Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är min (nya) kamera använd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Fick svar på mitt mail direkt på förmiddagen. Kameradoktorn beklagade vad som hade hänt och har postat en ny kamera samt ett minneskort som plåster på såren!.

Är verkligen hel nöjd!

Min erfarenhet är att denna service hade varit svårt att uppnå hos de stora elektronikjättarna.


EN STOR ELOGE TILL KAMERADOKTORN FÖR UTMÄRKT SERVICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




MVH John
Dem får väl skicka vidare din kamera till nästa kund...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Dem får väl skicka vidare din kamera till nästa kund...
Dom satte sig inte på tvären i alla fall.
Kollar man på Cyber så står det lite då och då att kameran varit
uppackad och säljs till lägre pris.

Jag tror att ett större problem är objektiv som skickas tillbaka,
kunden kanske har upptäckt att tex högra kanten inte är riktigt skarp.
Nästa kund kanske oxå skickar tillbaka eller accepterar och konstaterar
att det objektivet inte är bättre. Grava fel går nog direkt till verkstad.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Har de infört den policyn nyligen månntro?
Mobilen jag nämnde ovan kom från Elgiganten och datorn från Media Markt men det vore ju bra om de skärpt sig.
På Mediamarkt i Uppsala är det vanligt med klisterlappar på kartonger "har varit öppnad". Själv köpte jag en liten nätverksswitch med sådan klisterlapp. Fanns inget sätt att konstatera att den hade varit öppnad eller använd så de hade helt klart kunna mörka om de hade velat. Men nejdå, ärligt deklarerar de sanningen.
På lappen stod dessutom "kontakta säljare för pris", vilket i praktiken betydde att priset var en förhandlingsfråga.


Petter ...
 

reboot81

Aktiv medlem
Köpglad som jag är njuter jag stort av helt nya varor. Men samtidigt är det betryggande att köpa en vara som gått på retur till butik – den har (antagligen) prövats av den förra kunden, och kanske även av personalen som skötte returen. Produkten från en fabrik har fått någon form av mänsklig kontroll. Känns bättre än att riskera en DOA.
Sen är det skillnad mellan 10 exponeringar och 1000, vilket borde deklareras och avspeglas på prislappen.
 

eskil23

Aktiv medlem
Köpglad som jag är njuter jag stort av helt nya varor. Men samtidigt är det betryggande att köpa en vara som gått på retur till butik – den har (antagligen) prövats av den förra kunden, och kanske även av personalen som skötte returen. Produkten från en fabrik har fått någon form av mänsklig kontroll. Känns bättre än att riskera en DOA.
Sen är det skillnad mellan 10 exponeringar och 1000, vilket borde deklareras och avspeglas på prislappen.
Känns det betryggande att en tidigare kund har testat kameran och ratat den!?
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Känns det betryggande att en tidigare kund har testat kameran och ratat den!?
Denna diskussion har förts tidigare där vissa tycker att detta är ett inget problem. Jag instämmer med dina tankar - har en vara varit öppnad, använd är den just det, använd! Då skall det vara någon form av kompensation!

De har öppet köp vilket fortfarande har vissa kriterier. Frågar mig om folk är viliga att köpa en dyr kostym till fullpris om någon burit den en festkväll "men gillade den inte" och lämnade tillbaka den!

Nej, jag kanske är gnällig men om jag köper en vara till fullpris skall den varan vara NY=oanvänd om inte skall det vara någon form av rabatt eller information om just detta.

Sen kommer det alltid vara de som trollar och hittar på anledningar till att gud vad bra, produkten är provad ute hos kund tidigare - lite såsom du ställer frågan! Allt som inte är informerat till kund är INTE bra kundservice.
 

E.P

Aktiv medlem
Köpglad som jag är njuter jag stort av helt nya varor. Men samtidigt är det betryggande att köpa en vara som gått på retur till butik – den har (antagligen) prövats av den förra kunden, och kanske även av personalen som skötte returen. Produkten från en fabrik har fått någon form av mänsklig kontroll. Känns bättre än att riskera en DOA.
Sen är det skillnad mellan 10 exponeringar och 1000, vilket borde deklareras och avspeglas på prislappen.
Ganska roligt hur många här på Forumet gärna köper och skickar tillbaka, men shit om dom skulle få en kamera som tagit 100 bilder.

Och se vi på att som reboot 81 säger, att det skall avspeglas i priset.

