm i Sverige borde vara mån om att stödja svenska återförsäljare men efter att jag kontaktat dom vid flera tillfällen om detta så får man mest lite luddiga svar om att dom redan kör kampanjer med bra priser. Ingen aning om var dessa "bra priser" är.

Finner det väldigt svårt att köpa från svenska ÅF när det är sådan enorm skillnad i pris.
Jag är mycket medveten om att det tillkommer moms och tull på priset men även efter dessa pålägg är priset mycket lägre än i Sverige.

Fujifilm måste börja ta sitt ansvar och göra deras kampanjer globala, det är fortfarande fuji som säljer objektiven till ÅF världen över och således dom som kan påverka priset.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det skiljer en hel del mellan usa och sverige även för canon o nikon, skulle tro att fuji är än så länge betydligt mindre i sverige i jämförelse så det kanske inte blir de mängdrabatter som kanske inköp i usa kan ge. Fuji är riktigt på gång med sina senaste kameror och objektiv så det kan nog jämnas ut med tiden, men det kommer säkert alltid att skilja en 30-40% i pris som det gör med andra märken
 

David F Stop

Aktiv medlem
Bra sagt!

För den som har råd skulle det löna sig att flyer till New York för en weekend och köpa ett antal Fuji glugg. De skulle ändå spara på det.
 

jocke.j

Medlem
Just det här problemet gör att jag kommer lämna fuji och antingen gå tillbaka till dslr eller olympus omd. Även storbrittannien får väldigt generösa rabatter och erbjudanden men vi får inte se röken av dem. Ett exempel är att fuji x-e1 med kit gluggen kostar 8980:- som billigast i Sverige men i England kostar den 7325:- tittar vi däremot i USA så kostar x-e1 kittet ungefär 5184:-. Sen är jag besviken på fujis kundtjänst då jag mailat dem flera gånger men aldrig fått något svar. Fuji sverige bryr sig inte om sina kunder och det gör inget för att behålla dem så jag anser inte att det är någon mening med att stödja dem längre.
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Om man läser det du skriver så skiljer det en del i pris, Men samtidigt så undrar jag om det går att jämföra på det sättet för även om du beställer objektivet från USA så tillkommer skatter och tullavgift då kanske du är uppe i exakt samma eller t.o.m högre avgift.

Kan detta Inte vara orsaken till att det är dyrare i Sverige?
 

Pippo

Aktiv medlem
Om man läser det du skriver så skiljer det en del i pris, Men samtidigt så undrar jag om det går att jämföra på det sättet för även om du beställer objektivet från USA så tillkommer skatter och tullavgift då kanske du är uppe i exakt samma eller t.o.m högre avgift.

Kan detta Inte vara orsaken till att det är dyrare i Sverige?
Hur menade du där? Fuji Sverige köper väl knappast från Fuji USA? Priserna är billigare i USA men den marknaden är ju lite lätt större och mer prispressad än den är här och det gäller ju inte bara Fuji utan alla märken. För att jämföra priset får du ju räkna med vad det kostar att köpa prylen X på plats i USA och jämföra med vad det skulle kosta här. Sedan att det rent praktiskt ska läggas till moms, tull o.s.v. är ju en annan sak.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Även med tull och moms blir det c:a 2500:- billigare att köpa i USA.
Och jag säger inte att man ska köpa från USA istället för från svenska butiker, min poäng är att Fuji borde göra dessa kampanjer globala.
Men som det är nu blir det svårt att rättfärdiga det mycket högre priset, så att handla via Amazon eller dylikt blir mer och mer attraktivt vilket är synd för det främjar inte svensk handel.
Så Fuji borde inte göra deras rabatter globala bara för oss köpare utan även för att stötta deras lokala återförsäljare.
 

jocke.j

Medlem
Att köpa från USA är ett alternativ men jag har inte koll på hur det fungerar med försäkringar och så och därav har jag avstått det. Sen så tycker jag som föregående talare att man ska stödja de svenska butikerna, det är ju mycket bättre att en av våra svenska återförsäljare får in pengar till sig och kan hålla deras verksamhet igång än att man stödjer amazon eller B&H.
Men fuji sverige blundar som sagt för att det är ett högt pris på deras äldre kameramodeller och objektiv. Som trådskaparen skrev så påstår fuji att vi i sverige redan har bra priser och att det inte är dyrt med deras produkter, vi vet ju dock att detta inte stämmer. Men fortsätter fuji att blunda för detta så tror jag tyvärr att fler kommer göra som mig och börja titta på andra tillverkare som inte ignorerar kunderna i Sverige.
Jag kan även säga att det är fler länder än sverige som upplever att fuji ignorerar oss, alla av dessa ligger i europa och jag har bl.a. tagit upp det på fujix-forum tidigare. Så missnöjet är ganska utbrett vilket kanske kan leda till att fuji skärper till sig nån gång framöver.
 

