Annons

Fujifilm X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

IngNer

Aktiv medlem
Formgivningen liknar Contax RTS rätt mycket. Fast jag tycker nog att den där klumpen upptill är lite onödig. Den behövs ju inte för att fixa en sökare, även om man kanske kan få en bättre sökare när det finns lite mer plats. Helt klart är Fuji på hugget, och graven för krånglig optomekanik är nog grävd ganska djup nu.
 

mope

Ny medlem
Jag är väldigt sugen på X-T1. Men jag är lite tveksam till de manuella reglagen för bländare och slutartid. Jag förstår delvis charmen med dem, jag använde själv en Nikon FE på den analoga tiden. Men jag har lite svårt att se nyttan med när man ändå måste använda "hjulen" för att finjustera (om man vill använda något annat än hela steg).

Tycker att det kanske vore smidigare att enbart ha "hjul" för att välja det man vill ha direkt istället för att först välja med bländarringen eller ratten för slutartid och sedan finjustera med "hjulet". Det känns som att det blir två steg istället för ett. Det kanske bara är för att jag är van vid Canons systemkameror som jag använder idag?

Ni som använder Fuji idag, känns detta naturligt när man vant sig?
 

Sabud

Aktiv medlem
Har varit lite intresserad av X-T1 och fick möjlighet att känna på kameran i går. Efter en timma med kameran och en trevlig och kunnig Fujifilm-representant har jag nog ganska klart för mig vad jag tycker om kameran.

Det första som slår en är att den inte känns så där tung och mekaniskt gedigen som man kan få intryck av genom bilderna. Dessvärre tycker jag att knappar och reglage drar ner kvalitetskänslan en hel del. De rejäla rattarna på kamerans topp ser fina ut men är sega och utan distinkta `klick´. Bakre inmatningshjul är mycket sämre än det främre och så det märkligaste. Fyrvägs-kontrollen på kamerans baksida är nog den sämsta jag träffat på, sticker knappt upp något alls, ingen succe´ med kalla fingrar kan utlovas. Observerade även att övriga knappar var märkbart mindre jämfört med Fujifilms övriga modeller, man kan undra varför när det är plats för betydligt större.

Förövrigt upplevde jag kameran toppen, med superb EVF och fin display. Testade även AFS med ett 35/1,4, i en ganska mörk lokal på ISO 1600 (2,8) och fokus satt snabbt / distinkt var gång.

Hur som helst tycker jag det positiva överväger även om jag är förvånad över fadäserna. En annan viktig faktor är Fujifilms superba optikutbud som inte blev sämre av den nya 10-24/4 som jag fick känna på.
Vi får se vad som händer framöver.

Nedan en fyrvägskontroll utan konstigheter på en annan vädertätad kamera.


http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1/images/allroundview.jpg

/Stephan
 

Umi71

Aktiv medlem
Har nu lagt en beställning på T1an kan inte vänta vill ha den nu :)

Nu till min fråga kan jag använda Elinchromes radio triggers för att utlösa studio blixtar med T1an? Elinchrome Skyports?

Mvh David T
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Nu till min fråga kan jag använda Elinchromes radio triggers för att utlösa studio blixtar med T1an? Elinchrome Skyports?
Det borde väl inte vara nåt problem? Det är ju inga kameraspecifika funktioner som ska hämtas eller styras. Jag har Pocket Wizard III till min X-E2:a, funkar utmärkt! Bara att sätta sändaren i blixtskon.
 

tussii

Medlem
Bakgrund: Jag sitter här med en D5000 + 18-105 kit och det lilla 35 1.8. Det är bara de två objektiv jag har kvar.

Är inne på att uppgradera till sommaren då jag ska till staterna igen. Måste ju utnyttja dollarns värde på något sätt. Har varit helt inne på en nikon D610 + ett tamron 24-70. Har Nikon för tillfället och jag vet vad jag får plus att det är FF.

Nu som en blixt från klar himmel så såg jag X-T1. Den verkar ha allt jag egentligen varit ute efter. Reglage och spakar på _huset_ och inte i en hel drös menyer. Det är bland annat vad som hämmar mig för tillfället, att jag måste gå in i menyer för att ändra minsta sak.