Fint, vad är slutaren i D610 god för ? säg 150000 exponeringar, Kameradoktorn tar 15000:- för en D610 kamera, det ger 10 öre per exponering, så om kameran gått 100 exponeringer, ge han då 10 kronor i rabatt. men det blir ju inga tusenlappar vilket många i denna tråd verkar tro och hoppas på.

Tänker ni någonsin på att varje gång ni returnera en produkt som inte är trasig, utan bara för att ni ångrat er, kanske inte hade råd, eller rent av planerat att bara ha produkten över helgen och visa upp för andra, så påverkar ni prissättningen i framtiden negativt ?

Det leder till att priserna går upp varje gång vi kunder förköper oss på det sättet.
 

afe

Aktiv medlem
Har raderat inlägg som höll en tämligen otrevlig ton. Försök att bemöta andra som du själv vill bli bemött.

/Mod
 

koxa

Aktiv medlem
Seriösa återförsäljare anger att en vara varit uppackad! Tex Cyberphoto säljer varan till något nedsatt pris och anger att varan varit uppackad. Finns många fler både nätförsäljare och fysika butiker som arbetar på detta sätt och det är ju så det skall vara.
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller med. Köper jag en bil eller MC som körts några mil blir den betydligt billigare än en ny, även om där inte finns något som helst synligt slitage. En kamera som skickats ut till kund och använts kan mycket väl råkat ut saker som inte syns, och visst är det så att man då har garanti men det är rätt bökigt att reklamera och skicka tillbaks.

Att sälja en returnerad kamera som ny tycker jag är ganska illa, och det är inte många återförsäljare som gör det. Jag förstår givetvis poängen med att det blir dyrt för säljaren, men det får de nog leva med.
 

E.P

Aktiv medlem
Jag håller med. Köper jag en bil eller MC som körts några mil blir den betydligt billigare än en ny, även om där inte finns något som helst synligt slitage. En kamera som skickats ut till kund och använts kan mycket väl råkat ut saker som inte syns, och visst är det så att man då har garanti men det är rätt bökigt att reklamera och skicka tillbaks.

Att sälja en returnerad kamera som ny tycker jag är ganska illa, och det är inte många återförsäljare som gör det. Jag förstår givetvis poängen med att det blir dyrt för säljaren, men det får de nog leva med.
Hur vet du att inte bilen eller mc'n varit startat och stått på tomgång för att en annan ville höra hur motorn låter ?, och där finns inget fordon som du köper i Sverige som inte redan gått lite grann, var går gränsen för begagnad ?
 

afe

Aktiv medlem
Hur vet du att inte bilen eller mc'n varit startat och stått på tomgång för att en annan ville höra hur motorn låter ?, och där finns inget fordon som du köper i Sverige som inte redan gått lite grann, var går gränsen för begagnad ?
Om fordonet körts syns det på mätaren, men när det gäller en kamera kan det ju sitta ett tumavtryck mitt på sensorn utan att man ser det direkt. Den kan ha fått smällar som inte syns (vilket också för det mesta syns när det gäller motorfordon). Du håller uppenbarligen inte med, och det är förstås helt ok.

En begagnad kamera är för mig något som använts en längre tid av en annan ägare. Demokameror och returnerade kameror är en annan sak, och de måste bedömas från fall till fall och undersökas noga innan köp tycker jag..
 

E.P

Aktiv medlem
Om fordonet körts syns det på mätaren, men när det gäller en kamera kan det ju sitta ett tumavtryck mitt på sensorn utan att man ser det direkt. Den kan ha fått smällar som inte syns (vilket också för det mesta syns när det gäller motorfordon). Du håller uppenbarligen inte med, och det är förstås helt ok.

En begagnad kamera är för mig något som använts en längre tid av en annan ägare. Demokameror och returnerade kameror är en annan sak, och de måste bedömas från fall till fall och undersökas noga innan köp tycker jag..
Jag kan nog få nollat vilken mätare du önskar på vilken bil som helst, så nej, det syns inte nödvändigt på mätaren, alla bilar körs ofta flera kilometer totalt mellan fabrik och säljarens butik. inte ens på gamla analoga bilar syns det på mätaren om säljaren vill nolla den, så är det fullt möjligt, på digitala bilar är det svårare att göra det, för det kan kräva ett unikt program för varje biltillverkare, på analoga bilar är det ju enkelt, ta ut vajern från växel lådan och kör den i en borrmaskin tills du rundat mätaren sen sätta tillbaka den. så nu har din gamla 240 från 77 bara gått 100 meter.. enkelt :) eller du trodde inte det var möjligt ? likaså med en ny bil.

Det med "nytt", det bygger på tillit att det säljaren säger är sant, inget annat.

