Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Hobbes73

Aktiv medlem

sege

Aktiv medlem
Gäller det alla D600a? Jag har en som jag inte hunnit ta särskilt många bilder med och ska kolla om jag har fläckar. Om jag inte har det, kan man lämna in på service förebyggande?
 

nINEsERO

Aktiv medlem
Gäller det alla D600a? Jag har en som jag inte hunnit ta särskilt många bilder med och ska kolla om jag har fläckar. Om jag inte har det, kan man lämna in på service förebyggande?
Ja det verkar ju som det gäller alla.
Har du inte fått problem än så är det förmodligen bara en tidsfråga. Mina fläckar dök tydligt upp efter 2-3 tusen bilder.
Jäkligt skönt att de kommer lösa sig till slut.
Bara å skicka in.
 
Senast ändrad:

Fredsson

Aktiv medlem
Det vore intressant att få veta vad Nikon tänker göra. Att skicka in kameran och bara få en rengöring känns rätt meningslöst. Det kan jag göra själv. Men om de byter slutaren kan det ju vara intressant.
 

carlén

Aktiv medlem
Oavsett vad de gör lär en del klaga misstänker jag :)
Så som Nikon har hanterat debaclet med D600 är det helt naturligt att folk klagar – det blir klagomål i massor, och det med rätta. Om ni på Fotosidan inte vill se nåt av detta får ni väl säga det. Men jag tror inte precis att en sån åtgärd kommer att öka sajtens popularitet.
 

jonaspeter

Medlem
FYI ang service.
Pratade precis med Nikon i Stockholm och vanligtvis har dom cirka 10 arbetsdagar som mål.
Nu kunde man förvänta sig mellan 10-20 arbetsdagar för att få det fixat.
Bara så ni vet och kan planera lite.

Personligen avvaktar jag lite tills den första stormen lagt sig och man är nere på 10 dagar igen.

/ Jonas
 

eskil23

Aktiv medlem
Så som Nikon har hanterat debaclet med D600 är det helt naturligt att folk klagar – det blir klagomål i massor, och det med rätta. Om ni på Fotosidan inte vill se nåt av detta får ni väl säga det. Men jag tror inte precis att en sån åtgärd kommer att öka sajtens popularitet.
Det som irriterar mig mest är att folk som inte har något att klaga på, dvs de som inte har någon D600 eller de som har en fläckfri D600, ändå klagar bara för klagandets skull.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Det som irriterar mig mest är att folk som inte har något att klaga på, dvs de som inte har någon D600 eller de som har en fläckfri D600, ändå klagar bara för klagandets skull.
Men vadå? Det finns ju inget bättre än att klaga på sånt man inte har. Lite som "nåväl, vad är väl en bal på slottet?" ;)

Pratade med Nikon idag eftersom min D600 var inne för åtgärd i oktober förra året. De informerade om att de kameror som varit inne på service efter november 2013 redan var åtgärdade.

Skickade hursomhelst in min idag och tillade i felbeskrivningen att jag inte ville ha mer skit under mattskivan eftersom de skitade ner sökaren tillräkligt vid förra reparationen.
 

afe

Aktiv medlem
Så som Nikon har hanterat debaclet med D600 är det helt naturligt att folk klagar – det blir klagomål i massor, och det med rätta. Om ni på Fotosidan inte vill se nåt av detta får ni väl säga det. Men jag tror inte precis att en sån åtgärd kommer att öka sajtens popularitet.
Klaga på ni bara :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Såg smileyn. Vill fylla på lite. Så jag travesterar afe lite och skriver: Klaga inte! Eller rättare sagt: Skicka med ett följebrev och redogör mycket sakligt för vad ni vill ha gjort samt gärna ett usb-minne med bildexempel som visar de fel ni upplevt.

Kom ihåg att det är inte kamerarepatörernas fel att det blivit som det blivt och det är de som ska hjälpa till att felen blir avhjälpta. Garanterar att de blir gladare av ett sakligt brev utan övertoner där ni redogör för exempelvis oljefläckar, skavmärken och en önskan om att få det åtgärdat samt ett slutarbyte för att undvika eventuella fel i framtiden.

Hänt är hänt och det är åtminstone väl jättebra att Nikon själva går ut och erbjuder detta än att stillatigande bara vänta på att de som upptäcker fel (alla har inte gjort det fast det faktiskt är fel på deras kamera).