Jag undrar egentligen lite om hur Fujis system fungerar. Vilka objektiv finns och var börjar jag.. Sett Fujifilm Fujinon XF 23/1,4 R som verkar helt fantastisk för att ta ett exempel. Såg också en trevlig 18-135 zoom (rätta mig om jag har fel) som skulle komma till sommaren.

Vad tjänar jag / förlorar jag på ett sånt här system jämfört med d610. Jag känner rent spontant att jag faktiskt skulle vilja ha ett mindre system för att använda det mer.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Det du vinner är storlek och vikt, sen känslan att fotografera med en sådan kamera är i mitt tycke mycket mer tillfredställande än med en annan typ av digitalkamera.
Du vinner även Fujis underbara färger, fantastiska objektiv och känslan att ha ett system där tillverkarna faktiskt bryr sig om sina kunder och gör allt dom kan för att förbättra sina produkter även efter att dom slutat tillverkas med kontinuerliga firmware uppdateringar.

Det du "förlorar" är fullformat.

Angående vilka objektiv du ska välja är det svårt att säga utan att veta vad du ska fotografera.
Men alla xf objektiv är mycket bra!

Om du är sugen på kommande 18-135 så tycker jag att du ska köpa x-t1 snart så du kommer åt rabatten (25%)
 

Sabud

Aktiv medlem
Det finns nog risk att en och annan som köper X-T1 kan bli lite besviken. Tror att det är en avgjord fördel om man är van vid och gillar att fota manuellt för att fullt ut gilla den här kameran. (mig till exempel;)

/Stephan
 

tussii

Medlem
Det du vinner är storlek och vikt, sen känslan att fotografera med en sådan kamera är i mitt tycke mycket mer tillfredställande än med en annan typ av digitalkamera.
Du vinner även Fujis underbara färger, fantastiska objektiv och känslan att ha ett system där tillverkarna faktiskt bryr sig om sina kunder och gör allt dom kan för att förbättra sina produkter även efter att dom slutat tillverkas med .........


Tack så mycket för responsen. Ja alltså ju mer jag läser om Fujifilm desto mer förstår jag det du säger. Jag känner också att fotograferandet kan bli kul på riktigt med fler manuella möjligheter än idag.

När får vi se lite fler tester? Har den släppts på riktigt i Sverige nu?
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Det finns en sak som jag och många med mig inte gillar med x-t1 och det är "4-vägs" kontrollknappen som är stört omöjlig att använda med handskar på och knepig utan handskar.
Inget som kanske förhindrar ett köp men ändå värt att nämnas.
 

tussii

Medlem
Verkar som att det kan dyka upp problem med ljusläckage i vissa lägen. http://www.fujix-forum.com/index.php/topic/19546-fuji-x-t1-light-leak/

Läste igenom tråden.

Bara när luckan på sidan är öppen (till mic, fjärrutlösare etc)

Lång exponering och hög iso med ljuskälla (de testade med ficklampa) rakt in i mic-ingången visar läckan. lösningen var en liten svart tejpbit eller gummiplugg. Använder man wifi-app istället kommer man förmodligen inte märka det eftersom luckan är stängd och den är en del av vädertätningen om jag förstått saken rätt.
 

curtf

Aktiv medlem
Verkar som att det kan dyka upp problem med ljusläckage i vissa lägen. http://www.fujix-forum.com/index.php/topic/19546-fuji-x-t1-light-leak/
Jag kollade mitt kamerahus, och ja, det har detta ljusläckage. Enl fujirumors.com finns det en servicefix i USA för detta.

Vidare har det en fläck på sensorn, den är obestämd i konturerna och så stor att den t o m syns både i sökaren och på LCD:n mot en ljus bakgrund, när man väl upptäckt den. Oljefläck?

Scandinavian Photo, som levererat kameran, ska ta upp detta med generalagenten.

Jag tänkte handla optik till kameran men det får allt anstå tills jag fått besked om att jag får problemen åtgärdade.
 
ANNONS