Jag kan hålla med om att en vara som varit startat/uppackat kan vara skadat, och det är aldrig okej att sälja en skadat vara, om inte säljaren klart skriver att den är skadat.

Men låt oss ta ett väldigt troligt scenario: jag köper en D600 kamera, sen under tiden den är i frakten på väg till mig ser jag den tråd som finns här på forumet om att alla D600 kameror är fulla av skit, får min kamera, tänder den, sen innan jag gjort något alls, inte ens ställd in tid och datum eller tagit av locket på kameran, så stänger jag av kameran igen direkt och bestämmer mig för att jag vill inte ta risken att min kamera också är full av skit, och häver då köpet.

Teknisk är ju kameran begagnad, då jag faktiskt startat den, den har dock inte blivit använd alls, inte gått en enda exponering i mina händer, är den då fortfarande att klassa som begagnad ?
 

afe

Aktiv medlem
Om kameran har fått inställningar som inte stämmer överens med standard är den begagnad. Någon har varit inne och pillat, och jag har som köpare inte någon möjlighet att avgöra vad de gjort.

Om du tycker det är ok att köpa en kamera under de förutsättningarna är det förstås helt ok, men jag skulle inte göra det och betala nypris.
 

Photocon

Aktiv medlem
Om kameran har fått inställningar som inte stämmer överens med standard är den begagnad. Någon har varit inne och pillat, och jag har som köpare inte någon möjlighet att avgöra vad de gjort.

Om du tycker det är ok att köpa en kamera under de förutsättningarna är det förstås helt ok, men jag skulle inte göra det och betala nypris.
Nja, jag ställer mig aningen skeptisk till hela diskussionen. Orsaken är att vi väl i många trådar lästa följande så många gånger att det skulle gått åt 243557 karbonpapper (om man ville duplcera "old school"):
"Jag var in på XXXX idag och kände och pillade på Kamera 768DXY och tyckte den kändes...etc..etc.."

Om vi som kunder kräver att få känna på kameror hos ÅF får vi nog acceptera det här vare sig vi vill eller inte. Alternativet är affärerna inte låter oss känna på kamerorna.

För övrigt är det väldigt lätt att få en kamera att se fullständigt oanvänd ut på inställningsmenyn. Det är bara att välja "cancel" när första rutan visas och ställer frågan om man vill ställa in time/date.

Frågan kommer att ställas varje gång man startat om kameran.

Jag köper aldrig en kamera utan returrätt på nätet. Och köper jag i fysisk affär så kräver jag att få prova just det exemplaret jag ämnar köpa för att kolla med eget objektiv att den är rätt AF-kalibrerad.

Det bästa vore ju om alla ÅF hade demoexemplar som verkligen såldes sedan som demoexemplar till hyfsat reducerade priser. Men det vill inte mer än vissa ÅF göra. Och det är ofta en förhandlingsfråga.
Men med mina krav så får jag nog inse att jag "måste leken tåla".

Om det är så som vissa skrivit här att många köper och returnerar kameror som "sport" mer eller mindre så lär det hämma sig ordentligt med tiden. Då kommer säkert ÅF (vare sig det är nät eller fysisk affär) att begära en "återställningsavgift".
Så de som gör så biter slutligen både sig själva och andra kameraspekulanter i svansen.

Jag är inte rädd för att köpa en demokamera, men jag vill veta om det och ha full garanti. Och köper man Nikon går det alltid att kolla via freewareprogram hur många exponeringar kameran gått.

MEN gäller det att man beställer via nätet och får en kamera som det redan i menyn syns på att den varit använd så reagerar jag precis som du skrivit. Nu handlar jag bara från 2 näthandlare som också har fysiska affärer och det har alltid varit raka puckar mellan oss. Så jag vet om jag handlar en demovara eller en returnerad.

Tilläggas bör att vi för några år sedan här på FS i en tråd läste ett inlägg där en medlem faktiskt skröt med att han köpt en telezoom ur L-serien i tjugotusenkronorsklassen och sedan tappat det och därför gått tillbaka till inköpsstället som praktiserade öppet köp och fått pengarna tillbaks.
Lika stolt redovisar han hur "smart" han var som bara en kort tid efteråt hittade samma typ av glugg till kampnjpris för 4.000:- mindre.

Tala om att äta kakan och ha den kvar plus få en till. Typiskt nog klankade vederbörande i ett senare inlägg på att en ÅF hade tillhandahållit ett dåligt exemplar av en viss kamera och det drabbade hono eftersom den måste vara borta en viss tid på garantiservice.

//Lennart
 
ANNONS