För den skull behöver man inte vara mjäkig, men med saklighet kommer man längst.

Den som verkligen vill klaga och svära bör skicka mail till representant för Nikons tillverkningsdivision inte till serviceverkstaden.

Om däremot serviceverkstaden gör ett dåligt jobb så finns det ju dock anledning att formulera sig lite skarpare.

För att inga oklarheter ska uppstå: Jo, jag tycker det var klantigt av Nikon att hasta så till den grad med att få ut kameran att de olika felen uppstod.
Icke desto mindre gynnar det i nuläget både användare och Nikon att få kamerorna felfria. Och det tycker jag inte man ska beklaga.

//Lennart
 

ljn3

Aktiv medlem
Information i sökarfönster

Fråga, kan man styra visningstiden i sökaren för information om tid/bländare mm. ? På min D610 så "slocknar" informationen efter ca. 10 sekunder. Har gogglat mm. men inte hittat någon bra info?
/Lennart
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fråga, kan man styra visningstiden i sökaren för information om tid/bländare mm. ? På min D610 så "slocknar" informationen efter ca. 10 sekunder. Har gogglat mm. men inte hittat någon bra info?
/Lennart
Den slocknar när exponeringsmätaren stängs av. Alltså får du ställa om tiden den är påslagen efter senaste manöver. Exakt var den inställningen finns i menyn på D610 får du se efter i manualen, för jag har inte den modellen.
 

ljn3

Aktiv medlem
Den slocknar när exponeringsmätaren stängs av. Alltså får du ställa om tiden den är påslagen efter senaste manöver. Exakt var den inställningen finns i menyn på D610 får du se efter i manualen, för jag har inte den modellen.
Tackar, får leta reda på var man ställer den tiden! Och den enda nackdelen är väl att kameran drar lite mer ström eller?

/Lennart
 

jonaspeter

Medlem
D600 - dammproblem - service

Är det någon som har skickat in sin D600 för garantirep (hänvisar till bulletinen som kom ut för ett tag sedan) och fått den tillbaka?
Isf vad har dom gjort med era kameror och hur nöjda är ni med resultatet.

Min går iväg med posten idag och mina bilder ser ut som dom har vattkoppor...

/ Jonas
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Jag ringde Nikon när nyheten om att de åtgärdar alla kameror kom ut. Detta för att kolla om min redan var åtgärdad eftersom den var inne i oktober förra året. De kontrollerade tidigare åtgärder med hjälp av serienumret & konstaderade att kameran inte var åtgärdad.

Skickade då in kameran för åtgärd enl art. 59714, fick tillbaka den 3 veckor senare. På serviceordern står det:
"Rengöring av sensor. Var uppmärksam på att din kamera inte är fullständigt tät och damm kan tränga in på sensorn igen, beroende på användare och miljö"

Blir ju givetvis lite trött på att de enda de gjort är att rengöra kameran som förövrigt precis var rengjord när jag skickade in den. Jag ringer upp Nikon och frågar varför de inte bytt ut slutarmekanism etc. etc. eftersom det var därför jag skickade in kameran och dessutom hade jag ju ringt innan eftersom kameran hade varit på service förut.
Läser upp serienumret igen varpå jag får svaret: "Den kameran har inte varit inne på service förut".
Påpekar då att detta var 3:e gången den var hos dom (fokusmotor trasig efter 2 veckor + en rengöring). Får vänta i luren i ca 5 minuter då det tydligen ska konsulteras kollegor.
Får sen svaret att kameran fick delarna utbytta senast den var inne på service???
Får ingen förklaring till varför jag inte fick det svaret tidigare när jag ringde för att höra om kameran var åtgärdad.
En obehaglig tanke är ju att de tyckte sensorn var så ren att det inte behövdes vidare åtgärd.

Möljigtvis har oljefläckarna blivit färre sedan servicen i oktober men de har inte slutat dyka upp helt och hållet.
Att det blir damm och skit på sensorn är ju inget konstigt det råkar ju alla kameror ut för förr eller senare.
Men om jag jämför med min gamla D7000, Nex-5R eller min Nex-7:a som jag skiftar/skiftade objektiv på oftare så har det nästan alltid räckt med renblåsning och i enstaka fall en svabbning med Sensor clean från Invisible Dust för att få sensorn ren. På D600:an uppkommer det fortfarande fläckar som kräver mer åtgärd.
 
ANNONS