E.P

Aktiv medlem
Även med tull och moms blir det c:a 2500:- billigare att köpa i USA.
Och jag säger inte att man ska köpa från USA istället för från svenska butiker, min poäng är att Fuji borde göra dessa kampanjer globala.
Men som det är nu blir det svårt att rättfärdiga det mycket högre priset, så att handla via Amazon eller dylikt blir mer och mer attraktivt vilket är synd för det främjar inte svensk handel.
Så Fuji borde inte göra deras rabatter globala bara för oss köpare utan även för att stötta deras lokala återförsäljare.
Jag förstår inte hur ni räknar..

1. Du skall betala frakt från USA till Sverige.
2. Du skall betala moms och tull på inköp+frakt. som jag räknar så blir det max 2000:- skillnad, men sen har du i Sverige 3 års reklamation, vad får du i USA, troligen inte det. och hur är det med garantier ? är dom lika ?
 

Andreas1989

Ny medlem
Helt sjukt är det.

Jag gav mig in i Fujisystemet för två veckor sedan och grät blod över att man fick en X-Pro1 + 18mm + 35mm för £870 i UK. Samma erbjudande för svenska kunder - 13990:-!

Det slutade med beg köp från ebay.co.uk, för i Sverige kan man ju inte handla. Svenska begpriserna ligger strax över nypriserna om man beställer från utlandet.

Samtidigt kikar man på Olympus och ser att Sverige har fantastiskt konkurrenskraftiga priser. Go figure!

Kanske låter bitter men så är inte fallet, självklart kan man handla ifrån vilket land man vill med alla dess för och nackdelar, men man undrar ju varför Fuji ska krångla till det för oss. Hade gärna handlat hemma men inte till vilket pris som helst.
 

pal123

Aktiv medlem
Just det här problemet gör att jag kommer lämna fuji och antingen gå tillbaka till dslr eller olympus omd. Även storbrittannien får väldigt generösa rabatter och erbjudanden men vi får inte se röken av dem. Ett exempel är att fuji x-e1 med kit gluggen kostar 8980:- som billigast i Sverige men i England kostar den 7325:- tittar vi däremot i USA så kostar x-e1 kittet ungefär 5184:-. Sen är jag besviken på fujis kundtjänst då jag mailat dem flera gånger men aldrig fått något svar. Fuji sverige bryr sig inte om sina kunder och det gör inget för att behålla dem så jag anser inte att det är någon mening med att stödja dem längre.
Åk till London lördag morgon och köp i London, åk hem igen lördag kväll. Då blir det en dags resa till London. Det är väl trevligt :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det gäller väl alla märken och även annat som är billigare i USA.
Fast Sigma tror jag ligger ganska lika i USA som häröver.
Jag köper dock nästan allt i min lokala butik med riktigt bra rabatt.
Jag tror det har med köpkulturen att göra,
är det inte billigt så köper dom inte över där.
Jämför Stockholmare som kommer till Roslagen och kollar hus eller
lägenhet, "o så billigt" (jämfört med stan)
så dom bara bjuder över och driver upp priserna.
En annan egenhet här är att vissa saker ska vara billigt(helst gratis).
Min tandläkare köper foto från USA,
men tycker att vi med tänder går till honom istället för att ta en resa
till Estland och kanske betala 1/5 av summan.

Säger jag emot mig själv?

Jag tycker inte det, köp här och pressa priserna.
Gör inte som "Svensson" som köper en vansinnigt dyr lägenhet och
anlitar utländska hantverkare och barnpassning.
Samt köper sprit och annat gott taxfri och kapitalvaror från USA och Hong Kong.
Snart gör kanske "alla" det och Sverige går i konkurs.
 

alfin

Aktiv medlem
Snart gör kanske "alla" det och Sverige går i konkurs.
Det där är bara trams. Enda anledningen till att de tar ut de priser de gör är för att folk betalar det.

