Annons

Fujifilm X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tja, man blir förvånad. Jag köpte min för sex veckor sedan, ungefär när de fanns att få tag i utan problem. Nu snackas det om att det kommer en ny modell om någon/några veckor. Snacka om att Fujifilm gjort en tavla med de idiotiska knapparna, det förs fortfarande fram som kamerans främsta kritik i recension efter recension för att inte tala om alla forumtrådar. Gissar att det är det som är fixat på X-T1b. Ryktet om sökaren tror jag inte på, den gamla är ju klassledande. Skulle AF bli bättre överger jag Fujifilm direkt. Gillar inte `strulföretag´.

/Stephan
En ganska barnslig reaktion vill jag nog påstå. Du köper väl en kamera efter de egenskaper som den har. Inte efter vilka egenskaper uppföljaren förväntas ha?
Fuji har visat sig lyssna mycket på sina kunder och har släppt mjukvara förbättringar också på modeller av kameror som inte längre säljs.
Så om de nu snabbt agerat på den kritik de fått av marknaden för XT-1 och rättar till svagheterna och gör en bra kamera bättre så skall de väl inte kallas strulföretag?
Den kamera du valde att köpa blir inte sämre för att det ryktas om en modell som är en förbättring.
Om du köpte kameran nyligen fanns det hur mycket information som helst om kamerans styrkor och svagheter. Förmodligen läste du en hel del av detta innan du bestämde dig.
Att det sedan kommer ett rykte om en uppgraderad version och du reagerar på detta sätt så säger det mer om dig än det säger om Fuji.
 

Sabud

Aktiv medlem
En ganska barnslig reaktion vill jag nog påstå. Du köper väl en kamera efter de egenskaper som den har. Inte efter vilka egenskaper uppföljaren förväntas ha?
Fuji har visat sig lyssna mycket på sina kunder och har släppt mjukvara förbättringar också på modeller av kameror som inte längre säljs.
Så om de nu snabbt agerat på den kritik de fått av marknaden för XT-1 och rättar till svagheterna och gör en bra kamera bättre så skall de väl inte kallas strulföretag?
Den kamera du valde att köpa blir inte sämre för att det ryktas om en modell som är en förbättring.
Om du köpte kameran nyligen fanns det hur mycket information som helst om kamerans styrkor och svagheter. Förmodligen läste du en hel del av detta innan du bestämde dig.
Att det sedan kommer ett rykte om en uppgraderad version och du reagerar på detta sätt så säger det mer om dig än det säger om Fuji.
Det får du gärna tycka, att jag är barnslig alltså;) Nu får vi se vad som kommer ut av det här ryktet, det kanske stannar vid åtgärd av de omtalade knapparna även om jag tror att det blir mer än så. Har gjort affärer med japps i mer än 40 år och det där med heder och skam är komplicerade saker;) Tror att de väljer att dölja en knappuppdatering bakom någon lite mer substansiell uppdatering och då skulle förstås en ytterligare förbättrad EVF fylla två syften;)

Sedan har vi det ekonomiska, digitala kamerors andrahandsvärde faller snabbt och man behöver egentligen ingen hjälp av `express-uppdateringar´ för att snabba upp processen.

/Stephan
 

bengt petersson

Ny medlem
Din plånbok

Köp en kamera som inte längre tillverkas så kan du vara säker på att din egen inte kommer att överträffas av en uppgradering!
Vet jag inget om men för mig känns det lite för tidigt med en hårdvarauuppdatering. Kanske min kamera inte lirar lika bra med dom nya objektiven, kameran är ju inte mer än tre månader gammal så den var väl inte färdigutvecklad. Men jag har några döda pixlar och en display som glaset inte sitter riktigt fast det blir till att använda garantin om någon månad. Och då ska den bara uppdateras. Punkt slut.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det vanligt att folk räknar med att kunna sälja sin kamera efter några år och få hyfsat betalt för den?

Jag behåller alltid min gamla kamera när jag köper en ny eftersom jag inte räknar med att få vettigt betalt för den ändå. Å andra sidan byter jag inte kamera varje år.
 

HNormark

Aktiv medlem
Nu är det här förstås bara rykten, men jag har läst att flera tror att B kanske står för Bayer. Låter osannolikt med tanke på hur mycket reklam Fuji har gjort för X-trans, men för min egen del skulle jag bli jätteglad, så hoppas...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Konstigt

Det är konstigt att någon kan blir sur på att den "egna" tillverkaren kommer med en bättre kamera. Det kommer ju nya kameror hela tiden från alla möjliga tillverkare. De påverkar naturligtvis andrahandsvärdet på våra surt förvärvade dyrgripar, men de blir ju inte ett skvatt sämre!
Man kan ju alltid invänta nästa fantastiska kamera (som alltid kommer) men då får man ju aldrig någon kamera att fota med. Det kommer alltid ytterligare en vassare modell. Det skall vi vara tacksamma för eftersom vi hela tiden kan se fram emot bättre kameror.
 

Kozarcanin

Avslutat medlemskap
Någon som vet vad som gör att jag inte kan välja RAW på min XT-1? Kan bara välja mellan FINE och NORMAL?
 

sukram

Aktiv medlem
Det är alltså så fortfarande att folk grinar för att det kommer en uppföljare? (VA? KOMMER DET EN UPPFÖLJARE?!)
 

snap01

Aktiv medlem
hittar inte raw uppdateringen för fuji xt-1 för photoshop cs6 någon som kan skicka en länk?
 

snap01

Aktiv medlem
hittat den men fujis (film) från jpg sitter inte med i raw vilken den ska kunna göra var fixar man det?
 

sukram

Aktiv medlem
Har haft xt1 i ett par veckor nu.. kan bara säga att jag älskar den!

Kör den med fujinon 23/1,4 och Samyang 12/2
 

sukram

Aktiv medlem
Måste ju fråga en sak.

Ni som har en x-t1 eller liknande, i retro-stil.

Har ni hittat några snygga och bra hand straps? Helst typ läder? Inga långa fula nylonhans-remmar utan bara en sån för handleden som passar fint till kameran.

Nån som har förslag?
 
ANNONS