Köpte nyligen en optisk sökare GV-1 till min Ricoh GR från England för 700 kr inkl. frakt och moms. Kostar 2000 kr i Sverige. Skulle aldrig falla mig in och sponsra Japanphoto med 1300 kr, då får de hellre gå i konkurs!
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Skulle aldrig falla mig in och sponsra Japanphoto med 1300 kr, då får de hellre gå i konkurs!
Sjukt tråkig inställning att önska att folk blir arbetslösa. Man måste ju också komma ihåg att det finns fler faktorer också, som att det jobbar folk på butikerna, dessa ska ha lön och här i Sverige vill vi gärna ha en väldigt hög lön och dessutom så läggs det på arbetsgivaravgift som företaget ska betala för. Lägger man sen till moms och liknande, så är det inte så konstigt att det är dyrare i Sverige.

Våra priser avspeglar den standard på livet vi försöker hålla här i landet, med relativt bra sociala skyddsnät och relativt hög timlön.

Personligen försöker jag i största möjliga mån handla i lokala butiker, även om det betyder att det kostar lite mer.
 

Sabud

Aktiv medlem
Många märkliga tankar här;) Låter nästan som om det är `fult´ att handla där det är billigast.
Kanske skall man göra som majoriteten, vara hygglig mot banken och låta sina besparingar stå på ett lönekonto med nollränta. Själv har jag alltid försökt göra ekonomiskt optimala val.
I dag har jag beställt ett FX 27/2,8 från ADORAMA för USD 199 plus 53 i frakt (express): Borde bli ett par tusen i rabatt jämfört med de 4200:- som den kostar här hemma. Eller borde jag gynna min lokala (som inte finns) fotohandlare??

/Stephan
 

Ibis

Aktiv medlem
Många märkliga tankar här;) Låter nästan som om det är `fult´ att handla där det är billigast.
Kanske skall man göra som majoriteten, vara hygglig mot banken och låta sina besparingar stå på ett lönekonto med nollränta. Själv har jag alltid försökt göra ekonomiskt optimala val.
I dag har jag beställt ett FX 27/2,8 från ADORAMA för USD 199 plus 53 i frakt (express): Borde bli ett par tusen i rabatt jämfört med de 4200:- som den kostar här hemma. Eller borde jag gynna min lokala (som inte finns) fotohandlare??

/Stephan
Har du inget val så har du inget val, men jag (bland andra som det verkar) kan tycka att många gånger är det värt med lite extra i kostnad för den personliga service och det bemötande man får i en fysisk butik. Scandinavian Photo i Mölndal till exempel har alltid gett mig så mycket i mervärde att jag inte ser värdet längre i att jaga absoluta kronor. Till exempel deras Expo de håller i årligen, den grymma och servicevänliga personalen etc. Får de dock inga kunder så kommer de tillslut att få stänga igen.

Sen att de pengar de får i fickan och som går till deras anställda gör de i sin tur av med någon annanstans, kanske hos min arbetsgivare, eller någon annanstans lokalt. Allting går runt och kommer tillbaka i något vis.

Vi gör alla val av olika anledningar, jag ser inte ditt val som "sämre", du värderar annat mer. Varken mer fel eller mer rätt :)
 

alfin

Aktiv medlem
Får de dock inga kunder så kommer de tillslut att få stänga igen.

Sen att de pengar de får i fickan och som går till deras anställda gör de i sin tur av med någon annanstans, kanske hos min arbetsgivare, eller någon annanstans lokalt. Allting går runt och kommer tillbaka i något vis.
Med samma resonemang kan man hävda att de extra pengar du betalar i onödan till din lokala butik gör att du saknar resurser att handla i någon annan butik som istället drabbas negativt. Men det är bättre att den lokala mataffären får stänga än den lokala fotoaffären?

Eller som Sjömälings resonemang ovan, att det är bättre att fotobutiken i England går i konkurs än att den i Sverige gör det, trots att den engelska butiken är mycket mer konkurrenskraftig?

Det här med kunskaper i elementär marknadsekonomi haltar uppenbarligen rejält hos många. Samma personer har uppenbarligen också missat att majoriteten av Europas länder gått med i EU för att få tillgång till en mycket större marknad. Teoretiskt innebär det att priserna på sikt utjämnas mellan länderna. De större företagen har förstått detta och konkurrerar på lika villkor, men lokala affärsverksamheter bygger sina högre priser på missriktad lojalitet hos konsumenter som är rädda för att handla internationellt.

Den enda anledningen som jag kan se att man skulle betala ett högre pris i Sverige än i andra länder är om garantivillkor eller annan konsumenträtt är bättre här. Inom EU är lagstiftningen relativt likvärdig i det fallet.
 
ANNONS